Plochá dráha národů dostává svou tvář

Mies – 10. února
Dohady o podobě letošního mistrovství světa družstev ukončil minulý pátek, když FIM a BSI oficiálně informovaly o vzniku soutěže Speedway of Nations. Ta dle všeho na rok vystřídá světový pohár, jenž by se napřesrok měl vrátit do Polska. Nová podoba soutěže nemá mnoho jasných konstant, vlastně kromě rozpisu žádnou. Nicméně podívejme se, co nás čeká v otázce boje o letošního kolektivního mistra světa.

 

Více dohadů než potvrzených informací

Na ženevském zasedání komice CCP FIM byla o víkendu naplánována účast celkem patnácti družstev. Poláci budou jako reprezentanti pořadatelské země nasazeni rovnou do finále, které bude dvoudenní. Zbývajících čtrnáct týmů bude bojovat ve dvojici semifinálových podniků.

FIM uznává Speedway of Nations jako mistrovství světa družstev, takže Poláci budou ve Wroclawi obhajovat svůj loňský titul

Jejich přesný seznam stejně jako alokace není v tuto chvíli jasná, protože se čeká na reakci jednotlivých národních federací a potvrzení účasti. Jedno semifinále bude určitě Německo, přičemž tamtamy z kuloárů skloňují stadión v Teterowě.

Za pravdu jim ostatně mohou dát dobré vztahy místních organizátorů s BSI. V tomto ohledu by mohly být blízko k pravdě rovněž informace o druhém semifinále v King’s Lynn, avšak i toto není oficiálně potvrzeno. Jisté je však finále ve Wroclawi, které se protáhne na celé dva dny.

V rovině spekulace zatím leží i možné repete v dalších sezónách. Promotéři z BSI by totiž již dle všeho měli mít podepsaný kontrakt s Gorzowem na vyvrcholení světového poháru 2019. Prý není vyloučeno ani pravidelné střídaná Speedway of Nations a Speedway World Cup. Nicméně v reglementech letošního ročníku je stanoveno, že nominace náhradníka juniorského věku není letos povinná, ale napřesrok bude. Čert aby se v tom vyznal…

Kalendář Speedway of Nations 2018:

2.6. race-off Německo Teterow*
5.6. race-off Velká Británie* King’s Lynn*
8.6. finále – den 1 Polsko Wroclaw
9.6. finále – den 2 Polsko Wroclaw

Poznámka: * hvězdička označuje doposud nepotvrzenou informaci

Boj o světového šampióna začne po 42 finálových jízdách

Na co se však může vzít jed již nyní, je návrat rozpisu dvojic na úroveň podniku mistrovství světa. Světový šampionát párů se k družstvům s datem vzniku 1960 přidal roku 1971 a společně existovaly až do sezóny 1993, po níž víceméně splynuly. Jejich renesanci přinesl až evropský šampionát a později seriál Best Pairs, který však není oficiálním mistrovstvím světa či Evropy.

Rozšíření Speedway of Nations na patnáct týmů vrátilo do hry český nároďák – podle původní koncepce měla mít soutěž jediné finále, do něhož by se naši borci nekvalifikovali

Na rozdíl od soutěže Speedway of Nations, kterou FIM uznává jako plochodrážní mistrovství světa družstev. Z legislativního úhlu pohledu je v reglementech právě důležité slůvko tým, takže nemůže být vůbec řeč o obnově světového šampionátu družstev, byť se družstvo vskutku skládá ze dvou závodníků. Stejně jako v předchozích ročnících světového poháru může být zahrnut náhradník, avšak pouze za předpokladu juniorského věku. Uzávěrka přihlášek je nejpozději deset dnů před každým podnikem a do té doby musí být držena v tajnosti i před médii.

Tříčlenné sestavy byly v minulosti součástí jak mistrovství světa družstev, tak dvojic, i když tehdy žádný reglement nikoho neomezoval věkem. Pokud se týká Speedway of Nations, dočkáme se ovšem premiéry nového rozpisu.

Základem je pochopitelně klasický model, kdy se každý pár v jednadvaceti jízdách postupně střetne stylem každý s každým. Drama ovšem bude gradovat až v nadstavbové části. V tu chvíli bude mít vítěz a druhý v pořadí jasný postup a oba poslední týmy budou vyřazeni. Zbylá trojice však stále může myslet na postup.

Nejprve se střetnou čtvrtý a pátý celek závěrečné klasifikace, přičemž vítěz pojede postupový vabank s třetím nejlepším po jednadvaceti jízdách. Ve finále uvidíme něco podobného, avšak s mnohem vyšší sázkou v banku. Jenže až druhý finálový den, protože body z obou dnů se budou sčítat a tím pádem závěrečná klasifikace vznikne až po dvaačtyřiceti jízdách.

Z nich vzejde pořadí od čtvrté pozice dolů k sedmé. A pak by se měly dít věci. Semifinále se budou účastnit druhý a třetí v pořadí obou dnů. Vítěz postoupí do velkého finále, v němž změří síly s nejlepším mužstvem základní části.

Rozpis závodu:

race-off: 21 jízd základního rozpisu
rozjížďka s číslem 22: 4. a 5. tým závěrečné klasifikace
rozjížďka s číslem 23: 3. tým závěrečné klasifikace a vítěz jízdy 23 o postup do finále
finále: 42 jízd základního rozpisu ve dvou dnech
semifinále: 2. a 3. tým závěrečné klasifikace
velké finále: vítěz základní části a vítěz semifinále

Foto: tiskový servis IMG a Jiří Georgijev

Motoristé nemohli březolupský fašank ignorovat

Březolupy – 10. února
Fašank alias masopust má v Březolupech dlouhou tradici, na níž se nezapomíná ani dnes. Zatímco v sobotu procházel obcí průvod masek pod taktovkou místních hasičů, jenž pokračoval večerní zábavou, v prostorách Technických sportů, kam patří i místní motokrosaři, se chystala zabijačka, na níž se pochopitelně podílel i AK Březolupy.

Jedna ze zastávek masopustního průvodu

 

Bez dětí by nebyl masopust

Večer se všichni posadili u dobrého jídla a pití a řada příchozích se pochlubila svou vlastní slivovičkou. Potkat jste mohli řadu známých plochodrážních jmen. Nemohl chybět Josef Mizera, který patřil k hlavním organizátorům akce, dorazil i Jaroslav Gavenda i se svým synem Martinem nebo Petr Popelka.

Pohoštění pro muzikanty

Vzpomínalo i na doby minulé a poprvé přišly na přetřes organizační záležitosti, kterak bohaté motoristické dějiny Březolup převést do knižní podoby.

„Vždycky takovou akci děláme jednou přes zimu a jednou přes léto,“ říkal Josef Mizera. „Aby lidi byli spolu a měli odměnu, když celý rok pilně makají.“

Průvod masek prošel obcí

Foto: Eva Palánová

Klubová kronika a vzpomínky pamětníků poskytnou historikovi živnou půdu pro knížní zpracování březolupské motoristické historie