Kovid závod všech závodů nezruší

Pardubice – 23. září
V neděli 6. června 1948 tleskaly davy lidí Hugo Rosákovi, který se stal vítězem třetího Memoriálu Františka Hladěny. Mnoho z nich si říkalo, že se na pardubický městský stadión vrátí na test match československých plochodrážníků s Poláky. A později pochopitelně vyrazí na renbánu, aby na vlastní oči viděli, kdo získá zlatou přilbu tentokrát. Avšak netušili, že komunisté, kteří se v únoru tlakem na prezidenta Beneše, zmocnili vlády víceméně ústavními prostředky, chystají vpravdě diktaturu proletariátu dle vzoru ruských bolševiků. Jedenáctá Zlatá přilba ČSR se konala až v devětačtyřicátém, nicméně současný koronavirus nemou taková sílu jako tehdejší rudá pakáž.

 

Zlatá přilba se nekonala ani v padesátém. V onom roce bylo Československo pro cizince v zásadě uzavřenou zemí, vždyť i velká cena automobilů v Brně byla vyškrtnuta z mezinárodního kalendáře FIA. V jednapadesátém se plochodrážní závod všech závodů konal jen za účasti našich a východoněmeckých závodníků. A pak nastala dlouhá pauza. Její příčiny nebyly doposud uspokojivě vysvětleny. Plochá dráha v Československu přežila zákazy z počátku padesátých let, přičemž rok 1953 je nutno považovat za zlomový. Na trávě se jezdilo v jiných lokalitách, jenom v Pardubicích ne. Ve čtyřiapadesátém se přitom otevřely brány stadiónu s klasickou tratí ve Svítkově. Až v jednašedesátém se tradice slavného závodu obnovila. Nepřerušila ji ani invaze vojsk Varšavské smlouvy roku 1968. Místo září se jelo až na konci října. Vyřešilo se i nešťastné nedorozumění s termínovou kolizí s Velkou pardubickou. A pojede se také letos, ačkoliv nový ministr zdravotnictví na sociálních sítích již získal přezdívku Zavírač. Dle nejnovějšího opatření Ministerstva zdravotnictví se venkovních akcí může účastnit maximálně dva tisíce osob. „Závod o Zlatou přilbu budeme přes výrazně nepříznivé podmínky, které máme, pořádat," přibližuje Petr Moravec. „Ale vzhledem ke skutečnosti, že je prodáno dva tisíce vstupenek, je zastaven předprodej na nedělní program. Na páteční a sobotní program něco kolem pět set vstupenek ještě zbývá.“
Je skvělé, že letitá tradice Zlaté přilby zavazuje i současné pořadatele

Zlatá přilba se nekonala ani v padesátém. V onom roce bylo Československo pro cizince v zásadě uzavřenou zemí, vždyť i velká cena automobilů v Brně byla vyškrtnuta z mezinárodního kalendáře FIA. V jednapadesátém se plochodrážní závod všech závodů konal jen za účasti našich a východoněmeckých závodníků. A pak nastala dlouhá pauza.

Její příčiny nebyly doposud uspokojivě vysvětleny. Plochá dráha v Československu přežila zákazy z počátku padesátých let, přičemž rok 1953 je nutno považovat za zlomový. Na trávě se jezdilo v jiných lokalitách, jenom v Pardubicích ne. Ve čtyřiapadesátém se přitom otevřely brány stadiónu s klasickou tratí ve Svítkově.

Zlatá přilba města Pardubice se pojede také letos
Zlatá přilba města Pardubice se pojede také letos

Až v jednašedesátém se tradice slavného závodu obnovila. Nepřerušila ji ani invaze vojsk Varšavské smlouvy roku 1968. Místo září se jelo až na konci října. Vyřešilo se i nešťastné nedorozumění s termínovou kolizí s Velkou pardubickou. A pojede se také letos, ačkoliv nový ministr zdravotnictví na sociálních sítích již získal přezdívku Zavírač.

Dle nejnovějšího opatření Ministerstva zdravotnictví se venkovních akcí může účastnit maximálně dva tisíce osob. „Závod o Zlatou přilbu budeme přes výrazně nepříznivé podmínky, které máme, pořádat,“ přibližuje Petr Moravec. „Ale vzhledem ke skutečnosti, že je prodáno dva tisíce vstupenek, je zastaven předprodej na nedělní program. Na páteční a sobotní program něco kolem pět set vstupenek ještě zbývá.“

Foto: archív a Karel Herman

Jan Kvěch má před sebou pestrý víkend

Praha – 23. září
Včerejší večer měl českou juniorky dostat do třech čtvrtin. Jenže startovní listina se nerodila lehko. Navíc se v ní ráno otevřela další díra. Nezbylo tedy, než hodit ručník do ringu a doufat, že nový ministr zdravotnictví netáhne kovidové šrouby natolik, že se závod dočká realizace v náhradním termínu. Jan Kvěch se tedy v doprovodu Petra Chlupáče na chvilku objevil na malé Markétě, kde vrcholil šampionát stopětadvacítek na krátkých tratích. Magazínu speedwayA-Z se svěřil, že jej čeká víkend plný závodění.

 

Odložení jediné možné řešení

Jakub Valkovič byl již na cestě do Prahy, když jej dostihla zpráva o odvolání závodu

Stále víc a víc zemí dává Českou republiku na černou listinu. Minulý týden takový krok učinilo Slovensko, což zabránilo startu žarnovických plochodrážníků. Obzvlášť těch školou povinných. Výjimkou byl Jakub Valkovič. Protože má smlouvu se Slaným, pojal cestu na Markétu jako služební.

Konec konců mezi juniory tráví poslední rok a bronzová medaile z českého šampionátu by mu přinesla zadostiučinění v této podivné sezóně. Jenže se dostal jenom kamsi k Nitře, než jej dostihl telefonát Martina Búriho. Žarnovický šéf jej informoval, že je pražský závod odvolán a dodávka slovenského juniora otočila svůj čumák k Hronským Klačanům.

„Ještě v pondělí jsem honil všechny dvěstěpadesátky a do večera komunikoval s Poláky,“ povzdechne si Petr Moravec. „A nic se nevedlo. Poslední hřebíček byla omluva Václava Kvěcha.“

Včerejší pražské odpoledne patřilo plně kolibříkům – na snímku Oliver Schmid jede před Štěpánem Ševčíkem

V ten moment figurovalo ve startovní listině dvanáct závodníků, z toho tři na motocyklech o objemu 250 ccm. Sportovní komise proto zaujala naprosto jednoznačné stanovisko závod odložit. Nicméně v minulosti se podobné problémy řešily jiným rozpisem. Vždyť v září 2015 v Plzni jelo jen sedm závodníků, z toho jeden Polák.

„Soutěž je rozjetá a během ní nelze změnit pravidla,“ reaguje Petr Moravec. „Je stanoven jednotný rozpis, a pokud by na start bylo dvanáct, třináct jezdců, jelo by skoro stále ve třech. Jiný rozpis nešlo použít, protože se v něm starty některých jezdců proti sobě opakují a pokud by někdo třeba i díky tomu, že dvakrát v jednom závodě přišel o body s jedním jezdcem, na to po skončení soutěže podal protest, vyhraje to. Proto za dané situace toto rozhodnutí.“

 

Závodní víkend

Petr Chlupáč, Adrian Rymel a Jan Kvěch při sledování včerejšího závodu stopětadvacítek

Nebýt jedné návštěvy seriálu Speedway Mini Cup na malé Markétě, Jan Kvěch by se zřejmě nikdy nedal na plochodrážní kariéru. Ale to je stará známá informace. Co je ale žhavá novinka, je debut špičkového českého juniora v polské extralize.

„Ve středu jedu do Polska na testy,“ rozhovoří se Jan Kvěch na téma své nejbližší budoucnosti. „V pátek trénink, sobota evropskej‘ pohár v Güstrowě s Chlupem a Čendou. A v neděli v Polsku na osmičce, odveta semifinále play-off. Těším se, doufám, že to vyjde. Bylo by pěkný tam přijet z Německa se zlatou medailí…“

Pondělní svátek všech Václavů poté přinese mistrovství republiky dvojic ve Slaném. A byť sestavy nejsou ještě oficiálně na světě, bylo by pošetilé domnívat se, že se závod pojede bez Jana Kvěcha.

 

Foto: Karel Herman, Kiril Ianatchkov a Antonín Škach

Kostěnice se nejedou, Kostěnice se jedou

Kostěnice – 23. září
Koncem minulého týdne se Dan Macl odvolal druhý letošní Srandamač. K rozhodnutí jej dovedla skutečnost, že nemohl sehnat cenově výhodnou sanitku a malý zájem jezdců, kteří mají jiné závody. Nicméně kostěnický oválek nezůstane osiřelý. Josef Novotný se vedle tréninku rozhodl uspořádat setkání přátel ploché dráhy. Od pátečních sedmnácti do pondělních šestnácti hodin bude možné vyzkoušet plochodrážní motocykl. A sejde-li se dost závodníků, nějaká forma závodů není vůbec vyloučena.

V Kostěnicích se bude trénovat od pátku do pondělí

Foto: Mirek Horáček