Lysá nad Labem – 10. listopadu
Zpráva, že londýnská společnost BSI definitivně přiklepla českou velkou cenu na desátý den příštího června, podnítila Josefa France k tréninku. Na výstavišti v Lysé nad Labem trénoval zejména starty. Pod kolem bylo opravdu hodně materiálu, motocykl se mu zvedal na zadní, ale do prvního nájezdu ho pokaždé stačil složit.
Abychom úvodní odstavec uvedli na pravou míru, plochodrážní expozice na výstavě Rychlá kola v Lysé nad Labem je již nainstalována. Očím návštěvníků bude o víkendu nejenom motocykl Josefa France, ale i přímo pražský závodník.
Kopřivnice – 9. listopadu
Železná vstupní brána svou ostře žlutou svítivostí ostře kontrastuje se skutečností, že od konání posledního oficiálního plochodrážního závodu na Letním stadiónu v Kopřivnici uplynulo letos v září již osm dlouhých let. Zvědavost umocňuje rovněž fakt, že na dráze jsou neklamné známky pilné práce. Areál je však uzavřený na zámek, když v tom se dole pod kopečkem od města objeví stříbrná felicie v provedení kombi, a dá pravý blinkr se zřejmým úmyslem zabočit do depa stejným vjezdem, kudy se přijížděly generace plochodrážníků.
Zpoza volantu vystupuje Pavel Matula a v ruce drží klíč od visacího zámku, který vzápětí rozpojí obětí obou křídel vrat. „Maká se,“ usmívá se někdejší kopřivnický závodník otázkám, cože se to na ovále děje. „Sundaly se prkna a natírají se konstrukce. Odstraní se tráva mezi atletickou dráhou a plochodrážním oválem a tím se rozšíří trať.“
Starší členové kopřivnického klubu jsou v otázce zachování sportu levých zatáček v městě Tatrovek spíše skeptičtí. Městské orgány je již před časem požádaly o názor na budoucnost areálu. Na jejich vize, které zahrnovaly rovněž využití pro ledovou plochou dráhu v případě mrazivého počasí, ovšem nijak nereflektovaly.
Naopak město požádalo o evropské dotace na přestavbu Letního stadiónu na sportoviště, které s oválem nepočítá. Ve svých záměrech se může opřít o špičky atletické exekutivy stejně jako o osobu Dany Zátopkové. Penízky se však na účet města prozatím nepřikutálely, takže parta okolo Adriana Rymela a Richarda Dufka plánuje, že by se do Kopřivnice někdy v květnu mohla plochá dráha vrátit v podobě přeboru jednotlivců.
„Na víkend máme grejdr, navozíme a srovnáme materiálu,“ ukazuje Pavel Matula rukou po ovále. „První zatáčka je hotová. Potok jsme drenážkou svedli do kanálu, už to odtéká a neteče na dráhu. Adrian tam změnil rádius, aby nekončili v prknech a rozšířil to.“
Dlouhatánská dráha se zkracuje směrem dovnitř. „Ve druhé zatáčce jsou ještě plotny ze strusky,“ vypráví Pavel Matula. „To musíme odvézt, ať se to nespojí s novým materiálem.“