Postup českému triu unikl o bod

Stralsund – 10. srpna
Letošní sezóna není z českého úhlu pohledu příliš úspěšná. Z tohoto kontextu bohužel nevybočí ani mistrovství Evropy dvojic. V jeho semifinále ve Stralsundu zvítězili domácí, které do finále doprovodili Britové. Na ně chyběl českému trojlístku Jan Kvěch, Adam Bubba Bednář a Matouš Kameník jeden jediný bod.

Britové, Němci a Češi na pódiu | foto Zdeněk Schneiderwind

 

Český tým fungoval jako jeden muž | foto Zdeněk Schneiderwind

„Skončili jsme třetí,“ povzdechl si kouč Zdeněk Schneiderwind. „Ale kluci bojovali o každý bodík. Myslím, že pro nás byla nevýhoda, že jsme měli první tři jízdy Němce, Švédy a Angličany. Určitě to není výmluva, bohužel nám bod chyběl k rozjezdu o postup.“

Věšet hlavu není třeba. „Je to sport,“ souhlasí český kouč. „A nám teď štěstí moc nepřeje, ale s přístupem všech kluků se výsledek dostaví. Snad už za čtrnáct dní v Krakově na evropských třiadvacítkách.“

1. Německo 27
Kevin Wölbert 1 2 3 2 3 3 14(1)
Norick Blödorn 3 1 2 3 2 2 13(3)
2. Velká Británie 25
Tom Brennan 3 3 3 3 3 3 18
Leon Flint 2 0 0 1 2 2 7(2)
Ashton Boughen DNR
3. Česká republika 24
Jan Kvěch 2 3 1 3 3 3 15(1)
Adam Bubba Bednář 0 1 2 2 2 2 9(3)
Matouš Kameník DNR
4. Slovinsko 17
Matic Ivačič 3 2 3 0 0 0 8
Anže Grmek 2 3 1 1 1 1 9(1)
5. Švédsko 16
Mathias Thörnblom – 0 2 2 3 0 7
Victor Palovaara 3 – 0 – – 1 4
Jonatan Grahn 2 2 0 1 5(1)
6. Norsko 11
Glenn Moi 1 0 1 2 2 0 6(1)
Truls Kamhaug 0 1 0 3 0 1 5
7. Ukrajina 4
Andrej Karpov 1 E 1 1 T 1 4
Nadšení diváci | foto Zdeněk Schneiderwind

Žarnovické střípky

Do Žarnovice na závody neoficiálního mistrovství Evropy a světa stopětadvacítek vyrazil i celý Shupa team, tedy motorář Petr Schmíd, mechanik Michal Škurla a také autor článku.

 

Do práce

Příprava na závody spočívající v pomoci českým závodníkům byla letos velice různorodá. Průša team je aktivní ve více úrovních závodů a díky Karlovi staršímu měl jako vždy motocykly dobře připravené pod vlastním dohledem.

Liberecký tým Štěpánky Nyklové se rozhodl na závodech vzhledem k rozměrům dráhy vyzkoušet dlouhána. Inspirací mu byly určitě dřívější úspěchy Míši Krupičkové na podobném stroji.

Slánskému teamu Hejkalových stačila podpora v důležitých dílech motoru spolu s diagramem nastavení rozvodu s krycím názvem Petarda.

Do práce jsme se pustili hned po příjezdu a ještě v pátek navečer jsme postavili novou motorku pro rumunského závodníka André Damiana, který dodal podvozek a my ten zbytek.

Pro náš team je výjezd na tyto závody spojen s prací a s pomocí mechanikům a závodníkům. Proto je důležité zázemí které nám poskytne pořadatel. V případě Žarnovice můžeme pořadatele jen chválit, protože jsme mohli být v těsné blízkosti depa.

 

Když řádí kutil

V sobotu jsme se nenudili ani během závodů. Petr s Michalem opravovali řazení u dvou jezdců, kteří pravděpodobně po vydatnější snídani ztratili cit pro řazení a nahradili ho hrubou silou. Více práce bylo s motorem ukrajinského borce, který musel být celý rozebrán a s novými díly znovu smontován. Jak říkal Petr, motor byl velice silně napaden kutilem a bylo jej třeba opravit. Na fotce již opravený motor spěchá do depa.

Jinak jsme pomáhali každému o co si, kdo žádal. Třeba s kontrolou nastavení zapalování, seřízením karburátoru apod. Oba dny bylo velké vedro okolo 30°C a tak jsme museli přesvědčovat mechaniky, že když je vyšší teplota vzduchu je potřeba namontovat do karburátoru menší trysku. Hodně z nich si myslelo, že je to obráceně.

Žarnovický klub se po oba dny vzorně staral i o žaludky všech účastníků. Vůbec celá atmosféra závodů, přístup pořadatelů a nasazení všech pomocníků bylo na profesionální úrovni a co navíc, ve velmi přátelské atmosféře.

Co se týče techniky, tak v neděli jsme řešili už jen drobnosti, motory všeobecně držely a tak se hlavně závodilo. V sobotu i v neděli prokázal nejlepší formu polský závodník Franciszek Szczyrba. Oba dny se jelo na body a tak i malé zaváhání mohlo znamenat posun do nižších pater pořadí.

Z našich borců byl v neděli nejlepší Karel Průša na osmém místě, Jakub Hejkal, který překvapil svou výkonností, byl v sobotu na devátém místě. Štěpánce Nyklové se lépe zadařilo v neděli, kdy se umístila na šestnáctém místě. Ze slovenských závodníků byl nejlepší Jaroslav Hajko, v neděli na dvanáctém místě.

 

Shupa drží převahu

Úroveň mezinárodních závodů 125 ccm pořádaných FIM a FIM Europe se oproti minulosti značně změnila. Počet závodníků výrazně narostl a letos přijelo bojovat o pocty nejvyšší pětadvacet borců z jedenácti zemí. Pro nás je velké zadostiučinění, že většina startovního pole používá naše motory a hodně z nich i naše podvozky.

Na druhou stranu je to pro nás také velká zodpovědnost. I při třicetistupňovém vedru motory statečně držely. A že jim závodníci dávali zabrat. Naše sázka na kvalitní díly, vyráběné podle naší dokumentace se vyplácí. Pořádná plochodrážní klikovka o velkém průměru 110 mm, stejně tak leštěná ojnice a samozřejmě také kované písty. Tyto díly doplněné hlavami s lehkým rozvodem a pečlivostí našeho motoráře Petra Schmída jsou zárukou výkonu a potřebné životnosti. Snad tedy stopětadvacítky opět prokázaly, že mají oprávněné místo v kalendářích závodů FIM a FIM Europe.

 


Jak to na závodech vypadalo lze shlédnout na následujících videích:

https://panoramapro.sk/sport/ich-prve-velke-preteky/

https://panoramapro.sk/sport/majstrovstva-svet-v-125-ccm-vyhral-opat-poliak/