Slaný – 30. listopadu
Již dvakrát se extraligové kluby dostaly k hlasování o podobě soutěže napřesrok. Pokaždé skončilo patem, a protože nikdo nezměnil své stanovisko, v pondělí se žádné rokování ani nekonalo. Verdikt však musí padnout již pozítří. Mezi zastánce čtyřčlenných družstev patří i Milan Mach, který se magazínu speedwayA-Z svěřil, že je po všech stránkách pokládá za výhodnější.
„Kromě ekonomického hlediska i skutečnost, že na závody sedmičlenných družstev nemáme dostatečný počet jezdců,“ vysvětluje slánský kouč důvody, proč se přidal na mšenskou stranu ve snaze prosadit extraligových čtyřčlenných družstev. „Jedou všichni, co jsou na soupisce, závody pak jsou často rozhodnuty již při nahlášení sestav. Spousta jízda je i pro diváky naprosto nezajímavých. I mezi fanoušky a sponzory panuje názor, že závody čtyřčlenných družstev byly pro diváky vyrovnanější a zajímavější.“
Česká liga osciluje mezi oběma systémy prakticky po celou dobu své historie. Nicméně současný model na rozdíl od předchozích případů prokázal poměrně velkou životnost a nabídl dramatickou podívanou. I když letos zašly změny možná přespříliš daleko a potlačená funkce manažera s jeho strategickými možnostmi přece jen části duelů podsunula předvídatelný scénář. Nicméně je možné, že by čtyřutkání mohla nabídnout stejně akční podívanou v pravidelných intervalech od dubna až do října?
„To, že funkce manažera byla v roce 2013 výrazně omezena, mi vadí ze všeho nejmíň,“ přemítá Milan Mach. „Vždy závody by měli rozhodovat hlavně jezdci na dráze a o výsledku závodu by neměl rozhodovat jeden silný jezdec na postu náhradníka, jako tomu bylo v předchozích ročnících před rokem 2013. O tom, že čtyřutkání mohou nabídnout podívanou stejné úrovně jsem přesvědčen. Vzpomeň, kolik závodů se rozhodovalo v poslední sérii, podívej se na fotku. Dnes bývá rozhodnuto často již v polovině závodů.“
Pokud by se ovšem extraliga vrátila k systému čtyřčlenných týmů, sníží se počet příležitostí pro české závodníky, i když bude každý tým moci profitovat ze služeb jediného cizince v každém závodě. I tady se ušetří, nicméně atraktivita extraligy bez zahraničních borců může v očích diváka dost utrpět.
„Atraktivnost pro diváky si myslím, nepoklesne,“ reaguje Milan Mach. „V systému čtyřčlenných družstev v každé jízdě soupeří čtyři jezdci a ne jako většinou jen dva při systému sedmičlenných družstev. Skutečně si myslím, že v České republice nemáme dostatek kvalitních jezdců, aby tyto závody byly tak zajímavé jako třeba v Polsku. A uvažujeme o startu také v první lize, kterou bychom jeli společně s extraligou.“
Realita na diplomatickém poli je ovšem taková, že Pardubice a Praha zřejmě nepřesvědčí Mšeno a Slaný a naopak. Zastánci dvojutkání nabídly jisté ústupky, avšak s největší pravděpodobností se dá očekávat, že i pondělní hlasování skončí v poměru 2:2 a v duchu litery řádů zůstane zachován současný systém. Co bude dál, nevytvoří Slaný koalici se Mšenem a to tím spíše, pakliže jste svého času o podobném spojenectví koketovali s Plzní?
„Spolupráci jsem navrhoval…,“ připouští Milan Mach. „Úpravy, které Pardubice a Praha nabídly, jsou pro mě akceptovatelné, ale o tom, co Slaný pojede nebo nepojede, nerozhoduji jen já… A pokud bude stav 2:2, zřejmě se nic nezmění, to není ale otázka pro mě.“
Foto: Wojta Zavřel a Pavel Fišer