Budex Amateur Speedway Cup se v Liberci jel pošesté v řadě

Liberec – 29. července
V Liberci se již pravidelně pořádá jeden závod ze seriálu BUDEX AMATEUR SPEEDWAY CUP. Do letošního závodu se přihlásilo velké množství závodníku z Polska, Čech, Německa, Nizozemí, USA, a Austrálie. Závod se nesl ve znamení červených nosů, kde Liberec v letošní sezoně spolupracuje s nemocničními klauny pro děti.

Slibovaných čtyřicet rozjížděk a trénink dostával pořadatele do časového presu. Počasí nad Libercem totiž začalo vyhrožovat. Zhruba v polovině závodu se doslova vylilo na pavlovický stadion celé nebe. Hodinový déšť poslal dráhu pod vodu.

Jak vše pokračovalo, byla ukázka spolupráce. Většině závodníků se chtělo závod dokončit a vrhli se do práce. Traktor se sněhovou radlicí, košťata , lopaty a za další půl hodiny se mohlo pokračovat v závodění.

Jako vysoušeč byl použit mladý Australan Michael West a bylo jasno. V Liberci se tedy závod dojel a mohlo se oslavovat. Při závodech se představil i Adam Nejezchleba na E Speedway a další mladíci z Gniezna. Dívky zastupovala Štěpánka Nyklová.

Polští amatéři závodili v Liberci již pošesté | foto GRS Liberec

PROJEKT SGP4 A MOTOCYKLY SHUPA – POKRAČOVÁNÍ

Dva důležité závody v dvou víkendech za sebou

Závodní sezóna běží dál i pro nejmenší plochodrážníky a níže uvedená informace navazuje na článek z letošního března. 15. července proběhl ve švédské Malille ukázkový závod nové plochodrážní třídy SGP4. Byl to pro všechny vybrané účastníky (16 jezdců z celého světa) určitě nezapomenutelný zážitek, když si mohli na začátku své sportovní kariéry vyzkoušet atmosféru Grand Prix. Týden po tomto podniku se v polském Gdaňsku uskutečnily závody Zlaté trofeje FIM a FIM Europe 125cc, které jsou brané jako neoficiální mistrovství Evropy a světa v této kategorii a kam také 6 jezdců z evropských zemí přímo z Malilly pokračovalo.

 

Informace od účastníků závodu SGP4        

Pro nás to byla jedinečná příležitost jak se přímo a bezprostředně od účastníků mítinku SGP4 v Malille tedy od jezdců a jejich trenérů, dozvědět, jakým motocyklem vlastně stroj SGP4 je a jak se na něm závodí.

Co nás od účastníků závodu SGP4 zajímalo nejvíce, bylo posouzení vhodnosti motoru pro jízdu plochodrážním stylem. Zde jsou tedy zkušenosti účastníků:

Ovládání motocyklu je plně ovlivněno vlastnostmi použitého motoru. Tedy motoru s velkým objemem, vysokým stupněm komprese a především malým motokrosovým klikovým hřídelem. To znamená, že udržení plochodrážního smyku je obtížnější a jakékoliv ubrání plynu se projeví okamžitým poklesem otáček. Toto je ještě zvýrazněno nízkým rozsahem použitelných otáček motoru omezených na 11500 RPM. Rychlý pokles otáček může vést až k narovnání motocyklu a vzniku nebezpečné situace. Takové situace nastaly i během závodů v Malille a to i přesto, že se závodu zúčastnili již zkušení mladí závodníci.

Motor 190cc je těžký, tedy o cca 5 kg těžší než běžné motory kategorie 125cc a v rámu motocyklu je umístěn poměrně nízko. Hmotnost motoru se během závodů v Malille projevila nutností zvýšení tuhosti odpružení přední vidlice přidáním dalších pružících elementů. Nízko umístěný motor ještě zvýrazňuje nevhodně dlouhý řadící hřídel, který je vystrčený do levé strany a v zatáčce a při propérování přední vidlice se může zabořit do dráhy.

Startování motoru plochodrážním způsobem, tedy za zadní kolo je velmi obtížné. Je to dané velkým stupněm komprese, velkým zdvihovým objemem a především již zmiňovaným malým průměrem klikového mechanismu který postrádá setrvačnost.

 

Náš komentář k motocyklu SGP4

Vlastnosti motocyklu SGP4 jsou jednoznačně určeny použitým motorem Daytona Anima 190FSM. Jen zopakujme, že tento motor má zdvihový objem 187,2cc, kompresní poměr 12:1, 4stupňovou převodovku a hmotnost 21,5 kg. Výkonové parametry výrobce neuvádí, z dostupných testů vyplývá max. výkon 22,4 PS/9.800 RPM. Rozsah otáček motoru je omezen na 11.500 RPM. Motor je primárně určený pro použití v motocyklech pit-bike, tedy v hobby motocrossu a i tak je tedy zkonstruovaný. To znamená, že má malý průměr klikového mechanismu, tak aby motor rychle reagoval na přidání plynu.

 

A co ceny – překvapení?

Motocykly SGP4 byly od začátku prezentované jako bezkonkurenčně cenově dostupné. Přitom jsou nabízeny za zaváděcí cenu 5.000 Eur. Za stejnou částku je možné pořídit i motocykl s plochodrážním 2 ventilovým motorem Shupa, který je již vybaven velkým klikovým hřídelem. Na stránkách výrobce SGP4 se objevila i nabídka náhradních dílů, kde nejspíš výrobce dohání zaváděcí cenu. Díly SGP4 jsou vesměs o 40-60% dražší než ceny dílů Shupa. Třeba sada kol za 780 Eur (Shupa prodává za 477,- Eur), kompletní rámovina za 1057,- Eur (Shupamá za 770,- Eur).

 

Porovnání závodů v Malille a v Gdaňsku

V Malille bylo použito 16 motocyklů kategorie SGP4, v Gdaňsku bylo 28 jezdců z toho 20 z nich mělo motory Shupa (většinou po 2 kusech).Tedy v akci bylo na 40 motorů Shupa. Jak vypadalo sobotní finále je ke shlédnutí zde.

Z šesti medailí, které se v Gdańsku rozdělovaly, získali pět stroje s motory Shupakteré prošly naší dílnou. A my gratulujeme MieszkoviMudlovi z Polska a Noahu Urdovi z Francie k získání neoficiálních titulů mistra Evropy a mistra světa a ke vzorné reprezentaci firmy Shupa.

Jinak motocykly Shupa si vedou samozřejmě stejně dobře i v závodech na malé dráze a na malých kolech. Jako třeba zde v Polsku.

Co říci závěrem

Motocykl SGP4 190cc je tedy dle našeho názoru díky vlastnostem motoru určen pouze pro již velmi zkušené jezdce. Začínající závodníci by s ovládáním tohoto motocyklu měli velké problémy a vhodnost tohoto stroje pro výuku plochodrážní jízdy je velmi pochybná. Mezi největší nedostatky tohoto motoru tedy patří malý klikový hřídel s malým momentem setrvačnosti, velká celková hmotnost a nevhodně umístěný řadící hřídel, což ještě umocňuje nízké umístění motoru v rámu. Cenově se pohybuje na běžné úrovni, kromě předražených náhradních dílů.

V porovnání s tím jsou motory Shupa kategorie 125cc konstruované přímo pro použití na ploché dráze a jsou vybavené větším klikovým hřídelem, mají vyšší otáčky a podstatně vyšší setrvačnost klikového mechanismu a přitom dosahují podobného výkonu. Pro jízdu plochodrážním stylem a výuku jsou mnohem vhodnější. Rozhodující díly motoru jsou navíc vyráběny v Evropě pod naší přímou kontrolou. Dosažení výborných výkonových parametrů při dostatečné životnosti potom není problémem. Navíc jsou nabízeny v několika vývojových stupních, a lze je upravovat podle růstu zkušeností závodníka. 500 vyrobených motorů a radost v očích našich nejmenších závodníků jsou toho důkazem.

 

 

A co bude dál…

 Věříme, že trenéři, a to především Ti, kteří vedou mládež,snadno rozpoznají výše uvedené rozdíly a pro výuku plochodrážních závodníků budou stále využívat motocykly kategorie 125cc za podpory jejich národních federací.

Věříme, že odpovědní funkcionáři FIM a FIMEurope dokáží kladně ohodnotit kvalituzávodů o Zlatou trofej kategorie 125cc, kdy o výsledcích s přispěním výkonných motorů Shupa rozhoduje především umění závodníků a že tyto závody budou i nadále součástí mezinárodních klání pod hlavičkou FIM a FIM Europe.