Hronské Klačany – 28. února
Pokud by nějaký český fanoušek nezaznamenal růst dalšího šikovného mladíka z žarnovické líhně či jeho debut během test matche Slováků proti našim závodníkům, stejně jeho existenci rychle zaznamenal. Nováček totiž neváhal cestovat na naše závody, v nichž ukazoval stále ostřejší ostruhy i svým českým soupeřům. Jakub Valkovič se magazínu speedwayA-Z svěřil, že přes zimu pilně pracoval, aby využil výzvy, které sezóna 2017 přináší.
Plochá dráha vítězí nad fotbalem
Malá obec Hronské Klačany existuje minimálně od počátku třináctého století, kdy ji coby villa Checelen potvrdila papežská listina jako součást majetku opatství v Hronském Beňadíku. Leží na dohled od Levic, kam běžně hřmění plochodrážních půllitrů nedolehne. Na druhou stranu, upřímně řečeno, možná i samotní Žarnovičané o ní slyšeli jen okrajově, dokud sem loni zkraje dubna nepřijel za debutujícím Jakubem Valkovičem slušný kontingent fanoušků.
„Bydlím v Hronských Klačanech, ale moje mamina pochází ze Žarnovice,“ vysvětluje Jakub Valkovič, kterak se přihodilo, že se z něho stal plochodrážník. „Takže jsem byl často v Žarnovici a s ocinom jsme chodili dívat na každé závody. Asi tři roky dozadu jsme byli na Zlaté přilbě SNP a mě to tak chytlo, že jsem to musel vyzkoušet.“
Stejně jako pro mnoho ostatních kluků nebyly ani pro Jakuba Valkoviče motocykly neznámou veličinou. „Motorky mě bavily odmalička,“ svěřuje se. „Měl jsem i takovou malou motorku, na které jsem se vozil. Ale pořádná motorka byla první asi až plochodrážka.“
Každopádně v mnohém neopakovatelná atmosféra Zlaté přilby SNP udělala svoje, takže se Speedway Clubu záhy přihlásil nový adept plochodrážního řemesla. „Zařídil jsem si, že bych si to přišel vyzkoušet a od tehdy mě to drží,“ vzpomíná na své začátky. „Předtím jsem hrával fotbal, ale jak jsem začal s plochou, oboje jsem nestíhal a vybral jsem si plochou dráhu.“
Zprvu si za řidítky připadal jako v ráji. „Velmi jsem se těšil, že si to konečně vyzkouším,“ přibližuje Jakub Valkovič své pocity, když začal kroužit svá první kolečka po žarnovickém oválu. „Tehdy to byl pro mě nepopsatelný pocit, byl to adrenalin a naplňovalo mě, když jsem jezdil.“
Ovšem každý začátek je těžký. „Moc mi to nešlo,“ usmívá se s odstupem dvou let. „Uměl jsem se akorát pohnout, to jediné mi šlo (smích). Pamatuju si, že poprvé jsem celou zatáčky ve smyku projel na exhibiční jízdě při závodech Slovensko vs. Česká republika. Tehdy jsem se překonal a podržel jsem to celou zatáčku.“
V ten moment bylo o kariéře nového závodníka rozhodnuto. „První sezóna byla taková zkušební,“ bilancuje plochodrážní rok 2015 ve svém podání. „Ale na konci sezóny mi to šlo celkem dobře. A tak jsem se rozhodl, že budu pokračovat v ploché dráze i v následující sezóně už jako závodník.“
České závody nabízí řešení
Žarnovický test match mezi domácím týmem a výběrem České republiky se měl výrazným písmem do plochodrážního curriculum vitae Jakuba Valkoviče zapsat ještě jednou. Rok se sešel s rokem a loni v dubnu byl hrdina našeho vyprávění již článkem sestavy kouče Jána Daniela. V Žarnovici není zas až takový problém setkat se s natřískanými ochozy a on sám to zažil třeba o půl roku dříve, kdy se v rámci exhibičních jízd předvěděl publiku spolu s Davidem Pacalajem při Zlaté přilbě.
„Bylo to pro mě jiné jezdit na tréninku a jezdit na závodech o přestávkách,“ připouští Jakub Valkovič. „Na tréninku jsem byl v klidu a na závodech bylo hodně lidí, takže jsem měl stres a nešlo mi to tak dobře. Moje pocity před prvními závody nebyly bůhvíjaké. Měl jsem stres už od rána a trochu jsem byl i nervózní. Ale po prvé jízdě to už bylo lepší.“
Slováci v test matchi nenavázali na vítězství z předchozího roku, avšak ve vyrovnaném duelu naše borce dost potrápili. „Po závodech už bylo dobře,“ vybavuje si Jakub Valkovič. „Byl jsem rád, jak jsem to odjezdil, a byl jsem sám se sebou celkem spokojený. Těšilo mě, že jsem vybojoval aspoň ty dva body a něčím pomohl týmu.“
V řece Hron neuběhlo hodně vody, když jeho otec otočil čumák své dodávky na východ. České závody nabízely mladému závodníkovi hodně příležitostí a on se je rozhodl využívat jako jeho předchůdci, jimiž o jedenáct let dříve ukázal cestu Zdeno Vaculík se svým synem Martinem. Nicméně Plzeň a Mšeno, kde Jakub Valkovič u nás v rámci přeboru debutoval, nemají u jeho klubových kolegů příliš pozitivní renomé.
„S ocinom jsme si před sezónou řekli, že budeme brát všechny závody, které budeme moct,“ říká Jakub Valkovič. „Pro mě to bylo jedině dobře, když jsem si vyzkoušel i takové těžké dráhy jako Plzeň a Mšeno. Dalo mi to zkušenosti. I když potom, co jsem byl zvyklý jen na žarnovickou dráhu, bylo dost těžké tam jezdit.“
Nicméně mladý Slovák ostudu neudělal a postupně začal i trápit ostatní závodníky. „Chtěli jsme absolvovat všechny závody přeboru ČR,“ přibližuje své uvažování. „Potřeboval jsem se hlavně rozjezdit a nešlo mi až tolik o výsledky. Byla to první sezóna, ale sem tam se podařil i dobrý výsledek. I tuhle sezónu bychom chtěli odjezdit celý přebor.“
První závody mají nesmírnou váhu
Český přebor se Jakubu Valkovičovi zamlouval. Poznal nové dráhy a sbíral zkušenosti s vervou aljašského zlatokopa, který narazil na slibný claim. Stejné to bylo i s žarnovickým týmem, který absolvoval první ligu poprvé bez koaličního partnera. A ve Slaném a ve Svitavách si po závodech šel stoupnout na nejnižší příčku pódia.
„Já jsem rád jezdil na přebor,“ souhlasí. „Bylo to něco jako bodovaný trénink, nebyly to žádné velké závody. Postupně jsem se vyjížděl a sbíral jsem zkušenosti z různých drah v Čechách. Na první ligu jsme měli mladý tým, každý z nás sbírá zkušenosti. Někdy se nám podařilo překvapit soupeře, ale věřím, že letos se umístíme lépe.“
Jakub Valkovič nechyběl ani v české juniorce, která po své ouvertuře zkraje května vyvrcholila svým druhým a posledním dílem v Divišově o dva měsíce později. „Na každé z drah v Čechách jsem byl poprvé,“ bilancuje. „Všude jsem to teprve poznával, takže jsem ani neplánoval, že bych se chtěl v juniorce nějak umístit. Ale v Divišově jsem si jel svoje, nedělal jsem chyby a udělala celkem dobrý výsledek. Bylo to sedm bodů a páté místo celkově v juniorce od devatenácti let. Určitě budu jezdit na závody do Čech i letos. Tam jich budu mít asi nejvíc.“
Nová sezóna užuž natahuje ruku, aby zaklepala na dveře. Na Slovensku se začíná již druhý dubnový den. A na pořadu není nic menšího než mistrovství Slovenska, které pořadatelé pojali jako kvalifikaci pro mistrovství světa a Evropy. A Speedway Club Žarnovica čeká debut v české extralize.
„Ano, sezóna se už blíží, počítám, že v půli března už budeme trénovat,“ těší se Jakub Valkovič, přičemž neskrývá, že jej nové výzvy oslovují. „Co se týká prvních závodů, tak ty budou důležité, protože je to kvalifikace na mistrovství světa a Evropy. Budu se snažit zajet co nejlépe, abych měl co nejlepší pozici v té nominaci. Také bych se chtěl dostat do nominace na závody extraligy. Byla by to pro mě velká zkušenost a chtěl bych pomoct týmu.“
Během zimních měsíců však Jakub Valkovič jen nesnil za pecí se založenýma rukama. „Snažil jsem se připravit co nejlíp na sezónu,“ říká. „Chodil jsem běhat, cvičit, hraju hokej. Hlavně v prosinci a v lednu, když byly velké mrazy, jsem hodně chodil bruslit a hrát hokej.“
Jakub Valkovič děkuje:
„Chtěl bych poděkovat rodičům, sponzorům, Speedway Clubu Žarnovica a také fanouškům za podporu.“
Foto: Mirek Horáček, Karel Herman, Eva Palánová a Antonín Škach
Žarnovica – 27. února
Hlavní část sezóny 2017 se blíží mílovými kroky, nicméně na korunovaci mistrů je přece jen příliš brzy. To ovšem není případ Slovenska, kde se tamní šampionát uskuteční hned první dubnovou neděli. Martin Búri, předseda Speedway Clubu Žarnovica, se magazínu speedwayA-Z svěřil, že za tak časným termínem stojí natřískaný žarnovický kalendář ruku v ruce s novou filozofií určit reprezentanty na základě výsledků na dráze.
„Mistrovství Slovenska v dubnu děláme z různých důvodů,“ vysvětluje Martin Búri. „Původně jsme tehdy chtěli dělat český přebor nebo MACEC Cup, abychom měli jakousi kvalifikaci pro nasazování do závodů mistrovství světa a Evropy, protože už máme více závodníků.“
Nicméně termínový kalendář na žarnovickém Městském stadiónu se rychle začal plnit a možností ubývalo. „Přihlásili jsme se do třech lig,“ pokračuje Martin Búri poznámkou od účasti SC Žarnovica v extralize, první lize a poháru přátelství. „Dohromady už máme osm závodů, tak jsme už o přebor nežádali o přebor.“
Snaha udržet kontinuitu obnoveného mistrovství Slovenska, které se svou renesancí v sezóně 2009 přeměnily z někdejší kvalifikace pro mistrovství Československa v regulérní národní šampionát, byla pochopitelná.
„Také jsme dost nečekaně přišli ke kvalifikaci do SGP 2018,“ dodává šéf mladšího z dvojice žarnovických klubů. „Spolu se závody mistrovství Evropy dvojic to jsou dva významné, ale nákladné podniky. Proto jsme nechtěli přidávat si ještě MACEC Cup, který také něco stojí. Proto jsme hned jako první závody dali mistrovství Slovenska, jejichž výsledky budou směrodatné pro rozdělování míst na mistrovství světa a Evropy.“
Mšeno – 17. srpna 1996
Vývoj po sametové revoluci z listopadu 1989 byl zpočátku mnohdy charakterizován překotným odstraňováním minulých pořádků. Kupříkladu v Hodoníně oslavovali narozeniny prezidenta Masaryka nástěnkami ve výlohách obchodů ve stejném stylu, jako když na nich byli vůdci světového proletariátu. Na školách začali učit angličtinu vynikající ruštináři, kteří však ve svém novém přednášeném jazyce uměli možná ještě méně než Belmondo ve slavném Muži z Acapulca. Změn se dočkala také plochá dráha. Obě ligy se ke stylu dvojutkání vrátily jen na čas, ovšem o mistru republiky jednotlivců se s výjimkou sezón 2000 a 2001 rozhodovalo v jediném finálovém podniku v letech 1990 – 2007. Svého prvního titulu se tímto způsobem dočkal před dvaceti lety také Tomáš Topinka. Rozhodně nebude na škodu na něj se současným koučem pražské Markéty zavzpomínat. Už jen třeba proto, že se tímto výkonem zařadil do úzké skupinky devíti plochodrážníků, kteří slavili zlato dříve než čtyřiadvacetiny. Anebo že se tehdy Mšeno vůbec poprvé rozsvítilo umělým osvětlením.
Ze slibného juniora do užší české špičky
Historicky první mistrovství republiky, které vyvrcholilo jediným finálovým podnikem, mělo roku 1990 poměrně složitý kvalifikační systém. Jak čtvrtfinále, tak semifinále se neslo v dvoukolovém duchu. Závodníci, kteří se umístili na lichých místech v prvním kole, našli ve druhém kole protivníky na sudých pozicích z druhého závodu.
Počínaje sezónou 1991 se kvalifikační proces výrazně zjednodušil. Sice si nechal tři úrovně počínaje čtvrtfinále pro výkonnostně nejslabší přes dvojici semifinálových podniků až do finále, ovšem závody se nezdvojovaly. Tomáš Topinka vstoupil do nejstaršího motoristického šampionátu naší země v srpnovém semifinále na plzeňských Borech.
Skončil šestý, aby mu posléze o měsíc později při finále v Březolupech patřila jedenáctá příčka. Vytane-li vám na mysli myšlenka o průměrném výkonu, je třeba si uvědomit, že hrdina našeho vyprávění ve svých sedmnácti kroutil teprve svou vůbec první kompletní sezónu vůbec. A překvapil už jen tím, že se ve svém věku do finálového šampionátu vůbec kvalifikoval. Žádnému jinému juniorovi se totiž podobný kousek nepodařil.
Tomáš Topinka po finále 1996 ve Mšeně:
„V prvních dvou rozjížďkách jsem byl pouze druhý, ale předpokládal jsem, že body ztratí i největší soupeři, což se potvrdilo. V rozjezdu o titul jsem kupodivu nebyl nervózní. Všiml jsem si, že Tonda chtěl vyvézt Bohouše a využil jsem toho, že se perou mezi sebou a protáhl jsem se mezi ně.“
Zkraje devadesátých let se finalisty českého šampionátu stávalo více a více juniorů, kteří se dokonce v závěrečných klasifikacích prosazovali na úkor svých starších soupeřů. V září 1992 byl Antonín Šváb sedmý, o jedinou příčku před Tomášem Topinkou. Antonín Šváb skončil napřesrok v Chabařovicích, kde dráha po předchozích deštích připomínal plastelínu, čtvrtý. Hrdinou dne byl mladičký debutant Marián Jirout, jenž byl pátý.
Tomáš Topinka se z ústeckého předměstí vracel s osmou příčkou. Napřesrok si ve Mšeně o místečko polepšil, když se mu po dvou vítězstvích ozvala z motoru hromová rána. Nejlepším závodníkem juniorského věku se stal pátý Robert Král. Tomáš Topinka se však už úspěšně etabloval i na mezinárodní scéně.
O vlásek mu unikl postup do světového finále jednotlivců ve Vojensu, odkud vedla cestička rovnou do prvního ročníku Grand Prix. Debutoval s nároďákem, sahal po medailích ve světových juniorech a dobře se živil v britském King’s Lynn. V pětadevadesátém skončil v českém finále ve Mšeně coby bronzový, když výše stáli jen Antonín Šváb a vítězný Zdeněk Tesař.
V šestadevadesátém se do mistrovství republiky vrátilo čtvrtfinále, které bylo o rok dříve plánováno do Kopřivnice, ale muselo být zrušeno vinou malého počtu přihlášených. Zbytek programu eskaloval během čtyř dnů v půli srpna. V úterý semifinále v Praze, ve středu druhé v Pardubicích a v sobotu finále ve Mšeně.
Tomáš Topinka se v Praze divákům ukázal na nejvyšším stupínku pódia. „Vyhrál jsem s třinácti body?“ kroutí hlavou nad vyplněným programem. „To si nepamatuju, vůbec, vůbec nepamatuju.“ V průběhu celého večera přitom nebyl první jen v rozjížďkách s Antonínem Kasperem a Petrem Vandírkem.
Začátek za očekáváním
Finále mistrovství republiky jednotlivců se ve Mšeně v srpnu 1996 konalo již počtvrté za sebou. Tomáš Topinka byl ještě závodníkem pražského Olympu, nicméně k městečku poblíž Mělníka měl specifický vztah. Nejenže tu našel svou budoucí manželku Romanu, ale v osobě Jiřího Opočenského i spolehlivého přítele a sponzora.
„Tyhle závody byly speciální,“ netají se Tomáš Topinka ve svých vzpomínkách na rozhodující závod šampionátu zpřed dvaceti let. „Jirka chtěl, abych to vyhrál, snesl by modrý z nebe, ale ne za tu cenu, že bych podváděl.“
Díky Jiřímu Opočenskému, který působil ve funkci jednatele producenta jízdních kol Oliba, začal vzkvétat také mšenský plochodrážní stadión. Vrchol přišel právě v šestadevadesátém, kdy české finále se stalo prvním zdejším závodem pod umělým osvětlením. Poté, co po sezóně 1987 musel svá světla umístěná rovnou nad oválem odstranit AMK Slaný, jelikož odporovala předpisům FIM a bránila v přidělení světového finále juniorů, se u nás večerní závody konaly jen na Markétě. Pardubický Svítkov se měl rozzářit světlem reflektorů až o takřka sedm let později.
Antonín Kasper po finále 1996 ve Mšeně:
„Byly to vyrovnané závody, které poznamenal déšť. Měl jsem nejhorší dráhu, dost vyježděnou. Věřil jsem ve vítězství, ale Topinka jel chytře, trochu mě křižoval v zatáčkách.“
Ze štědrého srdce Jiřího Opočenského však před dvaceti lety kupříkladu profitoval i Roman Matoušek. Po pražském semifinále se vracel na ligu do Sheffieldu, odkud si odskočil do Mšena, aby hned mířil zpátky do ostrovní monarchie královny Alžběty II.
„Maťas jel do Mšena s tím, že chce porazit Topase na jeho vlastním motoru,“ usmívá se Tomáš Topinka. „Jirka mu ho půjčil. Byly to motory od Weise, kterej‘ nám je tenkrát dělal.“
Program třetí srpnové soboty anno domini 1996 startoval již úderem osmnácté fotbalovým utkáním SK Mšeno proti fotbalovým internacionálům. Během následné třičtvrtěhodinové přestávky odtrénovali junioři, kterých oproti zvyklostem předchozích let bylo i s náhradníkem sedm. Svítící areál přitáhl takřka tři tisícovky divákům, jimž se závodníci přišli představit o půl deváté.
Tomáš Topinka neměl zrovna povedený vstup do závodu s ohledem na ambice, které spolu se svým patronem živil. V cíli rozjížďky s číslem jedna byl před ním Antonín Kasper, o čtyři jízdy později jej porazil Bohumil Brhel.
„Chtěl jsem mít závodníky typu Bogase a Tondy na začátku za sebou,“ vrací se dnešní kouč pražské Markéty do kůže závodníka. „Myslím, že se ještě jezdila jedna guma. To, že jsem se s nima neporovnal, je věc jiná.“
V té chvíli se už závod bohužel netýkal Davida Suchana. Pražský junior upadl ve čtvrté jízdě tak nešťastně, že skončil se zlomeným bederním obratlem v mělnické nemocnici. Závod za něho dokončoval Pavel Ondrašík, čerstvě dvojnásobný juniorský šampión naší země, jenž se do Mšena kvalifikoval jako náhradník.
Po dvou sériích se na čele průběžné klasifikace hřáli neporažení Antonín Kasper a Bohumil Brhel. O bod za nimi zůstával Václav Milík, který prohrál s Antonínem Švábem v rozjížďce s číslem tři. Čtyřbodovým skóre prozatím kromě Tomáše Topinky disponovali ještě Michal Makovský, Antonín Šváb, Jiří Štancl a Marián Jirout. Jenže noc byla ještě hodně mladá na dělání závěrů.
Třetí nejmladší šampión české historie
V rozjížďce s číslem čtyři Tomáš Topinka konečně zvítězil před pardubickým triem ve složení Michal Makovský, Marián Jirout a Vladimír Kalina. Záhy kvůli technickým patáliím předčasně skončil Jiří Štancl. Třináctá jízda měla svého vítěze znovu v osobě Tomáše Topinky, který proburácel pod šachovnicovou vlajkou před zraky Romana Matouška, Václava Milíka a Pavla Ondrašíka.
Po čtyřech sériích se čistým štítem nemohl chlubit už nikdo. Zdeněk Schneiderwind rozehrál večer nulou z úplně první jízdy, ale pak přestal vítězit až s koncem závodu. V desáté jízdě získal skalp Bohumila Brhela. Antonín Kasper hned vzápětí přidal třetí triumf, avšak v v rozjížďce s číslem patnáct skončil až třetí za Bohumilem Brhelem a vítězným Mariánem Jiroutem!
„Jirka před touhle jízdou říkal Máriovi ‚vyhraj a já ti koupím bednu šampusu‘ a on ji fakt vyhrál!“ nemůže dodnes Tomáš Topinka uvěřit, že si tehdy dvacetiletý pardubický junior vskutku poradil s oběma českými esy naráz. Každopádně závod dostal rázem nový náboj, protože na začátku poslední série měli Tomáš Topinka, Antonín Kasper i Bohumil Brhel na hrotu aktuálního pořadí po deseti bodech.
Boj o mistrovský titul vrcholil. Tomáš Topinka vzhledem k jedničce na své vestě šel na ovál jako první. A vyhrál. Stejně tak Antonín Kasper v rozjížďce s číslem devatenáct. A nakonec v úplně poslední jízdě dne i Bohumil Brhel, když porazil Petra Vandírka. Zdeněk Schneiderwind, který zvítězil počtvrté v řadě v osmnácté jízdě, už měl jistotu, že na něho žádný z věnců nezbude. Z oblohy se již snášel déšť a o šampiónovi pro rok 1996 mě rozhodnout tříčlenný rozjezd.
Bohumil Brhel po finále 1996 ve Mšeně:
„Nezvládl jsem dvě jízdy, když začalo pršet, neboť mi nevyšel start. Zašpinily se mi brýle a dopředu jsem se už nedostal. Navíc v rozjezdu o titul mně vypověděla službu motorka. Musel jsem si na poslední chvíli vzít náhradní, která měla ojetou gumu.“
Jeho start se nepovedl a musel být opakován. „Když jsme šli na rozjezd, začalo pršet,“ ujímá se slova opět Tomáš Topinka, v jehož paměti se na rozdíl od úvodu závodu repete dodatkové jízdy zapsalo pořádně hluboko. „Tonda si všímal Bohouše a mě nebrali v potaz. Tonda ho vyvez‘ a já je oba v prvním výjezdu podjel. Tonda pak po mně šel, ale už mě nepředjel.“
Minula třiadvacátá hodina a bylo rozhodnuto. Ceny předával oštěpař Jan Železný, čerstvě zlatý z Olympiády v Atlantě. Nejprve přišel na řadu třetí Bohumil Brhel, poté vicemistr Antonín Kasper a nakonec šampión Tomáš Topinka. Ten ovšem žádné velké oslavy neorganizoval, protože se po prodělané menší chřipce necítil ve své kůži. I proto odřekl svůj start v nedělní polské lize.
„Když vezmu závodníky, co tam jeli, je to neuvěřitelný,“ komentuje svůj titul po dvaceti letech. „Když se podíváš na startovku, je tam spousta lidí, který přestali závodit před iks lety. Vidím tam třeba Vencu Milíka, dneska mám v centru sportu jeho syna. Mrzí mě, že jsme spolu nikdy nestáli na startu. Tak to je, čas nezastavíš.“
Před dvěma desítkami let však Tomáš Topinka byl přece jen v úvodních fázích své kariéry. Bylo mu dvaadvacet. Husarský kousek stát se mistrem ve stejném věku měl tehdy za sebou pouze Václav Verner a Jiří Štancl, jenž prvně triumfoval už ve svých jednadvaceti.
„Nepřemejšel jsem nad věkem, co můžu, nemůžu, neřešil jsem to, jel jsem závody a chtěl vyhrát,“ přibližuje Tomáš Topinka své tehdejší postoje. „Ve Mšeně to tenkrát dopadlo, jak to dopadlo. Štěstí bylo, že Mário porazil Tondu a Bohouš prohrál ještě s tím Zdeňkem. U sportu musíš mít všechno. Bejt‘ připravenej‘, mít štěstí. A tady se to všechno sešlo.“
finále mistrovství republiky jednotlivců 1996 – Mšeno:
1. Tomáš Topinka (Praha) 13+3, 2. Antonín Kasper (Praha) 13+2, 3. Bohumil Brhel (Praha) 13+1, 4. Zdeněk Schneiderwind (Praha) 12, 5. Michal Makovský (Pardubice) 10, 6. Václav Milík (Pardubice) 9, 7. Marián Jirout (Pardubice) 9, 8. Petr Vandírek (Plzeň) 8, 9. Roman Matoušek (Slaný) 6, 10. Vlastimil Červenka (Březolupy) 6, 11. Antonín Šváb (Praha) 5, 12. Richard Wolff (Praha) 5, 13. Jiří Štancl (Plzeň) 4, 14. Robert Král (Březolupy) 4, 15. Vladimír Kalina (Pardubice) 2, 16. David Suchan (Praha) 0, náhradník Pavel Ondrašík (Praha) 1
Mládí poráží rutinu teprve až v nedávných letech:
Druhý ročník Mistrovství Republiky Československé, jak se oficiálně jmenoval náš individuální šampionát ve svých počátcích, vrcholil o víkendu 14. – 15. října 1950 na stadiónu plzeňského Sokola Pod výstavištěm. Miloslav Špinka udělal maximum pro zisk titulu. A ve finále vítězů, tehdejší obdobě finále A, mu ujeli jen Angličané Phil Bishop a Roy Craighead.
Pardubický závodník, jehož všichni uctivě oslovovali Mistře ještě po více než padesáti letech, se však opravdovým mistrem nestal. Stál sice na stupních vítězů bohatší o deset tisíc tehdejších korun, což v dobách průměrně měsíční mzdy těsně pod devět stovek byl opravdu balík. Miloslav Špinka však smutnil, byť jeho největší rival Rudolf Havelka skončil v závodě až šestý. Byl však druhým nejlepším československým státním občanem, takže díky systému mistrovských bodů srovnal krok s Miloslavem Špinkou.
Na pomocná kritéria byl lepší Rudolf Havelka, který se stal mistrem republiky. Za titul inkasoval třicet tisícovek, o pět více než Miloslav Špinka. Ten ještě počátkem tohoto tisíciletí nemohl přenést přes své srdce, že se Rudolf Havelka údajně domluvil s Hugo Rosákem a Janem Lucákem, že se mu v umísťovací jízdě, tedy jakémusi finále B, nebudou plést do cesty. A korunkám pak společně utrhali drápky na bujarém oslavném večírku.
Necháme-li ovšem stranou dobové kuloární informace, mistrovství republiky 1950 bylo historické v zásadě ve dvou skutečnostech. Za prvé bylo poslední až do roku 1954, kdy Svazarm vypsal poprvé svoje šampionáty ve všech motoristických disciplínách. Ad dvě, Rudolf Havelka se stal mistrem ve svých třiadvaceti letech. Protože se v dalších letech na mistrovský trůn prosazovali borci, kteří měli blíže než k třicítce ke dvacítce nebo už třicítku překročili, stal se z výkonu Rudolfa Havelky letitý pomník.
Až roku 1970 jej překonal Jiří Štancl, který první ze svých dvanácti šampionátů vyhrál na prahu jednadvaceti let. I jemu se podařilo vztyčit milník, protože se něco podobného povedlo až Matěji Kůsovi o další tři desítky let později. Slavit prestižní titul v mladším věku dokázali jen devatenáctiletý Václav Milík. A pochopitelně Martin Vaculík, sedmnáctiletý šampión, jež ovšem ve světle historických statistik jako by nebyl jediný český mistr z jiné země, ale rovnou z jiné galaxie.
Jiří Štancl však měl ve srovnání se svými mladšími následovníky o poznání horší výchozí pozici. On se totiž ve svých sedmnácti ještě víceméně na černo proháněl po polepském asfaltu za řidítky letité tátovy dvěstěpadesátky, zatímco oni již tři sezóny regulérně závodili s pětistovkou. I proto jsou mladší mistři České republiky záležitostí posledních let. Ale ještě při vší úctě k mládí, kdyby se Václav Milík věnoval i nadále skokům na trampolíně, zlato by stejně slavili starší borci.
Výjimečnost bezmála půlstoletí starých výkonů Jiřího Štancla tkví také ve faktu, že do svých třiadvaceti let vyhrál dva individuální tituly. Mezi osmi dalšími stejně starými mistry se zisk zlaté medaile podařilo zopakovat pouze Václavu Milíkovi a to rovnou třikrát. Jenže porovnávat výkony napříč léty je vždy ošidné, což může potvrdit konec konců i Martin Vaculík. Po nezdařené obhajobě z roku 2008 se totiž už nikdy do českého mistrovství republiky nevrátil. A tak se můžeme jen navždy planě dohadovat, jak by se vše vyvíjelo, kdyby Slovák, jenž ve svých dvaadvaceti vyhrál velkou cenu, startoval v mistrovství republiky jednotlivců pravidelně doposud.
Nejmladší mistři republiky jednotlivců:
věk:
závodník a sezóna:
17 let
Martin Vaculík – 2007
19 let:
Václav Milík mladší – 2012
21 let
Jiří Štancl – 1970
Matěj Kůs – 2010
Václav Milík mladší – 2014
22 let
Václav Verner – 1971
Tomáš Topinka – 1996
Václav Milík mladší – 2015
23 let
Rudolf Havelka – 1950
Jiří Štancl – 1972
Antonín Kasper mladší – 1985
Michal Makovský – 1999
Václav Milík mladší – 2016
Poznámka: věk je odvozen od data narození, jeho hodnota v tabulce tedy vyjadřuje, kolikáté narozeniny daný závodník oslavil v sezóně svého triumfu
Kolín – 18. února
Ze svého věku si tropí žerty, jako když si loni nejsoukromější část své kombinézy opatřil nápisem o mladém veteránovi. Více než letopočet na jeho licenci je však obdivuhodnější fakt, že stále patří mezi členy nejužší české plochodrážní špičky. Kdyby se Václav Milík svého času rozhodl místo motocyklů zůstat u skákání na trampolíně, stal by se loni absolutistickým králem českých šampionátů. Takto musel zaknihovat další stříbra, avšak nesmíme zapomínat na jeho reprezentační úspěchy a zejména fantastický bronz z mistrovství světa dlouhodrážních družstev. Josef Franc je kromě skvělého závodníka také báječným vypravěčem s neotřelými názory, což ostatně prezentuje sám v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z.
speedwayA-Z: „Byl květen, v Mariánských Lázních se jelo mistrovství republiky na dlouhé dráze. Startovní listina byla slušná, závody pěkné. Ale nakonec, světe div se, Pepe neobhájil své předchozí mistrovské tituly. Čím to?“
Josef Franc: „Byl to závod jako každej‘ jinej‘ závod. V průběhu zahajovacích jízd všechno fungovalo výborně. V první z jízd s Kattem jsem ho ve druhým nebo třetím kole předjel. Věřil jsem, že ve finále vybojuju titul, protože motorka jela výborně. Měl jsem nejvíc bodů, vybral jsem si na finále venek. Věřil jsem si, že odpálím od startu. V prvním vinglu jsem byl druhej‘ za Kattem, ale přichomejtl‘ se tam ten zelenej‘ Eibl. Říkal jsem si ‚mám na to čtyři kola, musím udržet nervy na uzdě, nesmím dělat chyby‘. Vymyslel jsem plán, jak se dostat před ně. Eibl nepovolil, to samý Katt, cejtil vítězství. Nepovedlo se mi to a bohužel jsem musel sklonit hlavu. Mrzalo mě to, neměl jsem ani chuť slavit třetí místo, když mě porazili závodníci o nic lepší než já. Mrzelo mě to, je to o souhře náhod a štěstí. Je škoda, že se rozhoduje v jedný finálový jízdě. Celodenní dřina pak vyjde vniveč. Ale to jsou výmluvy, spíš omluvy, že jsem nedokázal vyhrát. Všechno špatný ale je pro něco dobrý. Člověk ví, že nesmí usnout na vavřínech, ale pořád se musí zlepšovat. Motivační nervozita je, že si člověk přemítá v hlavě jednoho závodníka po druhým, jak na něj může vyzrát. Ta nervozita přichází každej‘ závod. S tím se závodník musí porvat a nesmí druhýmu ukazovat ani svoje slabiny, ani přednosti. To je třeba se naučit a já potřebuju ještě tu jednu, dvě sezóny, abych získal více profesionality.“
speedwayA-Z: „Po závodech v Mariánských Lázních jsi své třetí místo glosoval, že je to jakási forma tréninku na prohry. Tvá slova se tak trochu ukázala jako prorocká v Mühldorfu. Dvanácté místo v mistrovství světa na dlouhé dráze nepamatuješ, že?“
Josef Franc: „To bylo špatně. Optimální podmínky nebyly, když den v kuse pršelo. Musím na svoji obhajobu říct, že jsem na ten závod byl maximálně připraven jak materiálně, tak v rámci ostatních možností. S tím jsme tam jeli, ale počasí se podepsalo z velký části na výsledku. Strašně mě to mrzelo, jak jsem v úvodu finále mistrovství světa vyhořel. Mělo to další dohru a je to spíš velká ostuda. Několik dnů před tím závodem jsem si pořídil novej‘ motor na dlouho, ani jsem si netrouf‘ s ním vyjet. Nepřišlo mi, že by to v těch extrémních podmínkách bylo přínosem. Když trenér elektronickou tužkou dělal zpětně rozbor, shodli jsme se a občas i neshodli, v čem byl problém. Samozřejmě hodně v jezdeckejch‘ chybách, ale i v nastavení motorky. Jsem si toho vědom a nesu za to plnou odpovědnost. A připojuju velkou omluvu realizačnímu týmu.“
speedwayA-Z: „Smůla se ti ve finálové části světového šampionátu na dlouhé dráze lepila na kola i nadále, třeba v podobě defektu během semifinále ve Forsse. Mohutný finiš, kde ti ve Vechtě nakonec chyběl krůček na bednu, tě nakonec dostal na sedmé místo závěrečné klasifikace. Jak jej hodnotíš?“
Josef Franc: „Já nad tím nepřemejšlel… Teď se rozmejšlím, jestli je to špatně nebo dobře. Ale v seriálu se úvodní chyba špatně dohání. Když se ti daří, myslíš si, že jsi nadčlověk, a uděláš z dobrýho výsledku maximum. To dokáže jen pár závodníků. Po tý úspěšný neúspěšný předchozí sezóně se na to špatně odpovídá. Člověk se připravuje hodně podobně na pouťák i mistrovství světa a pak neúspěch mrzí. Po těch dvou sezónách, kdy se mi dařilo, jsem věděl, kde můžu jet dobře. A že na těch špatnejch‘ drahách se budu muset víc snažit. Částečně se to dařilo, ale tím prvním závodem v Mühldorfu jsem si to hodně pokazil. Musím říct, že po tom, co jsem předváděl, je sedmý místo dobrej‘ výsledek. Nebo uspokojivý na to, kdybych nevěděl, že jsem postoupil z challenge. To už totiž do zbytku finále vstupuješ s tím, že tam pojedeš i další rok, je tam jistota a to je lepší. Jsou to výsledky mojí práce, což není k chlubení, když vezmu standard, z něhož jsem chtěl vycházet před třemi lety. Můžu si udělat rozumnou rekapitulaci dozadu, co za tím vězí. Ale největší přínos je trenér, vidí ve mně potenciál a chtěl by víc než já. Vidí ve mně dobrýho závodníka a je mi líto, když to pak prezentuju takhle špatným výsledkem. Už teď čerpám z toho nejlepšího, co mi Zdenda může dát. On tím prošel, v mnoha případech mi proto dokázal pomoct a ví, o čem mluví. Teď už je na mý vyzrálosti, jak s jeho pomocí a radama můžu naložit. Moc bych si přál, kdybych to přeměnil v individuální úspěch. A moh‘ mu to vrátit. Byl by to náš společnej‘ úspěch.“
speedwayA-Z: „Kdo se v sobotu v půlce července nepřišel podívat do Mariánských Lázní, mohl jedině litovat. Sluníčko rychle vyhnalo mraky z oblohy a vy jste v báječném závodě podobně naložili s pesimistickými náladami domácích fanoušků. Jak se na český bronz v mistrovství světa dlouhodrážních družstev díváš s odstupem více než půl roku?“
Josef Franc: „Chtěl bych hlavně poděkovat AMK Mariánské Lázně, že dokázali uspořádat takhle velký závody. Nevím, jestli se to bude moc ještě opakovat, ale doufám, že jo. Děkuju jim taky za kus prostoru, o kterej‘ jsem je poprosil na moje propagační místo. Moc si toho vážím a děkuju, že mi vyhověli, vím, že to není jednoduchý. Sen nejenom nás závodníků o medaili se proměnil ve skutečnost. Hodně lidí si to přálo už moc let předtím, kdy už k tomu bylo i nakročeno. V průběhu závodu byly náznaky, že by byla šance na ještě lepší umístění, než je bronzová medaile. Byl bych rád realista. Važme si bronzu, co jsme získali jako jeden tým. A každej‘ z nás splnil úkol, co si v tom závodě určil. Z mýho úhlu pohledu jsem si odved‘ svou práci dobře průměrným výkonem. A nebudu se nadvyšovat nad výkon Hynka, kterej‘ zainvestoval tak trochu naslepo a hodně se mu to vyplatilo. Určitě ho to nakoplo to dalších závodů a teď už víme, že letos pojede celej‘ seriál finále mistrovství světa. Nakoplo ho to motivačně k dalším úspěchům. Je to víc než jeden závod, je to seriál, to není jednoduchá záležitost. Uvidí se, jak na tom bude, jestli bude mít chuť se tomu věnovat i v dalších sezónách. Vím, jak to funguje v zákulisí, co není moc vidět. Proto jsem se v Mariánkách rozhodoval, jestli mám zasahovat do rozjížděk, protože vám, že se mi podobný strategický čáry můžou negativně vrátit v případě neúspěchu jako na podnosu. Proto jsem do toho nakonec jako kapitán nezasahoval, nechal jsem jet férovej‘ závod, i když byly možnosti, jak získat víc bodů. Není to jednoduchý při velkým závodě, v Mariánkách chodí spousta lidí radit a pomáhat, což může někdy fungovat i negativně. Já už vím, kdyby mi radil kdokoliv, jdu stejně svým směrem. Je tady Zdeněk Schneiderwind, já bych se nenechal ovlivnit nikým jiným. Uvidíme letos, je těžký hovořit o ambicích. V Rodenu jsem byl jednou nebo dvakrát, je to trošku specifická dráha, ale na Holandsko dobře sjízdná, to musím říct. Ale když se nestartuje, je tady absolutně nemožný bojovat zezadu. Obhajoba bude hodně těžká, Holanďané budou hodně dominovat. Když bude všechno fungovat jako v Mariánkách, šance na dobrý umístění je. Když to fungovat nebude, je ale šance i na horší výsledek. Je to i o koulích, jak jsem si přečet‘ (smích).“
speedwayA-Z: „Swingfield coby dějiště finále mistrovství Evropy na travnaté dráze nebyl mezi závodníky přijímán s otevřenou náručí. Tebe zastavil defekt, avšak po vítězství ve finále B jsi v áčku skončil čtvrtý. Kousíček od medaile…“
Josef Franc: „Swingfield, velký zakoulení očima. A jé, jé! Podle zkušeností mých a trenérovejch‘ je tohle nejlepší a jediný místo v Evropě, kde se jede líp, když je po dešti nebo mokro. V základních rozjížďkách jsem po závodnických chybách postoupil do béčka. Jedna z posledních možností, jak postoupit, byla vyhrát. Jel jsem z šestky. Zrovna z ní se v průběhu závodu moc nevyhrávalo a nebylo moc velká procentuální šance vyhrát ani teď. Takže jsem vstupoval do nejistoty a zároveň poslední šance dostat se do áčka. Povedlo se mi odstartovat a projet první zatáčkou. Když se ti to povede, ve Swingfieldu už není šance to pustit. Spad‘ mi kámen ze srdce. Shodou okolností jsem do áčka získal taky šestku. Věřil jsem si, že by se to mohlo povýst ještě jednou, ale konkurence byla už našlápnutější než v béčku. Jedině svou vlastní chybou jsem nakonec přišel o medaili do sbírky. Je to moje chyba, že jsem nedokázal získat lepší umístění než čtvrtý místo. Jízda byla zastavena po pádu. Nebylo už vidět, jelo se naslepo. Na tý šestý pozici bylo prachu hodně, takže se jelo jakoby do území nikoho. Jak říkám, je to moje chyba, že jsem nedokázal odstartovat. Na vítězství byla i rychlost, kdyby se mi podařilo odjet, takový pozice se nepouštěj‘ ani na hranici možností. Po závodech byly smíšený pocity padesát na padesát. Po cestě domů nám navíc odešlo ložisko na předním kole, takže se nám v Belgii prodloužil víkend o dva dny. Tohohle čtvrtýho místa si vážím, skončit dvanáctej‘ by mi nepříslušelo, proto si vážím, že jsem se ve finále B vrátil do áčka.“
speedwayA-Z: „Loni jsi neměl ani polské, ani britské angažmá a v reprezentaci na krátké jezdil prakticky jen s nároďákem. Na klasických oválech jsi proto býval k vidění hlavně u nás. Tady však pevnou rukou vládnul Václav Milík. Čím si jeho převahu vysvětluješ, když zrovna ty bys mohl do banku duelů s ním položit celé pohoří svých zkušeností?“
Josef Franc: „Číslo dvě, ač s ním nejsem spokojenej‘, přísluší mně. Ať se to užší veřejnosti líbí nebo ne a reaguje, jak chce, poznámky, že by česká dvojka byl někdo jinej‘, jsou nemístný a mně se nelíbí. Od toho máme sezónu 2017 a prostor, aby si umístění, o kterým se mu zdá, obhájil na dráze. A tečka! Milerád se s Matějem utkám na dráze, a pokud se mu podaří dostat se přede mě, upřímně mu pogratuluju. Ale komentáře, že on je právoplatná česká dvojka, se mi nelíbí. Na to jsem alergickej‘, to je přesně jako, když na slyším, že plochá dráha nemá žádný výsledky. Musím uznat i jako dalších devadesát devět procent závodníků, možná kromě tý český trojky, že Venca je daleko nejlepší závodník Český republiky. Stal se z něho profesionál, má velice dobře nakročeno a stal se obávaným konkurentem v Evropě a možná i v mistrovství světa. Bývá to pro mě osobně hodně často velkým zklamáním, když vezmu sebe a jeho jezdecký schopnosti. V mezinárodním měřítku se od sebe vzdalujeme. Loni jsem ho oficiálně porazil dvakrát, i když mi loni rozhodčí při extralize v Pardubicím svým verdiktem o naší kolizi uškodil. Sebral mi to třetí poražení, to byla Vencova kolize. Každej‘ dělá chyby, ale já byl třeba pětkrát, šestkrát po startu na vedoucí pozici a Venca to během jednoho, dvou kol změnil ve své vítězství. Zas tak velká tragédie to není, úplně často se tolik nepotkáme. V Čechách není tolik závodů, utkáme se možná šestnáctkrát za sezónu. Dá se s ním závodit na dvě kola, to není špatný, ale závodit na čtyři kola s ním nejde. On je talent, má to od boha a zdědil ho po otci. Na co sedne, mu hned jde. Dneska už ví, co chce, není to už jen o tom, že jen přijede na závody a vyhraje, ví, že to toho musí dávat hodně i v zimě. Stává se z něho profesionál s velkým P. Pro nás je dobře, že máme konkurenta. Možná je to na posměch, ale na druhou stranu se těm mladším otevřely oči. A už jdou v jeho stopách, i když to není jednoduchý. V Polsku má díky otci spoustu dveří otevřených a já mu to přeju. Má štěstí, že neprošel větším zraněním, což některé závodníky přibrzdí. Co ale předvádí na motorce, je neuvěřitelný. Věří si a je vidět, že je neporazitelnej‘.“
speedwayA-Z: „Jsi asi po milión třetí českým vicemistrem. Na jednu stranu je více závodníků, kteří se v celé historii tak vysoko ani nedostali. Ovšem na druhou stranu by možná bylo na čase dát svému primátu v šampionátu ČSMS konečně bratříčka s lvíčkem v logu AČR. Jak tohle vnímáš?“
Josef Franc: „Abych řek‘ pravdu, snažím se o to už o jednadvaceti, to je sedmnáct let. A jak vidíš, nejsem toho schopen. Nenašel jsem dost dobrej‘ recept, abych porazil jedničku. Nemám spočítaný, kolikrát jsem byl vicemistra, nešťourám se v historii. Přistupuju k tomu jako každej‘ rok. Samozřejmě už to mrzí, závodím, abych byl nejlepší. Ale vlastníma chybama jsem to nedokázal vyřešit. A historik ví, že chybama plus neovlivnitelnejma faktorama jsem to ještě nedokázal. Mám pořád možnost to napravit. Ten jeden největší možnej‘ konkurent je tam tom moc dobře, je to takový volání do tmy. Jsou to závody, výsledky hovoří, každej‘ dělá chyby. Musím tomu dát prostor a uvidíme na podzim. Bylo by hezký si dát dárek na rozloučenou a proměnit mistrák ve svý vítězství.“
speedwayA-Z: „Budeme-li se bavit o mistrovství republiky dvojic v Praze, zase otevřeme causu Milík. Tvoje ambice ve spojení s Matějem Kůsem však nebyly nikterak malé. Ve finále jsi neváhal pardubického závodníka atakovat, proč jsi před ním nepřijel také k šachovnicové vlajce v rukou Stanislava Klenovce?“
Josef Franc: „Jede se to ve dvojicích, když to někdo nepokazí, vyhraje se. Nemám na to názor, nemyslím to špatně, kolikrát jsem to zkazil parťákovi já. Pamatuju si, že i kolega to zkazil mně. Mistrem republiky jsem se stal jen se Simoťákem. Na to musí vyjít všechno. Loni první půlku tahal Matěj, než jsem se chytil já. To k závodění prostě patří. V závěru jsem byl konkurenceschopnej‘ a dokázal to zhodnotit. Ale jiný než druhý místo jsme z toho nedokázali vytěžit.“
speedwayA-Z: „Bavit se o loňské extralize by svým způsobem vyznělo jako opakování toho, co jsme si už řekli, protože potenciál Václava Milíka roztopil vysokou pec, z níž proudilo pardubické zlato. Proto se tě spíše zeptám na změnu strategie, kdy jsi nechal svou pětku Matěji Kůsovi.“
Josef Franc: „Abych to uved‘ svejma očima. Průměrnými výkony v několika sezónách, úspěšnějšíma či neúspěšnýma, se pokusím říct, že Praha se může spolehnout na průměrný nebo dobrý výsledky v jakýmkoliv závodě. Po navržený změně týmu, kdy jsem z pětky šel do základní sestavy, jsem pochopil, že se manažer snaží pomoct Matějovi zorientovat se v průběhu závodu, aby založil nějakej‘ bodovej‘ základ na svým kontě. Já si nemůžu stěžovat. Měl jsem daný jízdy, i když v tom nevidím změnu. Myslím si, že Matěj potřeboval odlehčit ve svých jízdách a dát tomu svůj styl. Určitě se nemůžu chlubit, že jsem získal dvanáct bodů a vítězil nad více či méně slabšíma závodníkama a získal jsem to na pozici číslo pět. Jsem závodník, musím sbírat body, jestli bylo potřeba tuhle změnu udělat, nehodnotím.“
speedwayA-Z: „Zima byla letos pěkná, ledaři si hodně zazávodili. Ty ses byl na jejich závodech také podívat, ale určitě jsi spřádal plány na novou sezónu. Prozradíš nám, jak probíhá zimní příprava v tvém podání?“
Josef Franc: „Tojkoalice Centrum sportu, AK Markéta a AČR nám po vzájemné dohodě nabídla systém spolupráce a já se jako i další reprezentanti rozhod‘ stát se jeho součástí. Je tam asi osm členů. Počínaje prvním pondělím v prosinci doteď mám od našich trenérů a nadřízenejch’, který se skupinově snažíme dodržovat. Spíše se to přeneslo do individuálních přípravnejch‘ programů. Já si celej‘ listopad dal takovej‘ odpočinkovej‘ a stoprocentně neplochodrážní. Odpočíval jsem, zhubnul šest, sedm kilo, což mě nakoplo do navazující zimní přípravy. Ještě jedno takový měsíční kolo bych chtěl podstoupit, abych se dostal na provozuschopnou váhu odpovídající věku a vejšce. V březnu máme jet na soustředění do Goričanu. Jestli vyjde počasí, je možnost nuceně nenuceně jet trénovat. Koncem března se už plánuje hvězdnej‘ test match. To je novinka za posledních pár dnů. Jsem překvapenej‘, ale těším se, až si zajezdím. Takže jsem úplně připravenej‘. Obnovuju motocyklový park a chci postavit dvě a dvě nový motorky, abych byl maximálně připravenej‘ dle možností i financí, co budu schopnej‘.“
Josef Franc děkuje:
„Trenére děkuju a vydrž to, bejku!! Dále mechanikům Bulharovi (Jiří Georgiev) a Rozruchovi (Jakub Fencl). A sponzorům: OLYMP Centrum sportu Ministerstva vnitra, AK Markéta, K75GRAPHICS, Rezidence Vítkovka, AD MATUNA, IP Polná, cre 8, Desjoyaux bazény, BTS Express s.r.o., Jitka Kern, 3F, HP sporting, LR, stuha, Lepor, Mitas, Nicon, P+P spol. s.r.o., OTEC, POLYMED, PROTEC, Schneiderwind racing, SPEEDWAY A-Z, JAWA, bellis KVĚTINY, FUCHS, Silkolene, MPM, Speedway Anarchy, LZ ENGINEERING.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV), Mirek Horáček, Kiril Ianatchkov, Lenka Rejdová a Antonín Škach
Ufa – 24. února
Český trojlístek Lukáš Hutla, Radek Hutla a Lukáš Volejník se šťastně dostal až do ruské Ufy. Víkendový šampionát Evropy odstartoval dnešním tréninkem, po němž jsou naši reprezentanti v pohodě, jak se magazínu speedwayA-Z svěřil Lukáš Volejník.
„Trénink vcelku dobrý,“ hlásí Lukáš Volejník na dálku tří tisíc kilometrů. „Chleba se bude lámat až zítra a v neděli. Dráha suprová, krásně široká, led proti našim rybníkům neskutečně tvrdej‘, i když je teplota pořád kolem nuly. Všichni jsme zatím v pohodě a nálada v týmu je výborná.“
Pardubice – 24. února
Projekt Speedway Pro, iniciativa Hynka Štichauera, vstoupí letos na závodní scénu. Podal oficiální přihlášku do mistrovství republiky dvojic, jež je na plánu počátkem května v Plzni. V kuloárech zaznívá informace o poměrně ambiciózním spojení pardubického závodníka, nicméně samotný Hynek Štichauer ji staví do roviny spekulací. Co je, však naprosto jisté je, že po zimní operaci kyčle plánuje první svezení za řidítky plochodrážního motocyklu již příští měsíc.
„Kdo v týmu bude, je otázka,“ říká Hynek Štichauer. „Třeba pojede Káza Svoboda s Dominikem Hanákem nebo Káza s Hanccockem…“
Nicméně Grega Hancocka již kontaktovali Plzeňané se svou nabídkou na podzim a tandem Speedway Pro se má objevit i při Memoriálu Antonína Vildeho ve Slaném.
„Nejsem dohodlý s partnery,“ přibližuje pardubický závodník, jaké to je vstoupit s vlastním výběrem do oficiálního šampionátu. „Musím si zaplatit licenci a sehnat partnery, abychom to mohli jet.“
Na složení dvojice Speedway Pro si tím pádem musíme počkat nejdéle do oficiální uzávěrky sestav plzeňského závodu. Mnohem blíže je tím pádem chvíle, kdy se Hynek Štichauer letos poprvé prožene po ovále.
„Makám na noze o sto šest,“ svěřuje se. „Mám už silnější tréninky. Příští měsíc, jestli doktor dovolí, bych chtěl jet s Olympem do Goričanu a zahájit tak sezónu.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Kiril Ianatchkov