Čeká nás týden bojů o poslední reprezentační vesty

Praha, Pardubice a Slaný – 14. dubna
Česká sezóna startuje docela zostra. Příští týden nás čekají první dva přebory v Praze a v Pardubicích a také úvodní juniorka ve Slaném. Vedle bodů do mistrovských seriálů půjde rovněž o místa v reprezentaci. Zatím je má jistá jen málokdo. Většinou se rozhodne na ovále, byť si také plochodrážní komise nechává své slovo.

 

Jan Kvěch má místo v kvalifikaci SGP jisté | foto Pavel Fišer

Nejštědřejší bude přebor. Po jeho dvou úvodních závodech plochodrážní komise nominuje čtyři borce do kvalifikace evropského šampionátu jednotlivců a jednoho pro evropské devatenáctky. Svou pozici v SEC má garantovanou Václav Milik coby účastník loňského seriálu. V juniorských soutěžích pak Adam Bubba Bednář, Matouš Kameník a Jan Jeníček.

Rovněž Adam Bubba Bednář a Václav Milík jsou v reprezentaci | foto Pavel Fišer

Sobota ve Slaném stanoví rovněž, kteří tři Češi doprovodí Adama Bubbu Bednáře do kvalifikačních kol světového I I juniorského šampionátu. Ovál ve středočeském královském městě rozhodne rovněž o nominaci pro kvalifikace o SGP2026. Stane se tak ovšem až příští měsíc po finále českého šampionátu jednotlivců. Prozatím byl nominován pouze Jan Kvěch jako účastník loňského challenge.

Rozdané karty reprezentace:

nasazení: zbývá: řešení:
SGP: Jan Kvěch 2 finále MR Slaný – pořadí
SGP2: Adam Bubba Bednář 3 2 MRU21 – pořadí + 1 komise
ME jednotlivců: Václav Milík 4 3 přebor Praha a Pardubice – pořadí + 1 komise
ME juniorů do 19 let: Adam Bubba Bednář 1 přebor Praha a Pardubice – komise
Matouš Kameník
Jan Jeníček
V úterý opět na pražské Markétě zabouří plochodrážní motory | foto Antonín Škach

Česká sezóna pokračuje na jihu

Krško – 4. dubna
Česká sezóna anno domini 2025 pokračuje zítra v Kršku. Šampionát dvěstěpadesátek bude opět žít v symbióze ze slovinskou soutěží. Do startovní listiny závodu se přihlásili rovněž závodníci z Estonska, Dánska, Itálie, USA, Velké Británie a také Slovák Marek Ziman. Jeho výrazné žlutozelené barvy známe z českých oválů, kde zanechal hlubokou výsledkovou brázdu se svou stopětadvacítkou. Nyní jej čeká debut ve čtvrtlitrech. Z našich se na cestu vydali Karel Průša a Petr Marek.

 

Závada na motoru zavedla Petra Marka k německému ladiči | foto Pavel Marek

Petr Marek si už tak dlouhou trasu prodloužil. Včera se s otcem zastavil v německém Rettenbachu s motorem, který minulou sobotu ztratil výkon při semifinále tréninkového závodu na Markétě. Bohužel na vině nebyly pístní kroužky, jak se zprvu zdálo, nýbrž ulomené ventilové vahadlo.

Pobyt se proto protáhnul na pět hodin, než dvojice začala ukusovat první z šesti set kilometrů do Krška. Ráno usadí pohonný agregát do rámu, vyzkouší jej a zajedou před odpoledním závodem.

Startovní listina MR 250 v Kršku:

1 August Lattik, EST
2 Storm Thomsen, DK
3 Brando Lunardi, I
4 Nicolas Hohlbein, USA
5 Villads Pedersen, DK
6 Marek Ziman, SK – Žarnovica
7 Gregor Zorko, SLO
8 Silvar Avi, EST
9 Petr Marek, Praha
10 neobsazeno
11 Seth Norman, GB
12 Sven Cerjak, SLO
13 Karel Průša, Slaný
14 Archie Rolph, GB
15 Kevin Melato, I
16 Cooper Rushen, GB
Petr Marek a Karel Průša zítra vstoupí do českého šampionátu dvěstěpadesátek | foto Petra Zahradníčková

Rudolf Grepl byl jmenován do síně slávy v oblasti sportu

Kralupy nad Vltavou – 1. dubna
Je tomu zhruba měsíc, co jsem se všiml na internetu, že byla vypsána možnost nominací na vyhlášení nejlepších sportovců, činovníků, trenérů a také návrhů do síně slávy v oblasti sportu v regionu Mělnicko. Dlouho jsem se zabýval tím, že dostávali ocenění za zásluhy i lidé za často málo práce nebo ze známosti. A také jsem viděl, jak se často zapomínalo na lidi, kteří za svůj život toho dokázali opravdu nevídaně.

 

Rudolf Grepl přebírá v Kralupech nad Vltavou ocenění | foto Miloslav Čmejla

V tu chvíli mě napadlo, jak třeba každý rok uctít a zároveň vzpomenout a připomenout některé z nich. Již zhruba  osmnáct let se například předává vzpomínkový pohár na super člověka a super závodníka Zdenka Kudrnu.

Při přečtení informací o letošním vyhlášení sportovce roku 2024, mně okamžitě napadlo navrhnout do síně slávy pana Rudolfa Grepla. Bývalý sportovec, atlet a později činovník u ploché dráhy ve Mšeně.  Nejprve byl sponzor a poté dodnes již dvacet let prezidentem klubu Mšeno a stále sponzorem.

Tři tituly mistra české extraligy a jednoho titulu mistra republiky dvojic mluví za vše. K tomu je třeba připočíst letitou práci s mládeží a zvelebení mšenského plochodrážního stadionu.

Miloslav Čmejla a Rudolf Grepl, muži spojení společnými zážitky i plochodrážní vášní | foto laskavostí Miloslava Čmejly

Můj návrh prošel a v úterý 1. dubna 2025 byl Rudolf Grepl v Kralupech nad Labem jmenován do síně slávy v oblasti sportu. Při předání ocenění měl obrovský aplaus. Já jsem byl u jmenování přítomen a byl jsem na Rudu v tu chvíli velice pyšný.

Přiznám se i k slzičkám. Přece jen jsem s Rudou prožil ve Mšeně celé ty roky. A stálo to zato stejně jako společné dovolené v Austrálii, v Itálii a v USA.  Chci touto formou gratulovat a popřát Rudovi pevné zdraví.

Lukáš Hutla se příliš nezabývá matematickými poučkami

Heerenveen – 3. dubna
Volaný účastník je dočasně nedostupný. Tato věta se vytrvale ozývala z mobilního telefonu, když jste mu během včerejšího odpoledne volali. Žádný div. Měl toho spoustu. Naložit dodávku motocykly s ježatými koly. A vybavením, které potřebují nejen ony, ale čtyřčlenná posádka. Pak ještě masáž. A večer odjezd směr Heerenveen. Lukáš Hutla před posledním finálovým dvojpodnikem letošního světového šampionátu ledařů nemohl zapomenout ani na kukuřici.

 

Lukáš Hutla vyráží na poslední závod sezóny | foto Pavel Fišer

„Jedeme poslední kolotoč,“ usmívá se český reprezentant, aby se vrátil na začátek série v Inzellu. „Něco bylo špatně se mnou a trošku s technikou. Přišel jsem na to pozdě. Teď jsou motory daný v kupě a jdeme do Holandska bojovat o top pětku.“

Podniky ranku mistrovství světa nemají rozjížďku poslední šance, z níž se Lukáš Hutla dokázal odrazit na pódia při švédském super poháru či mistrovství Evropy. V Inzellu by v ní startoval první den, v neděli by se do ní díky horšímu závěru nedostal. Ať tak či onak, do Heerenveenu dorazí coby devátý muž průběžného pořadí.

Mechanici Martin Běhal a Radim Lamberský nemohou ve výpravě chybět | foto Pavel Fišer

„Titul už nedohoníme,“ stojí oběma nohama na pevné zemi, byť jí prozatím představuje podlaha jeho dodávky. „Ale zkusíme dvakrát vyhrát. Matematika tam je. Prostě Inzell mám prokletej, nezlomil jsem to ani letos.“

Pro poslední závody letošní ledařské kampaně chce mít čistou hlavu. „Uvařil jsem kukuřici pro ryby, beru si s sebou i pruty,“ nezapomíná na svou rybářskou vášeň. „Budeme bydlet u jezera. V pátek máme trénink. Pak si půjdu odpočinout. Vzal jsem si křesílko, nahodím pruty a budu se kochat krajinou.“

V Inzellu Lukáš Hutla ztratil body, nikoliv odhodlání | foto Pavel Fišer

Bruno Belan alternuje plochou dráhu flat trackem

Praha – 29. března
Copak to tomu Brunovi vjelo do hlavy? Podobné otázky, byť postavené s užitím krapet jiných slov, se draly na ústa ortodoxních plochodrážníkoušů při spatření jména slánského závodníka ve startovní listině úvodního závodu kategorie FT1 na pražské Markétě. Ne, Brunovi Belanovi nehráblo, prostě se bude pohybovat po oválech doleva v obou disciplínách.

 

Bruno Belan bude jezdit plochou dráhu i flat track | foto Karel Herman
Bruno Belan bude jezdit plochou dráhu i flat track | foto Karel Herman

„Nepojedu volný závod v plochý dráze, když můžu jet mistrovství republiky ve flat tracku,“ vysvětloval Bruno Belan, proč v sobotu nechal svůj plochodrážní motocykl doma. Ostatně řády nepřipouští jet ve dvou mítincích naráz.

„Byl to zážitek,“ netajil se pozitivními dojmy z mítinku. „Seděl jsem na tom jen jednou, měl jsem teď motorku v opravě až do čtvrtka. To jsem si zatrénoval a dnes jel závody.“

A jaké bylo závodit s exmistrem světa? „Těch osm kol je znát,“ vystihl jeden z rozdílů flat tracku a ploché dráhy. „Dvanáct kol ve finále je extrém. Ervína jsem honil, ale jen dvě kola. Chci zkusit jet co nejvíc závodů, když bude volno, pojedu flat track.“

Při své první ostré jízdě ve flat tracku Bruno Belan (12) nepřekonal Ondřeje Svědíka (22), ale Nikitu Alyaniho (43) ano | foto Pavel Fišer

Potíž je ovšem, že flat track se již léta kryje s termíny české speedway… „Na plochou dráhu nekašlu,“ odmítá Bruno Belan. „Flat track bude doplňkovej sport. A o dost levnější než plochá, to je ten důvod.“

Bruno Belan v akci v Praze | foto Pavel Fišer

V Kopřivnici vzali malý ovál typicky po kopřivnicku

Kopřivnice – 2. dubna
Šampionát stopětadvacítek na malých oválech se rozběhl v sobotu v Praze. Pohárová série Speedway Mini Cup ale prozatím nebyla vypsána, protože není garance stálé účasti závodníků. Ve východní polovině země vznikají nové projekty mini oválů, které by mohly situaci řešit. Ve Svitavách čekají na stavební povolení, v Kopřivnici už tvrdě dřou. A zájemců o plochodrážní závodění mají jako máku.

Malí Kopřivničánci zatím šroubují v dílně | foto Richard Dufek

 

Techniku pro kolibříky v Kopřivnici mají | foto Richard Dufek

„Každou středu nám chodí osm kolibříků,“ pochlubí se předseda klubu Richard Dufek. „Domluvili jsme spolupráci se správou sportovišť. My děláme práci, oni platí. Pokládáme dlažbu v depu, stavíme opěrné zdi. Zvelebujeme areál.“

Ale co ona malá dráha? „Od minulého týden to jede obrovským stylem,“ rozzáří se kopřivnický šéf. „Jezdí náklaďáky, odváží se tuny zeminy. Vyklízíme areál, vytyčíme základy minioválu.“

Tento týden budou práce pokračovat. „Navazujeme další etapou,“ líčí Richard Dufek. „Doděláme oplocení a zahájíme finální rovnání plochy. Chceme být připraveni, ať máme elektriku pro startovací zařízení.“

 


V Kopřivnici mají lidé plochou dráhu prostě rádi | foto Pavel Fišer

Kopřivnická prosba:

Sháníme vybavení. Starší body, chrániče, helmy. Dárce určitě odměníme, případně věci za rozumnou cenu odkoupíme.


 

Na malé dráze se bude letos závodit | foto Richard Dufek

Malý ovál budou malí Kopřivničané mít a rozhodně po něm nebudou chodit pěšky. „Co se týče techniky, od dárce, který si nepřeje být jmenován, jí máme obstojné množství,“ dozvídáme se. „Objednali jsme i motocykly od Shupy. Bavíme se o deseti motorkách, od mini krosek, přes malé plochodrážky až po stopětadvacítky.“

Zdá se, že bychom mohli napsat pozvánku na první závody na malé kopřivnické dráze již na tuto sobotu… „Je trošku problém s dovozem materiálu,“ brzdí Richard Dufek. „Když to půjde dobře, akademii bychom mohli začínat začátkem léta. Jako subjekt v rámci AČR bude zapsána v květnu. Bylo by dobré, aby kluci vyjeli aspoň čestné kolečko o něco dříve. Zatím je trápíme na brigádách, už by jezdili, my to měli stejné před třiceti lety, uvidíme, jak dlouho vydrží.“

Typické kopřivnické nasazení | foto Richard Dufek