Pardubice – 6. listopadu
Předloni šokoval informací, že končí se závoděním. V předčasném závodnickém důchodu ovšem vydržel jen pár týdnů a znovu naskočil do plochodrážního kolotoče. Letos si dal oddechovou sezónu bez zahraničních angažmá a nakonec sklidil tři tituly českého vicemistra. Jak je to možné, prozradí Tomáš Suchánek osobně, jelikož poskytl magazínu speedwayA-Z exkluzivní rozhovor.
speedwayA-Z: „Žarnovická rozlučka koncem minulého měsíce pro tebe skončila poměrně nešastně. Doufám, že zraněná noha nezanechá žádné následky a nezkomplikuje ti přípravu na následující sezónu.“
Tomáš Suchánek: „Doufal jsem, že sezóna skončí bez pádu. Večer jsem to říkal i při party pád lidem, ale porušil jsem to. Asi jsem to zakřik‘. Celej‘ závod probíhal hezky, s Vencou s Škurličem jsme jen vyhrávali. Až poslední jízda. Šel jsem od prken a Fritz Wallner byl pode mnou. Jak jsme odstartovali, šel hned loktama do mě, což jsem při rozlučce nepochopil. Gavendík byl první, Wallner to dal na lajnu. Jel jsem venek a viděl, jak jsou nalepený na sobě. Pak už jsem viděl, jak letěj‘. Mezi nima byla škvíra, chtěl jsem to vzít mezi ně. Najednou se motorky zavřely a už jsem si vybíral, přes koho to vezmu. Vybral jsem si Wallnera a už to lítalo. Saltíčka přes řidítka. Vašek mi říkal, že jsem si přitom ohnul nohu. Zlomený to nebylo, sice tam mám modřinu, ale v pohodě, jen naražený stehno a žebro. Na plánech se změnilo jen to, že musím koupit motorku. V Žarnovici jsem jel na tý černý, nechtělo se mi stavět na konci sezóny modrou, kde mám prasklý šáska. Říkal jsem si, že tu rozlučku odjedu a teď mám půlku motorky v prdeli. Kdyby to bylo na začátku sezóny a v normálním závodě, ale v rozlučce a v poslední jízdě?!“
speedwayA-Z: „V roce 2012 budeš mít určitě co obhajovat. Letos jsi dosáhnul výsledků, které snesou přídomek životní. Zdálo se, že na dráze závodí nový Tomáš Suchánek, který dokonce předjíždí zezadu, když se mu nepovede start. Jak k této proměně došlo?“
Tomáš Suchánek: „Srovnal jsem se, jak jsem si dal pauzu od Anglie, byl jsem bez lítání a stresů. V Anglii sice vyděláš, ale máš investice. Převážně jsem byl tam a tady v Čechách měl nevyzkoušený motorky. Letos jsem byl tady, měl dvě motorky, pokud jsem si nebral dědka s babkou. Měl jsem to vyzkoušený a zjistili, že Anglie pro mě nebude. Je lepší bejt‘ tady v Evropě, najít si správný lidi. Nemusíš se honit. V Anglii jsem se naučil předjíždět. Neměl jsem tam dobrý spojky, byly všechny starý. Vůbec jsem nestartoval a všechno hnal zezadu. Až loni jsem se srovnal a začal jsem víc předjíždět. Ale starty jsem ztratil, ty nemám jako dřív, když jsem byl mladej‘. Asi vypadaly s mejma vlasama (smích)! Ale oni přijdou! Bude to jako dřív, když mi bylo šestnáct, sedmnáct. Start – cíl!“
speedwayA-Z: „Během sezóny jsi odolal vábení britských promotérů, přitom v minulosti pro tebe bývala tamní liga důležitou součástí závodnického programu. Znamená to, že nyní je pro tebe britská liga už uzavřenou kapitolou?“
Tomáš Suchánek: „Úplně ne. Pořád nad ní přemýšlím, ale vypadá to, že spíš ne. Musel bych koupit minimálně další motorku plus dva motory. To by byla dost velká investice. Kdybych chtěl do toho jít, nezbudou mi peníze tady. To si spíš vezmu Polsko nebo Švédsko, připravím se na Evropu a budu se věnovat tomu tady. Na konci sezóny jsem měl nabídku z Workingtonu na posledních sedmnáct závodů. Další nabídky asi určitě budou, uvidím i podle sponzorů. Když se nějakej‘ najde, moh‘ bych si to dovolit. Ale bez kapitálu by nemělo cenu se někde jen plácat a nedělat to na sto procent.“
speedwayA-Z: „Řada závodníků by absenci zahraničních angažmá prožívala jako noční můru. Ty jsi závodil prakticky jen v Čechách, trénoval zejména pouze při první lize, a přesto jsi sklidil úrodu medailí. Čím si to vysvětluješ?“
Tomáš Suchánek: „Řek‘ jsem si, že se nebudu nikam hnát. Dám se do kupy, srovnám se. Sice jsem na Polsko čekal, byly i nabídky, ozvalo se Krosno a asi dva další kluby. Ani s jedním jsem se nedomluvil na penězích. Abych někam jezdil, honil se a po závodech zjistil, že jsem na svejch‘, to radši budu doma leštit mašiny a připravovat se. Takhle jsem si krásně odpočinul, jel na vejlet, kdy jsem chtěl, protože jsem měl čas. Je to nevýhoda, že nemáš závody. Třeba jsem čtrnáct dnů neseděl na motorce. Na trénink jsem nešel, v Pardubicích to mám najetý, nebylo, co testovat. Byla to taková pohodová sezónička na druhý místečka. Když máš čistou hlavu, jedeš na závody s úsměvem, s radostí, ne že musíš zabodovat, protože máš někde dluh za motor nebo něco dalšího. Byla to zábavná sezóna, spíš jsem se bavil. A vyplatilo se. Teď mi vlasy zase začínaj‘ růst, takže možná začínám mládnout (smích).“
speedwayA-Z: „Mistrovství republiky jednotlivců nabídlo strhující thriller se závěrem, který se ti musel líbit. Po pátém místě v Divišově jsi po Praze skočil na třetí příčku a ze Mšena odjížděl s titulem vicemistra. Jak jsi to celé prožíval?“
Tomáš Suchánek: „Ten Divišov se mi nelíbil. Moh‘ jsem dopadnout líp. Bod chyběl, moh‘ jsem bejt‘ klidně druhej‘. Měl jsem problém s motorkou. Všechno jsme tam měnili. Zapalování, svíčky, ale pořád to nejelo. Pak jsme na to přišli až doma. Kabel na fajfce. Jak tam máš kolínko, bylo to prasklý. Jak se to chvělo, vynechávalo to. A já pořád měnil svíčky jak debil! Druhá motorka byla prostě druhá. A podle toho taky jela. V Praze jsem to ani nečekal. Když jsme tam jeli extraligu a zkoušel jsem si motorku a motory, nic nefungovalo. Je to tam suchý a tvrdý. Já to mám silný a kolo se nechtělo přilepit na dráhu. Vzal jsem si druhou motorku, co jsem tam nikdy nezkoušel. A zjistil, že není špatná. Startovala, krásně jela. Byl jsem spokojenej‘ a pak jsem měl ve Mšeně zgenerálkovanou jedničku. Jdu s ní na trénink. Start, zatáčka a začalo to bouchat do hlavy. Takže když to tak vezmu, všechny tři finále jsem odjel na dvojce. Kdybych jel jedničku, byl jsem první, takhle jsem skončil druhej‘ (smích). Škoda toho Edy, měl jsem ho předjet. Honil jsem ho, ale on mi vždycky dal zadní kolo do nájezdu. Navíc to byla první jízda, nebyl ještě vyházenej‘ materiál, byla to zatím jednokolejka. Pak to šlo dobře. Příští rok půjdu na mistra. Letos byl určitě dobrej‘ krok zpátky do svý bývalý formy, ale mám předsevzetí bejt‘ příští rok první.“
speedwayA-Z: „Konečně jsi také prolomil smůlu při mistrovství republiky dvojic. Se Stanislawem Burzou jste v Březolupech skončili druzí. Co bylo rozhodujícím faktorem úspěchu?“
Tomáš Suchánek: „Na bedně jsem byl naposledy ještě s Jardou Petrákem v Kopřivnici v roce 2002. Tohle byl pro mě úspěch, po letech jsem se na druhej‘ stupínek vrátil. Hynek byl zraněnej‘, Lukáš taky, ten to ani nejezdí, Aleš nevím, asi se nedomluvil s Pardubicema, nebo jestli měl závody. Jarda Petrák to měl vyjednaný s Jardou Otrubou a já si to domluvil se Staszkem Burzou. Napadlo to tátu nebo Řezňu, že je taky na soupisce Pardubic. Měl čas, jsme i kamarádi a jako parák se mi líbil. Rozuměli jsme si dobře. Bylo vidět, že Matěj s Renatem Gafurovem byli suverénní. Gafurov startoval, měl to rychlý a Matěj taky není pomalej‘. Ve finále odjeli oba dobře, my hůř a tak si nás už oba pohlídali. Staszek nejel špatně, akorát byla škoda, že oni byli o kousek lepší. Když už jsme se dostali do finále, chtělo to víc zabodovat. Bylo to pěkný závody a výherci vyhráli zaslouženě.“
speedwayA-Z: „Stříbrem skončila také pardubická kampaň v letošní extralize. Jak na ni vzpomínáš? A není ti líto, že okolnosti nakonec neposadily na trůn bílého pardubického půlkoně?“
Tomáš Suchánek: „Škoda byla už v průběhu základní části. Docela se nám dařilo, byly ale malinký smůly. Mohlo to skončit jinak, finále by se třeba jelo u nás. Ale skončilo to, jak to skončilo. Štěstíčko jsme měli v Praze. Aspoň někde. Zorro dal dobrý nastavení. Od půlky závodu bylo vidět, že to má dopasovaný. Jel hezky, rychle a v čistý stopě. Už jak šel do rozjezdu, věřili jsme, že to vyhraje a postoupíme my. Ve Mšeně jsme byli ve vedení, měli náskok, což nebylo špatný. Ale holt Mšeno, kamkoliv přijeli, měli štěstí. Asi jim to bylo přáno, aby ten titul měli potřetí. Uvidíme, jaký štěstíčko budou mít příští rok, nebo jestli ho budeme mít my.“
speedwayA-Z: „Do koncepce úspěšné sezóny zapadalo rovněž tvé vystoupení při Zlaté přilbě. Na ploché dráze se samozřejmě na žádný kdyby nehraje,ale zkusme to porušit. Co by se stalo, kdyby ti v poslední semifinálové jízdě neodešel motor?“
Tomáš Suchánek: „Ty vole, nevím, jestli bych postoupil. Bjerre pustil Lasseho, takže ten měl pětku. Nesměl by ho pustit a pak bych se tam dostal já. Nebo kdyby mě Aleš třeba pustil v prvním kole, byl bych bez problémů. Brzdil by je a já bych si jel v klidu svoje. Ale to je právě to ‚kdyby‘. Každopádně je to škoda, byl by to můj nejlepší úspěch ve Zlatý přilbě. Zrovna se to dalo, jelo to, jak mělo až na ten motor. Zadřenej‘ a nejhorší je, že to bylo zrovna fungl nově udělaný. Všechny součástky vyměněný a vydrželo to jen čtyři jízdy. Byla to moje jednička, ale s jedničkama jsem měl smůlu celou sezónu. V mistrákách a v Přilbě v tý nejdůležitější jízdě. Jediný závody, kde mě vydržela, byly dvojice. Tam vydržela celej‘ závod. Na Zlatou přilbu se dá čekat dál, ale já čekat nechci. A ještě když jsem letos cejtil‘ šanci, že bych tam moh‘ bejt‘.“
speedwayA-Z: „Asi jediné, co se ti letos nepovedlo, byly reprezentační starty. V kvalifikaci o SGP jsi po postupu z Terenzana vypadl v Lonigu, šampionát Evropy ti vystavil stopku už v kvalifikačním kole ve Stralsundu. Tady bude asi velký prostor pro zlepšení v příštím roce, protože jako vicemistr republiky budeš mít hodně možností.“
Tomáš Suchánek: „Určitě. Kvůli tomu jsem chtěl skončit v mistráku do čtvrtýho místa, abych si moh‘ vybírat. To se povedlo. Reprezentace je důležitá, chci jet hlavně světovej‘ pohár a dostat se do challenge. Měl jsem to rozjetý i letos. V Terenzanu se to povedlo, ale v Lonigu jsem trošku vyhořel. Už postup jsem ale bral jako úspěch. Vždycky jsem vypadnul už ve čtvrtfinále a ještě končil předposlední. Teď jsem postoupil do semifinále a ještě v něm skončil dvanáctej‘. Uvidíme příští rok, co si vyberu. Ve Stralsundu jsem opět vyhořel na motor jedna. Při tréninku jsem si ještě zkusil start při červenejch‘ světlech a rozhodčí mě z tréninku vyloučil. Až když jsem se mu omluvil, pustil mě na dráhu po tréninku. Už jsem byl převlíknutej‘, hnal jsem se zpátky a na dráze jsem měl málo času. Byl jsem rozhozenej‘. Bylo teplo, dráha suchá, pořád se měnila a já nemoh‘ dopasovat motorku. Když se mi to povedlo, byla poslední jízda a to už nic nedoženeš. Evropu pojedu taky, pojedu všechno, co půjde a co se vyplatí.“
speedwayA-Z: „V současné době ve vzpomínkách stále dožívá uplynulá sezóna, nicméně brzy přijde čas pomýšlet na tu nadcházející. Jak se na ní chystáš a co bys v ní rád dokázal?“
Tomáš Suchánek: „Motorky umyl táta. Umyl, rozebral a začal na nich dělat. Díky, co jsem v poslední jízdě naohejbal, se objednávaj‘. Já si užíval, teprve skončila sezóna, příprava teprve začne. Posilovna, nějaký hory. Chtěl bych Alpy, tam jsem nikdy nebyl. Jinak to bude probíhat jako každej‘ rok. Poskládat, leštit, pojede to jako na pásu. Shánět sponzory, je jich rok od roku míň. Možná se trošku změní design na rámovinách. Asi dám eloxovat černý ráfky, abych měl celýho černýho monstrovýho ďábla. Deky budou stejný, sponzoři jsou stejný, nikdo nepřibývá, takže není potřeba zatím měnit design. Cíle? Určitě světovej‘ pohár družstev. Udělat pěknej‘ výsledek z hlediska mýho i celýho týmu. Další cíl mám dostat se do challenge, udělat mistra republiky, to je samozřejmý. I ve dvojicích a v extralize taky. No, a za evropskej‘ titul bych se taky nezlobil. Tohle kdyby vyšlo, asi by ten novej‘ design byl!“
Tomáš Suchánek děkuje:
„Musím poděkovat tátovi, celou sezónu se staral o motorky, připravoval je a dělal na nich úplně všechno. Všem sponzorům, co mi pomáhali, všem lidem, co mi fandili a podporovali mě. A celý rodině.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel a Antonín Škach