Zvědavá nula na zádech Jana Kvěcha nesebrala domácím prvoligový triumf

Praha – 23. června
Horký červnový čtvrtek školákům připomínal rychle se blížící prázdniny, ale plochodrážní fandy zval na pražskou Markétu. Druhé kolo první ligy bylo opět vyrovnané, nicméně vrch si zachovávali domácí. Jan Kvěch a Daniel Klíma nechtěli uznávat porážku. Petr Chlupáč rychle přišel na správný set up svého motocykly a ve slušném stylu se bezmála po měsíční pauze vrátil Jaroslav Vaníček. Pražská Markéta rychle pádila za triumfem, pro sebe v první lize tolik charakteristickým. Stvrdila jej v rozjížďce s číslem dvacet, v níž Daniel Klíma a Jan Kvěch na hlavu porazili žarnovické duo Ondřej Smetana – Jakub Valkovič. Ale pak to přišlo. Žarnovica protestovala, že Jan Kvěch má místo jedničky na svých zádech desítku. Někde během čtyř kol se mu totiž odlepila černá páska a nula, kterou zakývala, vykoukla na svět. Sudí Pavol Pučko dal Slovákům za pravdu a pražského juniora diskvalifikoval. Účel světí prostředky Žarnovičané měli o dva body více. A když se před Krško nedostali na dráze, ke stříbru jim nakonec pomohla zvědavá nula nebo spíše špatně držící lepící páska. Každopádně v září přijedou do Krška první čtyři týmy se sedmi tabulkovými body.

Žarnovica, Praha a Krško na stupních vítězů | foto Pavel Fišer

Praha překonává Žarnovicu

Petr Chlupáč (modrá) na úvod hledal optimální nastavení a nedohnal Mirana Praznika (žlutá) | foto Pavel Fišer

Druhá letošní první liga nabídla zcela jiný pohled na nižší českou divizi než její kopřivnická ouvertura před třemi týdny. Už jen letmý pohled na sestavy dával najevo, že Pardubice a především Praha chtějí nazpět na pódium. Nicméně Kršku, Žarnovici a Kopřivnici se z něho dolů nechtělo ani omylem.

A tak se v první jízdě mezi Jana Kvěcha a Petra Chlupáče vklínil Miran Praznik. Ob rozjížďku později sice Daniel Klíma odvedl Hynka Štichauera, jenže Petr Chlupáč si na Martinu Málkovi poslední bod vyvzdoroval až na začátku druhého okruhu. Nejlépe vstoupila do závodu Žarnovica. Ondřej Smetana se při svém comebacku perfektně stínoval Jakuba Valkoviče a spolu porazili Jaroslava Petráka a Matouše Kameníka 5:1.

Ve čtvrté jízdě sice Matouš Kameník skočil do pásky a kvůli prokluzující spojce rezignoval na možnost trestné čáry. Nicméně Eduard Krčmář s bílým koníkem na vestě pojistil pardubickou remízu s Krškem. Kopřivnice silně postrádala Josefa France, který dnes nechyběl v hledišti se sádrou v ruce po pádu v Altripu. V rozjížďce s číslem pět Hynek Štichauer odstartoval na Jakuba Valkoviče a Ondřeje Smetanu.

Matouš Kameník líčí své problémy v rozjížďce s číslem čtyři:

„Popojížděla mi spojka na GM, bouchnul jsem do pásky, vyloučili mě. Přiběh‘ kouč, že jedu z trestný čáry, ale stejně bych zase popojel.“

Daniel Klíma (bílá) vede před Hynkem Štichauerem (modrá), Petrem Chlupáčem (žlutá) a Martinem Málkem (červená) | foto Pavel Fišer

Žarnovica na tom byla stále perfektně. Navíc Tomáš Topinka pro šestou jízdu úplně alternoval jezdecké složení a Eduard Krčmář úřadoval naplno před zraky Daniela Klímy a Jaroslava Vaníčka. Naproti tomu Marián Šebian ctil daný rozpis. A Jakub Valkovič s Ondřejem Smetanou v rozjížďce s číslem sedm nepustili ke slovu Žigu Radkoviče, avšak Nick Škorja je změřil současně s letem pásky.

Slovenský kouč měnil sestavu až v deváté jízdě, kdy Bruna Belana a Rastislava Cíferského hodil rovnou do pražské jámy lvové. Jan Kvěch a Jaroslav Vaníček neměli problém inkasovat pět bodů. A Markéta se dostala do čela aktuální klasifikace.

Hynek Štichauer (žlutá) má za sebou kopřivnický tandem Ondřej Smetana (modrá) – Jakub Valkovič (červená) | foto Pavel Fišer

V půlce závodu na ni Žarnovica ztrácela čtyři body, ale sama se za sebe musela ohlížet s obavami. Martin Málek totiž v osmé jízdě porazil Matouše Kameníka a Jana Hlačinu, jenž vstoupil do naší ligové historie jako první závodník s dvěstěpadesátkou. A pak březolupský borec sekundoval Hynku Štichauerovi, takže pojistili další nerozhodný výsledek s Krškem. Slovinci a Kopřivnice tak měli v průběžném součtu o bod, Pardubice o dva než druhá Žarnovica.

 

Opravený výsledek provádí rošádu na pódiu

Jakub Valkovič zvládl start jedenácté jízdy na jedničku, nicméně Jaroslav Petrák v první zatáčce podjel Ondřej Smetanu. Klíčové momenty ze slovenského úhlu pohledu se však odehrávaly vzadu, kde zaostal Eduard Krčmář. Když schytal hutnou cejchu po předchozím kropení a nic neviděl, raději zastavil.

Ondřej Smetana popisuje jedenáctou jízdu:

„Je to hrozně nachcaný, pořád to klouže. Moje pauza je znát, hlavně od startu. Člověk dělá chyby, ale docela to jede.“

Eduard Krčmář (žlutá) vodí Daniela Klímu (červená) a Jaroslava Vaníčka (modrá) | foto Pavel Fišer

Čtyři body byly za dané situace více, než mohl Marián Šebián očekávat. Štěstí jej neopouštělo ani v rozjížďce s číslem čtrnáct proti Kopřivnici. Martin Málek a Hynek Štichauer prve ve dvanácté jízdě podlehli Petru Chlupáčovi s Danielem Klímou 5:1. Na duel se Žarnovicou nechal Tomáš Wanke stát Hynka Štichauera. O triumfu Martina Málka nemohlo být sebemenších pochyb, ale Bruno Belan a Rastislav Cíferský udrželi Radka Bambucha.

Jejich body se žarnovické sestavě náramně hodily, protože ani Krško se nedrželo stanou. V rozjížďce s číslem třináct kraloval Nick Škorja stylem start – cíl. Dva body Eduarda Krčmáře byly pro Pardubice jediné, když Miran Praznik v nájezdu do druhého okruhu předčil Matouše Kameníka. Miran Praznik se posléze v patnácté jízdě postaral o jeden z nejkrásnějších momentů celého podvečera.

Usadil se totiž ve vedení před Janem Kvěchem, který jej dlouho nemohl z vedoucí pozice vystrnadit. Ve třetím kole šel dopředu v nájezdu do druhé zatáčky, nicméně Slovinec kontroval ihned v následujícím oblouku. Poslední slovo ovšem stejně pronesl Jan Kvěch.

Rastislav Cíferský vyšel ze svého pádu v rozjížďce s číslem devět bez následků | foto Pavel Fišer

V poslední zatáčce před cílem zopakoval svou fintu s prodlouženým nájezdem. Opět byl úspěšný a Stanislav Klenovec mával šachovnicovým praporkem jako prvnímu právě jemu. Žiga Radkovič uhlídal Jaroslava Vaníčka a remíza se měla Kršku v duelu s Žarnovicou náramně hodit. Pardubice a Kopřivnice se totiž remízou v šestnácté jízdě vzdálily pódiu.

Sedmnáctá jízda přinesla klíčový duel Slovinců se Slováky. Nick Škorja opět kraloval vpředu. Jakub Valkovič s Ondřejem Smetanou porazili Žigu Radkoviče, ale v průběžné klasifikaci měli o bod víc. Jak Krško, tak Žarnovicu čekala ještě jedna akce. Ani v jednom případě nešlo soupeře podcenit. Jako první šlo do konfrontace Krško v rozjížďce s číslem devatenáct.

Daniel Klíma (červená) a Petr Chlupáč (modrá) osnují triumf 5:1 nad Hynkem Štichauerem (žlutá) a Martinem Málkem (bílá) | foto Pavel Fišer

Nick Škorja v její první zatáčce objel Martina Málka. Miran Praznik se dopředu sápal podél čáry, kde jej ovšem Hynek Štichauer ustrážil. Smírný výsledek 3:3 však nebyl pro Slovince špatný. Žarnovica by na jejich sestřelení z druhé příčky pódia v samotném závěru potřebovala tři body z duelu s Prahou.

Domácí ve své podstatě dnešní závod vyhráli již v osmnácté jízdě. Petr Chlupáč si pochvaloval změněné nastavení svého motocyklu, v jehož sedle ve druhém nájezdu předčil Eduarda Krčmáře. A Jaroslav Vaníček nedal ani náznak šance Matouši Kameníkovi. Na poslední výjezd na ovál poslal Tomáš Topinka místo Petra Chlupáče Daniela Klímu.

Ten se po raketovém startu usadil na čele a s Janem Kvěchem za zády změřil Ondřeje Smetanu a Jakuba Valkoviče. Žarnovica skončila o bod za Krškem. Jenže… Šéf žarnovického týmu patřil k těm, co si všimli, že páska měnící desítku na vestě Jana Kvěcha na jedničku upadla. Uspěl u sudího Pavla Pučka, který Pražana dodatečně diskvalifikoval. Slováci tím pádem s Prahou remízovali a mohli si vyskočit na druhou příčku pódia.

 

Hlasy z depa

Jan Kvěch slaví triumf | foto Pavel Fišer

„Nic se nezměnilo,“ smál se Jan Kvěch. „Za ta dva dny, co jsem neseděl na motorce, je to pořád rovně a pak doleva. Vyhráli jsme, to je hlavní, jen tak dál.“

„Začátek stál za hovno,“ nebral si Petr Chlupáč žádné servítky. „Pak jsme zamachrovali s motorkou a letělo to jako kráva. Doladili jsme to, našli jsme fajnovej set up. Zašlo sluníčko a dráha tolika nevysychala. Jsme rádi, že jsme vyhráli.“

„Myslím, že to byly celkem vydařené závody,“ svěřoval se Jakub Valkovič. „Z mé strany to mohlo být trošku lepší, ale jsem spokojený. Ondra jel také dobře a bodovali i Rasťo s Brunem, tak super. Nečekal jsem, že se nám podaří skončit na druhém místě.“

Jakub Valkovič (červená) a Ondřej Smetana (modrá) v souboji s Eduardem Krčmářem (žlutá) a Jaroslavem Petrákem (bílá) | foto Pavel Fišer

„Náročný,“ oddechl si Ondřej Smetana. „První závody a hned šest jízd plus trénink. Těch bodů tolik není, měl jsem mít trojky. Ale důležitý je, že nebyly nuly.“

„Dnes žádná velká hitparáda,“ pokrčil Hynek Štichauer rameny. „Necítím se dobře a výsledek tomu odpovídá. Škoda, že jsme neměli třetího. Pepek je zraněnej, ale Ráďa taky potřebuje něco ukroužit. Co se dá dělat, snad tu bedýnku udržíme.“

„Dneska mě to nebavilo,“ nezastíral Martin Málek. „Hrozný vedro. Bylo toho dost a já mám plnou hlavu Dánska. V Divišově vyložím motorky, naložím dlouhány a jedu do Holstedu

„Dobrý, pěkný závody, ale vedro,“ bilancoval Eduard Krčmář. „Ve třetí jízdě jsem ze čtyřky neodjel, bylo to nakropený. Neviděl jsem a vyprd‘ se na to.“

„Nebylo nám souzeno,“ filozofoval Jaroslav Petrák. „Nevypadalo to špatně. Myslel jsem, že si spravíme chuť po Kopřivnici. Asi ne. Máme, co dohánět…“

„Na GM blbý, rozbila se spojka,“ vykládal Matouš Kameník. „Přesed‘ jsem na Jawu a ta byla v pohodě.“

Ondřej Smetana (modrá) jede před pardubickým tandemem Jaroslav Petrák (červená) - Matouš Kameník (modrá) | foto Pavel Fišer
Ondřej Smetana (modrá) jede před pardubickým tandemem Jaroslav Petrák (červená) – Matouš Kameník (modrá) | foto Pavel Fišer
1. AK Markéta Praha 31
Jan Kvěch 3 – – 3 – 3 – ex 9
Petr Chlupáč 1 1 – – 3 – 3 8
Daniel Klíma 3 2 2 3 10(1)
Jaroslav Vaníček 1 2 0 1 4(1)
2. Speedway Club Žarnovica 25
Jakub Valkovič 3 1 2 – 3 – 1 1 11(2)
Ondřej Smetana 2 2 1 – 1 – 2 2 10(2)
Rastislav Cíferský X 1 1(1)
Bruno Belan 1 2 3
3. AMD Krško 24
Nick Škorja – 2 3 3 3 – 3 3 17
Miran Praznik 2 1 – 0 1 2 – 0 6(1)
Žiga Radkovič 0 0 1 0 1(1)
4. PD Walbo Kopřivnice 21
Martin Málek 0 – 3 1 0 3 – 2 9
Hynek Štichauer 2 3 – 2 1 – 3 1 12(1)
Radek Bambuch 0 ex 0 E 0
5. AMK Zlatá přilba Pardubice 19
Jaroslav Petrák 1 – 0 – 2 – 2 – 5
Matouš Kameník 0 T – 2 – 0 – 0 2
Eduard Krčmář 3 3 R 2 2 10
Jan Hlačina (250 ccm) 1 1 2(2)

Poznámka: Radek Bambuch byl v osmé jízdě předjet o kolo; rozjížďka s číslem dvacet skončila pořadím Daniel Klíma – Jan Kvěch – Ondřej Smetana – Jakub Valkovič, Jan Kvěch byl po průjezdu cílem diskvalifikován, protože měl nesprávné číslo na zádech

Eduard Krčmář (bílá) vodí Nicka Škorju | foto Pavel Fišer

Aktuální prvoligová tabulka:

bilance výsledků malé body velké body
1. Kopřivnice 1-0-0-1-0 56 7
2. Krško 0-1-1-0-0 55 7
3. Praha 1-0-0-1-0 49 7
4. Žarnovica 0-1-1-0-0 45 7
5. Pardubice 0-0-0-0-2 35 2
Jan Kvěch (červená) s nesprávným číslem a Danielem Klímou (modrá) za zády vede Ondřeje Smetanu (žlutá) a Jakuba Valkoviče (bílá) | foto Pavel Fišer

Před závodní sobotou se ve Slaném trénovalo

Slaný – 22. června
V sobotu se budou ve Slaném bouřit motory všech tří plochodrážních kubatur od rána až do večera, v němž program vyvrcholí Memoriálem Antonína Vildeho. Včera se na ovále středočeského královského města trénovalo. Se stopětadvacítkou byli přítomní Karel Průša, Štěpánka Nyklová, Petr Marek a Dominik Hrbek, který jezdil i s dvěstěpadesátkou. Půllitry vodili Bruno Belan a Vojtěch Zamazal, jenž má po maturitě opět více času na sport levých zatáček.

Ve Slaném trénovali také Dominik Hrbek a Bruno Belan | foto David Hrbek

Martin Málek se poprvé dostal do finálové rozjížďky mistrovství světa na dlouhých oválech

Divišov – 23. června
Do finále světového dlouhodrážního světa se dostal z challenge na klasickém ovále. Avšak když boj o titul letošního mistra světa v sobotu startoval na podobné trati v polském Rzeszowě, neskrýval rozporuplné pocity. Avšak Martin Málek je nakonec před Herxheimem pátým mužem aktuální klasifikace.

 

Rozpaky jsou vystřídány nadšením

Martin Málek je prozatím pátým mužem dlouhodrážního světa | foto Szilvia Szabo

„Trénink tak nějak proběhl,“ hledá Martin Málek správná slova, jak začít svůj rzeszowský příběh. „Dráha taková klouzačka, začaly se dělat díry a já jsem vůbec nevěděl, co s tím. Netušil jsem, co vyzkoušet za nastavení a co udělat s motorkou. Tak jsem to nechal tak. Rozpis jízdy mi vycházel tak blbě, že jsem jezdil buď po úpravě nebo až po poslední rozjížďce, kdy dráha byla zase úplně jiná.“

Nicméně úvodní světové finále odstartovalo tak či onak.  „V první jízdě jsem moc dobře neodjel,“ vybaví si Martin Málek. „Kroužil jsem poslední. Romano Hummel měl problém s motorkou, tak mi vlastně věnoval bod. Druhou jízdu jsem dojel třetí, ale bod mi zase věnoval Tresarrieu. Upadl mu deflektor, asi satisfakce za ten Herxheim (smích). No, a pak už jsme změnili převod a začalo to jít. Při rovnosti bodů se třetím Stanislawem Burzou jsem musel jít do last chance. Tam se mi podařilo vypálit a vyhrát. Takže vůbec první finále v životě, super.“

 

Vabank poslední šance

Martin Málek (111) jede před Jamesem Shanesem (93) a Mathieu Tresarrieum (56) | foto Szilvia Szabo

Postup do finále přinesl nejen vidinu pódia, nýbrž také lepšího přídělu tabulkových bodů. „Věděl jsem, že musím vypálit,“ připouští Martin Málek. „Ale ze čtvrté dráhy jsem si moc nevěřil. Start se musel opakovat, neboť jsem byl trochu nervózní a dostal jsem napomenutí. Neodjel jsem nejlíp, v druhé zatáčce jsem měl trošku loktovačku s Burzou a Harrisem. Už jsem si pomalu hledal cestu, kam poletím. Naštěstí jsem to ustál a vyprdnul se na nějaké další bláznění. Díry stejně nebylo vidět, dráha byla fakt hrozná, tak jsem raději zvolil bezpečnou jízdu domů.“

Martin Málek nakonec skončil pátý. Jeho kolegové z národního týmu, jenž si v Herxheimu plným právem zasloužil titul mistra světa, měli poněkud pech. Hynek Štichauer získal v základní části jen o bod méně než Martin Málek, v poslední šanci byl díky třetí příčce posledním nepostupujícím do áčka. A v béčku skončil čtvrtý.

Česká vlajka se neztratila ani v hledišti | foto Szilvia Szabo

„Škoda Hynka,“ kvituje březolupský šampión na dlouhé dráze. „Začal suprově a pak se to zas převrátilo. Systém závodu je fakt postavený na hlavu. Může se ti dařit celou dobu, pak pokazíš nadstavbové dvě jízdy. A najednou spadneš ze čtvrtého až na deváté místo. Pepe se, doufám, dá brzo do kupy a stihne aspoň podzimní půlku seriálu. No, a já samozřejmě děkuju taťkovi a Jardovi za super odvedenou práci v tom rychlém, zaprášeném odpoledni.“

 

Bohatý program

Páté místo bylo víc, než Martin Málek před cestou do Polska očekával. „Jsem hrozně šťastný,“ netají se. „Neboť na Rzeszow jsem si vůbec nevěřil. Nebudu měnit názor, že dlouhá dráha nepatří na plochodrážní stadióny. O to víc mě těší, že jsem se dostal až do finále. Tak uvidíme za dva týdny v Mühldorfu. Dnes mě ještě čeká první liga v Praze a semifinále Evropy na trávě v Holstedu. A pak Mühldorf.“