Chabařovice – 24. listopadu
Svět ploché dráha ho poprvé zaznamenal loni v srpnu. Společně s partou chabařovických stopětadvacítkářů přijel do hlavního města, aby při Markéta Cupu pod sponzorskou patronací společnosti Smestav prošel ostrým závodním debutem. Skončil předposlední, ale od té doby stoupá vzhůru. Magazínu speedwayA-Z se svěřil, že by se rozhodně nechtěl zastavit u letošního druhého místa ve Speedway Mini Cupu.
„Na motorce, čínské padesátce, jsem začal jezdit už od svých šesti let,“ vypráví Jakub Ondroušek o svých motocyklových prvopočátcích. „Postupně jsem přesedlával na větší a silnější motorky. Jako amatér jsem zkoušel jezdit motokros na chabařovické dráze. Taka jezdil plochou dráhu a jednou se mě zeptal, jestli bych to nechtěl zkusit. Zezačátku mě to moc nechytlo, ale později mě to začalo bavit a na plochou dráhu jsem přešel úplně.“
Chabařovická parta má skvěle našlápnuto pro vytváření podnětného prostředí pro růst nejmladších plochodrážníků. Uvnitř velké dráhy vznikl miniovál pro stopětadvacítky a s legendárním písmenem CH na vestě se objevuje stále víc a víc závodníků.
„Ano, prostředí v Chabařovicích je perfektní,“ souhlasí Jakub Ondroušek. „A to jenom právě díky skvělé partě všech dospělých, kteří nám pomáhají, za což bych jim chtěl zároveň poděkovat. Jsem opravdu rád, že vyrostla malá dráha. Je to opravdu dobrá příprava na velký motocykl. A za nový závodníky jsem taky rád, hned je víc kamarádů.“
Výtečné podmínky pomohly Jakubu Ondrouškovi, aby se stal klubovou jedničkou. Prožil povedenou sezónu, pohyboval se na stupních vítězů a vrcholem se stalo druhé místo ve Speedway Mini Cupu. „Myslím, že se mi sezóna povedla,“ říká obrýlený závodník. „Až na začátek, který mi opravdu nevyšel. Hned při prvním závodě mistrovství republiky mi odešly hned dva motory. Taková ztráta už nešla dohnat, abych se mohl poprat o lepší místa v tabulce. Rozdíl mezi minicupem a mistrákem je jasnej‘. V minicupu jezdí víc jezdců, při mistrovství republiky jsme rádi, když se nás sejde šest až sedm.“
Speedwayclub Chabařovice se při svých aktivitách neomezil jen na české území. Navázal vcelku kontakty s polskými kluby, což vedlo k čilému ruchu na obou stranách hranice. „Polsko nám zařídil trenér Láďa Šifalda a jeho manželka Jiřina,“ svěřuje se Jakub Ondroušek. „Myslím, že mi to dalo hodně. O polských závodnících se říká, že patří mezi špičku. Je perfektní vidět, jak k tomu přistupují, a zároveň je skvělý si s nima zazávodit a porovnat, jak na tom jsem. Setkali jsme se i s Tomaszem Gollobem. Moc jsem si s ním nepopovídal, protože jsem mu tolik nerozuměl, ale byl úžasný pocit ho vidět na vlastní oči a zároveň si s ním potřást rukou.“
V průběhu sezóny se Jakub Ondroušek začal objevovat v sedle motocyklu Shupa s metylovým motorem. „Byl to krok dopředu,“ uznává. „A myslím, že mi to pomohlo k mým výsledkům. Proto bych chtěl poděkovat celému týmu Shupa.“ Jenže sezóna 2011 je už minulostí a na jaře se na oválech začne bojovat nanovo.
„Na novou sezónu se už chystám,“ odhaluje Jakub Ondroušek zákulisí svých příprav. „Teď hlavně v posilovně, chtěl bych shodit pár kil. A hlavně nabrat fyzičku, aby se mi lépe ovládala motorka. Cíle mám obrovské. Chtěl bych se stát mistrem republiky na malé dráze a zároveň se poprat o přední příčky na velké dráze. A samozřejmě vyhrát Speedway Mini Cup. Na konci sezóny jsme plánovali, že bych zkusil půllitra. Ale taka rozhod‘, že mám ještě čas. Takže asi příští rok. Reprezentace ve stopětadvacítkách a travnatá dráha je pro mě výzva, ale uvidíme, co bude, a jak to bude dál.“
Jakub Ondroušek děkuje:
„Strašně moc bych chtěl poděkovat všem, kteří do mě investovali svůj čas a peníze. Jmenovitě především rodičům, Láďovi a Jiřině Šifaldovým, Shupa Teamu za skvěle připravené motory, Davidu Gakschovi za skvěle připravené dráhy, panu Zobalovi a všem ostatním, na které si teď rychle nemůžu vzpomenout.“
Foto: Antonín Škach, Eva Palánová a Jiřina Šifaldová