Slaný – 11. března
Loni si chtěl vylepšit renomé své předcházející sezóny. Hodně laboroval se svou technikou a díky pracovnímu vytížení nemohl odjezdit všechny závody, které by chtěl. Nechyběl na stupních vítězů, přesto jeho záměr pro loňský rok zůstává jeho mottem i pro nadcházející závodní kampaň. Michal Dudek se magazínu speedwayA-Z svěřil mimo jiné i s přáním věnovat se dlouhým drahám, které pro něj startují již příští měsíc v Balkbrugu.
speedwayA-Z: „Zjara jsi plánoval, že sezóna 2016 má být v tvém podání lepší než ta předchozí. Zpočátku to tak i vypadalo, v semifinále mistrovství republiky ve Slaném jsi mířil na pódium za Hynkem Štichauerem. V poslední jízdě tě ovšem zradil stroj. To naštve, i když se člověk kvalifikuje do finále, co?“
Michal Dudek: „Nebylo mi nějak souzený, zklamala mě technika. Bylo to tak daný, že mi to uteklo. Odešel mi motor, loni mi jich odešlo víc, i o extralize mi taky odešel. Nevím, že nedržely, měl jsem sepsaný, kolik maj‘ závodů. Měl jsem ho dát na repasi po semifinále, ale měl odsloužíno. Asi dostal moc záhul. Nepodařila se mi bedna, to byla škoda. Život jde ale dál.“
speedwayA-Z: „V mistrovství republiky jednotlivců jsi nakonec obsadil třinácté místo. S takovým umístěním rozhodně spokojený asi nejsi…“
Michal Dudek: „Určitě ne. Chtěl jsem bejt‘ do osmýho místa, což se mi už jednou povedlo. Pral jsem se s tím, celou sezónu jsem se pral s motorama. Střídal jsem GM a Jawky. GM se chová jinak, Jawa je takovej‘ divočák. Když je hlubší dráha, je to víc splašený než GM. Do toho práce, chodím ranní a odpolední, to je taky těžký. Nemůžu bejt‘ doma a věnovat se jen motorkám, to nemám prachy. V Praze jsem měl nově udělanej‘ motor. Přivez‘ jsem ho ráno, zajížděl ho ještě doma v ulici a pak jsem ho ještě zahřál na plochý. Odjel jsem na něm trénink, v pohodě, odjel jsem kolo a půl a zadříno, konečná. Rychle jsem tam doma musel dávat Jawu a předělávat to na Pardubice. Tam musí bejt‘ motor, jak je to dlouhý. A hlavně Pardubice nemám moc rád. Je to nevyzpytatelná dráha, jednou je taková, pak zase taková. Po tréninku se to třeba vyhází a na venek tam moc nemůžeš, to bys musel mít nějakou raketu. Plzeň je většinou rozbitá a já si na takovejch‘ rozbitejch‘ drahách nevěřím. S tím já nejsem kamarád.“
speedwayA-Z: „Na úvod jsme filozofovali na téma dopadu defektů a mistrovství republiky na dlouhé dráze by mohlo být pokračováním. Vypadnul ti karburátor, bod ti nakonec chyběl na béčko. Céčko jsi nakonec vyhrál, ale na reprezentační místa to ale bylo sakra málo. Připomněl sis tuto chvíli, když se kluci v mistrovství světa fotili s medailí?“
Michal Dudek: „Připomněl jsem si to, sralo mi to. Ale to nebylo, že mi upad‘ karburátor, ale utrhla se mi guma na motoru. Je to technika, je to nevyzpytatelný. Stalo se mi to o tréninku, to jsem tu gumu od příruby karburátoru měnil. Jsou tam zarážky. Dal jsem tam novou a ta praskla. Bál jsem se, že se to zadírá, ale bylo to tohle. Každej‘ bod se platí zlatem a mně tenhle bodík chyběl. Stane se, stávaj‘ se horší věci. Stane se to v nejblbější chvíli. Kdyby se to stalo o tréninku, člověk by nad tím mávnul rukou. Ale stalo se to ve chvíli, kdy o něco šlo. To je ten pech. Sralo mi to, že jsem tam s klukama nebyl. Aspoň, že udělali bronz. Dali dobrej‘ výkon, měli to těžký, bojovali, odjeli všichni a měli suprovej‘ výsledek.“
speedwayA-Z: „Ve Slaném ti utekly stupně vítězů v šampionátu republiky, avšak v extraligovém závodě nikoliv. Jaké to bylo stát úplně nahoře před publikem, v němž jsi měl spoustu známých?“
Michal Dudek: „Bylo to na domácím stadiónu, to bylo dobrý i pro diváky. Udělali jsme jim určitě radost, dlouho se to nestalo. Když stojíš na bedně, je to vždycky dobrej‘ pocit, kór když je to první místo. Bylo to pěkný pro všechny, porazili jsme Pardubice!“
speedwayA-Z: „Pardubice šly jednoznačně za extraligovým titulem. Vy jste je jako jediní dokázali porazit, byť s pomocí mraků na obloze. Prahu jste však trápili permanentně. Jak to že vám nakonec vyfoukla stříbrnou medaili?“
Michal Dudek: „To bylo v těch Pardubicích. Nevím, kdo tu dráhu má rád. Pardubičáci jo. A pak se jelo v Praze, kde je zase výhoda Pražáků. Vědí, jak jet, a co tam dát. Tentokrát nám počasí nepřálo jako ve Slaným (smích). Já měl v Praze problém s motorem, to taky přispělo. Lepší by bylo stříbro než bronz, ještě lepší zlato, ale radši se budu držet při zemi. Pak totiž padáš z menší vejšky. Loni nám taky stříbro uteklo, letos to dopadne, do třetice všeho dobrýho. Je tam sice Žarnovica, ale každej‘ člověk je porazitelnej‘. Všichni jsou jenom lidi a každej‘ udělá chybu. Všichni jsou porazitelný.“
speedwayA-Z: „Novinkou sezóny 2016 se stal návrat první ligy. Tady se opakovala situace z extraligy s dominancí Pardubic a vašim duelem s Prahou o stříbro. Prohráli jste ještě těsněji. Jak se ti tato soutěž líbila?“
Michal Dudek: „Mně se to líbilo. Byly to, dá se říct, tréninkový závody. Člověk jezdí s jezdcema, co jezděj‘ celou sezónu. Pro mě to je, abych otestoval motorku a získal zkušenosti. Nejezdila to špička, ostatní ale jo. Pro mě to byly dobrý závody. V Žarnovici jsem byl na postu manažera, ale pomoh‘ mi hodně pan Vozár. Jinak jsem o zvládnul špičkově. Možná jsem tam jednu jízdu moh‘ prohodit, ale bral jsem to tam, aby jeli všichni a každej‘ si tu svou jízdu odjel. Letos se to spojí s Divišovem, tak to bude to samý jako v extralize a dopadne to!“
speedwayA-Z: „Přebor se vyvinul v celoroční soutěž, která trvala od jara až do podzimu. Ty jsi však startoval pouze v Plzni a v Žarnovici. Proč ses tady neobjevoval častěji?“
Michal Dudek: „Protože chodím do práce. Uvolňovali mě jen na důležitější závody jako extraliga, první liga nebo mistrák. Tolerujou mi plochou dráhu, ale odsaď podsaď. Byly i zrušený závody a náhradní termíny. Nechci zneužívat, že mi to tolerujou a nechat se vyhodit. Jsem na dobrý místě a nechci o to přijít. Moh‘ bejt‘ výsledek, ale musím chodit do práce. A ta je přednější, musím se nějak živit.“
speedwayA-Z: „Novinkou letošní sezóny se stalo zrušení semifinále individuálního šampionátu. Pakliže není závodník v elitní osmičce, musí do přeboru, jehož pořadí bude směrodatné pro kvalifikaci do dalšího finále mistrovství republiky. Jak se ti to zamlouvá?“
Michal Dudek: „Letos to budu muset odjezdit. Asi si nadělat hodiny, abych si bral náhradní volno. Odjezdit to musím, abych se do finále dostal. Budu muset jet už v Pardubicích. Pojedu, udělám všechno, abych se tam dostal. Kdyby se povedlo se tam udržet, bylo by to dobrý. Osmej‘ jsem už jednou byl.“
speedwayA-Z: „Loni jsi v mistrovství republiky dvojic hájil barvy Miletic spolu s Michalem Škurlou. Víš už, jak to bude letos, když se na rozdíl od předchozí praxe pojede o titulu již zkraje sezóny?“
Michal Dudek: „Nevím, jak to bude. Nikdo mi nedal nic vědět. Myslím, že pan Vilde říkal, že letos nepostaví tým. Jsou tam asi nějaký neshody. Loni nám to moc nevyšlo, body chyběly, neodjel jsem ten závod, jak bych si představoval. Letos se uvidí.“
speedwayA-Z: „Sezóna 2017 pro tebe začne už příští měsíc. Po Prague Open přijde evropský šampionát na travnaté dráze v Balkbrugu. Jak ses připravoval a jak dál to bude vypadat?“
Michal Dudek: „Budu střídat krátkou a dlouhou. Chtěl bych se hodně věnovat dlouhý. Oslovilo mě to, líbí se mi to, je to větší adrenalin. Loni jsem měl jen Mariánky a Willing,tam jsem nevěděl, jak nastavit motorku. Začala zdechávat, vyměnili jsme trysky. Pak mi Michael Hádek poradil ‚dej tam převody jako na klasice, dozadu padesát osm, startuj na dvojku a zalehni jako na klasice‘. Měl jsem těžkou skupinu, jednu jízdu jsem jel s de Jongem, Smolinskim a Rozenbergem. Jak mi Haďas poradil, skončil jsem třetí a nevěřil. V poslední jízdě mě ale neprávem vyloučili. Zdechla mi motorka, ale ještě předtím někdo upad‘. Byl jsem vyloučenej‘, řekli mi, že jsem se nehnul ani od startu. To bylo nefér, dojel jsem do první zatáčky. Balkbrug uvidíme, jak to dopadne. Jinak Slaný, Slaný, extraliga, první liga. Připravenej‘ jsem, kupoval jsem novej‘ fungl motor. Další mám na opravách, Jawy jsou taky na opravách. Snad to bude dobrý. S kámošem, co mi pomáhá, chodíme cvičit.“
Michal Dudek děkuje:
„Tátovi, nebejt‘ jeho, nejezdím. Potom rodině, že mě drží. Pak bych chtěl poděkovat Ládovi Šímovi, že se mnou odjezdil konec sezóny. A pak Zdeňku Uhlovi, že se mnou taky jezdil.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV), Mirek Horáček, Lucie Pechmanová a Antonín Škach