Praha – 31. května
Vítězství při pouťáku v Plattlingu dávalo naději, že by se mohlo dařit také při prvním finálovém podniku mistrovství světa na dlouhé dráze minulý čtvrtek v Herxheimu. A skutečně v semifinále jezdil druhý za Jannickem de Jongem a mohl osnovat plány pro finále. Přišla poslední zatáčka a vtom mu spadl sekundární řetěz! Ztratil nejen jisté tři body, ale také další porci ve finálové jízdě. Josef Franc se magazínu speedwayA-Z svěřil, že se v dalších čtyřech závodech bude snažit svou ztrátu dohnat.
„Na Herxheim jsem byl dobře připravenej‘ a dopadlo to plus mínus dle plánu,“ shrnul Josef Franc své dojmy po návratu. „Zkazil to defekt v poslední zatáčce v semifinále. Spad‘ nám řetěz na zadním kole. Je to k pláči, je to škoda, ale bohužel tohle k tomu patří taky. Jel jsem zrovna na druhým místě a nedojel do cíle.“
Seriál finále dlouhodrážního šampionátu světa pokračuje každý následující měsíc zastávkami v La Reole, Mühldorfu, Eenrumu a Morizes. „Zbytečně jsem ztratil hodně bodů,“ uvědomuje si Josef Franc. „Bude se to těžko dohánět. Budu se ale snažit to dohánět, aby z toho byl pěkný výsledek.“
Praha – 30. května
Minulou sobotu se odjel poslední závod Speedway Grand Prix před tím, že se příští sobotu zastaví v Praze. Novinek je spoustu, takže pořádající klub AK Markéta Praha připravil na dnešní dopoledne tiskovou konferenci. Na ní byl hostem i Matěj Kůs, jenž pojede s číslem osmnáct, ale slyšeli jsme i nejnovější novinky o Václavu Milíkovi.
Zatím bez personálních změn
Jmenovitá obsazení divoké karty a náhradníků jsou známé už nějakou dobu. Nezodpovězena ale zůstávala otázka zdravotního stavu jak Václava Milíka, tak Matěje Kůse. U obou se rekonvalescence vyvinula příznivě.
Václav Milik odstartuje pochopitelně již od první série. Matěj Kůs se podívá na startovní rošt jedině v případě vyloučení jiného závodníka za dotek pásky, za překročení dvouminutového limitu před startem, ale nově i za opakovaný letmý start po předchozím varováni. Jenomže jedna z těchto událostí by musela nastat alespoň dvakrát, jelikož prvním náhradníkem je další pražský závodník Josef Franc.
Pochopitelně v případě odstoupení jezdce v průběhu závodu v jeho základní části okamžitě za něj nastupují náhradníci. V semifinále a ve finále žádný náhradník se nepředpokládá, pokud si pochopitelně předtím nevybojuje regulérní účast. I toto se může stát, ale moc reálné to přece není.
Když jsme u těch zraněných závodníků, stojí za připomenutí, že v Daugavpilsu minule chyběl trojnásobný mistr světa Nicki Pedersen po úrazu krku pár dní před lotyšskou velkou cenou v závodě dánské ligy. Není moc pravděpodobné, aby se dánsky borec bezdůvodně vzdal účasti v Grand Prix, ale pokud se mu nepodaří včas vyléčit úraz, tak v Praze bude znovu nahrazen.
Jenomže tentokrát určitě v pozici zástupu nebude jeho krajan Peter Kildemand. Ten v Lotyšsku nejen, že přivezl čtyři nuly v řadě, ale jediný bod získal v osmnácté jízdě. Navíc si předtím zlomil nohu a chvíli bude od ploché dráhy odpočívat.
Další v poradě náhradníků jsou Němec Martin Smolinski a Australan Max Fricke. Pojďme si, ale zaspekulovat. V roce 2008 byla zrušena německá velká cena a o týden nato nahrazena přejmenovanou Final SGP, která se jela 18. října v polské Bydhošti. Tenkrát prvním náhradníkem byl Luboš Tomíček, jenže zranění Niels Kristian Iversen se ze závodu neodhlásil, přijel do Polska, ale ani se nezúčastnil povinného tréninku. A tak Luboše Tomíčka vyšachovali a místo Dána nastoupil domácí Maciej Janowski.
Něco podobného by se mohlo odehrát i v Praze, pokud se Nicki Pedersen neodhlásí v pětidenní lhůtě před závodem, ale později nebude shledán způsobilý k závodění, anebo ze závodu odstoupí. Teoreticky by z toho mohl těžit třeba Josef Franc, ale nepřejme komukoliv nic zlého.
Možnost daru divoké karty
Matěj Kůs není žádnou baletkou mezi tvrdými plochodrážními chlapíky. Klidně popsal stávající fyzické problémy takto ve smyslu, že šroub musí ven, šlacha je natažená a operace kolena potřebná. Jenomže terminy tlačí, a aby nepřišel o sezónu, operaci odložil co nejpozději na říjen.
Už zítra má Matěj Kůs trénink i s Václavem Milikem společně s týmem Pardubic na tamní draze. Pak plánuje účast v extraligovém závodě příští středu ve Slaném, kde by si rozhodně zasloužil vaši podporu v ochozech, a sobotní Grand Prix. Jenomže mnohem důležitější bude start v kvalifikačním závodě pro SGP 2018 už příští pondělí v německém Abensbergu, kde jsou přihlášení mimo jiné Przemyslaw Pawlicki, Ludvig Lindgren, Martin Smolinski nebo dánský veterán Hans N. Andersen.
Václav Milik pro změnu zítra otestuje opravenou ortézu uzpůsobenou plochodrážně botě. V plánu pak má polskou extraligu, kterou jeho Wroclaw jede už tento pátek. Bude následovat liga švédská, extraliga ve Slaném a pak velká cena na Markétě. Paradoxně takto nabitý kalendář je velice prospěšný, protože i pardubický kapitán cílí do seriálu velkých cen a cesta tudy vede jedině přes challenge.
Čím víc závodů, tím lepší příprava. Nakonec se Václav Milík nechal slyšet, že pokud se po třech závodech před českou velkou cenou nebude cítit stoprocentně, přenechá své místo Josefu Francovi, který je momentálně ve výborné formě. Taková úvaha si určitě zaslouží uznání.
Všechno jede dle plánu
Ostatní témata tiskovky se zaobírala převážně nedávno odjetými závody, což je pro plochodrážní médium poněkud pasé, ale došlo i na srpnové mistrovství světa dvěstěpadesátek v Praze. O něm však jindy, zaslouží si samostatnou informaci, už jen proto s jakou rutinou v neděli Petr Chlupáč a Jan Kvěch v sedlech čtvrtlitrů zatočili s konkurencí při pouťáku v Bielefeldu.
Nemohly chybět ani otázky ohledně příprav sobotního vrcholu sezóny. Pavel Ondrašík se pochlubil dobrým průběhem předprodeje, takže se můžeme těšit na plnou, ale spíš vyprodanou Markétu. Sobotní úspěch trojice Poláků v Daugavpilsu odhaduje na lákadlo pro dalších 200 až 300 polských fanoušků. A vezmeme-li v úvahu, že zbývá pár set posledních lístků, asi si třeba pospíšit.
Klub upozornil, že případné lístky k stáni nebudou levnější než vstupenky k sezení. A také doporučil použití MHD, jelikož stanice metra je jen pár minut od stadiónu. Ostatní přípravy také postupují podle plánu a mantinely podle nových bezpečnostních požadavků FIM jsou už nainstalovaní. Můžete se podívat, jak prospěšné byly pro Slovince Mateje Žagara v hororové sedmnácté jízdě SGP v Daugavpilsu.
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)
Liberec – 27. května
Krása ploché dráhy nejsou jen burácející motory. Láska si nevybírá a tak se první netrpěliví diváci před sobotním semifinále evropských dvojic na stadiónu ve Starých Pavlovicích postarali o romantiku. Ze snímku plyne ponaučení, že každý může prožívat podle svého také plochou dráhu.
V rozporu s původními předpoklady se Václav Milík minulý týden po svém zranění kotníku z žarnovické extraligy nevrátil na ovály. Ve čtvrtek nenastoupil ve druhém díle Best Pairs v Landshutu a v sobotu jej Milan Špinka citelně postrádal v libereckém semifinále evropských dvojic. Bez služeb pardubického kapitána se v úterý musela obejít také švédská Kumla a včera polská Wroclaw. V sestavách svých celků však byli Martin Vaculík a Eduard Krčmář. Navíc o víkendu odstartoval Pohár přátelství a vzhledem k prodlouženému víkendu v Německu se na stupně vítězů mohli postavit také Ondřej Smetana, Zdeněk Simota, Martin Málek, Petr Chlupáč a Jan Kvěch. O tom všem je dnešní tradiční kompilace magazínu speedwayA-Z.
Na ligové bázi
Úterý patřilo třetímu kolu švédské Elitserien, kde si Lejonen Gislaved třetím triumfem upevnil pozici leadera průběžné klasifikace. S dvoubodovou ztrátou za ním je Elit Vetlanda, která tentokrát přijela do Hallstaviku pro vítězství 42:48 nad domácím Rospiggarnou.
Martin Vaculík začal vlažně. Nicméně dokázal přidat triumf z rozjížděk s čísly devět a třináct. A tak se jeho individuální skóre zastavilo na hodnotě osm (0 1 3 3 1). V pátek byl slovenský borec v Daugavpilsu, kde v sobotu večer smolně a těsně vypadl ze semifinálových jízd.
Náročný program zakončil včera na derby země Lubuské. Jeho Gorzow doma vyjel remízu 45:45 v utkání se Zielenou Gorou. Martin Vaculík inkasoval sedm bodů s jedním bonusem (1 1 2 3 0) a zůstává se svým klubem na čele průběžné tabulky s jednobodovým náskokem před Wroclawí.
Eduard Krčmář spolu se svým otcem vyklízeli v sobotu rychle liberecké depo, aby se přesunuli do Gniezna. Jeho domácí druholigový duel s Poznaní skončil 56:34. Slánský závodník začal nulou, ale nakonec ještě vyhrál pátou a třináctou jízdu. Suma sumárum sedm bodů s bonusem navrch (0 3 1 3).
Pražan a plzeňský Jihočech na pódiu
Křesťanský svátek Nanebevzetí Páně se slaví tradičně čtyřicet dnů po Velikonocích a volný čtvrtek je příležitostí pro pořádání plochodrážních závodů, jako byl mezinárodní závod dvojic Autohaus-Kramm-Pokal ve Wolfslake.
Až dodatková jízda rozhodla o vítězství dánského tandemu Andreas Lyager – Kasper Lykke Nielsen nad Ukrajinci Stanislavem Mělničukem a Andrejem Kobrinem. Na pódiu se společně s nimi objevili Ondřej Smetana (2 2 2 2 2 1 = 11(2)) a Zdeněk Simota (1 3 3 0 1 0 = 8(1)).
„Poslední dvě jízdy jsme zkazili,“ líčil Ondřej Smetana, který po boku Zdeňka Simoty před čtrnácti dny obhájil loňské vítězství Smestav Teamu ve slánském Memoriálu Antonína Vildeho. „Mohli jsme klidně vyhrát.“
Čechy dělilo od první příčky sedm bodů. „První jízda se nepovedla, pak super,“ pokračoval Ondřej Smetana. „Ale nakonec mě vždycky někdo předjel. Dánové oba. Jednou jsem to dal taky ne venek, myslel jsem, že za mnou je Zdenda, ale bylo tam Mělničuk.“
První letošní individuální pódium
Volný čtvrtek využili rovněž v Lüdinghausenu k uspořádání volného pouťáku na travnaté dráze, jehož vítěz se ozdobil zlatou přilbou ADAC. Ve čtrnáctičlenném startovním poli hlavní kategorie mezinárodních závodníků nechyběl ani Martin Málek, který se měl nakonec postavit letos poprvé na stupně vítězů, pomineme-li ovšem pražskou extraligu.
„Začal jsem dobře už na tréninku,“ líčil březolupský závodník. „Dráha se mi docela zalíbila. První jízdu jsem jezdil první, ale prohnal se kolem mě Romano Hummel. Jezdilo se v sedmi, takže zase trochu změna. Starty mi celkem šly, jen jsem pokazil druhou a hlavně tu třetí jízdu. Když jsem byl druhý a jízdu zastavili, tak při opakování jsme měli trochu pilno a já si nenatáhl na start jedničku. No, a pak jsem ze čtvrtého místa útočil na třetí a při velké snaze o předjetí jsem dostal akorát velkou cejchu. A ještě mi spadnul řetěz po najetí do díry.“
Rozhodující byl postup do finále. Martin Málek jej potvrdil vítězstvím v osmé jízdě. Posléze triumfoval i ve vlastním finále, kdy přivedl za sebou Bernda Dienera a Romano Hummela. Nicméně body se sčítaly, takže skončil třetí, zatímco lepší finálový výsledek při bodové rovnosti poslal na nejvyšší stupínek Bernda Dienera na úkor Romano Hummela.
„Poslední dvě jízdy, hlavně tu finálovou, jsem si na prvních místech vychutnal,“ uzavírá Martin Málek své vyprávění. „Jen jejich početní matematika, které nikdo nerozuměl mě posunula na třetí místo.“
Pardubičtí závodníci na stupních vítězů jen ve družstvech
O víkendu odstartoval nový Pohár přátelství na dráze v Debrecenu. V závodě družstev se v sobotu radovali Ukrajinci z Rovna, kteří o bod předčili domácí. Pardubičané se umístili na třetí příčce, zatímco v rozjezdu posadil Patrik Búri svým triumfem nad Krystianem Stefanovem Žarnovicu na čtvrtou pozici.
Výsledky:
1. Ukraina Rovno 28
Stanislav Mělničuk 10, Viktor Trofimov 7, Marko Levišin 4, Andrej Kobrin 7
2. Debrecen Speedway SE 27
Jozsef Tabaka 12, Norbert Magosi 9, Mark Barany 2, Roland Benkö 3
3. AMK ZP Pardubice 23
Tomáš Suchánek 9, Josef Novák 1, Martin Mejtský 6, Patrik Mikel 7
4. SC Žarnovica 21+3
Ján Mihálik 4, Patrik Búri 10+3, David Pacalaj 6, Jakub Valkovič 1
Nevýhodou dvoudenních klání je, že v nedělním závodě jednotlivců startují jen tři členové z každého týmu. Tentokrát padl Černý Petr na Josefa Nováka. Lubomír Vozár s ním původně počítal na neděli, avšak nakonec dostal šanci Martin Mejtský, který cestoval jednou dodávkou s Tomášem Suchánkem. Josef Novák zamířil v sobotu domů s neskutečným zážitkem.
„Pepíno odtrénoval, jelo to parádně,“ ujímá se slova Jan Vaňátka, který pro Pardubičana šrouboval v roli mechanika. „Ale chtěl zkusit hnout s předstihem a s víčkem zapalka se mu povedl vyndat i rotor. Jak z toho začal chcát volej, zazmatkoval a snažil se to tam nějak nasadit zpátky. Pak už šílenej‘ zmatek, dávání druhý motorky do kupy, aby měl na čem jet na nástup. A asi deset pokus omylů, jak tam ten rotor patří, aby to vůbec chytlo, což se povedlo asi minutu před naší první jízdou. Bohužel ten předstih byl tak blbě, že dojel krokem. Trápili jsme se s tím celej‘ závod, na poslední jízdu se to už konečně podařilo vyladit, ale měl tam silné Ukrajince, takže poslední.“
Nedělní závod jednotlivců opanoval Stanislav Mělničuk. Na stupně vítězů si k němu vyskočili ještě Hubert Legowik a Jozsef Tabaka. Nejlepší z Čechů Tomáš Suchánek skončil šestý, hned za nejlepším Slovákem, jímž se stal David Pacalaj. Stínem bylo vyloučení Jána Mihálika za kolizi, na níž měl větší podíl viny Marko Levišin. Slovák dokonce skončil v nemocnici, ale zaplaťpánbůh je jen hodně potlučený.
Výsledky: 1. Stanislav Mělničuk (UA) 15, 2. Hubert Legowik (PL) 13, 3. Jozsef Tabaka (H) 12, 4. Viktor Trofimov (UA) 12, 5. Andrej Kobrin (UA) 11, 6. Tomáš Suchánek (CZ) 10, 7. David Pacalaj (SK) 8, 8. Patrik Mikel 7, 9. Patrik Búri (SK) 5, 10. Martin Mejtský (CZ) 5, 11. Kristian Stefanow (PL) 4, 12. Jakub Valkovič 4, 13. Mateusz Pacek (PL) 4, 14. Marko Levišin (UA) 3, Mark Barany 2, 16. Ján Mihálik (SK) 1.
Záliba v trávě
Včera v Bielefeldu pořádali pouťák na travnaté dráze, kde v závodě I-Lizenz opět nechyběl Martin Málek. Tady bylo šestnáct závodníků rozděleno do dvou skupin. Martin Málek skončil druhý ve skupině B o bod za Lukasem Fienhagem, jenž tolik překvapil při pardubické kvalifikaci juniorského mistrovství světa.
„Tráva se mi začíná zamlouvat, mám další pohár,“ pochlubil se březolupský závodník. „Obě skupiny totiž vyhlašovali zvlášť. Jezdilo se v sedmi a do finále postupovali čtyři z áčka a dva z béčka. V tréninku ráno začalo pršet, zrušili to a šli jsme do závodu naostro.“
Dramatické finále nakonec opanoval Jannick de Jong. Na dalších pozicích skončili James Shanes, Stephan Katt a Martin Málek, zatímco do cíle nedojeli Martin Smolinski a Lukas Fienhage a Theo Pijper zůstal diskvalifikovaný.
„Ve finále jsme třikrát opakovali,“ líčil Martin Málek. „Po první startu jsem byl druhý. Pak jsem taky vyjel druhý. Ani další start nebyl špatný, ale Martin Smolinski si už na mě dával pozor. Vyjel ven, musel jsem mu uhnout. Strhával jsem si slídu a pak se tam přiřítil James Shanes. Musel jsem mu uhnout, jinak jsme šli na tlamu. Dostal jsem cejchu, že mi vypad‘ chcípák. Dal jsem ho zpátky a dojel čtvrtý.“
Ve vloženém klání dvěstěpadesátek české družstvo Jan Kvěch – Petr Chlupáč doslova zničilo konkurenci Němců, Francouzů a Britů. Na druhé Finna Loheidera a Kevina Lücka nahromadili čtrnáct bodů, ostatní ztráceli ještě víc.
„Češi na Jawách zajeli krásný výsledek,“ pochválil Martin Málek své svěřence z tréninkového centra JRM Divišov. „Šli do toho jeli perfektně. A to seděli na dvěstěpadesátkách s dlouhodrážmím rámem poprvé, jen Petr na tom jel loni v Toruni.“
Foto: Petr Makušev, Radek Smetana, Martin Málek, Jan Vaňátka, Martin Búri a Petr Chlupáč
Daugavpils – 27. května
S přesunem seriálu Speedway Grand Prix do lotyšského Daugavpilsu měl dle předpokladů hrát do noty Fredriku Lindgrenovi. V barvách místního Lokomotiv strávil dvě sezóny v první polské lize a s Joonasem Kylmäkorpim po boku švédský závodník věřil, že se mu povede zvýšit svůj pětibodový náskok na hrotu průběžné klasifikace před Jasonem Doylem. Jenže Lotyšsko vneslo do prestižního seriálu nové pořádky.
Fredrik Lindgren neměl včera povedený večer. Skončil třináctý s pěti hubeňoučkými body, takže se musel přestylizovat z role leadera do pozice muže číslo tři. Z něho se o dvě příčky dolů stěhoval Martin Vaculík.
Slovenský sympaťák sice začal výhrou v rozjížďce s číslem čtyři, v níž za sebou nechal Emila Sajfutdinova, Patryka Dudka a Antonio Lindbäcka. Jenže nakonec vypadl z osmičky semifinalistů na pomocná kritéria, jelikož se mu na exmistra světa Taie Woffindena a divokou kartu Maksima Bogdanovse nedostávaly trojky a dvojky.
Ani Jason Doyle ovšem nevyužil zaváhání svých sousedů v průběžné klasifikaci, aby do Prahy přijel coby leader. Ve finálové jízdě totiž neviděl cíl, zatímco k šachovnicové vlajce dorazila polská trojice v pořadí Piotr Pawlicki, Patryk Dudek a Maciej Janowski.
A právě oni pochopitelně těžili z daugavpilské dráhy nejvíce. Maciej Janowski rozptýlil řeči, že mu ke stálé divoké kartě pomohly zejména peníze od sponzora, a nyní je o bod před Martinem Vaculíkem. Mohl také hovořit o štěstí po incidentu z rozjížďky s číslem sedmnáct, kdy upadl a Bartosz Zmarzlik neměl šanci se vyhnout. Po závodech si Maciej Janowski stěžoval na bolavou nohu, zatímco Bartosze Zmarzlika od té doby trápily bolesti zad.
Patryk Dudek, který po dvou jízdách v pravou chvíli vyměnil motocykl, se zmocnil průběžného vedení. A Piotr Pawlicki, který včera neprohrál pět posledních jízd, si užíval pocity prémiové výhry ve velké ceně.
„Je to úžasný den pro mě,“ říkal na tiskové konferenci. „Loni jsem byl třetí v Malille, ale nyní jsem vyhrál poprvé Grand Prix. Ani nemůžu uvěřit, že se to opravdu stalo. Chci poděkovat svém týmu, vždy pracuje pilně na mých motocyklech. A když máte rychlou motorku, jde uvolněnější, když jede motorka pomalu, pořád musíte přemýšlet, co se děje a co musíte udělat, aby to šlo lépe. Takže pro mě to byl velmi pěkný den.“
Před závodem se Piotr Pawlicki zdál ve skvělé náladě. „Cítil jsem se opravdu, opravdu velmi dobře,“ souhlasil. „Smál jsem se, až se kluci v depu ptali, co se děje. Možná jsem byl více odpočatý. Vyplatila se mi tvrdá zimní příprava. A dnes je velký den pro polskou plochou dráhu. Tři polští kluci stáli na pódiu a měli dobré body!“
1. Piotr Pawlicki, PL
1 2 3 3 3 3 3
18
2. Patryk Dudek, PL
1 1 3 3 3 3 2
16
3. Maciej Janowski, PL
3 3 3 1 X 2 1
13
4. Jason Doyle, AUS
2 1 0 2 3 2 E
10
5. Emil Sajfutdinov, RUS
2 3 3 3 1 1
13
6. Matej Žagar, SLO
2 2 1 2 3 0
10
7. Tai Woffinden, GB
3 1 2 2 0 1
9
8. Maksim Bogdanovs, LAT
3 0 X 3 2 0
8
9. Martin Vaculík, SK
3 2 1 1 1
8
10. Niels Kristian Iversen, DK
0 3 2 0 2
7
11. Bartosz Zmarzlik, PL
0 3 2 1 X
6
12. Greg Hancock, USA
1 0 2 2 0
5
13. Fredrik Lindgren, S
1 0 1 1 2
5
14. Chris Holder, AUS
2 2 0 0 0
4
15. Antonio Lindbäck, S
0 1 1 0 2
4
16. Peter Kildemand, DK
0 0 X E 1
1
17. Kjastas Puodžuks, LAT
DNR
18. Jevgenij Kostigovs, LAT
DNR
Průběžné pořadí seriálu:
1. Patryk Dudek 38, 2. Jason Doyle 37, 3. Fredrik Lindgren 37, 4. Maciej Janowski 35, 5. Martin Vaculík 34, 6. Piotr Pawlicki 32, 7. Emil Sajfutdinov 31, 8. Tai Woffinden 30, 9. Niels-Kristian Iversen 25, 10. Bartosz Zmarzlik 24, 11. Matej Žagar 21, 12. Greg Hancock 20, 13. Chris Holder 16, 14. Antonio Lindbäck 12, 15. Nicki Pedersen 8, 16. Maksim Bogdanovs 8, 17. Przemyslaw Pawlicki 3, 18. Peter Kildemand 1, 19. Nick Škorja 1.
Liberec – 27. května
Prach z dráhy, která v horkém odpoledni chlastala jako nevyléčitelný pijan, klesal dolů. Usazoval se na tělech všech přítomných evropskému semifinále dvojic v Liberci a cestu si našel i do očí. Milan Špinka vyprovázel Josefa France k rozjezdu o třetí, poslední postupové místo s nadějí, že si potřetí během dne poradí s Mikkelem B. Jensenem. Pražan jej porazil nejen v rozjížďce s číslem pět, ale i ve finále B. Jenže Rasmus Jensen zajistil remízu, takže béčko bylo zbytečné a muselo se rozhodovat v dodatkové jízdě. To již Britové a Francouzi již měli své jisté nejen na stupních vítězů, ale i v otázce své finálové účasti v září v Lonigu. Jenže Mikkel B. Jensen se potřetí od Josefa France porazit nenechal a vyřadil českou reprezentaci z šampionátu, který našim barvám přinesl tolik úspěchů. Naše plochodrážní diplomacie nyní stojí před úkolem poněkud svérázný rozpis, v jehož základní části naši reprezentanti porazili Dány o tři body, sprovodit ze světa reglementů.
Létající Francouzi
Dvacetiminutové vystoupení dvojice motocyklových se chýlilo ke konci a depo se ozývalo rachotem ohřívaných plochodrážních motocyklů. Závodníci se v paprscích tropického slunce chystali na slavnostní nástup. Potom obešli celé kolo, aby závod odstartoval soubojem českého týmu s Angličany, kteří oblékli slavné vesty Young Lions.
Václav Milík plánoval comeback na ovály po zranění kotníku již předevčírem do Landshutu, kde se konalo druhé kolo seriálu Best Pairs. Nicméně závodník přestávka pardubického kapitána se prodlužuje a Milan Špinka byl nucen hledat náhradu i pro svůj tým.
Pořadatelé si pohrávali s myšlenkou nominace Matěje Kůse. Pražan po svém březnovém zranění chodidla už piloval formu nejen na Markétě, ale dvakrát byl k zastižení i pod Ještědem. Údajně zajížděl časy blízké traťovému rekordu.
Nicméně reprezentační manažer vycházel z aktuálního pořadí mistrovství republiky jednotlivců. Proto se v jeho dnešní sestavě nejprve na postu náhradníka objevil Hynek Štichauer, aby posléze Václava Milíka zastoupil Eduard Krčmář. Úzus pořádků z nejstaršího motoristického šampionátu naší země se také projevil v rozjížďce s číslem jedna, k níž vedle Josefa France mířil Hynek Štichauer s číslem náhradníka na vestě.
Českému páru však vypálil rybník Adam Ellis, jenž triumfoval stylem start – cíl. Josef Franc jej proháněl až do cíle, avšak marně. Hynek Štichauer mu kryl záda, takže se Joshua Bates nedostal ke slovu. Po úvodní remíze patřil ovál na chvilku Janu Pospíšilovi, který jej pokropil za volantem oranžové liazky.
Hned poté David Bellego a Dimitri Berge zkrotili Rumuny, aby Valentin Grobauer ve strhující honičce rozjížďky s číslem tři nakonec na počátku třetího okruhu rozdělil dánské duo Mikkel B. Jensen a Rasmus Jensen. Čtvrtá jízda viděla Adama Ellise, kterak si to v první zatáčce namířil mezi francouzský tandem, aby v té druhé proniknul do čela.
Hned vzápětí čekali na české borce Dánové. Nejlepší reakci na startovní pásku měl Hynek Štichauer. Josef Franc jel za ním a ve skvělé párové spolupráci projeli úvodním obloukem. Pražan byl na vnějšku rychlejší, přezval vedení. Nicméně Mikkel B. Jensen ještě ani zdaleka nevystřílel všechen střelný prach.
Ve druhé zatáčce vystrkal Hynka Štichauera na vnějšku a po spodní straně mu sebral druhou příčku. A pak nedopřál pokoje ani vedoucímu Josefu Francovi. V poslední zatáčce se Pražan podíval doleva. Naštěstí včas otočil hlavu na druhou stranu, aby spatřil Mikkela B. Jensena na opačné straně a dokázal včas na Dánovu hrozbu reagovat.
Bezprostředně po dojetí do depa šel motocykl Josefa France na váhu. Než technici zjistili, že je všechno v pořádku, Valentin Grobauer s Danny Maassenem porazili Rumuny 5:1. Srovnali sedmibodový krok s naším týmem. Pouze Francouzi zatím měli o jeden bod víc a právě s nimi se čeští borci potkali na startovním roštu rozjížďky s číslem sedm. A to byl kámen úrazu!
Nejlepší start předvedl Dimitri Berge. Hynek Štichauer s Josefem Francem se drali dopředu. Jenže David Bellego měl přesně stejné plány a na protilehlou rovinku vyjel hned za svým krajanem. Porážka 5:1 otevřela dveře pro soupeře a vskutku všichni ostatní kromě Rumunů se přes nás dostali.
V rozjížďce s číslem osm Dánové spráskali Rumuny. Hned na to Adam Ellis až na cílovou metu odrážel Valentina Grobauera. Přestože Joshua Bates sebral Danny Maassenovi poslední bod, Němci se svými devíti body rovněž překonali osmibodový český tým.
Nejčernější ze všech černých scénářů
Britové měli po třech sériích deset, Dánsko jedenáct a Francie třináct bodů. Milan Špinka proto změnil dvojici a místo Hynka Štichauera povolal do akce Eduarda Krčmáře. Zatímco Rumuni dostávali v deváté jízdě náklep od Dánů, slánský závodník stál na okraji depa s Josefem Francem a dychtivě naslouchal informacím o aktuálním stavu dráhy.
„S Rumunama se rozjede na Němce a finále,“ vysvětloval Milan Špinka, proč svého náhradníka nasazuje až na slabší soupeře. Před českým týmem stál totiž prubířský úkol. Po odstoupení Rakouska ze závodu přišel na svět rozpis pro šest dvojic, který se v soutěži použil už kdysi v Miskolci.
Kontroverzní byl především systém finálových jízd. Zatímco v céčku šlo jen o pořadí na pátém a šestém místě a v áčku se rozhodlo o vítězi, finále B nabízelo jedno jediné postupové místečko do Loniga. Na rozdíl od našich soutěží ovšem klasický bodový klíč nedával šanci se vyhnout remíze, která se pak nezávisle na předchozích výsledcích řešila rozjezdem.
Již na dopolední reakce se jury shodla na nespravedlnosti rozpisu a ve svém zápise zakotvila změnu pravidel pro další sezóny. V rukou Josefa France a Eduarda Krčmáře ale na prahu předposlední série bylo co největším počtem bodů odvrátit černočernou hrozbu vyřazení, která se nad českým týmem vznášela.
Adrian Sorin Gheorghe se svým šedesátiletým otcem Marianem nevystavěli plánu Milana Špinky vůbec žádné překážky. Němci však v rozjížďce s číslem třináct nepřestali živit své postupové ambice. Ovšem Eduard Krčmář opět proniknul do čela prakticky rovnou s letem pásky k prosluněnému nebi.
Ve výjezdu z úvodní zatáčky šel před něho nejen Josef Franc, ale i Valentin Grobauer. Při svém manévru však vedoucího Čecha poslal k zemi. Rozblikala se červená světla, která ruku v ruce s traťovými maršály s praporky stejné barvy dali najevo, že je jízda zastavena. Repete bez diskvalifikovaného Valentina Grobauera se změnilo ve formalitu, protože Danny Maassen neměl proti českému tandemu sebemenší šanci. Český tandem zakončil základní část s osmnácti body.
V jedenácté jízdě přistřihli Dánům křidélka Angličané. Nejprve se dostali dopředu Mikkel B. Jensen s Rasmusem Jensenem. Joshua Bates se v první zatáčce cpal v první zatáčce mezi ně, avšak Adam Ellis neměl místa nazbyt a upadl. Opakování vidělo kompletní čtveřici. Nyní odstartoval jako první Joshua Bates. Oba Dány, kteří se seřadili za ním, Adam Ellis vyřešil během třech okruhů. A maximální triumfům britským lvův nesebral ani náraz Joshui Batese do mantinelu na cílové rovince.
Stejným výsledkem skončil vzápětí i duel Francouzů s Němci, i když dvanáctá jízda měla oproti své starší sestřičce jednoznačnější průběh, když se David Bellego a Dimitri Berge ujali vlády již v úvodním oblouku. Rozjížďku s číslem čtrnáct vyhráli Britové 5:1 nad Rumuny, aby základní část skončili s dvaceti body.
V patnácté jízdě je o bod překonali Francouzi. Dimitri Berge v první zatáčce objel Mikkela B. Jensena. Ten spolu s Rasmusem Jensenem uhlídal Davida Bellega. Remíza stačila Francii na postup do finále A proti Velké Británii, zatímco český nároďák dostal v béčku proti sobě Dány. Jenže právě ve finále se ukázala absurdnost celého dnešního rozpisu.
Céčko totiž nevyřešilo vůbec nic. Danny Maassen s přehledem porazil rumunský rodinný tandem, jenže bez zraněného Valentina Grobauera se oba celky tak či onak rozešly smírně. V duchu reglementů je čekal ještě rozjezd! A stejně dopadl dánsko – český duel v béčku!
Josef Franc sice triumfoval stylem start – cíl, ovšem Dánové se soustředili na Eduarda Krčmáře, jehož po startu nepustili před sebe. Slánský závodník rozhodně nestáhnul roletu. Na chvíli proniknul před třetího Rasmuse Jensena, ovšem ten byl přece jen rychlejší. Mikkel B. Jensen bušil do Josefa France, avšak Pražan nepovolil. Pojistil remízu a odložil řešení postupové otázky.
Závěr dnešního podniku byl tím pádem stejně dramatický jako druhé vystoupení stunt riderů, jež mu předcházelo. Ve finále se bojovalo o vítězství vehementně, až se David Bellego a Adam Ellis ocitli v prachu první zatáčky. Diskvalifikovaný Francouz vehementně reklamoval telefonem verdikt sudího, ale nakonec mohl jen svému krajanovi držet palce, aby s Brity ujel remízu a zachoval tak kontinuitu rozjezdů.
Nic takového se ovšem nestalo, i když Dimitri Berge ve druhé zatáčce podjel vedoucího Adama Ellise. Ten však neměl dnes vůbec prohrát a vnějškem posledního oblouku letěl před svého francouzského soka, aby pod šachovnicovou vlajkou v rukou Romana Dolečka projel o chloupek dříve.
V rozjezdu o páté místo se Danny Maassen snadno vypořádal s Adrianem Sorinem Gheorghem, aby mítink hned vzápětí vyvrcholil klíčovou dodatkovou jízdou o postup. „Dvakrát ho změřil,“ vyprovázel Milan Špinka do rozjezdu Josefa France připomínkou dnešních výsledků svého závodníka proti Mikkelu B. Jensenovi. Jenže tentokrát Dán tahal za delší konec provazu. V úvodním oblouku objel Josefa France, který pak marně útočil až do cíle. A tak přestože Češi Dány v základní části porazili, nakonec jim zůstal v rukou černý Petr prvního vyřazeného družstva.
Hlasy z depa
„Snažil jsem se, ale viděl jsi to sám,“ pokrčil Josef Franc rameny. „Po letech zase tým stavěl na mně, ale kolektivu to nevyšlo. Je to škoda, ty nový pravidla to zamotaly. Je to podivný, ale nedá se na to vymlouvat. Je to smůla. Dána šlo porazit i v rozjezdu, ale nevyšlo to. Vinu bych na sebe úplně neházel, i když to bylo nejvíc vidět na závěr, ale tako to je. Musíme to hodit za hlavu a jedeme dál.“
„Počítal jsem, že nepojedu,“ nechal se po závodech slyšet Eduard Krčmář. „Bylo to dobrý až na tu poslední jízdu. To jsem nemoh‘ odstartovat.“