Karel Průša nemohl kralovat účinněji

Praha – 3. října
Zlá tužka by vám vyrvala kapsu u košile i s pevnými stehy. Cože, jen šest závodníků?! Pche! Liberecká éčka už letos nepojedou, což z Adama Nejezchleby udělalo opěšalého rytíře. Petr Marek pokukuje po vyšších kubaturách a Jakub Hejkal byl nemocný. Ale kuš ty brepto, i s šesti startujícími byl předposlední díl série PRO-TEC Speedway Mini Cup nejen rychlý, ale hlavně dramatický. A to navzdory faktu, že nepřemožitelný Karel Průša vyhrál nejen dnes, ale také celkově bez ohledu na výsledek závěrečného podniku, který se s největší pravděpodobností přesune z Plzně do Slaného.

Nejlepší trojice ve společnosti Zdeňka Schneiderwinda – zleva Roman Štola, Karel Průša a Štěpánka Nyklová | foto Pavel Fišer

Když řetěz není kamarád

Trénink přinesl jeden jediný problém. Romanu Štolovi spadnul řetěz. Nic příjemného, ovšem body za poruchu se ztrácí až při závodě. Co čert nechtěl, přesně ta samá situace nastala v rozjížďce s číslem dvě. Opakovalo se, protože Jaroslav Bartek se ve druhé zatáčce přetočil.

Roman Štola (uvnitř) útočí na Luboše Hromádku | foto Karel Herman

Nechtělo se mu padat, snažil se situaci zvládnout, nicméně nakonec se z oválu přece jen sbírat musel. Opakovalo se a všechno vypadalo jako kopie původní jízdy. Štěpánka Nyklová vpředu, Roman Štola za ní. Na konci prvního kola to však v motocyklu borce v mariánskolázeňské vestě jen zachrastilo.

Tušíte správně, řetěz byl zase dole! Štěpánka Nyklová si přijela pro tři body. Její tatínek Jaromír pomohl Romanu Štolovi problém zafixovat. Třeba se mu jeho empatie vrátí jednoho dne ve světovém poháru. Každopádně fair play do depa kolibříků patří a dnes jsme opět nahlédli do tváře paní budoucnosti české ploché dráhy.

Malá Markéta přilákala tatínky se svými ratolestmi, které by se jednoho dne chtěly stát hvězdami plochodrážního nebe. Josef Franc je odkazoval na Zdeňka Schneiderwinda, jenž se dle svého zvyku činil na startovním roštu. Také rady Tomáše Topinky, který působil v roli arbitra, rozhodně nezapadly.

 

Překvapení od borce v lázeňské vestě

S podzimem se zlepšili všichni kolibříci. Ale při veškeré úctě, hrdinou základní části se stal Roman Štola. Ano, byl tu Karel Průša. Slánský borec v první jízdě ujel pardubické dvojici Luboš Hromádka – Marián Jirout, jemuž na metě chybělo ke druhé příčce pouhých pár centimetrů. A také Štěpánka Nyklová, která se se svým klubovým kolegou zprvu dělila o průběžné vedení.

Luboš Hromádka si doběhnul pro bod | foto Karel Herman

Pak se oba potkali v rozjížďce s číslem tři. Co se ale nestalo, svým rychlým startem je zaskočil Marián Jirout. Za zlomem první zatáčky šel dopředu Karel Průša a Štěpánku Nyklovou si táhnul za sebou jako na provázku. Pardubičan upadl ve druhé zatáčce, ale dostal svůj motocykl z oválu včas.

Vzápětí úřadoval Roman Štola. Čtvrtou jízdu opanoval stylem start – cíl navzdory dotírajícímu Luboši Hromádkovi. Ale co předvedl v rozjížďce s číslem šest, patřilo do říše snů. Vedení se ujal Luboš Hromádka.

Marián Jirout jel druhý a navíc v prvním oblouku vyvezl Romana Štolu. Ten se nedal doradit, do druhé zatáčky zamířil vnitřkem. Stačil mžik a byl před Mariáne Jiroutem. Zároveň si připravil Luboše Hromádku a v nájezdu do další zatáčky mu sebral vedení.

 

Zamotanějším způsobem to nešlo

Luboš Hromádka nakonec v předposlední zatáčce upadl. Zvedl se ale na nohy a doběhl si pro bod, když mu druhé místo sebral Marián Jirout. Otázka obsazení finále A nemohla být zamotanější. S výjimkou Karla Průši, který porazil Štěpánku Nyklovou i v rozjížďce s číslem pět.

Marián Jirout i dnes slynul skvělými starty – na snímku jde dopředu před Romana Štolu a Štěpánku Nyklovou (od vnitřku) | foto Karel Herman

Disponoval devíti body, liberecká dívčina sedmi. Roman Štola jich měl šest, Luboš Hromádka pět, Marián Jirout dva a Jaroslav Bartek dva. Poslední série měla šestici účastníků rozdělit do finále B a A. Karel Průša nezaváhal a nechal za sebou Luboše Hromádku a Jaroslava Bartka.

V rozjížďce s číslem osm vyrazil svému osudu naproti Marián Jirout. Po vylétnutí pásky za sebou nechal Štěpánku Nyklovou. Ve druhé zatáčce přijel Roman Štola po spodní straně. Podjel je oba a z třetí příčky se posunul rovnou do čela. Nejenže byl ve finále A, ale mohl si volit dráhu jako druhý po Karlu Průšovi.

 

Dnes je vše jasné, ale příště?

Než se závodilo o pódium, přišlo na řadu pochopitelně finále B. V něm Marián Jirout nezaváhal. Odstartoval na Luboše Hromádku a Jaroslava Bartka, jenž nakonec zůstal stát ve druhém okruhu kvůli mechanické poruše.

Karel Průša vede finále A před Štěpánkou Nyklovou a Romanem Štolou | foto Karel Herman

V áčku kraloval Karel Průša. Po pohotovém startu rychle zmizel z dohledu svých pronásledovatelů. Roman Štola útočil, jenže Štěpánka Nyklová si jej dokázala uhlídat. Její odstup od Mariána Jirouta se v aktuální klasifikaci navýšil na tři body. Závěrečný podnik, ať již v Plzni nebo ve Slaném bude každopádně především o boji o stříbro mezi nimi.

Zleva Jaroslav Bartek, Luboš Hromádka, Marián Jirout, Karel Průša, Roman Štola a Štěpánka Nyklová | foto Pavel Fišer
B A TOT
1. Karel Průša, Slaný 3 3 3 3 3 15
2. Štěpánka Nyklová, Slaný 3 2 2 1 2 10
3. Roman Štola, Mariánské Lázně E 3 3 3 1 10
4. Marián Jirout, Pardubice 1 F 2 2 3 8
5. Luboš Hromádka, Pardubice 2 2 1 2 2 9
6. Jaroslav Bartek, Praha X 1 1 1 E 3
Marián Jirout (modrá) se vyhýbá padajícímu Luboši Hromádkovi (žlutá) | foto Pavel Fišer

Aktuální pořadí seriálu:

CHA PHA LIB SLA SLA PHA TOT
6.4. 18.4. 16.5. 14.6. 20.9. 3.10.
1. Karel Průša, Slaný 15 10 14 14 14 15 82
2. Štěpánka Nyklová, Slaný 9 9 9 9 11 10 57
3. Marián Jirout, Pardubice 10 7 10 10 9 8 54
4.Adam Nejezchleba, Liberec (E) 12 11 14 14 51
5. Petr Marek, Praha 12 15 9 12 48
6. Luboš Hromádka, Pardubice 11 2 o 9 9 31
7. Roman Štola, Mariánské Lázně 10 10 10 30
8. Jakub Hejkal, Slaný 8 9 17
9. Jaroslav Bartek, Praha solo solo 3 9 3 15
10. Julian Wronecki, PL (E) 8 6 14
Roman Štola pádí ke svému prvnímu pohárovému pódiu | foto Pavel Fišer

Martin Málek se rozloučil před plnými ochozy

Březolupy – 28. září
Bylo to velké pozdvižení! Objevil se na březolupské tribuně a dav lidí se vmžiku proměnil v pár dlouhých rukou. Jedna z nich držela program v touze získat autogram a druhá s mobilem prahla se stejnou touhou po selfíčku. V něm samotném se duše zmítala v rozpolcených pocitech. Bodejť by ne, když jeho bezmála pětadvacetiletá závodní kariéra o chvilku dříve vyvrcholila za řidítky motocyklu vypůjčeného od Jana Hlačiny.

Martin Málek přijel do Březolup i s manželkou Gabrielou a synem Martinem | foto Karel Herman
Martin Málek se oficiálně rozloučil se svou závodní kariérou | foto Karel Herman

Oficiální loučení Martina Málka kalilo vodu už při svém ohlášení. Velikán jeho formátu z české plochodrážní scény přece jen neodchází každý rok. Jan Kvěch dokonce pro svého někdejšího soupeře sestrojil svérázný pitbike s lahví šampaňského.

Plánoval jej předat při slavnostním nástupu. Ovšem v ten moment ležel v sanitce. Čekal na rychlou ambulanci, aby s ním odhoukala do Uherského Hradiště na ošetření zlomené ruky. Martin Málek dostal okolo krku věnec, do ruky kytici a dárkový koš.

Pitbike od Jana Kvěcha | foto Karel Herman

Slavnostní okamžik si užil také se svou rodinou. Po nástupu přišel ke slovu trénink odložený po pádu Jana Kvěcha. A pak se naposledy za řidítky plochodrážního speciálu spustil z depa na ovál, kde před čtvrtstoletím podnikal své první krůčky ke slávě ve světě levých zatáček.

„Jeden z nejhorších zážitků, co jsem zažil,“ shrnul své dojmy. „Věděl jsem, že mi to bude líto. Ale že až tak? Byl to zvláštní pocit jet na motorce bez kombinézy. Mávat divákům a přitom vědět, že tady už nikdy závodit nebudu.“

Martin Málek se loučí s diváky | foto Karel Herman