Uherské Hradiště – 4. března
Kvůli pochroumanému kotníku při špatném doskoku z dodávky a diagnóze na boreliózu předloni prožil tak krátkou sezónu, jakou snad plochodrážní historie ani nepamatuje. Loni se zdálo, že se podobný scénář zopakuje, avšak nakonec se z následků kolize při semifinále šampionátu republiky zotavil rychle. Přišel sice o pár klíčových závodů, avšak nakonec se s BP Teamem zapojil do většiny extraligových závodů a blýsknul se naplno proměněným žolíkem před zraky pardubického kapitána na jeho domácím ovále. Martin Gavenda se v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z svěřil, že je na prahu nové sezóny připraven.
speedwayA-Z: „Předloni trvala tvoje sezóna prakticky jen dva týdny. O to víc ses těšil na plochodrážní rok 2016. Jaké to bylo vracet se do závodního kolotoče po takové pauze?“
Martin Gavenda: „Je pravda, že původně jsem se chtěl ještě na podzim před sezónou svézt, ale nechal jsem to až na jaro. Před prvním tréninkem v Březolupech jsem byl nervóznější. Jak jsem přidal plyn, spadlo to ze mě. V klidu, bez problémů, vůbec mi to nepřipadalo, že jsem měl pauzu. Těch tréninků moc nebylo. Svezl jsem se asi dvakrát nebo třikrát a přišel první závod. Byl jsem spíš plný očekávání, jak to bude probíhat na závodech. Celkem můžu říct, že už na extralize v Plzni jsem už čekal, že začátek bude dobrý, a že sezóna bude dobrá.“
speedwayA-Z: „Novinkou se stal tvůj přestup z pražské Markéty zpátky do svých Březolup. Již dlouho nejsi v Praze zaměstnaný, byl jsi však kmenovým závodníkem klubu z hlavního města. Proč ses nyní rozhodl vrátit na Moravu nejen fyzicky, ale i úředně?“
Martin Gavenda: „Jako je fakt, že jsem už dlouho v Praze ani nebydlel. Vesměs trénování bylo tady v Březolupech, připravoval jsem se tady, člověk tady běhal a věnoval se taky začínajícím jezdcům. Techniku jsem měl svou. Prakticky se toho moc nezměnilo, v Praze jsem odevzdal motorku a techniku si pořídil svoji. Díky tomu, že se Březolupy přihlásily do extraligy, bylo to rozhodující, že nastal čas přestoupit. V Praze jsem prožil hodně, dalo mi to taky docela dost, nemůžu srovnávat Markétu a Březolupy v rámci nějakých možností. To asi ne. Co se týče mě, stejně jsem si všechno hradil sám, takže se to v ničem nezměnilo. Že bych na tom byl líp nebo hůř, to ne.“
speedwayA-Z: „Když Březolupy naposledy jezdily v extralize, bylo ti dvanáct let. Co pro tebe jejich comeback do vyšší ligy, byť ve spojení s Plzní znamenal?“
Martin Gavenda: „Pamatuju si to, ten další rok jsem už zkoušel jezdit na motorce. Možná už ten rok jsem se párkrát zkusil svézt. Nějaká doba to už je. Bral jsem to, že jsem se těšil, že se do Březolup vrátí extraliga. Byly tam vždycky pěkné závody a extraliga může být hezká. Že můžou přijet zahraniční jezdci, i když máme problém s mantinelama lidi se přišli podívat, udělali pěkné závody. Škoda, že ty peníze nejsou, aby to fungovalo. Ani jezdci ne.“
speedwayA-Z: „Sezóna se ani nestačila pořádně rozběhnout a přišla kolize s Josefem Novákem při semifinále mistrovství republiky jednotlivců, když ti prasknul podruhé sekundární řetěz. Další přestávka během dvou let musela být k vzteku, co?“
Martin Gavenda: „To víš, že mě to naštvalo. Začátek sezóny se vyvíjel, že to bude dobré. A najednou se to pokazí. Přišel jsem o nejdůležitější závody sezóny, skončil pro mě mistrák. Odjel jsem dvě extraligy a o prázdninách nebylo nic. Pak zas až v září a přišel konec. Ta sezóna mi připadala taková hodně krátká, tím pádem, jak začátek vypadal dobře, konec byl špatný. Ve Slaným nepraskaly řetězy, ale kolečka za spojkou. Asi únava materiálu. Když jsem to kolečko sundal, bylo natřikrát zlomené a úplně holé. I když mi spadnul řetěz, něco takového jsem nikdy neviděl. Řetěz mi neprasknul, ale prostě spadl.“
speedwayA-Z: „Na marodce jsi naštěstí nebyl dlouho a už v červnu ses vrátil do sestavy BP Teamu. Přestože jste měli poměrně velké ambice, nakonec jste ani jednou nestáli na pódiu. Jak je to možné?“
Martin Gavenda: „Je fakt, že jsme ambice měli stanovené někde jinde, nepočítali jsme, že budeme poslední. Že bychom vyhrávali a udělali mistra, to nebylo reálné, ale nějaké body ano. Přišli jsme o Jéňu, potom i o Haďase a ten tým už byl takový oslabenější. Hlavně ta druhá půlku extraligy to fakt stálo za nic. Přišel jsem ještě o motor. Měl jsem jeden půjčený a nemohl jsem si na něj za boha zvyknout. Je škoda, že BP Team skončil. Byly náznaky, že bychom to ještě rok jeli, ale jako samotný klub to nejde. Nemáme na to jezdce. Třeba ale někoho vychováme, kdo ví, co bude.“
speedwayA-Z: „Skvělou chvíli jsi však v extralize zažil koncem června v Pardubicích. Kouč Vladimír Kosina ti dal žolíka a ty jsi dojel do cíle jako první před Alešem Drymlem. Vzpomeneš si na tuhle jízdu ještě dnes?“
Martin Gavenda: „V extralize jsem žolíka nikdy nejel. Ani jsem si to moc nebral. Dal jsem si přilbu na hlavu, sedl na motorku. Otevřela se závora v depu a jelo se dolů. Akorát jsem se odrážel, že pojedu dolů, když mi pan Kosina řekl, že pojedu žolíka. Ptal jsem se v duchu ‚proč já, proč to já mám zkazit?‘, ale pak jsem si řek‘, že je to už stejně jedno. Odstartoval jsem, byl jsem tam a zuby nehty to udržel. Ála kousal, ale aspoň něco se mi loni povedlo. Jel jsem prvního žolíka a hnedka za šest.“
speedwayA-Z: „Z českého přeboru se po nenápadných začátcích stal slušný celoroční seriál. Ty se v něm však jen dvakrát mihnul v Březolupech a v Žarnovici. Proč jsme tě nevídali častěji?“
Martin Gavenda: „Pro mě je to všechno daleko. Kdyby byl aspoň cesťák… Prostě se mi tam nevyplatilo jet. Je blbé říkat ‚z toho člověk nic nemá, tož tam nepojedu‘.“ Je fakt, že když musím otáčet každou korunu, musel jsem se hodně ptát, jestli tam mám anebo nemám jet. To víš, že jsem přemýšlel nad dalšími závody. Musel bych ale třeba udělat motor dřív. Nevycházelo mi to, kdybych odjel dva nebo tři přebory, musel bych motor dělat dřív, než bych si to mohl dovolit. Prostě jsem s tím musel kalkulovat.“
speedwayA-Z: „České dvojice s Patrikem Mikelem se ti moc nepovedly, v jednotlivcích ses dostal ke slovu jen v Plzni, kde jsi ke všemu odstoupil kvůli nemoci. Tady bude letos asi co zlepšovat, že?“
Martin Gavenda: „Jo. Otázka je, jestli se dostanu na to finále, jestli se před ním zase nezrakvím. Loni bylo pro mě bylo úplně ztracené, nemám k tomu, co říct. Dvojice ještě nevím, jak budou. Loni se jely v tom období, kdy jsem honil motor a nefungovali mi to pod prdelí, jak bych si představoval. Trápil jsem s motorkou i sám se sebou a od toho se to celý odvíjelo.“
speedwayA-Z: „Dostal jsi nabídku od Lubomíra Vozára být zařazený na pardubickou soupisku. Nakonec však pojedeš za Žarnovicu. Proč jsi dal přednost slovenskému družstvu?“
Martin Gavenda: „Já žádnou nabídku nedostal, bylo to jen o první lize, ale nikdo o tom se mnou nemluvil. Nechal jsem tomu volný průběh. Žarnovica se ohlásila, oslovili mě, jestli bych za ně nejel. Čekal jsem, jak to s extraligou dopadne, ozvali se ze Žarnovice, proč to odmítat?! Slovensko je mi blíž než Česko, z Moravy to není tak daleko.“
speedwayA-Z: „Za okny svítí sluníčko, Uherské Hradiště je po obědě plné lidí a nová sezóna se kvapem blíží. Sezóna se za chvilku zeptá, co jsi dělal v létě. Jak odpovíš a jak to bude vypadat?“
Martin Gavenda: „Zkoušel jsem kontaktovat Lublin. Nic. Uvidíme, jak to bude probíhat v sezóně. Možná se něco podaří, ale uvidíme. Tlačit se někam, abych si udělal ostudu, nechci. Připravený jsem, daří se. Zrovna jsi mě vyrušil z práce na motorech, snad mi ta hodina nebude moc chybět.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV), Mirek Horáček a Antonín Škach
Český přebor jednotlivců mě připadá jako divákovi zajímavý plochodrážní seriál a každý zvod je příjemné odpoledne strávené s plochou dráhou. Líbí se mě, že tam jezdí od 125 přes 250 až po 500 cm. Proto mě překvapilo, že je jen málo jezdců, kteří mají ambice odjet většinu dílů seriálu, tím ten seriál jako seriál trochu ztrácí smysl. Asi z toho důvodu do Chabařovic přijeli jezdci ze sousedního Saska a do Březolup ze sousedního Slovenska na doplnění startovní listiny, ale těch co by odjezdili většinu závodů by člověk spočítal na prstech jedné ruky. Martin Gavenda to vysvětluje tím, že jezdec se slabším finančním zázemím si nemůže dovolit cestovní náklady a opotřebení techniky spojené s přeborem. Na jedné straně jezdci naříkají že nemají závody a na druhé straně se jich neúčastní. Jestli by tedy nebylo lepší rozdělit přebor na dvě oblasti západ a východ. Východ by třeba byly Žarnovice, Březolupy, Kopřivnice, Svitavy, Pardubice a západ kluby v Čechách (Liberec, Chabařovice, Mšeno, Slaný, Praha, Divišov, Plzeň). Třeba i na každém stadionu jet dvakrát, aby bylo více závodů. Pak by ti nejlepší z obou částí jeli finále. Tím by se ušetřily finanční náklady za cestovné. Možná by se do té východní skupiny zapojil i nějaký polský klub, třeba Rybnik se začínajícími jezdci. Plochodrážní liga je moc pěkná, ale stále méně klubů na to má jezdeckou základnu a peníze. Proto je pro ně třeba vytvořit nějakou smysluplnou a finančně a vzdálenostně dostupnou soutěž pro malé kluby či jednotlivce, kteří si vše hradí sami.
Vloni se tu psalo, že Divišov chystá motory 500 +, které by měly více vydržet, to by byl také obrovský přínos pro plochou dráhu,. Jak se ta myšlenka dál vyvíjí ?