Souboj bratrů nabídl úchvatnou podívanou

Kopřivnice – 12. srpna
Žili, byli bratři tři. A protože byli stateční a dobří, vysloužili si když princeznu. Jo. Fakt. V pohádce. A co reálný život? Tito bráchové jsou dva. Tomáš. Lubomír alias Luba. Každý má firmu. Pomohli Kopřivnici udržet se v první lize. A aby severomoravský ovál nezahálel čtvrt roku, rozhodli se postavit svá družstva a nechat je v test matchi bojovat proti sobě. A kdože vyhrál? Přece Kopřivnice! Ať je pátek, liga, zima, odpoledne, svátek, vedro, pouťák nebo podvečer, vždy do ochozů přijde zástup diváků, kteří se skvěle baví.

 

Nerozhodně

Jan Jeníček dostal na nástupu devítku | foto Karel Herman

Krásné počasí vyšperkovalo kopřivnickou sobotu. Po předchozích uplakaných dnech šlo o dokonale příjemnou změnu. Jan Macek však nebyl zprvu nadšen. Ve středu zde trénoval a hluboká dráha připomínala spíše motokrosovou trať a on podle toho nastavil své motocykly. Jenže léto se vrátilo vskutku před pár hodinami a tak ovál měl daleko k tvrdému betonovému letišti.

Vedle něho své nádobíčko v kopřivnických boxech rozbalilo devět dalších závodníků. Chyběl Szymon Ludwiczak, který ve čtvrtek upadl při závěrečném závodě čtvrtfinálové skupiny IV v Czestochowej, kde proti němu nastoupili i naši mladíci. Zaskočil jej Dastin Lukaszczyk, patnáctiletý nováček z Opole.

Padla půl pátá a bývalý kopřivnický plochodrážník Petr Dvořák usedl do kabiny svého nákladního MANu a desítku závodníků přivezl na korbě před hlavní tribunu. V sedlech svých motocyklů jej doprovázeli oba bratři Tomáš a Lubomír Halamíkovi. Jako vůbec první manažeři v českých plochodrážních dějinách si členy svého týmu měli vybrat.

Jakub Valkovič (modrá) vodí Larse Skupieně (bílá) | foto Karel Herman

Otázku, který z nich začne jako první, vyřešil hod mincí nominální hodnoty jedna koruna. Zemská přitažlivost nepustila minci příliš vysoko a rázem bylo jasné, že Lubomír Halamík bude svůj tým skládat dříve. Prvním členem jeho PROFIL Teamu se stal domácí Radek Bambuch.

Tomáš Halamík pro svůj SPT kontroval volbou Jana Hlačiny. A tak to šlo dál. Do PROFILu šli Jan Jeníček a Dastin Lukaszczyk, řady SPT rozšířili Vojtěch Šachl a Jakub Olekciak. Nakonec přišla na řadu esa. Luboš Halamík nezaváhal nad Larsem Skupieněm, jeho bratr sáhl po Jaroslavu Petrákovi. PROFIL svou sestavu uzavřel Janem Mackem, SPT Jakubem Valkovičem.

A mohlo se jít na věc. Model pětičlenných týmů na dvanáct jízd základního rozpisu a dvě nominované s sebou nesl prvky dánské i někdejší československé ligy s možností taktické rezervy a žolíka. Skončil trénink, místo nepřítomného rozhodčího usedl k řídícímu pultíku Jiří Střalka a místo Pavla Matuly se k pásce postavil flat tracker Karel Marek.

Vojtěch Šachl (modrá) dotírá na Jana Jeníčka (žlutá) | foto Karel Herman

První start byl letmý až běda. Ale kdo by řešil výhodu domácího prostředí, když obě družstva byla kopřivnická?! Jan Macek byl vpředu, za jeho záda se přes Larse Skupieně posunul Jakub Valkovič. PROFIL se ujal vedení 4:2, jenže hned vzápětí bylo skóre srovnáno.

Vojtěch Šachl popisuje svůj souboj s Janem Jeníčkem v rozjížďce s číslem dvě:

„Zkoušel jsem kombinaci, že ho to vytáhne ven a zbrzdí. Ne. Mě ještě kopla díra, ale pak to bylo po venku rychlý.“

Jan Jeníček vedl druhou jízdu, jenže za sebou měl Vojtěcha Šachla. Dravý Pražan útočil, zkoušel udeřit zvěnčí a pak na lajnu. Pardubičan ale jel pořád první, dokud Vojtěch Šachl neudeřil ve třetím kole vnějškem prvního oblouku. Hned poté Lars Skupieň objel v prvním výjezdu Jakuba Valkoviče a průběžné zisky obou celků určovaly číslovky devět.

 

PROFIL Team přebírá iniciativu

Pád Vojtěcha Šachla patřik ke klíčovým momentům závodu | foto Karel Herman

Úder PROFILu přišel v rozjížďce s číslem čtyři. Oba esa, Jan Macek a Lars Skupieň inkasovala 5:1 na úkor Jaroslava Petráka a Jana Hlačiny. Vzápětí Lars Skupieň odvedl Jakuba Valkoviče a tak SPT kontroval remízou. Šestá jízdě viděla Jaroslava Petráka zastavit již zkraje druhého kola, mnohem větší pech měl Lubomíra Halamíka potkat v sedmé jízdě. Přitom jeho duo Vojtěch Šachl a Jakub Olekciak mělo na lopatě Jana Jeníčka a Dastina Lukaszczyka!

Jaroslav Petrák vysvětluje příčinu svého odstoupení v šesté jízdě:

„Nesmyslně se mi rozmotalo přední kolo. Po startu se mi úplně rozjely ruce, tak jsem radši zastavil.“

Jakub Valkovič (modrá) vede Jana Macka (žlutá) a Jana Jeníčka (bílá) | foto Karel Herman

V poslední zatáčce Vojtěch Šachl letěl do bariéry. „Kopla mě díra,“ líčil o chvíli později ve svém depu. „Kolo ve vzduchu. Bylo to dlouhý, pořád jsem si říkal, že to vyberu.“

Místo maximálního triumfu musel SPT vzít zavděk remízou. Na PROFIL Team ztrácel již šest bodů, nicméně průběžné skóre se jako protivná mrška na a ne otočit. Jan Macek v rozjížďce s číslem devět objel Jakuba Valkovič v první zatáčce. Slovák nastoupil do další jízdy namísto Jana Hlačiny, jemuž nezbylo než zaskakovat za vyřazeného Vojtěcha Šachla.

Desátou jízdu vyhrál stylem start – cíl, ale Jakub Olekciak upadl v první zatáčce. Za stavu 26:34 ovládli rozjížďku s číslem jedenáct Lars Skupieň a Jan Jeníček. 27:39. V ten moment nebyl důvod nepovýšit Jakuba Valkoviče na žolíka. Rozjížďka s číslem dvanáct ovšem patřila Janu Mackovi a jeho pátému dnešnímu triumfu.

Lars Skupieň (žlutá) vede před Jaroslavem Petrákem (modrá) a Janem Jeníčkem (bílá) | foto Karel Herman

Jakub Valkovič s Jakubem Oleksiakem dali do kupy pět bodů. Za stavu 32:42 již nešlo se stav test matche otočit. Tomáš Halamík nesložil zbraně a využil ve prospěch svého SPT znění reglementu na maximum. V rozjížďce s číslem třináct měla startovat horší polovina každého týmu, ve čtrnácté jízdě lepší, na druhou stranu šlo závodníky strategicky měnit. A on je prohodil oba.

Ve druhé zatáčce rozjížďky s číslem třináct oba polští mladíci upadli. Pro Dastina Lukaszczyka spěchala sanitka, ale do repete nemohl ani Jakub Olekciak kvůli poničenému motocyklu. V padajícím soumraku se Jakub Valkovič dočkal svého prvního dnešního triumfu na úkor Jana Jeníčka.

Závěr patřil PROFIL Teamu. Lubomír Halamík si užil triumf nad svým bratrem Tomášem s plnou parádou. Lars Skupieň a Jan Macek odstartovali jako jeden muž. A po čtyřech kolech za sebou přivedli do cíle Jana Hlačinu a Jaroslava Petráka.

 

Hlasy z depa

Jana Macka dnes nikdo ze soupeřů neporazil | foto Karel Herman

„Ve středu jsem tu trénoval,“ říkal Jan Macek. „Pršelo celý den až do tří odpoledne. Pak jsme nestavili motorku, jak se nám to zdálo, byl to spíš motokros. Dneska byla dráha podobná, materiál pod kolem. Fungovalo to, neměl jsem vůbec žádný problém. Doufám, že mi to tady pojede stejně i na první lize.“

„Pořád jsem tady takovej nejistej,“ připomínal Jan Jeníček svůj loňský kopřivnický pád. „Motorky jely skvěle, dráha byla taky dobrá. Dobrý závody, takový rychlý, taťka jako mechanik se v depu nezastavil. Dojel jsem jízdu a hned jsme se chystali na další. Ale já jsem spokojenej.“

Jakub Valkovič pár trojek postrádal | foto Karel Herman

„Nejsem velmi spokojený,“ vraštil čelo Jakub Valkovič. „Nevím, těch trojek bylo dneska málo. Čekal jsem to lepší. Dráha jiná než posledně, bylo víc materiálu. Nešlo to, jak bych si představoval, ale dělal jsem, co jsem mohl. Pěkné závody, jsem rád, že jsem si tu zajezdil a zatrénoval.“

„Dobrý,“ odtušil Jaroslav Petrák. „Závody super, pro mě dobrej trénink po třech nedělích. Dnes jsem to ale nebyl já. Jedeš jako na pohodu, nechceš trhat rekordy. Ale zrovna jsem se do toho nedokázal vtělit, jak bych chtěl. Ale závody dobrý.“

„Bolí mě všechno,“ pokrčil rameny Vojtěch Šachl. „Bylo fakt škoda, že jsem si z prvního místa lehnul.“

PROFIL Team: zleva Luboš Halamík, Jan Macek, Radek Bambuch, Jan Jeníček a Lars Skupieň | foto Karel Herman
PROFIL Team: zleva Lubomír Halamík, Jan Macek, Radek Bambuch, Jan Jeníček a Lars Skupieň | foto Karel Herman
1. PROFIL Team 49
Jan Macek, Kopřivnice 3 3 3 3 3 2 17(1)
Lars Skupieň, PL 1 3 3 3 3 3 16
Dastin Lukaszczyk, PL 0 1 1 2 0 X 4(1)
Jan Jeníček, Pardubice 2 2 2 1 2 2 11(1)
Radek Bambuch, Kopřivnice 0 0 0 1 1(1)
2. SPT 36
Jakub Valkovič, SK – Žarnovica 2 2 2 2 3 4* 3 – 18
Jaroslav Petrák, Pardubice 0 1 E 1 1 – 0 3(1)
Jakub Olekciak, PL 1 2 3 F 1 F/R – 7
Vojtěch Šachl, Praha 3 1 F – – – 4(1)
Jan Hlačina, Pardubice 1 0 2 0 – 0 1 4
SPT: zleva Tomáš Halamík, Jakub Valkovič, Jaroslav Petrák, Jakub Oleksiak, Vojtěch Šachl a Jan Hlačina | foto Karel Herman

Polští junioři jsou pošestnácté mistry světa

Riga – 12. srpna
Speedway of Nations 2 v Rize se stalo poměrně jednoznačnou kořistí polských juniorů, kteří v soutěži přivezli domů zlato již pošestnácté. Po prvenství v základní části ve velkém finále porazili Dány, kteří předtím v poslední šanci vyřadili domácí Lotyše. Ostatní týmy dělily jen minimální rozdíly a naše trio skončilo šesté.

 

 

„Odvedli jsme dnes dobrou práci,“ liboval si Mateusz Cierniak. „Měl jsem rychlost, měl jsem velmi rychlé motorky, ale musel jsem být trpělivý a zůstat v klidu během rozjížděk. Když jsem musel předjíždět, musel jsem přemýšlet, protože v Rize je velmi úzká trať a nemůžete si dovolit udělat žádné chyby. Dráha vás nutí hodně přemýšlet a být trpělivý. Samozřejmě pro nás to byl dobrý konec. Pro mě a Bartka je to poslední sezóna v juniorech. Proto bylo skvělé dnes vyhrát a příští rok je na Wiktorovi, aby to zopakoval.“

 

  TOT LCH FIN
1. Polsko 39 7
Mateusz Cierniak 4 4 4 4 3 3 22(2) 4
Bartlomiej Kowalski 3 0 – – – – 3(1)
Wiktor Przyjemski 3 3 4 4 14(2) 3(1)
2. Dánsko 31 5 2
Emil Breum 3 3 – – – 3 9 2(1)
Esben Hjerrild 2 2 2 2 4 12 3 2
Jespere Knudsen 3 3 2 2 10 0
3. Lotyšsko 27
Francis Gusts 0 4 4 4 4 4 20 0
Ričards Ansviesulis 2 2 3 0 0 X 7(1) 4
Ernest Matjušonoks DNR
4. Austrálie 25
Keynan Rew 4 4 4 2 4 2 20
James Pearson 0 – 2 3 0 0 5
Tate Zischke 0 0
5. Německo 24
Norick Blödorn 4 3 2 4 3 4 20
Erik Bachhuber 2 0 0 0 2 0 4
Patryck Hyjek DNR
6. Česká republika 23
Petr Chlupáč 0 3 4 0 2 2 11
Daniel Klíma 2 2 0 2 3 3 12
Jaroslav Vaníček DNR
7. Velká Británie 20
Anders Rowe 4 3 3 2 2 3 17
Dan Gilkes 3 T – 0 0 – 3(1)
Drew Kemp 0 E 0
Poláci slaví šestnáctý titul mistrů světa | foto FIM