Češi a Slováci v akci 367

Jedinou zemí, kde se točí plochodrážní kola, je pochopitelně Polsko. Své zástupce v tamní extralize mají i čeští a slovenští fanoušci. Martin Vaculík, Jan Kvěch a Petr Chlupáč jsou tak hrdiny tradiční kompilace magazínu speedwayA-Z, která s drobnými výjimkami provází naše čtenáře již desátou sezónu.

 

V Polsku se představil také Jan Kvěch

Jako první z našich šel do akce Jan Kvěch. V pondělním sparingu Leszno vs. Zielona Gora získal pro hosty tři body se dvěma bonusy (1 1 0 0 1). Odveta v Zielonej Goře byla na programu v úterý. Domácí byli pro Leszno výraznějším soupeřem, přesto prohráli 44:46. Pražský junior byl na pozici náhradníka, inkasoval tři body s jedním bonusem (1 0 2). Blýsknul se především v jedenácté jízdě, kde měl dlouho za sebou Jasona Doyle, o čemž se magazínu speedwayA-Z již svěřil.

Čtvrtek viděl dvě premiéry. Ve sparingu Toruň vs. Gorzow debutoval Petr Chlupáč v sestavě domácích, zatímco Martin Vaculík startoval prvně za svůj staronový klub. Český reprezentant se coby náhradník dostal na ovál až v rozjížďce s číslem jedenáct a nebodoval. Slovák bral devět bodů a bonus navrch (3 1 2 3), nicméně jeho tým podlehl domácím 48:41.

V pátek Gorzow nevyhrál ani přípravné utkání na své domácí dráze, jelikož jeho duel s Wroclawí skončil za stavu 37:51. Martin Vaculík skóroval dvanácti body (2 2 3 2 3).

Včera již polská extraliga startovala naostro. Toruň doma porazila Zielonou Goru 51:39. Petr Chlupáč se nedostal na ovál, Jan Kvěch dvakrát. V rozjížďce s číslem šest inkasoval bod na úkor domácího Karola Zupinskeho, v jedenácté jízdě byl poslední. Leszno před zraky svého publika podlehlo Gorzowu 42:48, pro něhož Martin Vaculík inkasoval deset bodů s jedním bonusem (1 3 3 3 0).

Foto: laskavostí Jana Kvěcha

Oliver Schmid nemůže litovat, že loni začal závodit dříve, než chtěl

Město Touškov – 5. dubna
Plzeňskej plochodrážníci gang. Párkrát takové označení použijete v reportáži, plácnete ho při nástupu před závodem a ono se ujme. Vlastně proč ne. Motorkáři mají gangy a západočeská metropole je v současnosti nejproduktivnější líhní kolibříků. A jejich forma jde nahoru, o čemž přesvědčí i příklad Olivera Schmida, jenž první stránku svého plochodrážního curriculum vitae popsal loni.

 

Z motorky se šlapkami k motorce s hákem snadno a rychle

Oliver Schmid si povídal s magazínem speedwayA-Z

„K ploché mě přivedla náhoda,“ pouští se Oliver Schmid do vyprávění. „Týden před předloňskou plzeňskou Sportmánií, kde dělal PK Plzeň nábor nových členů, mi táta přivezl babetu. To byla moje první motorka, dá-li se tomu tak říkat (smích). Tak jsem rychle přesedlal z motorky se šlapkami na motorku s hákem. Před plochou jsem dělal spoustu sportů, judo, vodní pólo, badminton… Ale žádný mě nebavil tak moc, abych u něj zůstal.“

Po sportovní přehlídce stačilo jen vyrazit na Bory. „Měsíc jsem tátu přemlouval,“ popisuje plzeňský závodník, že to nebylo zase až tak jednoduché. „Ale když jsme dojeli na středeční trénink, tak se nekonal, protože se ten den jelo mistrovství republiky půllitrů.“

Oliver Schmid v akci

Václav Milík vykročil za návratem na trůn, který dva roky okupoval Josef Franc, a začínající adept sportu levých zatáček se mohl jen koukat. „Poprvé jsem viděl, co je plochá dráha, jako divák,“ usmívá se. „Začal jsem až o týden později na vypůjčené motorce a s chrániči z hokeje. Poprvé jsem vyjel na ovál s Terkou Nádraskou v tandemu.“

Všechno nabralo pořádný rytmus. „Na provizorní malé dráze jsem se učil řadit,“ pokračuje Oliver Schmid. „Podzimní tréninky jsem se jen projížděl, ale první tréninky po zimě pod vedením trenéra Jardy Lucáka, se mi podařilo dát motorku do smyku. A po pár dalších jsem jel na závod do Slaného.“

 

O vodě se učí se nejen závodník, ale i jeho vousatý mechanik

Oliver Schmid se brání Tony Katrovi

Ne nadarmo se říká, že všechno zlé je pro něco dobré. První vlna koronaviru smazala veškerý program na našich oválech od března až do května. Nicméně když třetí červnový den ve Slaném startoval PRO-TEC Speedway Mini Cup, Oliver Schmid mohl odstartovat sezónu připravený a bohatší o množství tréninkových zkušeností.

„Já jsem posunutou sezonu ani moc nevnímal,“ přemítá. „Protože jsem si myslel, že si první závod zajedu při troše štěstí až někdy na konci sezóny. Na závod ve Slaném jsem si přijel, abych si zkusil atmosféru, jaká je na závodě, ale věděl jsem, že nemám šanci nic zajet.“

Konečné slovo však pronesl déšť, který program razantně zastavil po osmi rozjížďkách. „Když začalo pršet, tak jsem trochu naštvaný byl, že takhle dopadl můj první závod,“ reaguje Oliver Schmid. „Ale třeba mi pršelo štěstí.“

Chybami se člověk učí

Ostatně za týden se do Slaného jelo na pohár znova. Zase pršelo, naštěstí už ne s takovou intenzitou, aby opět letěl ručník do ringu. Slánské boxy viděli, kterak vousatý mechanik Olivera Schmida vraští čelo nad trucující stopětadvacítkou.

„Ano, druhý závod zase přešlo,“ říká hrdina našeho vyprávění. „Nestihl jsem trénink a první rozjížďku. Naštěstí nám přišel na pomoc Matěj Frýza a půjčil nám svoji ostrou motorku, Také jsem hned po startu ryl řidítkem brázdu do dráhy.“

Mechanické problémy se záhy vysvětlily. „Nakonec, za pomoci někoho z klubu, jsme zjistili příčinu a táta, takovej ten vousatej mechanik, se naučil, že s vodou v karburátoru to nejede,“ směje se Oliver Schmid. „Jsem rád, že přes počáteční zmatky kolem motorky jsem alespoň něco zajel a také, že se můj vousatej mechanik naučil motorku při dešti pořádně zakrýt.“

 

Na malé i klasické dráze

Při stíhání chabařovického Petra Marka (modrá)

Sezóna pokračovala a Oliver Schmid stoupal výsledkovými listinami nahoru. „Nejlepší závod byl mistrák na klasické dráze v Pardubicích,“ vybaví si. „Snad mi přinesla štěstí nová dečka od Adriana v našich žlutočerných barvách, kterou nám těsně před závodem přivezli Šachlíci. Ten den jsem byl těsně pod bednou. V depu byla skvělá atmosféra a strašně moc mi potěšil Jára Vaníček, který tam jel dvěstěpadesátky. Přišel tuším před třetí jízdou a řekl mi, že jedu skvěle. A uznej, to potěší.“

Na druhou stranu, ne všechno se povedlo. „Nejradši bych vymazal závod na krátké v Chabařovicích,“ povzdechne si. „Poprvé se mnou jel i starší brácha a já nezajel tuším ani jeden bod, a ještě jsem se válel v prachu. Najel jsem někomu na zadní kolo.“

Na mistrovský závod v Pardubicích vzpomíná Oliver Schmid nejraději

Na rozdíl od řady jiných závodníků Oliver Schmid hned od začátku závodil jak na minioválech, tak klasických tratích. „Rozhodně mi pomohla malá dráha, ono honit základní B na klasické dráze moc význam nemá,“ vysvětluje. „To, že Milan Kůs vybudoval v Plzni miniovál, bylo skvělé. Hlavně je kolem dost trávy, když uděláš chybu. Mantinely kolem kolečka na Markétě mě ze začátku znervózňovaly, ale už jsem si zvykl. Skvělý je i Mini Cup pod vedením Zdeňka Schneiderwinda, je to hodně závodů a jak se říká, že závod je za tři tréninky. Nebo čtyři (smích)? Postupem času a s novým silnějším dvojventilem od Shupy, jsem začal trénovat více na klasické dráze. A ano, dávám přednost klasické a láká mi do budoucna i dlouhá. Do Mariánek jezdím moc rád.

 

Spokojenost s první sezónou

Oliver Schmid odráží Dominika Hrbka

V celkovém účtování své první sezóny skončil Oliver Schmid osmý v klasickém šampionátu republiky, jedenáctý na krátké a dvanáctý v PRO-TEX Speedway Mini Cupu. Přitom na závodníka před ním mu chybělo jen pár bodíků.

„Výsledky hodnotím tak, že jsem na jaře nevěděl, jestli nějaký závod pojedu dřív než na podzim a už vůbec ne, že budu soupeřit s ostatními o body a budu si je se závodů i vozit,“ připomíná. „Podle mě to jsou na první sezónu dobré výsledky, ale může to být ještě lepší. Stále mám co zlepšovat a mám se od druhých při závodech a trénincích co učit. Skvělé je, že máme v Čechách ve stopětadvacítkách špičkové jezdce i v evropském měřítku. A když jedou přede mnou a můžu je honit, tak mi to posouvá.“

Zajímavou zkušeností musel být i evropský pohár na Borech. „Byl jsem překvapen, že jsem ten závod jel, nebyl čas ani na trému, protože jsem se o nominaci dozvěděl den před závodem a také jsem byl překvapen, že jsem nebyl poslední (smích),“ vychrlí Oliver Schmid jedním dechem. „Byl to můj třetí závod se silnějším motorem, a ještě jsme si úplně nerozuměli. Určitě jsem měl radost, že mohu obléknout repre vestu, k tomu u nás v Plzni a měl jsem na stráni kamarády a v depu bráchy a mamku, takže skvělá podpora. Doufám, že takovou šanci dostanu znovu a věřím, že zajedu ten závod lépe.“

Evropský pohár v Plzni mu přinesl cenné zkuešnosti

A co bude letos? „Tak určitě chci začít trénovat na pětistovce, bude to asi divoký ve dvanácti, ale chci si to zkusit,“ odhaluje Oliver Schmid své plány. „Na stopětadvacítce doufám, že se mi povedou lepší umístění v závodech na klasické dráze a že se občas podívám na bednu shora. Musím zrychlovat. Chci dát tři kola v Plzni o čtyři vteřiny rychleji, aby to bylo v čase, jaký tam jezdil Buba při Evropě. Samozřejmě dělat co nejméně chyb, abych nelítal někomu přes blatník. Třeba Pepíkovi Černejch. Ale hlavně ze všeho nejvíc chci závodit, chci se potkávat s kamarády v depu a na ovále je mít co nejčastěji za sebou (smích). Ale to chce každý z nás. A ještě jeden plán mám, chci letos odjet nějaký závod Talents Team Trophy za Wolfslake a zajet si pár mistráků i v Německu, porovnat se s německými jezdci a vyzkoušet jiné ovály a jiné povrchy.“

 


Oliver Schmid děkuje

Oliver Schmid se svým otcem Václavem

„Tak určitě chci poděkovat každému, kdo nám kdy s něčím pomohl a poradil v našem začátku. Je bezva, že rivalita je na oválu, ale v depu pomůže každý každému a je jedno jestli jezdíš za Plzeň, Chaba, Slaný, Markétu, Liberec nebo Pardubice. Ale zejména chci poděkovat lidem z klubu za obrovskou podporu. Stará se jich o nás hodně abychom mohli jezdit, aby byla připravená dráha, dělají nám skvělé zázemí, jezdí podporovat na závody. Nebudu jmenovat, tolik prostoru tady nemám. A chci poděkovat klubu Wolfslake, a rodině Sassenhagen za pozvání na můj první zahraniční závod. A tomu vousatýmu mechanikovi, který se kvůli mně naučil už dělat i motory a věnuje ploché víc času než já. A samozřejmě mamince, která má i přes strach pochopení.“


Oliver Schmid v akci

Foto: Karel Herman, Mirek Horáček, Antonín Škach, Kiril Ianatchkov a Eva Palánová