Žarnovica – 23. července
Zatímco v prvním semifinále evropského šampionátu dvojic v Liberci se bojovalo o postupová místa, to druhé dnes v Žarnovici pohled na páry přetahující se o místo ve finále nenabídlo. Poláci, Rusové a Lotyši v poměrně jednoznačném závodě splnili úlohu favorita a nakonec se šli postavit na stupně vítězů. Domácí tým ve složení Patrik Búri, Jakub Valkovič a Ján Mihálik skončil šestý.
Jediné slovenské vítězství
Žarnovica opět měla velké štěstí ohledně počasí. Pokud jste sem cestovali z Čech, už od Trenčína vaše chmury zaměstnával hustý déšť, který se vám motal do cesty až kamsi za Partizánske. Źarnovici se ovšem vyhnul, protože okolo půl jedné tu spadlo snad jen šest kapek.
Startovní listina se musela měnit. Ukrajincům nepřijel Aleksander Loktajev, startovali Andrej Kobrin a Stanislav Mělničuk, jemuž ale na vestě zůstala sedmnáctka náhradníka. To samé bylo u Rusů, jimž nedorazil Vadim Tarasenko. Lotyši vyměnili Andrzeje Lebeděvse na Maksima Bogdanovce, Slovinci měli navíc náhradníka Jana Pintara. Mladý junior, který má za sebou zhruba dva domácí závody, však při svém jediném výjezdu na žarnovický ovál upadl.
Moc rozjížděk skončilo v poměru 3:3 nebo 5:1. Z prvních osmi jich maximálním možným rozdílem dopadlo sedm. Hned v rozjížďce s číslem jedna si tradičně slušně nabité tribuny užily pohled na domácí vítězství.
Patrik Búri a Jakub Valkovič porazili 5:1 Bulhary. Od té doby však domácí navzdory veškeré snaze bodovali takřka ve všech případech jen minimálně. Jakub Valkovič vozil nuly a se stejným výsledkem se do depa vrátil také Ján Mihálik, když jej v rozjížďce s číslem patnáct kouč Ján Daniel poslal místo Jakuba Valkoviče do souboje s Poláky.
Z výsledků domácího týmu 5:1 a 1:5 vybočuje pouze jedenáctá jízda. Vedl v ní Denis Štojs před Nickem Škorjou. Právě na něho útočil Patrik Búri. Na začátku protilehlé rovinky je to oba ve třetím kole koplo. Lépe se zorientoval slovenský závodník, jenž se natáhl pro druhé místo.
Konečný verdikt přišel v rozjezdu
Bez Martina Vaculíka bylo pro slovenské závodníky pódium a tím pádem postup do finále přece jen daleko. Skončil nakonec šestí, když na seznamu poražených celků měli pouze Milena Maneva a Christo Christova, které na hlavu porazili již v rozjížďce s číslem jedna, o čemž již byla řeč.
Naproti tomu Poláci, Rusové a Lotyši byli někde jinde než ostatní družstva. Určující pro jejich pořadí byla nejprve rozjížďka s číslem šest. Vedl v Maksim Bogdanovs před Mateuszem Szczepaniakem. Třetí jezdil Kjastas Puodžuks. Bojoval s Grzegorzem Zengotou.
Ve druhém kole o něho Lotyš zavadil u depa. Z tribuny nebyl incident vidět. Polský sudí Wojciech Grodzki posléze vyloučil Kjastase Puodžukse. A původní prohra jeho krajanů 2:4 se pak v repete změnila na výhru 4:2. Maksim Bogdanovs
Rusové a Poláci jen vyhrávali a to v zásadě většinou 5:1. Až narazili sami na sebe v desáté jízdě a Mateusz Szczepaniak vyhrál stylem start – cíl před ruským tandemem Viktor Kulakov – Andrej Kudrjašov.
Oba celky nakonec skončily remízou také celý závod. Proto jely rozjezd. Mateusz Szczepaniak byl suverénní celý den a rovněž tentokrát porazil Andreje Kudrjašova.
Kostěnice – 23. července
Déšť přiměl organizátory druhého letošního Srandamače v Kostěnicích, aby závod v kategorii Potěr odstartovali již o půl hodiny dříve oproti časovému harmonogramu. Po dvou triumfech mířil k vítězství Tadeáš Růžička se svou plochodrážní stopětadvacítkou Shupa, ale v závěrečném okruhu upadl. Prvenství připadlo Jiřímu Lehkému. Před třináctou hodinou nakonec déšť ustal a vysvitlo sluníčko, ovšem první zatáčka zůstávala nadále záludnou, protože topoly na kraji železničního tělesa stínily a zabraňovaly vysušování bláta. V kategorii Speedway své prvenství obhájil své červnové vítězství Dan Macl, i když Jan Vaňátka ve finále kousal jako žralok, jehož po měsíci přestaly bolet zuby. V závodě flat tracku byl první Václav Gehart.
Plochodrážní motocykl není zárukou triumfu
Tmavá hradba mraků, kterou od západu hnal silný vítr rovnou nad kostěnické oválky, nehrozila jen tak pro nic za nic. Závod kategorie Potěr, jež se vůbec poprvé představila na větším z obou oválků, proto dostal zelenou již půl hodiny před plánovaným začátkem.
Do Kostěnic vůbec poprvé dorazil Tadeáš Růžička, o jehož plochodrážní stopětadvacítku Shupa se v roli mechanika nestaral nikdo jiný než Věroslav Kollert mladší. V šestičlenném poli však šlo o jediný speciál na plochou dráhu, jelikož se Jan Jeníček se svými rodiči teprve dnes vracel z dovolené.
Tadeáš Růžička hrál prim už v rozjížďce s číslem jedna, kde již od startu za sebou nechal Denisu Maclovou s minikroskou a Karlem Matějíčkem sedlajícím motocykl na pomezí pit bike a flat tracku. Zbytek závodního pole zajistili závodníci s malými stroji pro motokros. A druhou jízdu opanoval Jakub Jirout, který změřil Matěje Hlačinu.
Mezitím se docela slušně rozpršelo, avšak mítink pokračoval dál. Jakub Jirout nejlépe odstartoval i do rozjížďky s číslem tři. V první zatáčce se však do čela prosadil Jiří Lehký, který si vypůjčil motocykl od Denisy Maclové.
Vzápětí kraloval znovu Tadeáš Růžička, který do čtvrté jízdy odstartoval jako z praku. Denisa Maclová nyní sedlala krosku Jakuba Jirouta, jelikož svůj motocykl půjčila opět Jiřímu Lehkému. Po vylétnutí pásky se dostala na druhé místo. Z něho jej ovšem záhy vystrnadil právě Jiří Lehký. V možnostech jeho motocyklu ovšem nebylo dohnat vedoucí plochodrážku.
Slejvák neustával, proto Dan Macl v úloze organizátora hnal závod dopředu. Finále B se stalo dílem okamžiku. Hned od startu jej opanovala Denisa Maclová. Za ní se Matěj Hlačina ještě v úvodním z šesti kol dostal na druhé místo před Jakuba Matějíčka.
Domácí závodnice neslevila nic ze svého tempa a oba své pronásledovatele dokázala překonat o celý okruh. V cíli však přesto ronila slzy zklamání. Přišlo jí líto, že se stejně jako v červnu nepostaví na stupně vítězů. Ty byly pochopitelně vyhrazeny účastníkům finále A.
Mezi nimi hrál opět prim Tadeáš Růžička, jehož plochodrážní Shupa vystřelila do vedení již s vylétnutím pásky k uplakanému kostěnickému nebi. Za sebou měl Jakuba Jirouta, jehož ovšem v úvodním oblouku podjel Jiří Lehký. Zdálo se být rozhodnuto, ovšem každá jízda končí až za šachovnicovou vlajkou.
Startmaršál Jan Poříz odpočítal teprve třetí okruh, když v první zatáčce toho čtvrtého se vedoucí Tadeáš Růžička smekl a upadl. Oba motokrosové motocykly vmžiku převzaly vedení, zatímco Věroslav Kollert se snažil na trati zprovoznit stroj svého závodníka. Nicméně Jakub Jirout do nich málem vrazil, takže se raději oba stáhli. Své červnové vítězství tím pádem nakonec obhájil Jiří Lehký.
Vedro si žádá přestávku
Ještě než se nejmladší závodníci dostali na stupně vítězů, bylo po dešti. A ke slovu se dostaly kategorie Speedway a Flat Track, které se měly pravidelně střídat ve svých jízdách. Plochodrážníků se sešlo pět. Oproti běžné společnosti scházel Stanislav Buňka. Zítra odlétal na dovolenou a nechtěl riskovat poškození své tělesné schránky.
Flat trackerů nakonec dorazilo osm. Déšť nechal na ovále znatelné stopy, obzvlášť první zatáčka byla zapeklitá, protože vzrostlé topoly stínily sluneční paprsky, jež by bahnitý povrch vysušily. Na rozdíl od plochodrážníků mohly flattrackové motocykly jezdit až na samotném vnějšku. Avšak v osmi by mohly být rozjížďky nebezpečné a to tím spíše, sešly-li se v depu stroje všech tří kategorií.
Proto pro ně vznikl rozpis v plochodrážním stylu i s plochodrážním bodováním, dle něhož se závodilo ve čtyřech. Rozjížďky čítaly pět kol a v základní části jich bylo pět. Největší favorité Jiří Kraus a Aleš Plecháč, kteří mají zkušenosti i se závoděním na světové úrovni, se v nich ani jednou nepotkali. Pravidelně se střídali ve vítězstvích s výjimkou páté jízdy, do jejíhož cíle dorazil jako první Václav Gehart. Jako jediný v základní části porazil Jiřího Krause.
Přesto byl závod flat tracku rychlejší než podnik kategorie Speedway. Myšlenku na jízdy v pěti záhy zavrhli samotní závodníci s ohledem na bezpečnost na problematické dráze. A tak se pravidelně střídaly rozjížďky dvou a třech závodníků, přičemž Jan Poříz mával šachovnicovou vlajkou již po třech kolech.
Hned na úvod se Jan Hlačina se svou dvěstěpadesátkou dostal do křížku s páskou, což by vzhledem k výmluvnému názvu akce nevadilo. Horší bylo, když s sebou praštil v první zatáčce, ale to se už mávalo červenou vlajkou. „Toho bláta je tam moc,“ vysvětloval starší syn bývalého slánského plochodrážníka svůj pád.
Při repete odstartoval nejlépe Jan Vaňátka. V první zatáčce jej objel Jan Hlačina a místní fousáč si hned vzápětí ustlal. Rychle se posbíral a nakonec místo bodu inkasoval rovnou dva, když Michal Krejčí opustil druhou příčku vinou poruchy. „Zmizel mi metyl z nádrže, nevím proč?!“ kroutil hlavou.
Technických patálií se sešlo víc. Dan Macl po tréninku laboroval se spojkou, před závodem zase nemohl svůj motocykl nastartovat. Martin Lehký zase řešil tarokující elektrický okruh. Kostěnické Srandamače jsou ovšem hodně o improvizaci. A tak se třetí jízda jela před druhou.
Dan Macl upadl ve výjezdu, takže triumfoval Michal Krejčí, který na rozměklou trať vyzrál, že jezdil s úplně vypuštěnou přední pneumatikou. V rozjížďce s číslem dvě celou dobu Dan Macl proháněl Martina Lehkého. Ve druhém kole jej málem podjel v úvodním oblouku, avšak cestu k prvnímu triumfu mu otevřel až vnějšek poslední zatáčky.
Ve čtvrté jízdě wheelie pokazilo start Martina Lehkého. Vedení se ujal Jan Hlačina. Jan Vaňátka po protilehlé rovince překonal Martina Lehkého. Posléze až do cíle proháněl vedoucího Jana Hlačinu,nicméně bezvýsledně.
Sluníčko na obloze vystřídalo černé mraky a nemilosrdně spalovalo všechno pod sebou. Závodníkům bralo síly, takže Martin Lehký před pátou jízdou ohlásil, že nejede, protože třetí výjezd na ovál v řadě by byl náročný i pro muže s takovým pevným stiskem pravice. Další operativní změna se stala dílem okamžiku.
Martin Lehký byl přesunut do rozjížďky s číslem šest. Mezitím v páté jízdě Jan Hlačina odvedl Michala Krejčího. Hned vzápětí Dan Macl vyhlašoval svým ampliónem dvacetiminutovou přestávku, kterou závodníci z obou kategorií kvitovali vesměs s povděkem.
Dan Macl obhájil červnové vítězství
Na čele průběžné klasifikace se hřál Jan Hlačina, jenž ani jednou neprohrál. A tři krát tři dávají dohromady devět. Před přestávkou měl za sebou tři jízdy již jen Michal Krejčí, na jehož kontě se skvělo pět bodů. Rozjížďka s číslem šest však v otázce počtu startů srovnala celou plochodrážní pětici.
Dan Macl triumfoval stylem start – cíl před Janem Vaňátkem a Martinem Lehkým. Řečeno slovy čísel, tato trojice mohla prozatím počítat s osmi, šesti a čtyřmi body. Boj o postup do finále A měl tím pádem dojít svého rozuzlení až v závěrečné dvojici rozjížděk.
V sedmé jízdě se roli řešitele postupové rovnice ujal Jan Vaňátka, který perfektně odstartoval. Jenže Martin Lehký nechtěl nechat finále A jen tak proplout před svýma očima. Než by člověk stačil říct švec, svého klubového kolegu objel vnějškem první zatáčky.
Avšak Jan Vaňátka prahnul po odvetě. Ve druhém okruhu měl Martina Lehkého užuž na lopatě. Nicméně dopředu se nedostal ani v předposledním oblouku, kam si načasoval rozhodující útok. V konečném součtu měl ale navzdory porážce o jeden bod více než Martin Lehký, který už tušil, že v otázce áčka drží provaz za kratší konec.
Jeho soupeřem se nakonec stal Michal Krejčí. V osmé jízdě totiž skončil až třetí, takže v kombinaci s úvodním defektem skončil s nejmenším počtem bodů v základní části vůbec. Dan Macl se stal dnes prvním mužem, který dokázal porazit Jana Hlačinu, před něhož se dostal již po startu.
Ještě před vyvrcholením závodu Speedway přišla řada na finále Flat Tracku. Z áčka na vlastní žádost odstoupil Martin Hakl, který se nechtěl pouštět do křížku s trojicí motocyklů kategorie FT1. Větší příležitost k závodění viděl ve finále B. A vskutku proháněl Aleše Dubna, dokud mu ovšem nedošel benzín.
V té chvíli už Aleš Duben mohl bez větších problémů mířit k šachovnicové vlajce. Pozornost všech přítomných se v té chvíli upřela na Františka Chvojku, který ekvilibristickým stylem v sedle své Jawy uhájil druhou příčku před neustále útočícím Janem Tůmou.
Flattrackeři se vzápětí dohodli, že se nešťastný Martin Hakl může postavit také na startovní rošt finále A. Protože Jakub Matějíček opravil svůj motocykl po úvodním pádu, jelo se o stupně vítězů v pěti. Od startu až do cíle jezdil jako první Václav Gehart, který uhlídal Jiřího Krause. Aleš Plecháč si stoupnul na startovním roštu do třetí řady a probil se na třetí příčku.
V plochodrážním finále B Martin Lehký odvedl Michala Krejčího. Áčko mělo o poznání výživnější šťávu. Nejlépe odstartoval Dan Macl, po němž okamžitě vytrapoval Jan Vaňátka. Oba společně při svém duelu rychle zmizeli Jan Hlačinovi.
Dan Macl se na nejvyšší stupínek Srandamače poprvé postavil v červnu. A nyní se mu rozhodně nechtělo dolů. Jeho vousatý klubový kolega se ve druhém kole dostal vnitřkem první zatáčky do čela. Dan Macl však záhy kontroval a v předposledním oblouku nedovolil Janu Vaňátkovi jeho manévr zopakovat. Pak zbývala jen chvilička, aby pod šachovnicovou vlajkou projel zase jako vítěz.
Poznaň – 23. července
Finálová série světového šampionátu juniorů nezačala zrovna nejlépe. Ráno se Poznaň koupala v záplavě dešťové vody, v nichž se utopil dopolední trénink. Nakonec však organizátoři další ovál do stavu, aby se závod mohl uskutečnit. Nejlépe si v něm počínal Maksym Drabik, když svých pět vítězných rozjížděk v základní části korunoval dalšími trojkami v semifinále a posléze i ve finále. V něm za ním do cíle dorazili Bartosz Smektala, Jevgenij Kostigovs a Dominik Kubera. Eduard Krčmář skončil jedenáctý.
Cardiff – 22. července
Greg Hancock nedokončil ani první jízdu jako následek svého pádu ze schodů doma ve Švédsku. Litovat mohl i Tai Woffinden. Jako jediný devítibodový se nedostal do semifinále, takže vyjel na ovál na motorce předčasně pozdravit diváky. A také Bartosz Zmarzlik, který kvůli poruše motocyklu neviděl cíl ve finále. Trojice jeho protivníků však byla spokojená. Matej Žagar se třetím místem postaral o svůj nejlepší letošní výsledek. Jason Doyle nevyhrál, ale upevnil svou pozici leadera. O radosti Macieje Janowskeho ani nemluvě. Vyhrál druhou velkou cenu za sebou a v průběžné klasifikaci dýchá na záda Jasona Doyla s odstupem pouhých třech bodů.
Na tiskové konferenci pochopitelně musel přijít řeč na téma, že by Maciej Janowski mohl prodlužováním své vítězné série zaútočit na světový titul. „Myslím, že to můžeme zkusit a vyhrát, ale stále máme ještě šest závodů do konce,“ zamýšlel se polský borec- „A možná nakonec bude ještě někdo jiný bojovat o zlato. Kdo ví, všechno, co vím já, že teď makám tvrdě a teď budu ještě tvrději.“
Maciej Janowski je letos prvním závodníkem, který vyhrál dvě velké ceny, jinak se na nejvyšším stupínku pódia objevil pokaždé někdo jiný. „Uvidíme, co se stane příště,“ pokrčil rameny nad možností dosáhnout za tři týdny v Malille hattricku. „Všichni dobře víme, jak to na ploché dráze chodí. Můžu si věřit, ale potřebuji zůstat soustředěný a pořád tvrdě pracovat. Nyní všechno funguje, ale je potřeba pracovat ještě trochu víc.“
Ať tak či onak, vítězství v Cardiffu si Maciej Janowski pořádně užil. „Je to pro mě zvláštní,“ řekl. „Bylo tady dost polských fanoušků a bylo to bláznivé. Všichni mi hodně fandili a před závodem jsem měl dost telefonátů. A teď pravděpodobně dostanu hodně esemesek.“
Na straně pozdějšího vítěze byla i velká výhoda, že dokázal najít správné nastavení motocyklu, jímž by předčil svého krajana Bartosze Zmarzlika. Ten sice vyhrál základní část s třinácti body a postoupil ze semifinále. Jenže řetěz mu prasknul ve chvíli, kdy jezdil s přehledem třetí.
„Bylo to překvapení pro spoustu lidí, že jsme na poslední jízdu změnili set up,“ komentoval Maciej Janowski. „Věděl jsem, že Bartek je na červené, a že udělá opravdu dobrý start. Věděl jsem, že musíme něco udělat. Zkusili jsme a ono to fungovalo, takže jsem šťastný.“
1. Maciej Janowski, PL
3 3 1 3 1 3 3
17
2. Jason Doyle, AUS
1 X 2 3 3 2 2
13
3. Matej Žagar, SLO
3 3 2 E 1 2 1
12
4. Bartosz Zmarzlik, PL
3 2 3 3 2 3 E
16
5. Emil Sajfutdinov, RUS
0 2 3 3 3 0
11
6. Peter Kildemand, DK
1 1 3 2 3 0
10
7. Patryk Dudek, PL
1 3 2 1 2 1
10
8. Chris Holder, AUS
1 1 3 2 2 1
10
9. Tai Woffinden, GB
3 2 2 1 1
9
10. Niels Kristian Iversen, DK
2 2 0 0 3
7
11. Fredrik Lindgren, S
2 3 E 2 0
7
12. Antonio Lindbäck, S
2 1 1 1 2
7
13. Martin Vaculík, SK
0 0 1 2 1
4
14. Josh Bates, GB (res)
2 0 0
2
15. Craig Cook, GB
T 1 1 0 0
2
16. Piotr Pawlicki, PL
T 0 0 1 0
1
17. Adam Ellis, GB (res)
0 0
0
18. Greg Hancock, USA
R – – – –
0
Průběžné pořadí seriálu:
1. Jason Doyle 78, 2. Maciej Janowski 75, 3. Patryk Dudek 75, 4. Fredrik Lindgren 58, 5. Emil Sajfutdinov 58, 6. Tai Woffinden 57, 7. Bartosz Zmarzlik 55, 8. Martin Vaculík 49, 9. Matej Žagar 48, 10. Greg Hancock 45, 11. Chris Holder 44, 12. Piotr Pawlicki 44, 13. Niels-Kristian Iversen 38, 14. Antonio Lindbäck 36, 15. Peter Kildemand 22, 16. Václav Milík 13, 17. Nicki Pedersen 8, 18. Maksim Bogdanovs 8, 19. Kenneth Bjerre 7, 20. Przemyslaw Pawlicki 3, 21. Craig Cook 2, 22. Josh Bates 2, 23. Nick Škorja 1.
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)
Březolupy – 22. července
Jeho absence ve čtrnáctičlenné startovní listině včerejšího pátého přeborového závodu v Březolupech se vysvětlila rychle. V depu byl totiž k zastižení s pravačkou v zafixované poloze. Pád při rozjezdu o druhé místo s Ondřejem Smetanou před týdnem v Liberci nezůstal bez následků. Nicméně Patrik Mikel se magazínu speedwayA-Z svěřil, že by už v úterý chtěl být k dispozici Milanu Špinkovi na pražské Markétě pro soustředění juniorského nároďáku.
„Je tam menší prasklinka,“ vysvětlil Patrik Mikel, proč se tentokrát na závody jen díval. „Od úterka mám pravačku na pásce. Ale už teď chci jet na trénink na Markétu, jestli to půjde.“
Na ostrý závod si však Patrik Mikel bude muset ještě počkat. Pravidelné přeborové víkendy skončily a na přelomu července a srpna začne na našich oválech okurková sezóna. Příští neděli sice Pardubice uvidí dva závody Poháru přátelství, avšak Lubomír Vozár počítá s Patrikem Mikelem až na žarnovické vyvrcholení soutěže. Na domácím ovále nastoupí závodníci, kteří startovali v červnu v Rovně, tedy Tomáš Suchánek, Jaroslav Petrák a Martin Mejtský.
Včera se březolupskými boxy mihnul také Martin Málek. Opíral se sice o hole, avšak šířil dobrou zprávu, že natažené vazy v koleni snad nebudou vyžadovat měsíční pauzu, jak původně odhadoval.