Divišov – 2. října
Červená je dobrá. S tím by souhlasili především ortodoxní jawisté a tak jim jedna z hlavních cen pro vítěze letošní Zlaté přilby města Pardubice udělá o poznání větší radost. Ostatně již od pátku si ji budou moct prohlédnout setsakramentsky zblízka. Divišovský producent plochodrážních motocyklů se totiž o nadcházejícím plochodrážním super víkendu představí jako doposud nikdy.
Dřívější černou střídá červená
„Pro vítěze Zlaté přilby je připravený motocykl s klasickým rámem pro speedway typ 871 se zinkovou povrchovou úpravou,“ líčí Martin Málek. „Ještě máme v nabídce snížený rám, ale ten je spíše určený pro jezdce nižšího vzrůstu a juniory, proto volba klasického rámu. Na motocyklu je namontována spojka Jawa, tedy naší výroby, a karburátor Jawa s plovákovou komorou. Motor 889 s vrtáním 90mm, zdvih 78,3mm, ojnice je dlouhá 163mm, standardní setrvačníky průměru 186mm, vačka Speedway č.08.“
Pakliže skloňujeme přídavná jména standardní a klasický, v případě designu se obejdeme bez nich. „Pro motocykl je zvolena červená barva jako symbolická ke značce Jawa,“ usmívá se Martin Málek. „Kryty jsou tedy do červeného designu s prvky černé a žluté barvy. Motocykl bude již od pátku vystaven ve stanu Jawy umístěné za hlavní tribunou spolu s dalšími motocykly nejen divišovské továrny, ale k vidění zde budou také cestovní silniční motorky Jawy z Týnce.“
Lákavá výstava
Paralelu se stanem s motocykly bychom při Zlaté přilby našly možná před válkou, kde se při pardubickém závodě všech závodů ochotně prezentovali tehdejší automobiloví producenti. Na tuto tradici navázaly škodovky prostřednictvím rodinné firmy založené Alešem Drymlem.
„Návštěvníci se zde také budou moci dozvědět více informací o společnosti HAGEMANN, která je od ledna letošního roku vlastníkem Jawy Divišov,“ přibližuje Martin Málek a odhaluje roušku tajemství ze společnosti, jež středočeskou továrnu převzala. „Tato společnost se mimo svou hlavní produkci, již mnoho let hrdě pojí s týmem HAGEMANN Racing, který se velmi aktivně věnuje kartingu.“
Tato informace již logicky zapadá do mozaiky. „K motoristickému sportu mají blízko již dvacet let,“ pokračuje Martin Málek. „S touto hlavičkou začínala závodit například Tereza Grómanová, která získala mimo mnoha jiných ocenění i Cenu Elišky Junkové, či Zdeněk Gróman, který se několikrát stal mistrem republiky a vyhrál kategorii motokár v anketě Zlatý volant. Nyní se HAGEMANN rozhodl přidat ke dvoustopým strojům i jednostopé.“
Optimisticky nalajnovaná budoucnost
Na základně takové filozofie není divu, že se zprávy o konci tradice Jawa Cupu nakonec ukázaly jako liché. Pro jeho medailisty jsou připraveny nejen krásné poháry, ale především poukazy pro odběr nových dílů pro závodní speciály. Nicméně pod bájným Blaníkem nežijí jen ze slavné historie svých předchůdců.
„Nový majitel začal v Divišově zavádět změny ve výrobě a vývoji tak, aby se Jawa postupně dostala tam, kde by si to vzhledem k bohaté historii zasloužila,“ vypráví Martin Málek. „Do světa levých zatáček přinesl telemetrii, což v této disciplíně dosud téměř nikdo neaplikoval. Na vývoji stávajících agregátů začal spolupracovat s jezdci ze světové špičky a s firmou Machač Motors s.r.o. Obnovil testování vyvíjených novinek a intenzivně se chce věnovat začínajícím závodníkům, kteří rozvíjejí své umění s motocykly nižších kubatur.“
Foto: laskavostí Jawy Divišov a archív redakce