Tábor – 19. února
Za bezmála sto let dala česká republika sportu levých zatáček mnoho skvělých závodníků, ale její přínos nelze přehlédnout také na technickém poli. Zlaté české ručičky stály za zrodem motorů i celých motocyklů, vyvíjely rámy a spojky. A také zapalovací svíčky. V této oblasti se pohybuje táborská firma BRISK, na jejíž produkty nedá dopustit ani legendární Antonín Klatovský. A bodejť by ne, když firma z města nasáklého husitskou tradicí se může opřít o bohaté zkušenosti získávané již od roku 1935.
Až takhle daleko sahá tradice výroby zapalovacích svíček v Táboře. Pod názvem BRITA, CÍL a PAL vítězily již v padesátých letech v motokrosech, soutěžích včetně Šestidenních a třeba i vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovce Bol d’Or a jejich úspěchy byly spojeny se jmény jako Jaroslav Falta. Josef Fojtík či Květoslav Mašita.
Akciová společnost BRISK Tábor vznikla roku 1992 privatizací národního podniku Jiskra. Vlastní výzkumná základna, rozsáhlé investice do výroby a zejména zavedení systémů jakosti byly zúročeny několikanásobným navýšením výroby a pronikáním do prvovýrob. Pro automobilový průmysl vyrábí BRISK Tábor a.s. kromě zapalovacích svíček, také žhavící svíčky a snímače. BRISK Tábor a.s. dále vyrábí zapalovací elektrody, ionizační sondy a technickou keramiku. A nezapomíná ani na motocyklový sport.
Letos podporuje motokrosový tým JD Gunnex KTM, silniční tým Willi Race pod manažerskou taktovkou Jakuba Smrže a Jana Klatovského na ledové ploché dráze. „Je to český výrobek,“ vysvětluje Antonín Klatovský svou volbu jihočeského producenta. „A je dobrej‘, srovnatelnej‘ s NGK a cenově dostupnej‘. Má skvělý vlastnosti, je to špičkovej‘ výrobek.“
Ohřebované speciály z produkce KLABO FACTORY využívají zapalovací svíčky BRISK FACTORY RACING AR08GS se speciální konstrukcí jiskřiště s možností přeskoku jiskry po celém obvodu (360°). Svou konstrukcí jsou vhodné pro vysoce výkonné motory. Jejich velkou výhodou je dokonalé prohoření směsi paliva a vzduchu ve válci motoru. Proto jsou přímo předurčeny pro sportovní a závodní provoz, speedway a silniční motocyklové závody.
Foto: Pavel Fišer a BRISK Tábor