Svitavský Motosalon je sweet stejně jako Svitavy a co na něho vy?

Hálkova ulice, číslo popisné sedm. To je léta jediná štace, kterou si fanoušci motorismu zadávají do svých navigací, když míří na závody do Svitav. Na konci poměrně zapadlé uličky leží Cihelna, plochodrážní stadión, jenž již od šestaosmdesátého patří do našeho termínového kalendáře. Příští neděli se zde napíše čtvrtý díl letošního přeboru. Pakliže na něj vyrazíte, zkuste se předem zastavit na adrese Máchova alej 293/1. V Městském muzeu a galerii totiž potkáte nejen sport levých zatáček, ale poznáte mnoho dalšího z bohaté motoristické historie města.

 

Předsíň slávy svitavského motorismu

První místnost láká především historickými motocykly | foto Antoníe Škachová

Svitavský motosalon vznikl ve spolupráci s Jaromírem Škývarou, což jen funkcionář, který se po areálu svitavské Cihelny pohybuješ na skútru, a Marcelou Pokornou. Svůj podíl mají rovněž profesionální historie Národního technického muzea. Z jeho sbírek pochází převážná většina vystavených motocyklů.

Najdete je hned v první z trojice místností výstavy. Předválečnou produkci zastupuje monstrózní pětistovka Praga BD ze sedmadvacátého či neméně robustní rumpál, jímž motocyklové tradice Jawy startovala. A také o poznání menší a mladší dvěstěpadesátku Ogar.

Start svitavského okruhu roku 1952 | foto archív Antonín Škach

Období těsně po válce nemohou nezastupovat jawský pérák či stopětadvacítka číza, které stály na prahu kariéra mnoha motocyklových závodníků. Málo známým unikátem je dvěstěpadesátka Jawa typ 579. Vychází ze soutěžního Libeňáku. Na počátku šedesátých let jí výrobce dodával švédské armádě i s lyžemi.

Návštěvníka do správné motocyklové nálady zvou informační panely, dobové reklamy a také velkoplošné snímky. Černobílé fotografie ze svitavského okruhu a ploché dráhy přímo zvou do vedlejší místnosti.

 

První svitavští závodníci

Patří jen a jen Svitavám. Nástěnné panely připomínají první doložený automobil ve Svitavách. I první závodníky. Hans Budig startoval zkraje dvacátých let s vozy Wanderer a Bugatti v závodech do vrchu včetně legendárního Ecce Homo. S motocyklem závodil také Paul Ille, zatímco Karl Sponner se proslavil svůj účastí na sicilském Targa Florio 1925 s malou žlutou tatřičkou. Ve třicátých letech se setkáváme také s prvními svitavskými plochodrážníky, přičemž spojení se známým krasavcem Bedřichem Bardasem v nedalekého Mohelnici je přímo nabíledni.

Programy, snímky a další dokumenty tvoří podstatnou část výstavy | foto Antonie Škachová

Na poli motorismu se prezentoval také jeden z nejslavnějších svitavských rodáků Oskar Schindler. Hrdina známého filmu Stevena Spielberga býval v mládí pěkným výlupkem, stal se agentem nacistického abwehru. O jeho životním zlomu k zachránci židovských životů ostatně vypovídá stálá expozice muzea.

Díky němu nasával závodní atmosféru jeho svitavský známý Erwin Tragatsch. Proslul jako šikovný technik, mimochodem po válce připravil plochodrážní JAP. A také jako autor mnoha erudovaných motocyklových publikací vydaných v exilu, kam se uchýlil po komunistickém převratu.

 

Majstrštyk bývalého závodníka

Svaz německých křesťanských cyklistů a motocyklistů se vznikem roku 1923 byl prvním motocyklovým spolkem ve městě. Následovaly další, avšak poválečný odsun Němců Svitavy takřka vylidnil.

Modely vyrobené Jaromírem Škývarou | foto Antonie Škachová

Počátky současného AMK spadají k roku 1947. Různé transformace a společenské změny se podepsaly na jeho podobě. Již záhy po svém vzniku se prezentoval terénními závody i silničním okruhem ve městě.

Někdy okolo šedesátého se jeho členem stal Jaromír Škývara. Sám usedal za úzká řidítka závodního motocyklu na okruzích. Začal modelařit a od válečných lodí přešel roku 2003 k silničním strojům v atraktivním měřítku 1:6. Vytvořil jich více než sto, přičemž nějakých sedmdesát je vystaveno v obrovské skleněné vitríně.

Děti se po trati někdejšího silničního okruhu ve Svitavách mohou projet s dřevěnými motocykly | foto Antonie Škachová

Vévodí jí třistapadesátka yamaha i s postavou nezapomenutelného Giacoma Agostiniho. Mezi zahraniční proveniencí hrají prim také československé motocykly. A to včetně výrobků šikovných ručiček z dob, kdy si u nás nešlo koupit závodní motocykl u nějakého dealera. Najdete zde i stroje svitavských borců, vedle zetky jeho tvůrce také modely v barvách Stanislava Čížka či Miroslava Motyčky.

 

Plochodrážní boom

Posledně jmenovaný v závěru svého aktivního života působil coby mechanik svitavských plochodrážníků. Na sklonku devadesátých let dokázal udělat výbrus plochodrážní pětistovky s pouhou sadou pilníků.

Václav Hutla  v srpnu 1985 na rovince před Opatovem u Svitav | foto Jiří Schánělec

Během let pořádal svitavský autoklub také závody v motoskijöringu, závody motokár na okruzích na náměstí, brněnské křižovatky či u autobusového nádraží. A také motocyklové sprinty na výpadovce na Opatov u Lačnova. Propojení na plochou dráhu se dá najít vícero.

Své dragstery při svitavských sprintech proháněli také Václav Hutla, Jaroslav Sulek či Jaroslav Oliva, který v Cihelně léta působil jako startmaršál. Karlovarský silničář Jaroslav Pták se minulý měsíc v Mariánských Lázních, shodou okolností ve stejný den kdy se Motosalon slavnostně otevíral, provinile usmíval při vzpomínce, kterak na svitavském okruhu před nějakými padesáti lety ulil start, který se musel opakovat.

Silniční okruh bohužel nesplňoval standardy ani v sedmdesátých letech, v té době byly minulostí i svitavské motokrosy. Skončila i éra plochodrážního oválu u Tabačky, který musel ustoupit stavbě koupaliště. Nadešla ale éra oválu v Cihelně.

V červenci 1971 pršelo, přesto se na mistrovství republiky U Tabačky přišly podívat davy diváků | archív Antonín Škach

První závod byl Dunajský pohár na sklonku června 1986. Svitavští měli svého času se sportem levých zatáček velké plány. Dokonce plánovaly trať pro long track a v sedmaosmdesátém zkoušeli vydávat plochodrážní noviny.

Ačkoliv vyšlo jediné číslo, v té době šlo o ojedinělý počin, jehož se předtím vzdaly i Pardubice. Ostatně ve Svitavách se diváci cítili jako v bavlnce. Jinde je informoval jen mnohdy kašlající rozhlas, za branou Cihelny si mohli opsat startovku ze školní tabule. Pokrok nezastavíš, jména jezdců byla záhy vkládaná rovnou do programu na strojopisu kopírovaného cyklostylem.

 

A co děti? Mají si kde hrát!

Jaromír Škývara pro Svitavský motosalón zapůjčil také svou nádherný cestovní hodnu. Červenobílý stroj se čtyřválcovým motorem o obsahu pět set, přitahuje pozornost ve druhé místnosti výstavy. V případě dětí možná ještě víc než artefakty zdejší motoristické minulosti. Ale i na nejmladší návštěvníky autoři výstavy mysleli.

Honda Jaromíra Škývary láká k usazení do sedla | foto Antonie Škachová

Na podlaze všech sálů je motocyklová hra ve stylu člověče, nezlob se. Neomylně vede do herny. A panečku, tady jsou atrakce pro mladé muže a slečny. Sednout si v přilbě a brýlích na motocykl pádící po svitavském náměstí. A pak si s pohárem v rukou a věncem kolem krku stoupnout na opravdickou bednu!

Jsou tu i další hry. Třeba dopravní koberec s mapou Svitav. Na vyznačené verzi Svitavského okruhu se mohou prohánět dřevěné motocykly. A na stěnách to sledují opravdoví závodníci bojující za řidítky silničních strojů a ohřebovaných speciálů na ledovou plochou dráhu, jež také nebyla Svitavám cizí.

Děti si na výstavě přijdou na své | foto Antonín Škach

Sweet. A Vy? Svitavy svit taví, Svitavy jsou sweet. A ty? Slovní hříčky básnířky Anny Beaty Háblové, jež se svým manželem Patrikem vystavuje o patro výš, se skvěle hodí i pro motocyklovou výstavu. Šanci vidět ji na vlastní oči máte do 29. září. Pakliže sem zamíříte, mějte v kapse nějakou hotovost, platební karty se zde totiž neakceptují.

 

Skoro jako doopravdy | foto Antonín Škach