Kopřivnice odstartovala svůj závod proti oblevě skokem na uvolněný sobotní termín

Kopřivnice, Přelouč a Osečná – 5. března
Víkend nepřinesl příliš pozitivní zprávy pro závody druhé ledařské vlny, kterou vzedmul únorový příval arktických mrazů. Po předchozím zrušení Holic v Čechách a Opatovic nad Labem, musel klan Hutlových hodit ručník do ringu také v Mělicích. Dostatečnou silou ledu nedisponuje ani Chrastná. Optimismus zní pouze z Kopřivnice, kde rozumně využili uvolněného sobotního termínu a svůj závod přesunuli o čtyřiadvacet hodin dopředu.

Vlna optimismu ze severu Moravy

Měření ledu v Kopřivnici dává optimistické zprávy

„V Berlíně jsem se potkal s Petrem Moravcem a Lukášem Hutlou, kterej‘ řek‘, že u nich nejsou ledy možný,“ vysvětluje Richard Dufek, kopřivnický místopředseda, co za změnou kopřivnického termínu stálo. „Když kluci Hutlovi odpískali sobotu, nebylo už proč čekat.“

Přestože byl kopřivnický závod z neděle přesunut na sobotu, půjde o duel s oteplením. „Předpověď vylepšili,“ nesklouzává Richard Dufek k pesimismu. „V noci mám bejt‘ okolo nuly a pořádně se má oteplit až v sobotu. To už nám nevadí.“

Na Větřkovické přehradě se prozatím neproboříte

Síla ledu na Větřkovické přehradě splňuje limity dané řády. „Včera to kluci měřili,“ říká Richard Dufek. „Minimální tloušťka ledu je třiadvacet centimetrů, jsou tam ale místa, kde jsme pětadvaceticentimetrovej‘ vrták nezabořili. A tak v pátek ráno se bude stavět trať.“

Před plochodrážní sportovní komisí leží ještě jeden náročný úkol, a sice zajistit startovní listinu. Vzhledem k teplému průběhu letošní zimy si řada českých ledařů nepořídila závodní licence. A nyní vraští čela a investici spojenou s dalšími náklady cesty do Kopřivnice zvažují. Jistá je i absence Jana Klatovského, který dopřeje svým zkoušeným zádům důkladnou rekonvalescenci.

Jiná šance není

Kopřivnický závod svým datem láme všechny dosavadní rekordy, protože nejzazší termín českých ledů byl 9. březen roku 1975. Ani tehdy však závod ve Svratouchu nebyl dokončen, když se pod Bohumírem Bartoňkem prolomil led už v rozjížďce s číslem tři. I letos je podnik na Větřkovické přehradě nutno vnímat jako pořádný zázrak, protože šance závodit v jiné lokalitě prostě není.

V Mělicích a Chrastné ledové hřeby pláčou

„V Mělicích je patnáct cenťáků ledu,“ vzdychá Radek Hutla, který musel včera své pořadatelské plány definitivně škrtnout. „To je málo na to, co hlásej‘ za oteplení. To by nešlo…“

V Chrastné, která měla sloužit jako náhradní trať, včera trénoval Jan Klauz i se svým synem Petrem, jenž si po letech přišel ledy vyzkoušet, ale o závodech nemůže být ani řeči. „Máme nějakejch‘ čtrnáct centimetrů ledu a hlásej‘ oblevu,“ informuje Lukáš Volejník. „Má bejt‘ sedm nad nulou, to pochybuju, že by to na pořádný závody vydrželo. I rybáři nás varovali, že ten přítok je velkej‘ a i to hodně otepluje.“

Osud českých závodů druhé letošní ledařské vlny:

lokalita: plánovaný termín: realita:
Holice v Čechách: neděle 25.2. závod nebyl povolen rybáři
Opatovice nad Labem: sobota 10.3. slabá síla ledu, přeloženo do Mělic
Mělice: sobota 10.3. slabá síla ledu, odvoláno 4.3.
Kopřivnice: neděle 11.3. po zrušení Mělic přesunuto na sobotu 10.3.
Chrastná: náhradní lokalita slabá síle ledu
Kopřivnice zůstala v boji o letošní české ledy sama

Foto: Eduard Kutač, Karel Herman a Miroslav Klimsza

Češi a Slováci v akci 254

Mrazy byly ústředním motivem uplynulého víkendu. Jan Klatovský zajel skvělým způsobem obě berlínská finále světového šampionátu. Lukáš Hromádka sice musel oželet cestu na trase Oberau – Gniezno, protože mu onemocněl mechanik Martin Bajgar a pomoci mu tentokrát nemohl ani Pavel Matula, který musel do práce. Lukáš Hutla a Andrej Diviš však dovezli skvělý výsledek ze švédského pouťáku. A na ledě se jezdilo také na Pohránovském rybníku poblíž Pardubice, v Mělicích a v Žarnovici.

 

 

Jonas Anderson, Lukáš Hutla a Andrej Diviš po závodě v Malille

Po návratu z Ruska vyrazili čeští ledaři v pátek opět na cesty. V sobotu je na klasické dráze ve švédské Malille čekal volný závod G&B Ice Speedway Cup. Lukáš Hutla vyhrál všech pět jízd (3 3 3 3 3) v základní části, zatímco Andrej Diviš ztratil bod pouze s ním v rozjížďce s číslem dvacet a předtím s Rakušanem Manfredem Seifterem v rozjížďce s číslem šest (3 2 3 3 2).

Z finále odpadl Manfred Seifter, který měl pád a byl diskvalifikován. Lukáš Hutla posléze v opakovačce vyřešil Jonase Anderssona, aby posléze překonal i vedoucího Andreje Diviše a vyhrál celý závod. Spokojenost oběma pokazil porucha dodávky Andreje Diviše, na jejíž palubě oba Češi i se svým doprovodem cestovali. Nicméně našli ochotného člověka, který jejich nepojízdný mercedes táhl na laně z Dánska až do Berlína.

V sobotu bylo na Pohránovském rybníku učiněné ledařské hemžení a vedle šroubků po zamrzlé ploše jezdily i ledařské speciály. V neděli si šroubkařský trénink v Mělicích dopřáli i Hynek Štichauer a Martin Mejtský.

Patrik Búri při svém šroubkařském tréninku u Žarnovice

Patrik Búri stejně jako Zdeněk Holub odmítl nabídku Ronnyho Weise na start v Oberau s ohledem na svou přípravu na rychle se blížící sezónu. Přesto však neseděl se založenýma rukama v klíně a zabouřil plochodrážním motorem.

„Nedokážu sedět doma a čekat, dokud nebude teplo,“ říká Patrik Búri. „Tak jsme si trošku zajezdili, to místo mám asi deset minut od domu, takže jsme tam jezdili třikrát za tři dny. Ale už doufám, že bude teplo a bude se dát trénovat na klasické dráze.“

Foto: laskavostí Lukáše Hutly a Patrika Búriho