Najdi deset rozdílů

Liberec – 10. února
Rovněž zadáním z titulku by se dalo o těchto dvou motocyklech mluvit. Jeden pochází z dílen MXM/THK a druhý je miminko od Tonyho Rickardssona. Oba motocykly jsou určeny pro mladé začínající závodníky. Používají stejnou koncepci podvozku alias rámu a velikost. Přibližně se podobají i ve výkonnosti. Oba teoreticky používají fosilní palivo, ale v různé úpravě. V čem se tedy liší a kde se najednou vzaly?

 

Challenge pro SGP4

Splnit požadavek na výchovu mladých a začínajících jezdců byl cíl obou skupin. Plochodrážní nováček potřebuje vhodnou, spolehlivou a ekonomicky dosažitelnou techniku. Současný stav se dostával do slepé uličky a tak se hledala cesta.

Jako jednoduší cesta bylo najít vhodný pohonný agregát, který by sjednotil malé kubatury. Tak se může mladý závodník ukázat při velkých závodech, ovšem na mini dráze.

Upřímně řečeno, kdo by nechtěl být součástí závodu Speedway Grand Prix? Oproti formuli SGP4 je již dva roky připraven identický motocykl na elektrický pohon.

Elektrické výhody

Vývoj E speedway se postupně dostal do podoby, kdy je plně konkurenceschopný. Jednoduchost ovládání a takřka bezhlučný provoz by mohl u fanoušků vyvolávat zvláštní pocit.

Ovšem ne každý stadion je na odlehlém místě a tak potřeba se přizpůsobovat je minimální. Když o vás nikdo neví, můžete trénovat podle možnosti začátečníků bez hledání vhodného času.

Dnešní podoba E speedway je řešena jako stavebnice, kde bez jakékoli úpravy podvozku lze měnit pohonnou jednotku z elektriky na klasický motor.

To umožní volbu pro začínající, kde není potřeba kupovat celý motocykl.V E speedway tak roste motocykl s jezdem. Dnes je v nabídce jak verze malá, střední, tak i klasická. Motocykl je takřka bezúdržbový a při správném zacházení s akumulátory se předpokládá několikaleté ježdění. Co může strašit odpůrce E speedway?

Za prvé, jak dlouho můžu jezdit na jedno nabití? Na malé dráze se dá závodít celý závod. Pokud si baterie sama řekne, dobíjení trvá asi deset minut. Na závod je tedy potřeba jeden akumulátor a další na výměnu, aby závodník třeba nemusel čekat a byl vždy připraven. Výměna akumulátoru trvá přibližně jeden a půl minuty.

 

Pozvánka do Liberce

Jak E-speedway, tak SGP4 sledují, jak dostat více mladých adeptů na naše stadióny a zatraktivnit plochou dráhu. Velká nevýhoda českých závodů je, že jen málokdo se učí jezdit na správné velikosti motocyklu.

Od začátku se někteří naši mladí borci tlačí na velká kola a rámy. Většina pak nedokáže na mini dráze zatočit a raději, což je samozřejmé, se vozí na klasických drahách. Chyb, co se naučí na začátku, se jen těžko odnaučují.

U našich severních sousedů se od začátku začínající jezdec na mini dráze učí na motocyklu pro mini dráhy. Postup u závodníka určuje jak věk, tak i trenér. Tak potom rostou ti nejlepší.

Velkou nevýhodou našich mladých je i věkový rozdíl, kde osmi či devítiletý borec jen těžko bude na svém začátku stačit o dva až tři roky staršímu.

Po přečtení tohoto článku si prosím v klidu sedněte, Zhluboka se nadechnout a říct si, co můžu pro ty naše mlaďochy udělat. Až potom zařvat aaaa.

Osobně vás maminky a tátové zvu k nám do Liberce. Vezměte s sebou ty vaše borce, aby se na naše éčka posadili. Povozili, žádné závodění, prostě jen tak a pak je nechte samotné rozhodnout.

Odměnou vám může být prožitý hezký den v Liberci nebo třeba začátek něčeho nového.

Dva nové koncepty pro výchovu plochodrážního potěru – SGP4 a E-speedway