Archiv autora: Antonín Škach

Jakub Hejkal podlehl vábení plochodrážního smyku

Slaný – 28. března
Speedway Mini Cup 2022 končil v Plzni. Přijelo modré berlingo s vozíkem, na něm motorka. Plochodrážní. Stopětadvacítka Shupa. A v Čechách byl nový plochodrážník, byť do závodu nezasáhl. Musel se ještě hodně učit. Loni už ovšem Jakuba Hejkala vavříny neminuly.

 

V dobrých rukou mistra Rosůlka

„Mě úplně odmalička bavilo jezdit na něčem, co vrčí,“ vysvětluje slánský kolibřík, kterak se ke sportu levých zatáček vlastně dostal. „Měl jsem čtyřkolku, malou motorku, která se startovala jak sekačka na trávu, pak pitbike… Poprvé jsem na čtyřkolce seděl asi ve třech, nebo ve čtyřech letech. Syn tátova kamaráda pak začal jezdit plochou, tak mě táta vzal s sebou, abych se podíval.“

Jakub Hejkal si povídal s magazínem speedwayA-Z | foto Karel Herman

Šlo to ráz na ráz. „Hnedka mi půjčili motorku, že si to můžu zkusit, tak jsem do toho šel,“ líčí Jakub Hejkal. „Na prvních trénincích jsme kroužili kolem kužílků, učili jsme se ten jízdní styl. Potom jsme začali zkoušet jízdu na celý malý dráze, poprvé se mi podařilo dostat motorku trošičku do smyku asi na čtvrtým tréninku.  Nejvíc mi nešlo vychytat, jak mám správně zatlačit nohou do háku, abych to dostal do smyku, udržel to v tom a ještě to uřídil. To bylo fakt těžký. Pak jsme začali trénovat starty, pan Rosůlek mi vždycky tlesknul, to jsem občas zaspal, ale asi mi to nedělalo až tak velký problémy.“

Učení dělá mistra a smyslem tréninku je příprava na soupeření na oválech. „Když mi pan Rosůlek poprvé řekl, že pojedeme zkusit závod, bylo to teda hodně stresující,“ usmívá se. „Fakt jsem se bál, že do někoho nabourám, nebo on do mě, tak jsem radši jezdil tak jako pozadu, prostě jsem se za nima jen tak plahočil.“

 

Argument smyku

Plochá dráha jakoby mu byla ušitá přímo na míru. „Než jsem začal jezdit, jsem ani nevěděl, že tenhle sport existuje,“ přiznává Jakub Hejkal, že se na žádném závodě nebyl ani podívat. „Můj první sport bylo plavání, to jsem začal dělat ve školce. Pak jsem si přibral atletiku. S plaváním jsem přestal, zůstala mi jen atletika, pak přišla plochá. Nějakou dobu jsem to dělal obojí, ale kryly se mi tréninky, tak jsem se musel rozhodnout. No a to je jasný, že motorky vyhrály. Plochá dráha mě začala bavit hlavně proto, že se jezdí smykem.“

S tatínkem Tomášem a Zdeňkem Schneiderwindem při svém debutu v Plzni v říjnu 2022 | foto Pavel Fišer

Ostrý start jeho kariéry přišel v půlce června roku dvacet tři. Malý ovál v jeho Slaném hostil čtvrtý díl pohárového seriálu PRO-TEC Speedway Mini Cup. Jakub Hejkal vyhrál finále C před dalším nováčkem Jaroslavem Bartkem, aby z osmi přítomných skončil sedmý.

„Vlastně v tu chvíli jsem ještě vůbec nevěděl, jak ty závody fungujou, jak se to boduje a tak, takže když mi řekli, že jsem nad ním vyhrál, byl jsem překvapenej,“ směje se. „Dodneška si to pamatuju a už jsem si připadal, že jsem jako na opravdovým začátku toho sportu.“

Malé ovály brázdil až do konce sezóny. „Tak vždycky to může být lepší,“ rozhodí rukama nad prosbou bilancovat svá osmá místa v poháru i v mistrovství republiky. „Ale podle mě ten výsledek sezóny, na to že jsem jezdil až někdy od půlky, byl dobrej.“

 

Když se mamka musí v depu držet

Ve výchově kolibříků jsou ve Slaném holt kadeti. „Je to asi dobrej nápad, jsou to závody navíc, a čím víc jsme na dráze, tím lepší,“ hodností středočeské projekty Talent Academy Slaný a letošní Talent Trophy. „Navíc když se tam potkáváme se soupeři, tak se vlastně společně učíme a jsou to větší zkušenosti, než když trénuju sám. Ve školičce, jak my říkáme, jsem začínal, dostal jsem půjčenou motorku, takovou oranžovou, malinkatou, a už jsem trénoval. Takže je to podle mě dobrý pro ty začátečníky. Naučil jsem se tam ty úplný základy i jak řešit na dráze nějaký situace, jako když se mi motorka přetočí, jak pracovat s plynem a tak.“

Česká reprezentace v Žarnovici: zleva Štěpánka Nyklová, Jakub Hejkal, Miroslav Rosůlek a Karel Průša | foto Petra Zahradníčková

Zkušenosti jej za rok a něco od prvního startu dostaly až do české reprezentace. „Za mě to bylo dobrý, myslím, že umístění se mi povedlo,“ vrací se k prázdninovému víkendu v Žarnovici. „Trať byla dobrá, místama to dost drncalo, ale jelo se mi na tom hezky. Strašně se mi líbilo, jak dokázali upravit dráhu po bouřce, všichni organizátoři tam naběhli a za hodinu jsme zase jezdili, to jsem ještě nikde neviděl. Přivezl jsem si dobrý i špatný zkušenosti. Ty dobrý byly asi to, že jsem se naučil líp styl, naučil jsem se využívat toho, že je na trati nějaká nerovnost, tak buď ji využít pro sebe, nebo tam nechat za sebou soupeře, a zlepšil jsem starty. Špatná zkušenost byla, když mě v jedný jízdě vyloučili, to mi bylo fakt líto, pohnul jsem se dvakrát na startu. Kdybych to neudělal, asi bych jel áčko.“

Chybami se závodník učí. „Ale nevadí, stane se, no,“ souhlasí Jakub Hejkal. „Asi mám krátký nohy, nebo nevím, prostě jsem tu motorku na startu neudržel a skočila mi do díry. Jako to bylo těžký. Máma mě pak musela v depu skoro zfackovat, já jsem řekl, že už další rozjížďku nepojedu. No, nakonec jsem samozřejmě jel a dopadlo to dobře. Asi jsem se naštval a řekl si, že jim ukážu a že jim to zadarmo nenechám. Byly tam i nějaké pády, naštěstí ne moje, ale vždycky je to nepříjemný. Ale i přes to vyloučení jeden den se ty závody myslím povedly. A asi jsem všechny trochu překvapil.“

 

Když Karel Průša gratuluje

Ještě předtím se v Divišově prvně podíval na stupně vítězů při šampionátu na malých drahách. Nakonec z toho bylo stříbro v celkové klasifikaci. Na klasických tratích jakbysmet. Tady okořeněné vítězstvím ve žhavé žarnovické jámě lvové s ambiciózními slovenskými kolibříky. Jako takové umístění Jakub Hejkal hodnotí?

Karel Průša, Jakub Hejkal a Jaroslav Hajko na pódiu | foto Petra Zahradníčková

„Rozhodně jako super,“ reaguje. „V Divišově jsem si dokázal, že mám na to, abych bojoval s těma nejlepšíma. I když vím, že mi druhé místo tak trochu daroval Petr Kvěch, když si do rozjížďky zapomněl pustit metyl… Ale to k tomu taky patří, já měl ten den štěstí, on smůlu, mně se to zase může stát jindy.“

Žarnovica všechno překonala. „Tam jsem poprvé v životě porazil Karla Průšu,“ vydechne. „Kája mě dlouho posouval dál, protože byl vždycky lepší než já a já jsem se pořád snažil se na něj dotáhnout, a to mě posouvalo dál. Za to jsem mu vlastně vděčnej a líbilo se mi, že mi přišel pogratulovat hned v depu a přál mi to. Stříbro v celkovým hodnocení. Na to, že to byla moje první celá sezóna, já myslím, že dobrý, ne?“

 

Zítra se jde závodit

Zima se překulila cobydup. „Jezdil jsem na motorce a to i na sněhu, ne teda na plochodrážní, ale na pitbiku,“ líčí Jakub Hejkal, kterak trávil pauzu mezi sezónami. „Taky jsem chodil do fitka s Brunem Belanem a Danem Halamkou. Byl jsem taky na horách na sportovním soustředění s ostatními plochodrážníky, to organizoval Zdeněk Schneiderwind. Letos bylo dost sněhu, tak to bylo dobrý, hráli jsme i fotbal na ledu, to byla sranda.“

Jakub Hejkal v akci na malé dráze | foto Antonie Škachová

Sranda ale končí zítra po obědě. „Na první závod na Markétě už ladíme,“ má všechno srovnané. „Na novou sezónu už se těším. Můj cíl je samozřejmě udělat mistra republiky, ale to chtěj všichni, tak se budu snažit obhájit minimálně to stříbro. Taky chci sbírat další zkušenosti a zlepšovat techniku, to hlavně na malé dráze. Taky doufám, že nám bude fungovat technika a nebudou žádný blbý pády.“

Na takové ambice nebude rozhodně sám jako Robinson bez Pátka. „Snad kolem sebe zase budu mít svůj tým, to je důležitý,“ uvědomuje si.  „Trenérsky mě vede pan Rosůlek a Bruno Belan, o techniku se stará táta. Ještě mi pomáhají obě babičky, děda a strejda Luky, ti mi hodně fandí a jsou to moji jediní sponzoři. Bez nich bych vůbec nemohl jezdit. Strejda mi navíc dělá hezký fotky ze závodů. Jo, a máma chystá jídlo na závody.“

Jakub Hejkal v akci | foto Karel Herman

 

Pozítří se bude bojovat naostro

Praha – 26. března
Tréninkovým ruchem letos ožila také malá Markéta. V úterý šlo vzhledem k dešti o zatrápenou štrapáci. Dneska se ale dalo používat jediné přídavné jméno. A ve všech rodech. Dobrá dráha. Dobré počasí. Dobrý trénink. V sobotu v jednu hodinu odpoledne se začne závodit. Startovní listina čítá osm jmen. Vedle Čechů a Češky dorazí také Slovák a Němec.

Startovní listina sobotního mistrovství republiky stopětadvacítek na malé dráze v Praze:

1 Štěpánka Nyklová, Slaný
2 Šimon Kníže
3 neobsazeno
4 Roman Štola, Mariánské Lázně
5 Anton Keller, D
6 Jaroslav Bartek, Praha
7 Dominik Suchánek, Pardubice
8 Marek Ziman, SK – Žarnovica
9 Jakub Hejkal, Slaný
Po dnešním ruchu ožije malá Markéta závodním rytmem v sobotu po obědě – zleva Šimon Kníže, Jaroslav Bartek, Dominik Suchánek, Jakub Hejkal a Štěpánka Nyklová| foto Zdeněk Schneiderwind

Vlastimil Červenka slaví šedesátiny

Zlín – 27. června
Bývalý březolupský závodník Vlastimil Červenka se dnes dožívá šedesáti let. Na oválech v osmdesátých a devadesátých letech zažil vzestup slováckého klubu z druhé ligy až k extraligovým medailím. K zástupu gratulantů se za všechny své čtenáře připojuje rovněž magazín speedwayA-Z.

Vlastimil Červenka slaví šedesátiny | foto Karel Herman

Jaroslav Bartek šel vstříc svým motocyklovým touhám

Praha – 26. března
Kde se vzal, tu se vzal. Předloni zjara. Při dubnových podnicích série PRO-TEC Speedway Mini Cup v Praze a v Chabařovicích jezdil samostatné jízdy. Bartek je familiární oslovení polského světového šampióna. Ovšem jméno Jaroslav Bartek bylo tehdy na rozdíl od dneška pro plochodrážní fanoušky velkou neznámou.

 

Na počátku byla babeta

Jaroslav Bartek si povídal s magazínem speedwayA-Z | foto Karel Herman

„Od malička jsem hrál hokej,“ ujímá se slova závodník pražské Markéty. „Ale k motorkám mě to vždycky nějak táhlo. Začalo to, když jsem si na Slovensku vyzkoušel jízdu na babetě. A moc mě to bavilo. Plochá dráha mě ale začala nejvíc lákat, když jsem se chodil dívat na Tomíčkův memoriál.“

Prestižní mítink byl pro něho vskutku motivační. „Řekl jsem si, že bych to chtěl zkusit,“ dostává se Jaroslav Bartek na začátek své vlastní plochodrážní kariéry. „Tátův kamarád Roman Dundáček, který chodil na plochou dráhu v Čakovicích, nás seznámil se Zdeňkem Schneiderwindem. Šel jsem si to vyzkoušet a od té chvíle mě to chytlo.“

 

Učení na malých drahách

Ostrý debut přišel na konci května třiadvacátého roku. Před mistrovským podnikem na miniovále v Liberci vyjeli dva borci na trať, aby si ji osahali. Jak Slovák Filip Kasan, tak Jaroslav Bartek se nakonec rozhodli startovat také ve vlastním závodě.

Dnes Jaroslavu Bartkovi sedí spíše klasické dráhy | foto Karel Herman

„Byl to můj první závod, takže to byl neuvěřitelný zážitek,“ vzpomíná Jaroslav Bartek. „Sice jsem skončil poslední, ale vůbec mi to nezkazilo radost!“

Zbytek sezóny strávil závoděním na malých oválech. „Tak někde se začínat musí,“ zdůvodňuje. „A myslím, že malá dráha je na to ideální. Byl jsem začátečník, na malé dráze jsem jezdil, abych se to naučil a získal zkušenosti. Teď mě ale víc baví dlouhá dráha.“

 

Sezóna se rozjíždí

S bronzovou medailí z loňského šampionátu stopětadvacítek | foto Karel Herman |

Právě typické plochodrážní ovály mu přinesly první medaili, když loni skončil těsně třetí. „Bohužel jsem nejel v Liberci,“ říká. „V Mariánkách mi přejeli nohy a měl jsem nateklé koleno, takže jsem závod raději vynechal. To, že skončím třetí, jsem nečekal, ale měl jsem z toho obrovskou radost.“

Naproti tomu na malých oválech k bronzu zase malý kousíček scházel… „Ano,“ souhlasí. „Snažil jsem se, ale kvůli hokejovému kempu jsem vynechal dva závody. A kvůli tomu jsem neměl šanci získat další body.“

Na konci března stojí Jaroslav Bartek na prahu dalšího závodění. „Zimní přestávka byla dlouhá,“ konstatuje. „Ale chodil jsem cvičit na Markétu, jezdil jsem na kole a chodil běhat. Na letošní sezónu se těším. Doufám, že mi motorka bude dobře jezdit a já budu jen vyhrávat.“

 


Jaroslav Bartek děkuje:

„Chtěl bych poděkovat svému trenérovi Zdeňkovi Schneiderwindovi za trpělivost a za to, že mě trénuje. Také bych chtěl poděkovat AK Slaný, že mi umožňuje trénovat u nich, i když nejsme jejich členy. A hlavně panu Rosůlkovi, který se mě ve Slaném ujal. A pak tátovi.“


Jaroslav Bartek v akci | foto Antonín Škach

Češi a Slováci v akci 539

Domácí ovály se dávají do kupy, aby se vyšňořily na začátek sezóny. V sobotu startuje česká v Praze, v neděli slovenská v Žarnovici. V Polsku se rozběhly sparingy. Jan Kvěch a Václav Milík se prvně představili v nových barvách.

 

Václav Milík se poprvé po zranění objevil na ovále | foto Karel Herman

V sobotu přijela Toruň ke sparingu na ovál Poznaně, účastníka nižší polské soutěže. Závod skončil za stavu 34:56. Jan Kvěch dodal hostům osm bodů se dvěma bonusy (2 0 2 2 2).

Gniezno včera přivítalo Lodž. Soupeři se rozešli za stavu 41:49. Václav Milík pro hosty vybojoval šest bodů (1 2 3 -).

Gorzow měl o víkendu dvojici sparingů s Bydhoští, které ale byly odvolány.

Matěj Tůma roste i přes chyby a překážky

Slaný – 23. března
Na konci října 2023 končil seriál PRO-TEC Speedway Mini Cup ve Slaném. Sluníčko se pořádně vyšňořilo. Byť bylo časné dopoledne, v depu panoval poměrně čilý ruch. Mezi přítomnými se objevil nový kluk. Já jsem Matěj, podával všem ruku, když se představoval. Čas pádí jako voda a Matěj Tůma se dnes představovat už nemusí. Výsledky hovoří, to je fakt, ale nechejme vyprávět rovněž slánského kolibříka samotného.

 

Láska k ploché dráze na první pohled

„Mně se vždy líbily a dělal jsem adrenalinový sporty,“ vysvětluje, co jej přivedlo na plochodrážní stadión středočeského královského města. „Plochá dráha mě uchvátila. Bylo to vlastně téměř poprvý, co jsem jel pořádně na motorce. Předtím to byly zkoušky s jinou, ne takovou mašinou. Řek‘ bych, že to udělalo dobrej dojem.“

Matěj Tůma si povídal s magazínem speedwayA-Z | foto Karel Herman

Ale co příchodu Matěje Tůmy na plochou dráhu předcházelo? „S tátou jsem jako malej, bylo mi kolem šesti, chodili jsme na slánskej stadión sledovat závody,“ pokračuje v líčení svého závodního příběhu. „Skončil jsem s hokejem, mamčin přítel mi půjčil motorku, čínskej pit bajk. Zkusil jsem ho, to bylo úplně poprvý, co jsem seděl na motorce. Pak přišel ten Mini Cup, ten Slaný mě nakopnul.“

Přitom tehdy absolvoval pouze sólové rozjížďky. „Mně se líbil ten zvuk motoru,“ vyznává se. „Odmalička mám rád auta a motorky, chodili jsme se dívat také na truck trial. Prostě ta svoboda na motorce! Ta byla úplně odlišná od jakejkoliv jinejch sportů.“

 

První závod, premiérové stupně vítězů

Bylo rozhodnuto. Matěj Tůma u sportu levých zatáček zůstal. Ostrý debut přišel při pohárovém závodě stopětadvacítek loni v dubnu v Divišově. Skončil druhý ve finále B. A hlavně věděl, že se v ploché dráze našel.

Matěj Tůma během první zkušenosti s plochou dráhou v říjnu 2023 | foto Antonín Škach

„To byl první závod,“ usměje se. „Bylo to pro mě i tátu hodně stresující. Řešili jsme technický potíže se spojkovým lankem. Táta to nikdy nedělal, naštěstí nám pomoh‘ Tomáš Hejkal. Bruno Belan mi říkal, ať si nechám nejprve všechny ujet. Řídil jsem se jeho radami. Ale na béčkovým finále jsem zkusil odstartovat. Docela se to povedlo a dojel jsem druhej.“

Ve Slaném našel vhodné prostředí pro další rozvoj. „Je tam spousta příležitostí trénovat,“ souhlasí. „Pořádají Slaný Speedway Academy a Talent Trophy. Byl jsem rád za každej trénink i závod, co jsem moh‘ jet, s tím přišly zkušenosti.“

A taky první pódium, na prvního máje v závodě slánského seriálu skončil druhý. „Řekněme, že ta bedna byla neoficiální,“ stojí oběma nohama na pevné zemi. „Na slánský malý dráze se mi jede docela dobře. Je univerzální, mám ji rád. A ten závod se mi docela vyved‘.“

 

Větší sebedůvěra je skvělým výsledkem lázeňského veletoče

Jednou jsi nahoře, podruhé dole, platí také při ploché dráze, o čemž jej přesvědčil květnový šampionát republiky v Mariánských Lázních. „Pád byl nepříjemnej,“ nezastírá Matěj Tůma. „Vynechal jsem kvůli němu Plzeň. Ale myslel jsem, že následky budou horší, měl jsem jen naraženej a odřenej bok.“

Nejlepší česká trojice českého šampionátu na malých drahách – Jakub Hejkal, Karel Průša a Matěj Tůma | foto Antonie Škachová

Mariánské Lázně se mohly zdát zakleté, jenže než skončily prázdniny, Matěj Tůma zde stál na druhém stupínku pódia. „V noci jsem toho moc nenaspal, byla tréma,“ připouští. „Prospal jsem se aspoň na cestě. Dorazili jsme na stadión, šli na závody, byl jsem vystresovanej. Ale jel jsem čistě. V první jízdě jsem měl Karla a Kubu. Vystartoval jsem jako první, měl jsem je za sebou dvě kola, ale bohužel jsme netrefili převod.“

Mítink ale teprve začínal. „Druhou jízdu jsem vyhrál, třetí jel s Kubou a spadnul jsem trošku,“ pokračuje. „Čtvrtou jízdu jsem vyhrál a dostal se do finále. V něm jsem odstartoval poslední, ale četl jsem je. Dostával jsem Romana pod tlak. V předposlední zatáčce udělal chybu. Byl jsem pod ním a nakonec druhej. Pro mě závod přinesl spoustu zkušeností, byl to asi nejlepší a nejzajímavější závod sezóny. Přestal jsem se bát a jezdil víc v klidu.“

 

Bronz v českém šampionátu

Mistrovství republiky stopětadvacítek na malých oválech skončil na třetí příčce. Štěpánka Nyklová s elektrickým motocyklem nebyla klasifikována. To je pravda, přesto Matěj Tůma za sebou nechal další soupeře, kteří toho na ploché dráze odjezdili mnohem více než on.

Matěj Tůma v akci | foto Antonín Škach

„Řek‘ jsem si, že tuhle sezónu kašlu na výsledky,“ říká. „Bylo mi to jedno, jel jsem, abych nabral co nejvíc zkušenosti. I dělat chyby, ale proto, abych se z nich poučil. Zkoušel jsem hranice. Svoje i motorky. Ani jsem nepočítal s pódiem. I kvůli stresu před závody jsem děla chyby. Proto jsem s tím výsledkem spokojenej, ale chci se posunout ještě někam dál.“

A co klasické dilema kolibříků, je lepší mini ovál nebo klasická dráha? „Preferuju malý dráhy, protože jedu víc ve smyku,“ má Matěj Tůma jasno. „Je to záživnější, je to hodně o zvyku, udržet si pozici. Na velký dráze jsem dokázal předjíždět, velká dráha mě baví, ale spíš mám radši malý ovály.“

 

Přes překážky ke hvězdám

Přitom na klasickém ovále prožil Matěj Tůma obrovský pech. O druhou bronzovou medaili loňské sezóny přišel za smolných okolností zrovna doma ve Slaném. Co se dělo?

Matěj Tůma, Jakub Hejkal, Roman Štola a Jaroslav Bartek po úspěšném závodě | foto Karel Herman

„Ten závod pro nás byl nejsmolnější den, co jsem kdy měl,“ pokrčí rameny. „Otevřelo mi to oči, že ne vždycky jde všechno podle plánu. Dan Halamka s tátou připravili motorku skvěle. Jela suprově, já měl nervy. Na první jízdu motorka selhala. Ukázalo mi to, že jsou i takový dny, měl jsem chuť závodit, ve druhý jízdě jsem i z handicapu předjel Štěpánu. Byl to pech, ale zase jsem se posunul dál, překonal stresem sám sebe. I pro diváky to byla show.“

Dnes ale již skoro sto dnů píšeme pětadvacítku na konci letopočtu, a co bylo, je zapomenuto.  „Dvětadvacátýho máme první závod na Markétě,“ plánuje Matěj Tůma. „V zimě jsem začal chodit s klukama do fitka. Kvůli blbýmu času jsem nevydržel dlouho, chodila až večer. Tak jsem se připravoval sám doma, běhal jsem a posiloval. Bylo soustředění se Zdeňkem Schneiderwindem, na běžkách jsem byl hodně schopnej, ani testy nedopadly špatně. Myslím, že jsem líp připravenej  než loni.“

Nejslabší plochodrážní kubatura  bude Matěje Tůmu provázet také letos. „Pojedu stopětadvacítky celej rok,“ plánuje. „Budu se snažit odjet co nejvíc závodů, ať naberu zkušenosti. S panem Rosůlkem jsem domluvenej, že bych od půlky sezóny začal trénovat v pětistovkách.“

 


Matěj Tůma děkuje:

„Poděkoval bych tátovi. Sponzorovi We Moto. Pak určitě Brunovi Belanovi, Miroslavu Rosůlkovi a slánskýmu klubu, že nám umožňuje tréninky a spoustu věcí. Zdeňku Klímovi.“

Se sedmičkou se chystá k závodu Jakub Hejkal, zatímco Miroslav Rosůlek uděluje první rady Matěji Tůmovi | foto Antonín Škach

Matěj Tůma v akci | foto Karel Herman