Funguje to léta, vlastně desetiletí. Malé motocykly na minoválech. Ve Skandinávii pětaosmdesátky, na kontinentu převážně stopětadvacítky. V zásadě platí, kdo pracuje s plochodrážním potěrem, dopracuje se k výsledkům, ostatní stojí opodál. Dnes je rarita najít aktivního českého závodníka pod třicet, který by neokusil sérii PRO-TEC Speedway Mini Cup, samozřejmě trojici loňských světových vicemistrů nevyjímaje. Zkraje týdne však promotér Discovery Sports Events vyrukoval se svou vizí kategorie SGP4, v níž by borci mezi jedenácti a třinácti lety závodili na čtyřtaktech o zdvihovém objemu 190 ccm. A hned vypsal jejich první závod při švédské Speedway Grand Prix v půlce července.
Promotér přitom doufá, že již v příštím roce jednotlivé národní federace přijmou tuto formuli pro své národní šampionáty, čímž by se sjednotily dosavadní rozdíly v plochodrážních kubaturách pro nejmladší závodníky.
„První ze všeho je vybudovat třídu, kde by všichni zájemci z celého světa soutěžil dle stejných pravidel na mezinárodní úrovni,“ přibližuje projekt Tony Rickardsson. „Motorka, kterou vyvíjíme, by měla vypadat a znít jako velká motorka. A co je nejdůležitější, měla by se chovat jako velká motorka, ale v malém provedení za rozumnou pořizovací hodnotu. Myslím, že jsme všechna tato kritéria splnili.“
Takže doposud se celý dětský plochodrážní sport vyvíjel nesprávným směrem? „Jestli budou chtít závodit na mezinárodní úrovni, bude to s motocyklem SGP4,“ říká slavný Švéd. „Když jsme projekt začali, lidé tvrdili, že není možné změnit. Ale nyní každý, s kým jsem mluvil, chce tyto stroje zavést do svých národních šampionátů.“
Česká republika to však v letošním roce ještě nebude. Ostatně členové plochodrážní komise CCP FIM by měli podrobnější informace obdržet až příští sobotu na svém zasedání. Její šéf Armando Castagna vidí SGP4 jako něco, co tady doposud chybělo.
Rozdíl mezi stodevadesátkami SGP4 a dvěstěpadesátkami SGP3 nekomentoval zatím nikdo stejně jako otázku, co s mladšími závodníky. Každopádně bývalo dobrým zvykem FIM vypisovat šampionáty, když výrobci byli schopni pokrýt poptávku. Motokrosové dvěstěpadesátky měly svého času dlouhou lhůtu, než se pustily na světové terénní tratě.
Plochá dráha vzala čtvrtlitry v desátých letech takovým šmahem, že nabídka motorů byla pod poptávkou zájemců o slánský zlatý pohár. SGP4 by měla pracovat s motorem Daytona 190cc Anima FSM japonského producenta vyráběný v Číně.
Pohonný agregát s rozvodem SOHC, vrtáním a zdvihem 62 mm a čtyřstupňovým řazením je k mání za zhruba dvanáct stovek. Dolarů, pochopitelně. Stopětadvacítka Shupa je o kousíček dražší, ale jde o čistokrevný plochodrážní speciál, nikoliv pit bike.