Konec plochodrážní sezóny kolibříků ve třídě 125ccm přinesl již první otazníky nad sezónou 2012. Jedním z velkých témat je i věková hranice, od níž se mohou nejmladší závodníci tomuto sportu věnovat. Tato otázka nabývá na vážnosti především s rozšířením počtu krátkých drah, kde se jezdí ve většině případů bez mantinelů a především vzhledem k rozměrům dráhy i menší rychlostí.
Jen pro připomenutí, naše plochodrážní předpisy určují tyto věkové hranice:
Příloha N 078 A Mistrovství České republiky juniorů ve třídě do 125 ccm a Příloha N 078 B ccm na krátké dráze: N 078. 3 a N 078 B. 3 Způsobilost
Minimální věk pro účast jezdce v tomto závodě začíná datem jeho narození (10 let) a limit
maximálního věku (16 let) končí koncem toho roku, ve kterém oslavil své 16. narozeniny.
Tato naše směrnice, vychází jednoznačně z předpisů FIM pro mezinárodní závody a nezohledňuje rostoucí zájem v nižších věkových kategoriích v národních závodech.
Vlastně po celou uplynulou sezónu s tímto věkovým omezením bojovalo několik šikovných a nadějných závodníků, a to především z chabařovické líhně. Desetiletá hranice je tedy z mnoha pohledů omezující a pro nejnižší věkovou kategorii především platí hledisko, čím dříve mají zájemci možnost účasti na závodech, tím je větší šance na jejich podchycení a zvýšení naší juniorské základny.
———————————————————————————————————
Jak to funguje u nás v motokrosu:
PRÍLOHA N 032-MISTROVSTVÍ V MOTOKROSOVÝCH ZÁVODECH JEDNOTLIVCŮ
N 032.3 VĚKOVÉ VYMEZENÍ TŘÍD
Pro určení dolní hranice věku jezdce je rozhodující den narození. Pro určení horní hranice věku jezdce je rozhodující rok narození, v němž jezdec dosáhne požadovaného věku.
Věková hranice v závislosti na jednotlivých kubaturách
50 ccm 5 – 9 let, 65 ccm 7 – 13 let, 80 ccm 11 – 15 let
No, tak vida, tak ono to přeci jen jde. Zdá se že motokrosoví funkcionáři jsou si dobře vědomi jak důležité je co nejdřívější podchycení talentů.
———————————————————————————————————
Jak to funguje s mládeží jinde:
plochá dráha v Dánsku:
V Dánsku si mládeže hledí, celý systém je pod vedením Erika Gundersena, a věkové rozdělení je následující:
50 ccm 3-8 let, 80 ccm 8-16 let
Pokud by byl zájem o ověření této informace tak je v dánštině
tady.
Množství klubů a závodníků v těchto kategoriích je nevídané a myslím, že v Dánsku jsou k mání i plochodrážní kočárky.
plochá dráha v Austrálii:
Velice zajímavá je situace v Austrálii, kde má krátká plochá dráha a třída do 125ccm hluboké kořeny. Pravidla pro plochou dráhu určuje Manual of Motorycle Sport 2011.
V Austrálii mají pro stopětadvacítkyky dokonce dvě kategorie a začínají již od sedmi let:
125 ccm 7-9 let , 125 ccm 9 – 16 let
Motocykl Shupa je tam dokonce schválený národní federací. Jsou tady velmi zajímavá technická pravidla právě pro stopětadvacítky, že by si to zasloužilo širší prozkoumání.
———————————————————————————————————
Takže takhle to vypadá podle našeho názoru v zemích kde si plochodrážní mládeže hledí, mají s mládeží výsledky a měli by být naším příkladem. Že by to mohlo jít i u nás, naznačují pravidla pro motokrosaře.
Setkali jsme se také ještě s názorem, že naše stopětadvacítky jsou těžké a pro menší kluky nevhodné.
Nabízím porovnání s dánskými osmdesátkami. Mají předepsanou hmotnost 55kg a výkon motoru kolem 30 koní a motokrosovým průběhem kroutícího momentu. Stopětadvacítky Shupa váží 52 kg s výkonem od 12 do 19 koní a pro začátečníka s příjemnějším průběhem kroutícího momentu a tedy i ovladatelností. Právě díky těmto vlastnostem se rozhodla australská federace vzít motocykly Shupa pod svá křídla.
Věříme že uvedené informace přispějí pozitivně k diskuzi o plochodrážní mládeži a pomohou rozhýbat ledy plochodrážních předpisů.
Foto: Shupa Team