Divišov – 26. září
Z Divišova přicházely různé ověřené i neověřené zprávy o stavu a budoucnosti slavné továrny. Včerejší prezentace JRM Divišov u příležitosti obnovy výroby přinesla jasno u mnoha otázek. Především, že nikdy neuhaslou slávu divišovské značky bude dál šířit nový majitel D-ANA s.r.o.
Na pozvání majitele Ing. Stanislava Diatka přišli zaměstnanci továrny, kteří obnovují výrobu, bývalí jezdci, potomci zakladatele Jaroslava Simandla, starosta Divišova Zdeněk Eichler, žáci a zástupce divišovské školy a SPŠ Vlašim a učiliště v Benešově. Nechyběli obchodní partneři z Dánska a Ruska, ale ani příznivci značky. KUpříkladu bývalý ministr průmyslu a obchodu, který svého času přijal u sebe v pracovně zatím posledního mistra světa na Jawě Jasona Crumpa i s motocyklem. Nechyběl ani dokonce i místní farář s poetickém jménem Miloslav Kněz.
Prezentace byla skromná, ale velmi vkusně připravena. Zahájily hudebnice z kvarteta Dudlajdá Fagotiky. Tóny jejich nástrojů chvílemi připomínaly dobře naladěný plochodrážní motocykl. Děvčata byla velice přijemná nejen svojí hudbou, ale i vzhledem stejně jako vystavené stroje ze současného výrobního programu a pár veteránů.
Konstruktér Ing. Martin Málek, který den předtím proháněl JRM při finále mistrovstvví republiky v Plzni, stručně popsal plány továrny. Bude vyrábět jak jinak kompletní plochodrážní stroje pro krátkou, dlouhou, travnatou a ledovou dráhu.
Angažmá sympatického závodníka lze hodnotit jako velice dobrý začátek. Potlesk, kterým ho přivítaly mladé hudebnice z Dudlajdá Fagotiky naznačuje, že určitě bude umět získat příznivce pro značku i mimo tradiční plochodrážní kruhy.
Následovala prezentace motocyklů v akci od dvěstěpadesátky přes veterány ESO a Jawa DT 500 po nejnovější modely. Chyběly jen ledové a dlouhodrážní speciály, ale velkým a příjemným překvapením se stala účast hvězdy SGP Mateje Žagara. Slovinec předvedl v několika sériích vice kol než během Grand Prix včetně semifinále s finále. A snad ho časem uvidíme na Jawě i závodit. Žádné takové zprávy ovšem nezazněly, ale radost z jízdy zřejmě měl.
Foto: Kiril Ianatchkov