Být favoritem je svazující

Plzeň – 28. června
Slaný v letošní extralize opět cení zuby jako rozzuřený vlčák, avšak Štěstěna se prozatím nestala jeho oddanou fanynkou. O tom přesvědčila při jeho domácím duelu s Pardubicemi a při výjezdu do Mšena, v nichž Středočechům z dlaní vyklouzly dva tabulkové body. Naproti tomu Dak Moto Plzeň-Divišov prozatím neměl šanci ukázat mnoho ze svého potenciálu. Ve Mšeně se končilo už po čtyřech jízdách a s prohrou od konzistentní Prahy se letos bude muset s největší pravděpodobností smiřovat více týmů. Dnes však trojkoalice poprvé nastoupí na domácí půdě, tentokrát na Borech, přičemž jako František Liebezeit, tak Milan Mach odmítají úlohy favoritů.

Poprvé v sedmi
Sestava společného družstva DaK Moto Plzeň-Divišov mívala pokaždé jednu díru, nicméně dnes přijde František Liebezeit na nástup doprovázený kompletní sedmičkou závodníků. Plzeňský extraligový debut Michaely Krupičkové byl ohlašován již dlouho předem. Když se lékaři zkraje sezóny postavili proti jejímu ostaršení, nezbylo než čekat na první trojkoaliční extraligu po jejích patnáctinách. Avšak v sestavě trojkoalice figuruje rovněž Daniel Hádek, jenž kvůli finanční otázce ohlásil konec kariéry.

„Udělali jsme něco, aby nepřestal,“ vysvětluje František Liebezeit jeho návrat. „Dali jsme mu motor. Nemůžeme ho nechat, aby skončil. To by byla škoda.“ A tak složení domácího týmu vypadá přesně jako v Praze. Zahraniční kontingent vytvoří Kjastas Puodžuks a Matej Žagar v roli náhradníka. Povinní junioři v základní sestavě jsou Michaela Krupičková a Daniel Hádek, seniory Michael Hádek a Zdeněk Simota, zatímco Jan Holub bude připraven operativně vstupovat do boje se startovním číslem sedm na svých zádech.

„Docela dobře to vypadá,“ libuje si koaliční kouč. „Chtěl jsem Martina Vaculíka po tom jeho úspěchu v Gorzowě. Z Dánska by přejel, ale má motory u ladičů a bude je mít až v sobotu. Měl Grand Prix, Polsko, Švédsko a Dánsko a po čtyřech závodech je musí dávat k ladiči. Patryk Dudek jede polskej‘ mistrák, Chris Harris odloženej‘ závod v Berwicku a Roman v Salavatu. Kjastas nejede špatně a pojede sem v sobotu do Divišova, tak doufám, že bude připravenej‘. Doufám, že Matej bude mít komplet, na tom chci stavět.“

Vedle létajícího Slovince bude mít František Liebezeit na postu juniora také Jana Holuba. „To je taktika kvůli juniorům, aby tam nebyly hluchý místa,“ vysvětluje. „Chci dát Míše šanci, myslím, že s Michalem Průchou je to závodivý. Když ale bude potřeba, Holoubek to rozjede.“

Všechno nasvědčuje, že nás dnes v podvečer čeká opět dramatické a vyrovnané klání. „Jsme pouze domácí, ne favoriti, za ně se nepokládám,“ vnímá svou pozici František Liebezeit. „Slaný dvakrát prohrál až v závěru, tak doufám, že to u nás nepřestane, série se má uzavírat až ve třech (smích). Výsledek si netipnu, teď si to tady maluju do programu, v desátý jízdě ještě vedeme a to oni měli žolíka a uspěli. Rozhodnou Češi, doufám, že se chytnou, když v Praze vybouchli.“

Připomenout si chu šampaňského
Dva tabulkové body, které Slaný ztratil v posledních rozjížďkách na své domácí dráze a ve Mšeně, v tabulce rozhodně chybí. A to tím spíše-, čeká-li dnes celek ze středočeského královského města vstup do druhé poloviny soutěže. Play-off je blízko a po unáhleném zrušení semifinále do něho postupují jen první dva.

Změny v zahraniční části sestavy ovšem nejsou podmíněny skutečností, že Sebastian Ulamek a Robert Kosciecha nejsou ideálními rozhodovači závodů pod tlakem, což se v případě Sebastiana Ulamka potvrdilo i v nedělní polské extralize ve Wroclavi. „Seba má Anglii, Kostek semifinále v Polsku, proto jsou tyhle změny,“ objasňuje Milan Mach. „Jinak by jeli a asi by to bylo silnější, uvidíme.“

V sestavě Slaného se tak objevují Mariusz Puszakowski a Daniel Jeleniewski. „Tihle kluci umí taky jezdit,“ odmítá slánský kouč možnost oslabení svého družstva. „Puszaka dobře znám, Jeleniewskeho taky, jel za nás ten evropskej‘ pohár ve Slaným. Není to, že by nám nic jinýho nezbylo, byly jiný možnosti, ale rozhod‘ jsem se takhle.“

Rozložení slánského celku je prakticky totožné jako v předchozích případech. Mítink rozehraje Mariusz Puszakowski s Michalem Průchou. Při zranění Romana Čejky musí být Eduard Krčmář v základní sestavě. V ní jsou i oba domácí senioři Michal Dudek a Martin Málek. Náhradnické vesty obléknou Ronny Weis a Daniel Jeleniewski. „Dan v Plzni jezdil, mohlo by mu to sednout,“ objasňuje slánský kouč své motivy. „Chci dávat šanci Michalu Průchovi a Michalu Dudkovi, jinak nebude mít žádný závody, proto je to pro Ronnyho nevděčný.“

A jak se Milan Mach dívá na možný vývoj utkání. „Čekal jsem, že budou mít Martina Vaculíka s Matejem Žagarem,“ připouští. „Vidím to, že by to moh‘ bejt‘ vyrovnanej‘ závod. Rád bych si připomněl, jak chutná vítězství. Už je to měsíc, to se dá ještě vydržet, předtím to byly dva roky. Nejsme favority, což je možná lepší, věřím, že se kluci o to poperou.

Historické okénko:
Plzeň, 30. srpna 1995: Slaný vezl z Borů zbytečné vítězství

Extralize 1994 se magazín speedwayA-Z ve své tradiční historické podrubrice již několikrát věnoval. Není divu, Slaný a Plzeň začaly prohánět Pardubice i Prahu, které začaly ztrácet postavení nepřemožitelných ikon. Západočeši tento trend potvrdili mistrovským titulem. Jenže letopočet se přelomil do sezóny 1995. Že se mělo o konečném pořadí rozhodovat v závěrečném play-off jsme na tomto místě psali již také.

Právě zavedení play-off se v pětadevadesátém stalo jedním ze zabijáků dramatické podívané. Ale abychom byli spravedliví, samotná myšlenka, jenž měla slibné ambice zvýšit napětí, za to rozhodně nemohla. Další příčinou byla redukce počtu extraligových týmů ze šesti na pět. Chabařovice spadly do první ligy a z nižší soutěže se nahoru nikomu nechtělo. A co čert nechtěl, na Slaný dopadly zlé finanční časy.

Středočeský tým se potýkal s nedostatkem financí, díky nimž při většině závodů zůstávali Roman Matoušek a Zdeněk tesař na druhé straně kanálu La Manche. Navíc Robert Král, jemuž klub nepovolil finančně zajímavý přestup do Březolup, odmítal v úvodních extraligových kolech nastupovat. Slaný se rázem stal extraligovým otloukánkem, jehož nebylo vůbec těžké porazit. Navíc zbývající čtveřice klubů měla play-off v kapse, nepotřebovala investovat do posil, utkání končila propastnými rozdíly a do ochozů se připlížila nuda.

Za těchto okolností cestoval Slaný na sklonku prázdnin do Plzně. Domácí neměli, co ztratit, ani získat, čtvrtá příčka v základní části už nešla odpárat. Naproti tomu za Slaný podruhé v soutěži nastoupil Roman Matoušek. V kombinaci s Robertem Králem, Václavem Burandou, hostujícím Chabařovičanem Pavlem Kotenem a René Junou, kteří shodně dosáhli dvouciferných skóre, úřadujícího mistra porazili. V jeho řadách exceloval neporazitelný Jiří Štancl, zatímco Jan Holub skončil díky pádu již ve své druhé jízdě.

Duel skončil 34:56, ale jediné vítězství Slaného onoho roku nemohlo v tabulce vůbec nic změnit. Divákům nezbylo, než se těšit na play-off. Jenže necelý týden po slánském triumfu se kluby dohodly, že se nadstavbová část bez náhrady zruší. V šestadevadesátém se extraliga vrátila k čtyřutkáním, u nichž vydržela až do konce sezóny 2009. Slaný spadl do první ligy, Robert Král mohl přestoupit do Březolup, ale titulu se nedočkal. V české plochodrážní historii mu tak zůstává úloha věčného korunního prince, který ani jednou v žádné soutěži neusedl na mistrovský trůn.

Oficiálně nahlášené sestavy:

DaK Moto Plzeň-Divišov: 1 Michaela Krupičková
  2 Kjastas Puodžks, LAT
  3 Daniel Hádek
  4 Michael Hádek
  5 Zdeněk Simota
  6 Matej Žagar, SLO
  7 Jan Holub
 
AK JAZ servis Slaný: 8 Mariusz Puszakowski, PL
  9 Michal Dudek
  10 Michal Průcha
  11 Eduard Krčmář
  12 Martin Málek
  13 Ronny Weis, D (ACCR)
  14 Daniel Jeleniewski, PL

Foto: Wojta Zavřel, Michal Kohout a archív autora