Daniel Klíma boural mýtus o kopřivnickém obru

Kopřivnice – 5. září
Traduje se, že alfou a omegou úspěchu na kopřivnickém ovále je povedený start. Ano, to je samozřejmě pravda, s níž by souhlasil kupříkladu Jan Macek. V osmnácté jízdě dnešního posledního letošního přeboru se zezadu nemohl dostat před Jaroslava Vaníčka. Pražskému benjamínkovi se zprvu zdejší zatáčky zdály poněkud dlouhé, nicméně po změně nastavení a zejména přidání plynu změnil názor a body se mu jen hrnuly. Rovnítko mezi nejlepším startovním manévrem a trojkou v cíli ovšem přeškrtnul Daniel Klíma. Po dvou úvodních triumfech v desáté jízdě proháněl Martina Málka, dokud jej v předposlední zatáčce neobjel. Startmaršál Pavel Matula jej šachovnicovou vlajkou pozdravil už jako jistého přeborníka, nicméně plochodrážník pražské Markéty rozhodně nevyznával kompromisy. V rozjížďce s číslem patnáct dokázal na konci úvodního okruhu předjet i Jana Macka, a když se nakonec vypořádal s Hynkem Štichauerem, měl u svého jména patnáct bodů. O druhé příčce musel rozhodovat rozjezd. Martin Málek v něm odvedl Hynka Štichauera a Petra Chlupáče, který noc prospal na palubě dodávky, jíž jeho otec Petr a mechanik Michal Pospíšil vedli přes osm set kilometrů ze Stralsundu, kde Pražan večer startoval v juniorském mistrovství světa.

Martin Málek, Daniel Klíma a Hynek Štichauer na stupních vítězů s kopřivnickými pořadateli

Rozhodnutý přebor a zbouraný mýtus

Hynek Štichauer (modrá) na úvod porazil Martina Málka (žlutá)

Kopřivnický přebor v ostré konkurenci jiných atraktivních akcí v regionu s diváckou přízní rozhodně neprohrál. A podívanou na ovále v prosluněné neděli rozhodně fanoušky nezklamal. Začátek byl poněkud rozvláčný. Nejprve si páska usmyslela stávkovat, při repete na začátku druhého okruhu upadl Radek Bambuch. Pak už konečně přistály tři body na kontě Jakuba Valkoviče a od té chvíle mohla červená světla už jen odpočívat v pokoji.

Favorité na sebe dle dnešního rozpisu naráželi pravidelně. V rozjížďce s číslem tři Daniel Klíma odvedl Petra Chlupáče, který strávil noc jako spáč v dodávce mířící ze světového juniorského finále v německém Stralsundu. Hynek Štichauer to samé provedl Martinu Málkovi hned vzápětí. Seznam vítězů úvodní série končil Janem Mackem, který tu ještě v pátek trénoval.

Martin Málek (bílá) se ujímá vedení před Petrem Chlupáčem (modrá) a Janem Mackem (žlutá)

Daniel Klíma stylem start – cíl vyhrál i rozjížďku s číslem pět a stal se leaderem aktuální klasifikace. V sedmé jízdě s ním srovnal krok Hynek Štichauer neméně suverénním způsobem. Dopředu chtěl také Martin Málek. Osmá jízda sice viděla vpředu Petra Chlupáče, avšak březolupský matador jej předčil po vnějšku úvodního oblouku.

Daniel Klíma komentuje své předjetí Martina Málka v rozjížďce s číslem deset:

„Byl jsem z toho tak rozjančenej, že jsem v posledním výjezdu málem zapomněl zatočit.“

Třetí pětinu otevřel Hynek Štichauer. Přitom Jan Macek, který prve jen sledoval úsilí Petra Chlupáče dotáhnout Martina Málka, prahnul po posílení svého zhublého bodového konta. Po vylétnutí pásky vypálil dopředu. Pardubičan však udeřil po vnější straně první zatáčky a na protilehlé rovince se ukázal jako rychlejší.

Daniel Klíma (modrá) svým předjetím Martina Málka (červená) vykročil za triumfem v závodě, ale i potvrdil celkový triumf v přeboru

Po startu rozjížďky s číslem deset se zdálo, že Hynek Štichauer zůstane na čele aktuální klasifikace osamělý jako onen pověstný kůl v plotě. Martin Málek totiž vystřihnul dokonalý start. Daniel Klíma si v úvodní zatáčce držel vnitřní čáry a březolupského střelce ve výjezdu nestihnul. Zdálo se, že je rozhodnuto a odepíše si první bod. Jak známo, v Kopřivnice se přece za první zatáčkou už předjíždět nedá.

Pavel Matula signalizoval vjezd do závěrečného kola a v jeho první zatáčce přišel Pražanův útok po vnější straně. „Nemyslel jsem si, že Dan je takový tvrďák!“ konstatoval Martin Málek později v depu. Každopádně už na protilehlé rovince byl tím druhým. Do čela se už nevrátil, Daniel Klíma srovnal krok s Hynkem Štichauerem. Jako bonus se právě ve stejný okamžik stal vítězem celého přeborového seriálu.

 

Předjíždět se dá

Závěr dnešního podniku však měl ještě být strhující. Rozjížďku s číslem třináct vyhrál Martin Málek ve stylu start – cíl, nicméně vodu kalil Jaroslav Vaníček. Patnáctiletý junior pražské Markéty zprvu zíral na atypický kopřivnický ovál s pokleslou čelistí. Měnil nastavení svého motocyklu, avšak nebál se odhalit příčinu sám v sobě a přidat plyn.

Jaroslav Vaníček (žlutá) útočí na Jakuba Valkoviče (modrá)

V první zatáčce podjel Michala Bašteckého, aby se rovnou z chodu opřel do vedoucího Martina Málka. V posledním oblouku jel pod ním, chvilku dokonce vedl a řítil se pro tři body. Březolupský závodník nakonec zůstal pánem situace. Zvítězil a mohl se před poslední sérií opřít o deset bodů.

Rozjížďka s číslem čtrnáct začala šněrovat nefalšovaný gordický uzel. Petr Chlupáč v ní vůbec nepustil ke slovu Hynka Štichauera. Také on měl deset bodů, zatímco pardubický borec jedenáct. Hned na to Daniel Klíma zboural mýtus o kopřivnické jednokolejce již podruhé.

Daniel Šilhán přibližuje nevýhodu kopřivnického startovního roštu:

„Čtyřka je na hovno. Nevidíš na koníka, je tam díra, ostatní vidí dobře, proto ze žlutý ještě nikdo neodstartoval.“

Petr Chlupáč (bílá) vede před Hynkem Štichauerem (žlutá)

Raketový start poslal na první příčku Jana Macka. Tribuny hnaly odchovance klubu a svého miláčka pro tolik potřebné tři body. Jenže Daniel Klíma cítil potřebu se k dané věci vyjádřit také. Již v úvodním oblouku se dral zprava dopředu, ale Jan Macek jej zavřel. Jeho kolega ve vestě pražské Markéty se ale nenechal rozhodit.

Těsně okolo bariéry jel také ve druhé zatáčce. Vskutku se posunul do čela a zůstal na hrotu aktuální klasifikace. Ódu na bojovnost pěl i Josef Novotný. Se svou dvěstěpadesátkou dokázal sebrat bod Radku Bambuchovi. Přitom podobný kousek předvedl i v předchozí sérii, v níž se jeho obětí stal Jakub Sazovský.

 

Rozjezd na závěr

Petr Chlupáč sehrál roli suveréna rozjížďky s číslem sedmnáct. S třinácti body mohl už jen čekat, co se odehraje dál. A dělo se skutečně hodně nečekaného. Hned osmnáctá jízda měla mítink z úhlu pohledu Jana Macka posunout mezi nevydařené.

Jaroslav Vaníček popisuje svůj triumf nad Janem Mackem v rozjížďce s číslem osmnáct:

„Byl jinej převod, větší rychlost, už jsem se toho přestal bát. Rozhod‘ start a první zatáčky. Je to hodně úzký a Honza měl problém mě předjet. Slyšel jsem ho za sebou, ale pak už moc ne.“

Jakub Sazovský (modrá) hájí bod před Jakubem Exlerem (červená)

Jaroslav Vaníček odstartoval jako plochodrážní pánbůh. Rychle se usadil v čele, našel ideální stopu a ztratil ostych z atypického oválu. Jan Macek byl za jeho zády prakticky bezmocný. Snažil se, snažil, což o to, ale cestičku před pražského benjamínka nenašel. Stupně vítězů tak pro něho byly ještě vzdálenější než Antarktida.

Zato Martin Málek si je přiblížil, když nenašel soupeře v devatenácté jízdě a vyrovnal třináct bodů Petra Chlupáče. Rozjezd byl za těchto okolností jasnou věcí, ale ještě se netušilo, o jaké místo a v jakém složení. Rozjížďka s číslem dvacet svedla na svůj startovní rošt Daniela Klímu a Martina Málka.

Vedle Michala Bašteckého přijel k pásce také Jakub Valkovič. Slovák, jenž vstoupil do letošního přeboru až při jeho derniéře, mohl plným právem litovat nuly z natřískané osmé jízdy. Jinak totiž jen vítězů. Cesta na stupně vítězů se mu ovšem s konečnou platností uzavřela až nyní.

Daniel Šilhán (žlutá) jede před Jaroslavem Petrákem (červená)

Dopředu pádil Daniel Klíma, za sebou měl Hynka Štichauera, zatímco Jakub Valkovič porazil pouze Michala Bašteckého. Mohlo se účtovat. Daniel Klíma byl z patnácti body pochopitelně z obliga. Ale Hynek Štichauer dodal rozjezdu nejen svou přítomnost, ale také aranžmá boje o druhé místo.

Nakonec se jej zmocnil Martin Málek. Jeho start byl opět alfou a omegou kopřivnického úspěchu. Hynek Štichauer dojel za ním a šel si pro pohár s trojkou. A Petr Chlupáč mohl maličko litovat, jaký malý kousíček scházel, aby svému dlouhému víkendovému výletu dodal lesk přeborového pódia.

 

Hlasy z depa

Daniel Klíma bral dnes úplně všechno

„Dneska výborný,“ uznával Daniel Klíma. „Takhle bych potřeboval závodit všude, takhle mi to vyhovuje, jak je dráha velká. Předjíždět se tady dá, ale chce to koule. S Martinem jsem to zkoušel kolem vnitřku, on si hlídal venek. Pak jsem zkusil venek, bylo to rozbitý a vyšlo to. S Honzou byl dobrej start. Dostal jsem se to toho venku a už to zrychlovalo. Jsem přeborník, jsem za to rád. Letos se mi v ničem nedařilo, tak aspoň něco.“

„Hynek si v první jízdě držel dobrou stopu,“ rozpovídal se Martin Málek. „Pak se mi v těžké jízdě podařilo odstartovat. Klobouk dolů před Danem, nemyslel jsem si, že bude takový tvrďák. Největší radost mám z rozjezdu. Konečně byla bedna, letos první. Uvidím, jak to půjde dál. Přebor byl klíč pro mistrovství republiky, doufám, že se nestane nic neočekávaného a pojedu v Březolupech si užít letos poslední finále. Start v Březolupech byl ten hlavní cíl letošní sezóny.“

„Šlo mi to podobně, jako když jsem byl vousatej,“ reagoval Hynek Štichauer na připomínku své oholené tváře. „Ale ušetřím za mejdlo. Byl to klasickej super, bedna příjemná, začátek super, konec horší.“

Petr Chlupáč dorazil rovnou ze Stralsundu

„Hezké závody,“ bilancoval Petr Chlupáč. „Ale na rozjezd jsem vyfasoval čtyřku, z ní se nic vymyslet nedalo, byla strašně tvrdá. Celou cestu ze Stralsundu jsem spal, jeli jsme osm set padesát kiláků, strašně děkuju tátovi a Michalu Pospíšilovi, že to se mnou podstupujou. Proto mi to trošičku mrzí, že to dneska nevyšlo s bednou.“

„Dráha byla dobrá,“ vyprávěl Jakub Valkovič. „Mně se však nedařilo. Mám jen deset bodů, chtěl jsem víc, bohužel to nevyšlo. Snad příště… Z8ovdy fajn, tak ještě doladit nastavení.“

Jan Macek zažil zklamání

„Nic se nepovedlo, zkrátka bída“ vraštil čelo Jan Macek. „Čekal jsem od toho víc, ale nic se nestalo a o nic jsem nepřišel. Jel jsem, na co mám, jsou další závody, bude to dobré.“

„Jel jsem tady poprvé,“ svěřoval se Jaroslav Vaníček. „Zezačátku se mně ty zatáčky zdály strašně dlouhý. Zkusil jsem udělat jinej nájezd a jinej výjezd. První dvě jízdy nic moc, pak jsme přenastavili komplet motorku celou. Pak to jelo, za Honzíka Macka jsem rád, že se mi podařilo před ním vyhrát. Je to přece jen favorit Kopřivnice.“

„Pěkné, udělal jsem, co jsem měl,“ konstatoval Daniel Šilhán. „Trošku rozbitá dráha oproti minule. Změnila se motorka, povedlo se pár startů. Ale jízdy s klukama, co jsem měl udělat, se nezadařily.“

Martin Málek (červená) zatím ještě odolává Danielu Klímovi (modrá)
Martin Málek (červená) zatím ještě odolává Danielu Klímovi (modrá)

 

1. Daniel Klíma, Praha 3 3 3 3 3 15
2. Martin Málek, Březolupy 2 3 2 3 3 13+3
3. Hynek Štichauer, Pardubice 3 3 3 2 2 13+2
4. Petr Chlupáč, Praha 2 2 3 3 3 13+1
5. Jakub Valkovič, SK – Žarnovica 3 0 3 3 1 10
6. Jan Macek, Praha 3 1 2 2 2 10
7. Jaroslav Vaníček, Praha 1 1 2 2 3 9
8. Daniel Šilhán, Pardubice 2 2 1 2 2 9
9. Jaroslav Petrák, Pardubice 1 2 2 1 1 7
10. Jan Jeníček, Pardubice 0 3 1 0 2 6
11. Michal Baštecký, Praha 1 2 1 1 0 5
12. Jakub Exler, Praha 2 1 0 0 0 3
13. Rastislav Cíferský, SK – Žarnovica 1 1 0 0 1 3
14. Josef Novotný, Pardubice (250 ccm) 0 0 1 1 0 2
15. Jakub Sazovský, Kopřivnice 0 0 0 1 1 2
16. Radek Bambuch, Kopřivnice X 0 0 0 0 0
Celkové pořadí přeboru: zleva Petr Chlupáč, Daniel Klíma a Hynek Štichauer

Konečné pořadí seriálu:

PHA PCE SLA PLZ KOP PLZ PCE KOP TOT
4.5. 5.5. 23.6. 27.6. 10.7. 24.7. 1.9. 5.9.
1. Daniel Klíma, Praha 13 10 12 14 14 11 13 15 102
2. Petr Chlupáč, Praha 13 10 13 15 13 15 13 92
3. Hynek Štichauer, Pardubice 10 10 15 11 15 12 13 86
4. Jan Macek, Praha 10 12 13 13 10 11 10 79
5. Martin Málek, Březolupy 7 9 11 12 10 13 62
6. Jaroslav Petrák, Pardubice 5 6 3 10 8 11 10 7 60
7. Jan Kvěch, Praha 15 15 15 45
8. Filip Hájek, Praha 11 10 11 10 42
9. Jan Jeníček, Pardubice 5 7 5 9 7 6 39
10. Václav Kvěch, Plzeň 2 5 7 9 0 9 6 38
11. Ondřej Smetana, Praha 8 7 10 13 38
12. Daniel Šilhán, Pardubice 0 7 9 10 9 35
13. Pavel Kuchař, Praha 6 3 8 o 6 7 4 34
14. Jakub Exler, Praha 3 3 4 2 4 4 2 3 25
15. Josef Franc, Praha 12 13 25
16. Eduard Krčmář, Slaný 11 13 24
17. Michal Baštecký, Praha 3 2 0 4 4* 5 18
18. Michal Baštecký, Praha 3 2 0 4 4* 5 18
19. Bruno Belan, Slaný 5 6 4 15
20. Vojtěch Zamazal, Slaný 2 0 5 5 1 13
21. Jakub Valkovič, SK – Žarnovica o 10 10
22. Matouš Kameník, Divišov (250 ccm) 4 2 3* 9
23. Adam Bednář, Praha (250 ccm) 8 8
24. Milan Dobiáš, Slaný 3 4* 7
25. Jakub Sazovský, Kopřivnice 4 DNR* 2 6
26. Patrik Linhart, Slaný 5 5
27. Vojtěch Šachl, Chabařovice (250 ccm) 4 4
28. Rastislav Cíferský, SK – Žarnovica o 3 3
29. Jan Hlačina, Pardubice (250 ccm) 3 3
30. Josef Novotný, Pardubice (250 ccm) DNR* 2 2
31. Radek Bambuch, Kopřivnice 1 0 1
32. Lukáš Hromádka, Kopřivnice 1 1
NC Václav Milík, Pardubice o o

Poznámky: * účastník kvalifikace

Start rozjezdu: zleva Petr Chlupáč (bílá), Hynek Štichauer (modrá) a Martin Málek (červená)

Foto: Karel Herman

Také Josef Novotný se svou dvěstěpadesátkou dokázal předjíždět

Mads Hansen vede juniorský svět

Stralsund – 4. září
Triumfem Madse Hansena skončilo první finále juniorského mistrovství světa ve Stralsundu. Dánovi společnost na stupni vítězů dělali Poláci Jakub Miskowiak a Wiktor Lampart. Petr Chlupáč obsadil desátou příčku, Jan Kvěch bohužel po kolizi s Alexanderem Woentinem skončil na nosítkách s podezřením na frakturu klíční kosti.

1. Mads Hansen, DK 3 1 2 3 3 2 3 17
2. Jakub Miskowiak, PL 3 3 3 3 3 3 2 20
3. Wiktor Lampart, PL 3 2 3 1 3 3 1 16
4. Norick Blödorn, D 3 2 2 0 2 2 0 11
5. Francis Gusts, LAT 1 3 3 2 2 1 12
6. Alexander Woentin, S 2 3 1 3 1 1 11
7. Mark Karion, RUS X 2 3 3 1 0 9
8. Mateusz Swidnicki, PL 2 3 1 2 0 0 8
9. Danil Kolodinskis, LAT 0 1 2 2 3 8
10. Petr Chlupáč, CZ 2 1 2 1 2 8
11. Lukas Baumann, D 2 2 0 1 1 6
12. Ernest Matjušonoks, LAT 1 0 0 2 2 5
13. Marko Levišin, UA 1 0 0 1 0 2
14. Matthew Gilmore, AUS 0 1 0 0 1 2
15. Steven Goret, F 0 0 1 0 0 1
16. Marius Hillebrand, D (res) 1 0 1
17. Jan Kvěch, CZ 1 F/R – – – 1
18. Fynn Ole Schmietendorf, D (res) 0 X 0 0