Michal Baštecký se zaměřuje na styl jízdy

Praha – 2. května
Závodíte na ploché dráze a máte v devítce zpracovat závěrečnou absolventskou práci. Jejím tématem se pochopitelně stane sport levých zatáček. Zachytíte historii disciplíny, seznámíte spolužáky s technikou a jednotlivými disciplínami. I když vám škole nedovolí praktickou ukázku vlastního motocyklu, sklidíte úspěch a výtečnou známku. Michal Baštecký však dělá maximum proto, aby byl neméně brilantní i na oválech.

 

Plochá dráha ve škole

Michal Baštecký si povídal s magazínem speedwayA-Z

„Vedlo mě k tomu to, že jsem chtěl ukázat a seznámit ostatní spolužáky a učitele, co je to vlastně za druh sportu a co všechno to obnáší, aby se mohl provozovat,“ vysvětluje Michal Baštecký, proč si za téma vybral právě plochou dráhu. „Svojí závěrečnou práci jsem směřoval tak, abych o tomto sportu napsal maximum od jeho prvopočátku až do dnes.“

Pro ostatní deváťáky muselo jít o neotřelé téma. „Také jsem chtěl mít originální závěrečnou práci,“ dodává pražský junior. „Takovou, jakou nikdo neměl, a taky se mi to povedlo.  Měl jsem v plánu i technickou ukázku motorky, ale bohužel kvůli vládním opatřením mi to škola nedovolila.“

Svým spolužákům se Michal Baštecký představil také sám. Ze stopětadvacítky přešel na dvěstěpadesátku a konečně loni na pětistovky. Jak by motocykly všech kubatur porovnal?

Michal Baštecký v akci

„Tak stopětadvacítku a pětistovku nejde vůbec srovnat,“ zamýšlí se. „Je to úplně něco jiného jak po technické stránce, tak fyzické. Stopětadvacítka je procházka růžovým sadem, na ní se učí základy, ale pětistovka je už pekelný stroj. Dvěstěpadesátka to je taková příprava na potom už tu nejsilnější kubaturu. Jsem rád, že jsem už na pětistovce, přes zimu jsem na sobě intenzivně pracoval po fyzické stránce, což je na tuhle kubaturu už velmi potřeba mít sílu. Pětistovka, to je taková plochodrážní alchymie, s laděním karburátoru, zapalování, převodu, spojky.“

 

Školák na ploché dráze

Michal Baštecký naslouchá radám Filipa Šitery

Loni začal sezónu pozdě, ostatně jako všichni ostatní. Jenže po dvou závodech se s přeborem rozloučil. A od té doby se objevoval výhradně v závodech vypsaných pro juniory.

„Stálo za tím spousta faktorů,“ vysvětluje. „Největší byl můj táta, když viděl, že jsem neměl fyzičku a bál jsem se pořádně držet plyn. Další faktor byl, že mi všichni ujížděli o skoro půl kola, tak jsem přestal mít motivaci a chuť. Proto jsem se rozhodl jezdit pouze juniorky.“

Michal Baštecký při středečním tréninku v Plzni

V mistrovství republiky juniorů skončil Michal Baštecký osmý, v samostatné klasifikaci do devatenácti let šestý. v juniorských družstvech nastoupil s Pavlem Kuchařem za druhý pár Markéty a nakonec se dostali na poslední řádek výsledkové listiny.

„Loňská sezóna nestála za nic kvůli covidu,“ ohlíží se nazpět. „Celá sezóna byla taková nic moc popravdě, pozdě se začalo trénovat a pozdě byly i závody. Letos se naštěstí začalo trénovat dřív, ale bohužel kvůli vládě se zrušil první závod, na který byli už všichni připravený.“

Sám má za sebou dost tréninků a v úterý se při přeboru o Pohár AČR postaví na startovní čáru. „Letos už budu jezdit všechny závody, které budou,“ plánuje Michal Baštecký. „Musím hlavně se zaměřit na styl při jízdě, takže budu trénovat co nejvíc.“

 


Michal Baštecký děkuje:

„Chtěl bych určitě poděkovat Honzovi Kaňůrkovi, který mi opravdu hodně pomohl s fyzickou přípravou, a dělá mi osobního trenéra. Rovněž bych chtěl poděkovat své milované ségře, která mě motivuje a psychicky podporuje. Dále mému tátovi za trpělivost, finanční zátěž a pozici mechanika a moji mamce, že má pevné nervy. Potom hlavně všem, kteří mi předávají spoustu rad a osobních zkušenosti a mají semnou taktéž trpělivost. A potom celému vedení AK Markéta za zajištění možnosti trénování. A sponzorům: Jihoměstská majetková a.s, Ikea, Alfalux, #THISISKURVALIFE, Nutrend. DĚKUJI MOC VŠEM.“


Michal Baštecký v akci

Foto: Karel Herman a Jan Šroubek

Svátek práce oslavili plochodrážníci tréninky

Slaný, Plzeň a Divišov – 1. května
Karel Hynek Mácha by nepochybně užasl, kdyby spatřil, jak jeho potomci slaví lásky čas. Líbání pod rozkvetlými stromy je stejnou tradicí stejně jako vzpomínání rudých blouznivců na věčné časy jejích vedení státu, které naštěstí skončily. I když… Letošní svátek práce a lásky přinesl i protesty proti jednání jejich pohrobka v čele vlády v souvislosti s koronavirem včetně výzev zoufalých živnostníků k otevřeným projevům občanské neposlušnosti. Plochodrážníci ovšem využili sobotu pro trénink.

 

Pár hodin před vypuknutím přeboru o Pohár AČR se do centra plochodrážního dění dostal Slaný. Pod trenérskou taktovkou Miroslava Rosůlka zde jezdili Tony Katra, Dominik Hrbek a Karel Průša na stopětadvacítkách. Využili oba ovály. Adam Bednář vodil dvěstěpadesátku, zatímco Eduard Krčmář, Ondřej Smetana, Michal Baštecký a Vojtěch Zamazal pilovali své půllitry i svou formu před závody v Praze a v Pardubicích.

Přidali se k nim Bruno Belan a Jan Jeníček. Obloha se na ně kabonila, ovál byl mokrý pod nočním dešti, ale všichni přítomní skloňovali trénink jen v samých superlativech. A to včetně Dominika Hrbka a Jana Jeníčka, jimž se nevyhnuly dva lehčí pády.

V Plzni vedle třech flat trackerů trénovali bratři Oliver a Damián Schmidovi na stopětadvacítkách a Josef Černý s pětistovkou. Jezdilo se také v Divišově, kam mimo jiné zamířili kopřivničtí nováčci Radek Bambuch a Jakub Sazovský.

Rady, které Miroslav Rosůlek udílí Dominiku Hrbkovi, poslouchá také Michal Baštecký

Foto: David Hrbek