Jan Kvěch získal jistotu, jaký motor používat na delší ovály

Kopřivnice – 10. července
Krásné dopoledne si v Kopřivnici nejprve vychutnali flat trackeři. Po obědě přišla řada na páté kolo českého přeboru. Jan Kvěch se rozhodl vyzkoušet motor, s nímž zkraje sezóny nebyl příliš spokojený. Dnes se však nestačil divit. Nejenže po obřím ovále upaloval jako k ohni, navíc skvěle startoval, což je alfou i omegou kopřivnického úspěchu. Výsledkem se stalo vítězství s patnáctibodovým maximem. Druhé místo získal Daniel Klíma. Získal jej v zásadě v rozjížďce s číslem třináct, když odstartoval na Petra Chlupáče. Udržel jej za svými zády celé čtyři okruhy a poslal jej na nejnižší stupínek pódia. Před zraky svého publika smutnil Jan Macek, jehož o šanci na vavříny připravil pád v deváté jízdě.

Daniel Klíma, Jan Kvěch a Petr Chlupáč na pódiu

Start je základem všeho

Tréninkový pád Václava Kvěcha

Pět minut před třetí kroužila nad Šostýnem velká káně. Možná při svém výletu za kořistí užasla, cože se to chystá pod ní. Na kopřivnickém ovále, kde již nebylo ani stopy po večerních deštích, se právě chystal trénink před pátým letošním přeborem. Obešel se bez větších pohrom, nebo tedy skoro…

Václav Kvěch svůj splašený motocykl, jemuž nevypnulo zapalování, dokázal zkrotit na zeleném trávníků. Poblíž stojící fotograf si naštěstí jen uvědomil, že motoristický sport je nebezpečný, ale plzeňský závodník se bez bližšího kontaktu se svým strojem bohužel neobešel. Mezitím se konal improvizovaný nástup s motocykly a pak se šlo na věc.


Jan Kvěch glosuje své vítězství v rozjížďce s číslem jedna:

„Po tréninku se mi to nelíbilo, zkusil jsem na motorce udělat změny. Ale teď to po startu odjelo pěkně.“


S nástupem se opět muselo improvizovat

Prvním vítězem se stal Jan Kvěch. Po vylétnutí pásky za sebou nechal Petra Chlupáče a do boxů vyslal signál, že dnes budou nezbytnou podmínkou pro úspěch skvělé starty. Jakoby to nikdo nevěděl. Třeba Filip Hájek, který v rozjížďce s číslem dva dvakrát odvedl Jaroslava Petráka. Opakovalo se totiž kvůli pádu Radka Bambucha.

V rozjížďce s číslem tři Jan Macek odvedl Hynka Štichauera, vzápětí raketový start zapříčinil, že Daniel Klíma už ve druhém kole vedl před Danielem Šilhánem o celou dlouhatánskou kopřivnickou rovinku. Pražský junior po přestávce na úpravu dráhy jako první svůj úvodní triumf zopakoval. Prvním poraženým se stal tentokrát Martin Málek, jenž na úvod dojel ve třetí jízdě třetí.

Čistým štítem se mohl po dvou sériích chlubit již jen Jan Kvěch. Sotva páska letěla vstříc prosluněnému kopřivnickému nebi, byl Jan Macek prvním z poražených. Svého pražského kolegu nemohl dohnat. Za dvojicí šestibodových však stála celá armáda pronásledovatelů.

Filip Hájek (bílá) vede před Jaroslavem Petrákem (žlutá), Lukášem Hromádkou (červená) a Radkem Bambuchem (modrá)

Petr Chlupáč byl v šesté jízdě zpočátku rychlejší než Hynek Štichauer. Pět bodů měl i Jan Macek, poražený Janem Kvěchem, avšak také Jaroslav Petrák. Pardubický matador se prosadil v rozjížďce s číslem osm, v jejímž prvním oblouku objel Jakuba Exlera. Bohužel Václav Kvěch právě tady prožil svou derniéru v závodě.

Vrátil se do depa, Daniel Klíma mu sebral spadlý povlak, ale plzeňský závodník převedl před návratem do sedla kotrmelec. „Každou rozjížďku je nějakej problém,“ nechal se slyšet. „Teď to chcíplo, když jsem vyjel skrz vrata.“

 

Patnáct bodů jistí vítězství

Petr Chlupáč (bílá) vede před Janem Mackem (žlutá) a Filipem Hájkem (červená)

Duel dvou neporažených musela rozhodnout jedenáctá jízda. Jan Kvěch se opět dostal rychle dopředu, zatímco Daniel Klíma jej zvenku nedokázal předčit. Osm bodů stejně jako on měl také Petr Chlupáč. V rozjížďce s číslem osm jej pohotový start dostal do čela. Jenže Jan Macek se před svým publikem chtěl blýsknout.


Daniel Klíma popisuje svůj duel s Janem Kvěchem v jedenácté jízdě:

„S Honzou jsem to zkoušel po venku, on to zlomil pode mě a pak mi jen ujížděl.“


Ačkoliv Petra Chlupáče nepodjel ve druhé zatáčce, nenechal se odradit, ovšem v okruhu s číslem dvě se na stejném místě ocitnul na zemi. „Najel jsem do kluzkýho a přetočil jsem se,“ popisoval příčiny u vědomí, že právě přišel o poslední vidinu stupňů vítězů.

Jan Kvěch (bílá) má za sebou Daniela Klímu (žlutá)

Petr Chlupáč měl před sebou ještě jednu zkoušku v podobě duelu s Danielem Klímou. Narazili na sebe ve třinácté jízdě. Rozhodl opět start. Start v podání Daniela Klímy, který se ujal vedení již v prvních metrech. Petr Chlupáč se snažil ze všech sil, ale cestu dopředu nenašel.

Sotva rozjížďka s číslem třináct skončila, nebylo v otázce obsazení stupňů vítězů vlastně co řešit. Hynek Štichauer sice v závěru nastavil motocykl, aby skvěle startoval. V šestnácté jízdě se mu do cesty postavil Filip Hájek, který mu vnějškem první zatáčky dostal do čela.

S něčím podobným se ovšem pardubický závodník smiřoval jen těžko. Přišel třetí okruh a on si najel druhou zatáčku velkoryse zvenčí a než jej startmaršál Pavel Matula pozdravil žlutou vlajkou s černým křížem, byl první. Ačkoliv však Hynek štichauer vyhrál i osmnáctou jízdu, na víc než čtvrté místo to nestačilo.

Daniel Klíma (bílá) vodí Petra Chlupáče (žlutá)

Petr Chlupáč totiž opanoval třináctou jízdu. Martin Málek, poněkud unavený přípravou motocyklů poničených v Žarnovici, v úvodním oblouku stačil objet pouze Jaroslava Petráka. Vítězný Pražan mohl jen čekat na výsledek svých klubových kolegů.  Jan Kvěch vše vyřešil zhurta a po hladkém vítězství v devatenácté jízdě nahromadil patnáct bodů.

Jan Macek však prahnul blýsknout se dalším triumfem v rozjížďce s číslem dvacet. Dlouho však ve svém boxu řešil problém s pneumatikou. Časový limit naštěstí stihnul, ačkoliv v Kopřivnici nemůže být ani pomyšlení zkrátit si cestu na rošt před tartan či umělý fotbalový trávník. Jenže Daniel Klíma měl stejně navrch.

Závodníky sice brzy zastavila červená světla na znamení nepovedeného startu. Jan Macek se při repete sice dral dopředu vnějškem první zatáčky, nicméně Daniel Klíma zůstal pánem situace. A mohl si zaknihovat své druhé letošní přeborové stříbro.

 

Hlasy z depa

Jan Kvěch byl navýsost spokojený

„Závody dobrý,“ usmíval se Jan Kvěch. „Když se daří, tak se daří. Zkoušel jsem motor, nefungoval na začátku sezóny, dnes fungoval. Docela mi to startovalo, líbilo se mi to. Motor je vyzkoušenej, pojede velký dráhy. Ani jsem nikoho nemusel předjíždět, rozhodly starty.“

„Fajnový…“ odtušil Daniel Klíma odpověď na otázku, jaké to dnes bylo. „Při tréninku jsem musel zatáčky jet nadvakrát, je to dlouhá dráha. Pak to šlo, dařily se mi starty. Druhý místo je fajnový, podařilo se mi to zatím nejlíp.“

„Chvíli mi trvalo spasovat se s dráhou,“ vyprávěl Petr Chlupáč. „Moc to tady nemusím. Klaplo to, jak mělo. Škoda, jízdy s Čendou, ale jsou další závody.“

Hynek Štichauer (žlutá) dotírá na Petra Chlupáče (modrá)

„Dneska nic moc,“ věšel hlavu Hynek Štichauer. „Onemocněl mi mecháno, byli jsme tady v provizorní sestavě. Celý závody jsem nestartoval, až tu poslední jízdu jsem odjel, nebylo to, s čím porovnat.“

„Začátek dobrý,“ konstatoval Jan Macek. „Zbytek na hovno. Škoda pádu, najel jsem do kluzkýho materiálu a přetočil jsem se. V poslední jízdě přišel defekt kola, ještě v depu to drželo, stihli jsme to jen taktak. A pak mě Čenda vyvezl, málem jsem tam byl já, ale pěné to bylo.“

Jan Macek s Richardem Dufkem při obhlídce dráhy

„Jsem trošku zklamaný,“ nezastíral Martin Málek. „Včera jsem si nedal panáka, tak mi to nešlo (smích). Nejelo to úplně ideálně, uvidíme zítra, jsem dost unavený po těch pádech v Žarnovici. Dával jsem motorky dohromady, ve Svitavách jsem jel ještě na té pokroucené. Byly to dlouhé večery.“

„S Hynkem?“ povytáhl Filip Hájek obočí, protože otázku po ztrátě svého vedení v rozjížďce s číslem šestnáct. „Udělal jsem to trochu dramatičtější, neuhlídal jsem ho a on byl trošičku rychlejší. Po dlouhý době pěkný závody. Užil jsem si to, jsem spokojenej, krásný závody, dráha byla taky pěkná.“

Filip Hájek (modrá) ještě jezdí před Hynkem Štichauerem (červená)

„Zase jsem si to prosral na gumě,“ kroutil hlavou Jaroslav Petrák. „Říkám, nebudu si ji dávat, mám tam střelce. Celý závody mi táhla spojka, v poslední jízdě přestala a odjel jsem i na Petra. A s novou hranou by mě asi Martin neobjel. Prostě si to vždycky takhle proseru…“

Jan Kvěch (bílá) odstartoval před Petrem Chlupáčem (červená) a Jakubem Sázovským (modrá)
Jan Kvěch (bílá) odstartoval před Petrem Chlupáčem (červená) a Jakubem Sazovským (modrá)
1. Jan Kvěch, Praha 3 3 3 3 3 15
2. Daniel Klíma, Praha 3 3 2 3 3 14
3. Petr Chlupáč, Praha 2 3 3 2 3 13
4. Hynek Štichauer, Pardubice 2 2 1 3 3 11
5. Jan Macek, Praha 3 2 F 3 2 10
6. Martin Málek, Březolupy 1 2 3 2 2 10
7. Filip Hájek, Praha 3 1 2 2 2 10
8. Jaroslav Petrák, Pardubice 2 3 0 2 1 8
9. Daniel Šilhán, Pardubice 2 1 2 1 1 7
10. Pavel Kuchař, Praha 1 1 3 1 0 6
11. Jan Jeníček, Pardubice 0 1 1 1 2 5
12. Jakub Exler, Praha 0 2 1 0 1 4
13. Jakub Sazovský, Kopřivnice 1 F 2 0 1 4
14. Lukáš Hromádka, Kopřivnice 1 0 X 0 0 1
15. Radek Bambuch, Kopřivnice X 0 0 1 0 1
16. Václav Kvěch, Plzeň 0 0 – – – 0
Nešťastný pád Jana Macka

Foto: Karel Herman a Mirek Horáček

Slováci těsně přišli o evropské finále

Debrecen – 10. července
Pořádný pech měl slovenský tým v evropském semifinále dvojic. Martin Vaculík šel od vítězství k vítězství a důležité body vozil také Jakub Valkovič. S výjimkou rozjížďky s číslem pět, v níž jej Dánové porazili 5:1. Právě tento výsledek rozhodl, že Slovensko skončí těsně třetí. Dvě postupová místo do finále za čtrnáct dnů v Maconu, kam jsou Češi přímo nasazeni, brali Britové a Dánové.

Slováci stáli na pódiu, ovšem do finále nepostoupili
1. Velká Británie 27
Adam Ellis 3 3 3 2 3 – 14
Chris Harris 1 – 2 – 2 2 7(3)
Tom Brennan 2 1 3 6(3)
2. Dánsko 23
Mads Hansen 3 2 3 3 0 3 14(1)
Kevin Juhl Pedersen 2 3 2 1 1 0 9(2)
3. Slovensko 21
Martin Vaculík 3 1 3 3 3 3 16
Jakub Valkovič 2 0 2 0 1 0 5(2)
4. Ukrajina 18
Marko Levišin 2 2 2 2 0 2 10(2)
Vitalij Lysak 0 3 3 0 1 1 8(1)
5. Maďarsko 14
Dennis Fazekas 1 2 1 0 2 1 7(2)
Milen Manev, BG 0 3 0 1 3 0 7
6. Maďarsko 12
Roland Kovacs 1 X 0 2 2 0 5(1)
Norbert Magosi 0 1 1 1 3 1 7(1)
7. Nizozemí 11
Henry van der Steen 0 1 1 0 0 1 3(1)
Mika Meijer 1 0 T 3 2 2 8

Foto: Martin Búri