Jiří Benda věří, že české stopětadvacítky mohou ukázat cestu světu

Praha – 17. ledna
Příští úterý se Petr Moravec, Zdeněk Schneiderwind a Jiří Benda vydají podepsat smlouvu se sponzorem nového stopětadvacítkářského šampionátu republiky na krátké dráze. Spolupráce s firmou TEREOS, výrobce paliva E85, má ambice učinit ze závodů kolibříků profesionální záležitost. Jiří Benda, producent motocyklů Shupa, se magazínu speedwayA-Z svěřil s nadějí, že by česká pravidla mohla bez jakýchkoliv uvozovek inspirovat celý svět.

„Děti budou jezdit za prachy jako profíci,“ neskrývá Jiří Benda svou radost nad strategickým partnerem pro malé dráhy, jimž v říjnu 2007 pomáhal prvním mítinkem v Praze na svět. „Částka sto tisíc se plánuje rozdělit především na odměny pro jezdce, případně kluby, za který jezdí. V úterý to jdeme podepsat a doufáme, že se to podaří.“

Výsledkem se stane osmidílný otevřený šampionát republiky, kdy se bude používat výhradně palivo E85. „Je už běžně dostupný u pumpy,“ říká Jiří Benda. „Skládá se z patnácti procent benzínu a pětaosmdesáti procent etanolu. Výsledkem je, že se palivo chová jako něco mezi benzínem a metylem. Přináší větší výkon a zlepšení chlazení. Další podmínkou účasti v mistrovství republiky je karburátor s maximálním průměrem 24 milimetrů.“

Shupa už má k dispozici motocykl, jehož motor palivo E85 spaluje. V srpnovém díle Speedway Mini Cupu v Praze ho předvedla širší veřejnosti, přičemž testovacím závodníkem nebyl nikdo jiný než Josef Franc. Nicméně vedle obchodního úspěchu hraje svou roli i myšlenka na povznesení slávy českého motocyklového sportu.

„Cílem je stanovit pravidla,“ plánuje Jiří Benda. „Nejen pro mistrovství republiky, ale i případně pro mistrovství Evropy a světa. Je největší chyba, že se nejezdí, protože na velké dráze tyto motorky nemají efekt. Cílem je ukázat FIM, že to jde i na malých oválech.“

Foto: Eva Palánová