Toruň – 6. července
Na rozdíl od loňské premiéry se letos žádný z českých reprezentantů nedostal do finále mistrovství světa dvěstěpadesátek. V Toruni triumfoval Ben Ernst, jehož triumf je o to výraznější, že nebodoval jen jednou kvůli poruše motocyklu. Na stupních vítězů mu dělali společnost Mateusz Bartkowiak a Philip Hellström-Bängs.
Gdaňsk – 6. července
Pád hned v první jízdě středečního semifinále mistrovství světa dvěstěpadesátek v Gdaňsku nejen vyřadil Filipa Šifaldu ze závodu, ale poslal jej i sanitkou do nemocnice. Nicméně včerejší zpráva od jeho maminky Jiřiny ohledně jeho propuštění byla optimistická. Za všechny čtenáře magazínu speedwayA-Z přejeme rychlé uzdravení.
Svitavy – 6. července
Včerejší tropická parna byla dnes dopoledne tatam. Jenže svitavským pořadatelům, kteří připravovali Cihelnu na odpolední druhý díl první ligy, bylo horko i nadále. Copak o to problém s elektrickým kabelem, jehož vinou se nenafoukla půlka bezpečnostních vaků, byl záhy vyřešen. Oprava kropicí sedmsetšestky však zabrala delší čas. A když se přidal problém se slabým tlakem vody, která se do cisterny dostávala jen velice pomalu, bylo zle. Opravdu zle. Svěží vítr ruku v ruce se sluníčkem, jež rozehnalo dopolední oblačnost, vysušovalo dráhu rychleji, než ji bylo možné zavlažovat. Prach se zvedal do nevídané výše a trápil nejen diváky, nýbrž také samotné závodníky a zejména borci na třetích a čtvrtých místech si stěžovali, že nevidí vůbec nic. Závod rozehráli nejlépe Pražané, když v rozjížďce s číslem jedna porazili Pardubice 5:1. Ob rozjížďku později kroutil Michal Škurla hlavou sám nad sebou a nemohl pochopit, proč pádem přišel o jisté vedení před svým kolegou Ondřejem Smetanou. Mezitím Junioři CZ vytěžili takřka maximum ze svých duelů se Žarnovicou, která přišla o Michala Tomku. Ten zaplaťpánbůh ve druhé jízdě vyvázl z kolize s Petrem Chlupáčem a Janem Kvěchem jen s motanicí hlavy, ovšem jeho prasklou značkovou přilbu Jaroslav Kocek v úloze technického komisaře okamžitě zabavil. Ve druhé sérii zase nad Žarnovicou vítězili Pražané a Junioři okrádali o body Pardubice. Jenže problémy s prachem byly větší a větší a na jeho vrub mohl být připsán pád Jakuba Valkoviče, který v rozjížďce s číslem osm netušil vůbec, kde je. Patrik Mikel zprvu řešil problém s nastavením, ale jeho primát v sedmé jízdě byl plným právem pokládán, že na to se svým otcem Františkem konečně kápli. Ovšem v deváté jízdě upadl a odřel si nohu, protože si roztrhnul nejen kombinézu a chránič, ale i spodní prádlo. To už ale pohár trpělivosti přetekl a jury rozhodla závod předčasně ukončit. Pražané se dělili s Juniory CZ o vedení, ovšem jelikož Michal Škurla prve vyhrál repete osmé jízdy, měla Markéta o jednu trojku navíc. A ta jí poslala na první příčku.
Pád kazí pražské plány
Voda, voda, voda. V tropickém dusnu často skloňovaný termín, byť dnes sluníčko nežehlo tak brutálně jako při včerejším evropském poháru v Pardubicích. Nicméně dráha chtěla pít jako ryba k večeři. Zádava obstarožní kropičky řešení problému rozhodně nepomohla a hydrant měl omezenou kapacitu.
Čerpání vody z vodních nádrží je limitováno, navíc vůz bez poznávacích značek nesmí do běžného provozu. Svého času pomohli hasiči, jenže dnes nasazení i jejich dobrovolných sborů musí schválit sám krajský hejtman. Starosta by mohl Svitavským pomoci, jenže nebyl dostupný na mobilu.
On totiž dnešek nebyl zrovna vhodný termín k prvoligovému závodu. Junioři, jejichž převahu vůči seniorům v sestavách týmů výmluvně vystihuje poměr 14:9, skloňovali ve všech pádech nadcházející víkend juniorských dvojic v Žarnovici. Čtyři z nich přijeli rovnou po trase z Pardubic. Snad aby to nebylo málo, na dovolené si užíval nejen šéf klubu Vladislav Oliva, ale rovněž Milan Sedláček, v jehož gesci se nachází také zavlažování závodní trati.
Ale což. Po obědě bylo zbytečné plakat nad rozlitým mlékem, pořadatelé udělali, co v dané situaci mohli a šlo se bez nástupu na věc. Úvodní série dala najevo, že Pardubice budou mít s obhájením svého loňského titulu problém nejen kvůli poslednímu místu v květnové Praze. Dnes jim chyběl nejen Hynek Štichauer, jenž o půlnoci vyrazil na dlouhodrážní turné do Francie a Nizozemí, nýbrž také Jaroslav Petrák. Ten se ke svému klubovému kolegovi připojil v roli mechanika.
Zdeněk Holub si naříkal na záda, která si zablokoval cestou v pražské dodávce. Nicméně hned v rozjížďce s číslem jedna se zařadil po bok Michala Škurly, aby spolu změřili Pardubičany hned po vylétnutí pásky. Patrik Mikel se v depu se svým otcem Františkem skláněl k motoru a dumal nad nastavením, zatímco Martin Gavenda dokonce jízdu nedokončil.
Michal Škurla přemítá nad svým pádem v rozjížďce s číslem tři:
„Něco se tam stalo. Byl jsem tak rychlej‘, že to nepřenesla guma. Prostě jsem spad‘…“
Výsledkem 5:1 mohl skončit pražsko – pardubický duel rovněž v rozjížďce s číslem tři. Michal Škurla opět vystřelil do čela. S Ondřejem Smetanou za zády odvedl Martina Mejtského, který si vypůjčil motor od Hynka Štichauera, a Martina Gavendu. Ovšem přišla druhá zatáčka druhého okruhu a Pražan si v ní ustlal.
Konec přichází předčasně, ale právě včas
Díky extempore Michala Škurly se do vedení dostal celek Junioři CZ, který ze svých duelů s Žarnovicou v první sérii vytěžil o bod více než Pražané. Rozjížďka s číslem dvě nezačala šťastně, když se páska nezvedla na levé straně, a ani její pokračování nebylo zrovna optimální. Zatímco David Pacalaj po skvělém startu upaloval dopředu, v prvním nájezdu se srazili Petr Chlupáč, Michal Tomka a Jan Kvěch.
Se Slovákem to vypadalo nejhůř. Ležel na ovále a rozjela se k němu sanitka. Naštěstí se závodník záhy postavil na nohy a odešel do depa. Hlava se mu točila jako zešílený řetízkový kolotoč, proto se rozhodl už nestartovat. Větší újmy však paradoxně doznala jeho značková přilba. „Rozbil ji,“ kroutil nevěřícně hlavou jeho otec Vladimír. „Byla úplně nová za pět set euro a teď mu ji technický komisař sebral!“
Start opakované rozjížďky s číslem dvě zvládl nejlépe Petr Chlupáč, jenž před sebe v první zatáčce pustil pouze svého kolegu Jana Kvěcha. David Pacalaj se nehodlal smířit s pozicí vzadu a vnějškem úvodního výjezdu oba Juniory ve druhém okruhu rozdělil. Ve čtvrté jízdě si potom Jan Kvěch s Josefem Novákem snadno poradili s Jakubem Valkovičem a Jánem Mihálikem, který měl zastupovat Michala Tomku.
Problémem se stával prach z dráhy, kterou kropička nestíhala polévat, protože naplnění její nádrže trvalo dlouho. Druhá série přinesla prodloužení ofenzívy celku Junioři CZ. Petr Chlupáč triumfoval stylem start – cíl. A Daniel Klíma v prvním výjezdu objel Patrika Mikela a na protilehlé rovince změřil i Martina Mejtského.
Patrik Mikel však konečně našel optimální set up a kraloval rozjížďce s číslem sedm. Petr Chlupáč, jenž měl málo času a na startovní rošt musel dorazit v protisměru, aby neprošvihnul dvouminutový limit, před sebe spolu s Janem Kvěchem nepustil Martina Gavendu. Moravan v oblacích prachu nic neviděl a raději zpomalil.
Mezitím v šesté jízdě dokázal David Pacalaj rozdělit tandem pražské Markéty. Zatímco Ondřej Smetana pádil pro tři bod, on se na protilehlé rovince dostal před Zdeňka Holuba, jemuž se už nepovedlo vrátit se nazpět. Osmé jízdě kraloval pár Zdeněk Holub – Michal Škurla. Jenže ve druhé zatáčce se v prachu špatně orientoval Jakub Valkovič a zapíchnul svůj motocykl pod nafukovací vaky.
Patrik Mikel hovoří o svém pádu v deváté jízdě:
„Neodstartoval jsem, neviděl jsem nic, přední kolo mi uchcalo a o zem mám roztrženou kombinézu, chránič a trenky.“
Ztížené podmínky pociťovala i sudí Lenka Felix, která kvůli vylepšení výhledu z věže nechala zkrátit několik stromů o dlouhé větve. Nyní závodníci objeli takřka celý okruh, než se je zastavila červená světla a praporky téže barvy. Tady už šlo do tuhého a situaci nezlepšila ani pořádná dávka vody, jež na ovál jenom zasyčela před repete.
Vyhráli jej Pražané, čímž se dostali na sedmnáct bodů, jež na svém kontě měli Junioři CZ. Nicméně vítězství Michala Škurly nakonec přece jen rozhodlo o dnešním triumfu pražské Markéty. David Pacalaj v rozjížďce s číslem devět podjel vedoucího Martina Mejtského již v první zatáčce. Patrik Mikel upadl ve druhém oblouku druhého okruhu.
Patrik Mikel vyvázl z incidentu s odřeninami. V ten moment však číše trpělivosti přetekla. A lepší moment pro hození ručníku do ringu nemohl přijít. A tak jediným zraněným dnešního dne byl Roman Klíma. Bouli na čele však utrpěl již ráno, když jeho syn Daniel při nakládání auta zabouchl páté dveře auta v nesprávný moment.
Hlasy z depa
„Bylo to takový dlouhý,“ díval se Ondřej Smetana na hodinky. „Ale myslím si, že jsem si pěkně zazávodili. Vyhráli jsme, škoda, že to nebylo rychlejší, byly by to fajn závody. Startovalo se mi dobře, jelo to, jen tak dál!“
„Dobrý,“ mručel Michal Škurla. „Zaplaťpánbůh, že to zrušili. Bylo to trápení, když tu dělaj‘ závody, měli by to kropit o něco dřív.“
„Tohle je nejkratší vítězství, co jsem zažil,“ smál se Zdeněk Holub. „Bolej mě záda, trošku jsem si je zablokoval cestou. Hodně se prášilo, bylo rozumný to zrušit.“
„Je dobrý, že to zarazili,“ přikláněl se Jan Kvěch k zastáncům předčasného konce závodu. „Dráha nebyla k závodění. Jak jsi jel třetí, čtvrtej‘, nic jsi neviděl. Hlavně máme teď důležitější závody, nemůžeme o někoho přijít.“
„Dneska to bylo pěkný,“ svěřoval se Petr Chlupáč. „Dráha byla rozmlácená. Šlo spíš o starty, a kdo se udrží na motorce, než kdo bude držet. Těším se do Žarnovice, bylo by hezký po včerejšku a dnešku v těch bednách pokračovat.“
„Na hovno,“ nepřekvapil Patrik Mikel svou reakcí. „Měl jsem takový motor, ne úplně nejlepší. První dvě jízdy jsme to nemohli doladit. Nebylo vidět před sebe, jak se hrozně prášilo. Čtvrtou jízdu jsem vyhrál, ale pak jsem neodstartoval a šel na držku.“
„Špatný,“ odtušil Martin Mejtský. „Skončil to dřív. Takový na prd… Jel jsem jen dvě jízdy, třetí mně zastavili…“
„Ke konci jsme to už dopasovali a jelo to dobře,“ vyprávěl David Pacalaj. „Škoda první jízdy, že mi to zastavili. Už se těším do Žarnovice, tam se chci ukázat!“
„Těžké to bylo,“ povzdechl si Jakub Valkovič. „Tvrdá na lajně a rozbitá, venek hluboký, tam to drželo. Hrozně se prášilo. První a druzí viděli v pohodě, třetí a čtvrtý neviděl nic. Jsem rád, že se to zrušilo. Aspoň mně zůstanou síly na víkend v Žarnovici. Jsem rád, že se nikomu nic nestalo.“
„Po minulých závodech ve Svitavách jsem věděl, že to nebude žádná sláva,“ vyprávěl Ján Mihálik. „Ale dalo se to, o tréninku to nebylo vůbec zlé. Dráha se dala zvládnout. Ale mám dva závody před sebou a chci odjezdit všechno.“
„Spadl jsem a přilba je na půlku!“ kroutil hlavou Michal Tomka. „Jeli jsme od startu tři vedle sebe. Chlup nás zavřel, já to zlomil a škrt‘ si o Kvěchúna. A letěli jsme všichni. Točila se mi hlava, nechtěl jsem riskovat a už jsem nestartoval.“
1. AK Markéta Praha
17
Michal Škurla
3 F 3
6
Zdeněk Holub
2 1 2
5(2)
Ondřej Smetana
3 3
6
bez náhradníka
2. Junioři CZ
17
Jan Kvěch
3 3 1
7(1)
Petr Chlupáč
1 3 2
6
Josef Novák
2 –
2(1)
Daniel Klíma
2
2(1)
3. AMK ZP Pardubice
8
Martin Gavenda
R 1 ex
1(1)
Patrik Mikel
1 0 3 (X)
4
Martin Mejtský
2 1 (.)
3
bez náhradníka
4. SC Žarnovica
6
Michal Tomka
F/R – –
0
David Pacalaj
2 2 – (.)
4
Jakub Valkovič
1 0 X (.)
1
Ján Mihálik
0 1
1
Poznámka: pro přespříliš prašnou dráhu skončil závod už po přerušení rozjížďky s číslem devět; o vítězství Markéty rozhodl větší počet lepších umístění (Praha 4x 3 body vs. Junioři CZ 3x 3 body); Martin Gavenda byl v rozjížďce s číslem sedm diskvalifikován za předjetí o kolo; účastníci deváté jízdy mimo diskvalifikovaného Patrika Mikela jsou označeni tečkou (.)
Pardubice – 5. července
Čtvrtlitrová reprezentace, kterou zítra čeká světový pohár na dlouhé dráze ve Wittstocku, měla původně své dlouhodrážní motocykly testovat v Pardubicích již v pondělí. Jenže klubový trénink se nakonec nekonal. Náhradní řešení nabídnul včerejší evropský pohár. Byť reglementy podniku FIM Europe neumožnily pustit neparticipující závodníky po každé sérii, jak bylo zprvu plánováno, jak Daniel Šilhán, tak Pavel Kuchař odjížděli v zásadě spokojeni.
„Jeli jsme jen jednou,“ vyprávěl Daniel Šilhán, že na ovál s dlouhodrážní dvěstěpadesátkou bylo možné vyjet pouze mezi oběma pohárovými závody. „Řekli, že bychom mohli ještě po druhým závodě, ale už zejtra jedeme do Wittstocku.“
Severočeský závodník se v soutěži představil poprvé loni v Pardubicích. „Starty jsem vypiloval,“ svěřil se s ambicemi na zítřejší světový pohár. „Snad to pojede. Ve Wittstocku je to prej dost podobný Pardubicím.“
Příležitost dostat se včera na svítkovský ovál s motocyklem na dlouhou dráhu kvitoval rovněž Pavel Kuchař. „Bylo to dobrý se tady svýzt, byl to příjemnej‘ zážitek,“ řekl. „Jel jsem jen jednou, ale zase jsme se koukli na závody.“
Někdejší buldozer stopětadvacítkářských medailí měl dobrý pocit i ze svého stroje pro světový pohár. „Jede to dobře,“ netajil se. „Zdeněk Schneiderwind nám ještě šteloval spojku. Blbě vystavovala, tak nám ji utáh‘. V sobotu to bude dobrý, jen ta cesta je dlouhá, ale to přežiju (smích).“
Třetím českým reprezentantem je Milan Dobiáš, který do Wittstocku míří rovnou z mistrovství světa v Gdaňsku.