Slaný – 29. března
Sváteční páteční odpoledne 29. března patřilo na slánském plochodrážním stadiónu opět dalšímu pokračování tréninkového programu Talent Speedway Slaný. Slunečné a poměrně teplé velikonoční počasí vylákalo do Slaného slušný počet zájemců o plochodrážní sport.
Z Liberce opět za svými rodiči dorazila Štěpánka Nyklová, která se na letošní sezónu připravuje velice zodpovědně, a její tréninkové výkony tomu také odpovídají.
Tradičně nechyběl jezdec AK Markéty Praha Jaroslav Bártek který je zde více jak doma, prakticky nechybí na žádné slánské tréninkové akci.
Jakub Hejkal byl ve čtvrtek na tréninku v Praze, ale slánský program si rovněž nemohl nechat ujít a snad svojí tréninkovou píli zúročí v nastávající sportovní sezoně.
Richard Samek byl ve Slaném již den předem, aby si v dílně Bruno Belana za asistence svého otce, ale především Rudolfa Belana připravil stroj kubatury 500 ccm, na něm již mohl, absolvoval páteční trénink.
Matěj Tůma měl minulý pátek lehký pád, ale ten ho neodradil, aby byl v plné síle připraven na dnešní program. Kromě jízdy na malém oválu se mu instruktor Bruno Belan věnoval v zatáčce u výjezdu smyků, kde pilovali jízdu mezi kužely.
Minule nově příchozí Matouš Ryska rovněž vážil cestu na slánský stadion a převzal si Shupu po Richardovi Samkovi a pozvolna se začal zasvěcovat do tajů sportu levých zatáček.
Stanislav Kohout bude v letošní sezoně startovat v barvách AK Slaný v závodech flat track v kategorii junior a i on využil páteční odpoledne, aby si z Prahy zajel do Slaného zatrénovat.
Dnes chyběl vedoucí projektu TaSS Aleš Altman, který měl dlouhodobě naplánovaný rodinný program, ale v plném rozsahu jej zastoupil David Filipovský, který se mohl spolehnout jak na Tomáše Hejkala tak Václava Buřiče kteří pomohli s úpravou dráhy, ale především jeho pravou rukou byl Bruno Belan, který se věnuje přípravě začínajících jezdců.
Pardubice – 30. března
Dánové splnili ve finále A mistrovství Evropy družstev úlohu favorita. Vyhráli o parník a postoupili do Grand Finále v Grudziadzi. Zaplněná hlavní tribuna ovšem pozitivně prožívala dálkový souboj Čechů, aby také oni nechyběli mezi nejlepší čtveřicí plochodrážních týmů starého kontinentu. Svěřenci Zdeňka Schneiderwinda si neváhali tu a tam vyšlápnout na Dány. Především ale drželi na nejen oslabené Nory, ale především rovněž snaživé Nory. O jejich druhé příčce přestalo být pochyb někdy ve čtvrté sérii. Bylo ale nutno překonat jednatřicet lotyšských bodů z gdaňského finále. Vyrovnal je benjamínek Adam Bubba Bednář, když si v rozjížďce s číslem osmnáct splnil přání inkasovat dnes aspoň jednu trojku. Vzápětí všechny vyděsila přetržená páska, za níž ale pykal Lasse Madland Fredriksen. Rychlost startu repete Jana Kvěcha poněkud překvapila, nicméně dotáhl postupové úsilí naší sestavy až do konce. Slunce za filtrem saharského prachu zapadalo v odstínech žluté a čeští fanoušci stále nechtěli pustit své reprezentanty z prostoru pódia mezi depem a hlavní tribunou.
Nádherný den ve Svítkově
Jaru evidentně plochá dráha chyběla. Zima stála z plochodrážního hlediska za starou bačkoru a tak se snažilo napravit všechno, co šlo. Na třicátý březnový den se vyšňořilo. Popadlo do náručí Sluníčko, aby jej písek až z daleké Sahary neštípal v očích. A honem do Svítkova. Český nároďák přece jede o evropské Grand finále!
Stejný záměr pojala v prosluněném odpoledni celá řada diváků. Jejich nápor pořadatele určitě příjemně překvapil, nicméně v žádném případě nezaskočil. Pod hlavní tribunou se briskně objevil druhý stoleček, u něhož se v roli výběrčího vstupného objevil sám Petr Moravec. Všichni zájemci se dostali na hlavní tribunu včas. A že je bylo panečku náramně slyšet!
Už při nástupu, k němuž Zdeněk Schneiderwind přibyl se svým týmem s českou vlajkou v ruce. Taktika byla jasná. Sbírat co nejvíce bodů. Jejich hromada byla potřeba nejen pro dnešní druhé místo, protože o porážce Dánů se nikdo neodvažoval ani spekulovat. Alespoň nahlas ne. Skórovat bylo třeba v dálkovém souboji s druhým družstev ve finále B, jež v Gdaňsku startovalo s hodinovým předstihem oproti Pardubicím.
Začátek byl pravým ztělesněním českých plánů. Anders Thomsen směřoval za prvním dánským vítězstvím. Jan Kvěch ale prošel mezi Lasse Fredriksenem a Anže Grmekem. Dostat vedoucího Seveřana se mu nepoštěstilo. Česká hrdla ale jásala hned vzápětí. Václav Milík slavil triumf stylem start – cíl, když Rasmus Jensen v úvodním výjezdu stačil pouze na Glenna Moie.
Martin Kiml, technik závodu, k organizaci kontrol během závodu:
„Při družstvech musíme zkontrolovat dva z každého týmu. Bereme je tak, aby nestartovali v další rozjížďce. A měli dost času před sebou pracovat na motorce.“
Jan Macek ve třetí jízdě přispěl jedním bodem. Truls Kamhaug se vzápětí musel vrátit do depa s tlumičem, který si urazil při výjezdu na ovál. Rune Holta v úloze norského manažera se obával zbytečně. Jeho svěřenec dvouminutový limit stihnul, jen si zase ve vratech škrtnul výfukem o rantl.
Nyní bez problémů. Když Mikkel Michelsen po startu zavřel Daniela Klímu na vnitřek, Nor Čechových potíží využil. Sebral mu druhé místo. Pražský závodník si na vrcholku kopečka do depa střihnul efektní otočku kolem nohy. Přišla na něho řada, aby mu technici zvážili motocykl a odebrali vzorek paliva z nádrže.
Náhradník na scénu
Dánsko jedenáct. My sedm. Norové šest a Slovinci čistá nula. Taková byla skóre před druhou sérií. V ní se měla uplatnit česká strategie s náhradníkem, jenž by měl zaskočit za svého méně bodujícího kolegu ze základní čtyřky. Volba padla na Jana Macka.
Jan Macek uznává své vystřídání po první sérii:
„Měl jsem těžkou jízdu a trojka nestartovala. Byli tam dva dravci, po dohodě s manažerem mě vystřídal. Ale jsem rád za druhé místo, jedeme dál.“
Protože kopřivnický závodník měl vyjet na ovál až v osmé jízdě, Adam Bubba Bednář měl stále moře času. Postavil se na kraji depa, prsty na modrém zábradlí. A nanečisto si zatím zkoušel startovní manévry. Dráha dostala dávku vody, což se v páté jízdě stalo osudným Václavu Milíkovi.
S nakropeným materiálem pod sebou klouzal. Odstartoval až třetí a cestu dopředu nenašel. Jana Kvěcha ale hned na to porazil pouze Rasmus Jensen. V rozjížďce s číslem sedm zamířil Maric ivačič pro první slovinské body. Vzal to pořádně z gruntu. V první zatáčce převzal vedení od Madse Hansena. Daniel Klíma jezdil třetí, než jej v předposlední zatáčce překonal Lasse Madland Fredrikesen.
Přesně o jeho bod se Norové dostali před český nároďák. Mikkel Michelsen v rozjížďce s číslem osm navýšil dánské vedení. Adam Bubba Bednář v první zatáčce odrazil Glenna Moie, po němž se sápal Anže Grmek. V nájezdu do třetího kola jej minul. Norská ofenzíva jakoby symbolicky skončila. Teď ještě hamonit body!
V rozjížďce s číslem devět využil Zdeněk Schneiderwinda taktickou rezervu, jíž řády povolují v případě vyššího odstupu než šest bodů na leadera. Načasování bylo dokonalé. Václav Milík na místě Jana Macka slavil elegantní triumf. Tleskala mu nejen tribuna, ale také česká část depa.
V desáté jízdě se Adam Bubba Bednář povolaný místo Daniela Klímy pustil srdnatě do křížku s Mathiasem Pollestadem. V nájezdu do druhého okruhu mu ukázal záda, jenže už ve druhém oblouku se prosadil starší Nor. Jan Kvěch přivezl vzápětí dva body, než v depu podrobil svůj motocykl předepsané zkoušce technických komisařů. Pak jen sledoval parádu Václava Milíka, který v první zatáčce sebral po vnitřní čáře vedení Mikkelu Michelsenovi.
Plány se plní
Před posledními osmi jízdami bylo druhé místo našich již jen těžko zpochybnitelnou realitou. V rozjížďce s číslem třináct Adam Bubba Bednář ve třetím kole předčil Lasse Madlanda Fredriksena a dorazil do cíle jako druhý za Rasmusem Jensenem. Na voál mířil hned vzápětí. Tentokrát místo Daniela Klímy.
Lotyši pádící v Gdaňsku ke druhé místě za Švédy v ten moment měli na kontě devětadvacet bodů. Náš benjamínek v Pardubicích posunul Čechy na čtyřiadvacet. Zatímco Mathias Pollesttad uspěl coby taktická rezerva, on se inkasoval dva body. Ve druhé zatáčce podjel Bastiana Pedersena, s nímž válčil ještě ve čtvrtlitrech. A jehož vlastní strýc Nicki v roli kouče poslal na ovál jako náhradníka, protože o dánském triumfu nebylo sebemenších pochyb.
Rasmus Jensen neměl v první zatáčce rozjížďky s číslem patnáct místa nazbyt. Skončil na ovále, ale opakovalo se ve čtyřech. Dán slavil brilantní triumf před zraky Václava Milíka, který se v prvním oblouku přenesl okolo Anže Grmeka. Mezitím skončil závod Gdaňsku a na vědomí vešel fakt jednatřiceti lotyšských bodů. Češi jich měli osmadvacet, když Jan Kvěch uspěl v přetahované o druhé místo s Mathiasem Pollestadem.
Takže čtyři jízdy a čtyři body k českému postupu. Formalita? Ale kdeže, toto je plochá dráha. Daniel Klíma se po dlouhé přestávce vrátil do závodu rozjížďkou s číslem sedmnáct. Dlouho jezdil třetí. Jenže ve třetím kole jej Glenn Moi vystrkal ven.
Adam Bubba Bednář líčí své vítězství v osmnácté jízdě:
„Měl jsem takovej plán. Udělat dnes aspoň jednu trojku. Udělali jsme změnu na motorce, vypálil jsem od startu a bylo to krásný.“
A pak jel k pásce Adam Bubba Bednář. Vymaloval start v dokonalých barvách s rutinou francouzského impresionisty. Za troubení tribuny obkroužil čtyři kola v čele. Dopřál divákům děkovačku. A spíkr Roman Hájek jásal, jak blízko postupu se nacházíme.
A pak bum do pásky! Z depa nebyl přesně jasný viník a Petr Moravec se obrátil k Václavu Milíkovi čekajícímu na závěrečnou jízdu dne s nadějí, že ten poslední bod určitě udělá. Mezitím byl z repete rozjížďky s číslem devatenáct diskvalifikován Lasse Madland Fredriksen. Jan Kvěch na dráze laboroval ve společnosti mechaniků se svým motocyklem. Nakonec však dojel druhý a Češi byli v Grand Finále!
Naštěstí! Ve dvacáté jízdě vyšel Václavu Milííkovi jen start. V první zatáčce jen předčil Matic Ivačič. Pak se objevil zprava Mathias Pollestad, zleva Rasmus Jensen. Místo vítězného českého vykřičníku přišla nula. Hlavní byl ale postup. A fanoušci nechtěli pustit české chlapce od stupňů vítězů, které jim pořadatelé postavili před hlavní vstup na tribunu.
Hlasy z depa
„Postoupili jsme, o to šlo,“ nechal se slyšet Václav Milík. „Nová sezóna, nová výzva. Měli jsme postoupit a to se povedlo. Jedna jízda na prd. Z trojky po úpravě, klouzalo to. Dráha nebyla moc závodivá, byl to trénink na Zlatou přilbu, tam byla stejná. V poslední jízdě jsem to měl dřív zatáčet na lajnu. Nechal jsem tam místo a předjeli mě. Venek nefungoval, závody byly o startu a lajně. V Grudziadzi je taky beton, byl to trénink na finále.“
„V poslední jízdě jsme měli problém, řešili ho na dráze,“ vracel se Jan Kvěch k dramatickým momentům předcházející rozjížďku s číslem devatenáct. „Zaskočila mě páska, jak šla rychle nahoru. Ale postoupili jsme. Teď máme chvilku na rozmyšlenou, abychom vyřešili drobnosti. Nebylo to dneska nejlepší, nebylo to nejhorší. V pohodě závod, budu se snažit doladit chybičky.“
„Na pohodu, bylo to dobrý,“ usmíval se Adam Bubba Bednář. „Trefili jsme se do nastavení. Jeli jsme jen s malinkou změnou. Čtyři jízdy se mi povedly, jednu jsem si pokazil, pořád se učím. Kluci v depu odvedli skvělou práci, chci poděkovat jim, sponzorům a rodině.“
Gdaňsk – 30. března
Finále B evropského šampionátu v Gdaňsku začínalo o hodinu dříve než pardubické áčko. Proto také dříve skončilo. A spolu s ním také otázka, kdo doprovodí vítězné Švédy do Grand Finále. Druzí Lotyši skončili s jednatřiceti body, které český nároďák ve Svítkově překonal již v rozjížďce s číslem devatenáct.
Pardubice – 29. března
Oficiálního tréninku před zítřejším finále A mistrovství Evropy družstev využili dnes čtyři Dánové, tři Slovinci, tři Norové a dva Češi. Dle Zdeňka Schneiderwinda byl Adam Bubba Bednář hodně rychlý a Jan Macek pracoval na doladění nastavení svého motocyklu. Český kouč doufá, že se všichni jeho svěřenci na zítřek dobře vyspí, a že závod dobře dopadne. Zítra úderem patnácté hodiny uvidíme.
Pardubice – 29. března
Postup do Grand Final mistrovství Evropy družstev se zdá být českému nároďáku na dohled. Favority zítřejšího finále A v Pardubicích jsou Dánové. Jenže Slovinci a Norové nahlásili nekompletní týmy, takže bychom mohli být na body lepší než druhý tým ve finále B v Gdaňsku s Němci, Ukrajinci, Lotyši a Švédy. Zdeněk Schneiderwind je před odpoledním tréninkem daleko od přehnaného optimismu a zůstává tradičně realistou.
Tipujte:
Loading ...
Plochodrážní knihy ve Svítkově:
V koridoru mezi plotem depa a hlavní tribunou najdete zítra náš prodejní stoleček s plochodrážními knihami. Vedle posledních kousků známých titulů, budou k mání také dvě novinky. Slánská sedmdesátka aneb od padesátého doleva a smykem (Kč 500,-) již v prodeji byla. Březolupská šedesátka aneb historie ploché dráhy na slovácké návsi (Kč 400,-) půjde do přímého prodeje vůbec poprvé. A pozor, počet jejích výtisků není velký.
„Byl bych rád, abychom postoupili,“ říká český kouč. „Ale nejsem optimista jako všichni. Je fakt, že druhé semifinále v Gdaňsku je vyrovnanější a týmy si v něm budou brát body navzájem. Ale nevím, jestli se třeba v Pardubiccích neobjeví třeba Matej Žagar. Doufám, že postoupíme, ale tvrdit, že jedeme určitě postoupit, to ne.“
Kompletní český národní tým s výjimkou Adama Bubby Bednáře trénoval ve Svítkově ve středu. Jeho členové si vyzkoušeli trať, Daniel Klíma a Jan Macek i starty na pásku.
Dnešní oficiální trénink je nepovinný a začíná úderem patnácté. Určitě se v něm neobjeví Jan Kvěch, jehož od sedmnácti čeká sparing za Zielenou Goru. A zřejmě ani Václav Milík po návratu z Britských ostrovů.
Praha – 28. března
Začátek pohárové série stopětadvacítek PRO-TEC Speedway Mini Cup patří k jaru stejně neodmyslitelně jako Velikonoce. Jenže kolibříci se letos neurodili a tak se na malé Markétě jen trénovalo. Sice intenzivně, ale přece jen pouze trénovalo.
Trénink není závod
Dopolední zprava zněla jasně jako nesmrtelný rozkaz z filmových Pelíšků. „Přijedou jen čtyři závodníci,“ informoval Zdeněk Schnneiderwind. „Proto bude pouze trénink.“
Stopětadvacítky se vesměs netěší obrovské přízni fanoušků. Sluníčko se ovšem do české metropole vypravilo. Když zjistilo, že žádný Speedway Mini Cup dnes nebude, strašlivě se urazilo.
Zmizelo za závojem šedivých mraků, které přihnal rozpustilý studený větřík. A Zelený čtvrtek byl rázem vším, jen ne krásným dnem.
Sraz je po šestnácté
Těsně před obligátní šestnáctou hodinou stály za plotem malé Markéty dodávky Karla Průši a Štěpánky Nyklové. Pěkně vedle sebe po pravé straně mírného stoupání k baseballovému areálu. Jaroslav Bartek rozbil své improvizované depo o něco níže a výrazně blíže výjezdu na ovál.
Jakub Hejkal se zatím prodíral pražskou dopravní zácpou. A jeho otec za volantem překonával jeden šnečí rychlostní rekord za druhým. Konec dobrý, všechno dobré. Nakonec se objevila i Slaňákova Shupa v rakouských barvách prozrazující původ deček u Sebastiana Kösslera.
Pilně do akce
Zdeněk Schneiderwind se ujal slova při rozpravě. Dle svého zvyku poradil, pomohl. A to i na dráze, kde mu tradičně patřila role startmaršála. Přítomní kroužil svá kolečka samostatně. Nejprve jen tak, protože tréninku zatím tolik letos ještě nebylo.
Pak přišly sólo jízdy na pásku. Obsluhy startovacího zařízení se ujal Frank Conradi, německý mentor Adama Bubby Bednáře. Hodinka uběhla jako nic, drobný časový přídavek jakbysmet. Jelo se domů a otazníky zůstaly.
Memento Plzně
Ano, otazníky. Ve středu PRO-TEC Speedway Mini Cup pokračuje v Plzni. Ale jaképak pokračování, když se na letošní ouverturu stále čeká! Záhada má až děsivě jednoduché. Závodit se bude, když se sejde minimálně šest kolibříků s licencemi.
A přes tuto podmínku nepojede vlak. A nejen ten, který pod stadiónem na Borech vozí cestující na Klatovy.