V seriálu Drift-On-Ice je všechno při starém možná jen prozatím

Drážďany – 31. října
Richard Geyer se při ouvertuře letošní šroubkařské série Drift-On-Ice v Drážďanech nevyhnul pádu při stíhání Zdeňka Holuba, avšak nakonec ve velkém finále ukázal záda nejen pražskému závodníkovi, ale i Ronnymu Weisovi. Z pohledu obsazení stupňů vítězů se zdá, že je všechno při starém. Nicméně podívaná umně spojující závodění s atraktivní show dostala nové prvky. A co více, vedoucímu triu rostou noví soupeři. Potvrdil to Wojciech Lisiecki. Až po triumfu v závěrečné jízdě si řekl o malé finále, které ještě musel potvrdit rozjezdem, avšak nakonec v něm za sebou nechal Stanislava Mělničuka a Sergeje Malyševa. Josef Novák a Zdeněk Simota při svém debutu v závodě šroubků sbírali především zkušenosti. To samé platí o Adamu Nejezchlebovi, který však za řidítky motokrosové padesátky nechal za sebou Němku Michelle Rau, která má jen o kousíček delší vlasy než on.

 

Ronny Weis, Richard Geyer a Zdeněk Holub stojí na pódiu, kde natlačení diváci komplikují žurnalistům práci
Ronny Weis, Richard Geyer a Zdeněk Holub stojí na pódiu, kde natlačení diváci komplikují žurnalistům práci

Zelená vrána v oranžovém hejnu KTM

Improvizované depo před halou
Improvizované depo před halou

Systém Drift-On-Ice se léty ustálil na devíti závodnících. Doposud jsme byli zvyklí vídat stará známá jména, což ostatně platilo i pro dnešní ouverturu letošního ročníku. Jedinou změnou byl prakticky comeback Sergeje Malyševa, který se již kdysi podíval na stupně vítězů šroubkařské série. Chyběl věčný náhradník Alain Tripke, avšak o největší změny se postaral český kontingent.

„Ve čtvrtek večír mi to nabíd‘, v pátek jsem mu to potvrdil,“ vyprávěl Josef Novák, kterak se do startovní listině dostal místo v Anglii usazeného Poláka Rafala Konopky. Stejně jako Zdeněk Simota byl nováčkem nejen v saské sérii, nýbrž i v závodě na šroubcích vůbec. Doposud totiž v této disciplíně pouze trénoval stejně jako Plzeňan. Ten má sice zkušenosti s jízdou po hokejovém hřišti ze svého Rozbíjení ledu v Hluboké nad Vltavou, nicméně tady byl pokaždé na druhé polovině ledové plochy než jeho sparingpartner Jan Holub.

Letošní novinou jsou nové bezpečnostní blatníky
Letošní novinou jsou nové bezpečnostní blatníky

Zdeněk Holub se rázem ocitnul v roli zkušeného mazáka. Zaujatě vyprávěl o práci s plynem, a kdy utrhnout motocykl o smyku. Dodal podrobnosti o obrovských rozetách, které jsou jen o kousíček menší než ráfek. A také upozornit, že Ronny Weis s Richardem Geyerem mají ve spojce jen čtyři pružiny. Novinkou se staly bezpečnostní blatníky, které se v improvizovaném depu montovaly dozadu i dopředu.

Svou premiéru na ledě si dnes odbývaly nejen čtyřkolky, ale v padesátkách rovněž Adam Nejezchleba. Spolu se svým tatínkem Zbyňkem dorazil rovnou z posledního dílu Štancl Speedway Academy a jejich cestu přerušil pouze nocleh u Holubových v Habrovicích.

Zbyněk Nejezchleba vypráví o úpravách malého motokrosového motocyklu pro ledovou dráhu:

„Anton Klatovskej‘ mě naučil dělat kola. Blatníky nám vyrobil on sám.“

Adam Nejezchleba se chystá na svůj ledový debut
Adam Nejezchleba se chystá na svůj ledový debut

Adam Nejezchleba zamotal hlavu německého spíkra. Vyslovit jeho úkol bylo mnohem horší, než nahlas přeříkat jazykolam o tři sta třiceti třech stříbrných stříkačkách. Dlužno podotknout, že i showman, který umí rozvášnit davy, v tomto ohledu prohrál na plné čáře.

Avšak v případě mladého vlasatého českého závodníka nešlo mluvit o prohře ani náhodou. Jeho motocykl Nitro 50 vyčníval mezi oranžovými stroji KTM nejen vránou, ale především čtyřikrát nižší pořizovací cenou.

Pouze v rozjížďce s číslem jedna projel Adam Nejezchleba z ledové plochy na depo umístěné před halou bez bodu. Ve druhé jízdě skončil čtvrtý. Jaký vliv na jeho zisk měla absence Michelle Rau, ukázala už rozjížďka s číslem tři.

Ta se musela opakovat kvůli pádu bratra copaté německé dívčiny, které Adam Nejezchleba ukázal při repete záda. Přestože jel na ledě vůbec poprvé, porazil ji ještě jednou v závěrečné jízdě, kde se na rozdíl od své hlavní sokyně nenechal předjet o kolo od dominujícího Bruno Thomase. A protože děti šly na vyhlášení všechny, odvezl si domů pohár, který je vedle přilby darované Lukášem Drymlem cenným suvenýrem.

 

Překvapení na úkor domácích es

Úchvatná sedmiminutová show před zahájením
Úchvatná sedmiminutová show před zahájením

Kolibříci sklidili potlesk publika stejně jako čtyřkolky, jejichž piloti předváděli vskutku spektakulární výkony. Nicméně slušně zaplněná Energieverbund Arena se přišla podívat zejména na klasické pětistovky. Sasko slavilo dnes Den reformace, z obchodů měly otevřeny pouze pekárny. Lidé v nich hojně kupovali sladké pečivo s rozinkami, jehož tvar připomíná růži s červeným srdcem uprostřed, znak Martina Luthera, který měl dnešní volno na svědomí.

Sladkost se dala zapít českou Becherovkou, jejíž panák byl na stadiónu o padesát centů levnější než kelímek zdejšího bílého piva. Mnoho z návštěvníků řešilo ještě rozebíralo včerejší prohru místních Eislöwen v ligové duelu s Bietigheimem, když se jim brány Energieverbund Areny otevřely k důvěrně známé podívané Drift-On-Ice.

Zdeněk Simota před svojí premiérou ve šroubkařském závodě
Zdeněk Simota před svojí premiérou ve šroubkařském závodě

Otevírací laserová show zabrala sedm minut. Následovalo klasické představování závodníků, kde barvené obrazce na ledě doplnily také ohňové efekty. Krátce před půl třetí se však hala opět rozsvítila, aby se stala svědkem úvodního triumfu Ronnyho Weise.

Domácí borec odpálil jako raketa. Zdeněk Holub, jenž za sebou nechal Wojciecha Lisieckeho, se zavěsil za něho, avšak rychlý Němec jej nenechal zaútočit. Vzápětí jej napodobil Richard Geyer. Stanislav Mělničuk a Josef Franc, jemuž prasklý sekundární řetěz zkomplikoval trénink, byli o poznání pomalejší.

Josef Novák marně stíhá Stanislava Mělničuka
Josef Novák marně stíhá Stanislava Mělničuka

Bleskový start předvedl v rozjížďce s číslem tři také Sergej Malyšev. „Led je perfektní, moc se těším na závody,“ pochvaloval si Buddy Prijs po tréninku. Nyní však zůstal trčet vzadu, nicméně během úvodního okruhu vyzrál na Zdeňka Simotu.

Jihočeský borec se příliš netajil, že k mítinku přistupuje přece jen vlažněji a nechce si zimní přípravu zkomplikovat zraněním. Čtvrtá jízda mu také nepřinesla žádný bodový zisk. Nicméně publiku zašumělo jen překvapením, když Stanislav Mělničuk v první zatáčce druhého kola sebral vedení Ronnymu Weisovi.

Ronny Weis má Stanislava Mělničuka ještě za svými zády
Ronny Weis má Stanislava Mělničuka ještě za svými zády

Hned nato zvýšil Buddy Prijs hodnotu svých akcií díky triumfu stylem start – cíl před Wojciechem Lisieckim, jenž si to v úvodním oblouku namířil rovnou pod Josefa Nováka. A pak už se konalo další překvapení na úkor obou fenomenálních Němců. Sotva se okolo předních kol trojice účastníků rozjížďky s číslem šest mihla startovací gumička, byl Zdeněk Holub na čele.

Zdeněk Holub komentuje své vítězství v šesté jízdě:

„Škoda, že Ritchie spadnul, jinak bych ho vodil až do cíle…“

Trable Richarda Geyera za zády vedoucího Zdeňka Holuba
Trable Richarda Geyera za zády vedoucího Zdeňka Holuba

Richard Geyer zůstal za Sergejem Malyševem, avšak ještě během prvního okruhu se dostal před něho na druhé místo. Okamžitě dotáhnul Zdeňka Holuba a udeřil na něho.  Ovšem v nájezdu do poslední zatáčky chytil o vnitřní ohraničení. Ztratil stabilitu a k mantinelu doklouzal po ledu.

 

Ve velkém finále všechno při starém

O přestávkách se kuřáci chodili nadýchat čerstvého nikotinu na ochoz haly, nad vnější ovál, kde se v minulosti jely nejen šroubky, ale také klasické ledy
O přestávkách se kuřáci chodili nadýchat čerstvého nikotinu na ochoz haly, nad vnější ovál, kde se v minulosti jely nejen šroubky, ale také klasické ledy

Oba němečtí závodníci se vydali kompenzovat své ztráty. Ronny Weis nenašel sobě rovného v rozjížďce s číslem sedm, Richard Geyer zase ob jednu jízdu později minul Wojciecha Lisieckeho ještě v úvodním nájezdu. Do velkého finále však stále fronta, protože se Zdeněk Holub musel v osmé jízdě sklánět před Sergejem Malyševem.

„Odjel na mě,“ vysvětloval svou druhou porážku, díky níž měl před poslední sérií na svém kontě čtyři body. Stejnou sumou disponovali také Buddy Prijs a Richard Geyer, zatímco Stanislav Mělničuk hodně tratil nulou z osmé jízdy. O čelo se dělili pětibodoví Ronny Weis se Sergejem Malyševem.

Sergej Malyšev (červená) ujíždí Zdeňku Holubovi (modrá) a Stanislavu Mělničukovi (bílá)
Sergej Malyšev (červená) ujíždí Zdeňku Holubovi (modrá) a Stanislavu Mělničukovi (bílá)

Jenže německý závodník ruského původu musel svůj postup mezi nejlepší trojku potvrdit v desáté jízdě, v níž mu sekundoval tandem organizátorů. A ti mu ukázali záda současně s letem pásky. Richard Geyer se díky prvenství dostal na šest bodů stejně jako Ronny Weis. Sergeji Malyševovi zůstaly čtyři body a poměrně slabé vyhlídky na pódium.

Zdeněk Holub totiž skončil základní část rozjížďkou se svými krajany. Vyhrál v ní stylem start – cíl a srovnal bodový krok s Ronny Weisem a Richardem Geyerem. Vodu kalil Josef Novák, který v první zatáčce vyhnal Zdeňka Simotu na daleký venek. Na protilehlé rovince se jen ohlížel, kdeže to plzeňský závodník zůstal.

Josef Novák odpovídá na otázku, nakolik byl překvapený, že Zdeněk Simota byl po první zatáčce jedenácté jízdy tak daleko za ním:

„Ani ne překvapenej‘. Ale já si trošku klapnul, srovnalo mě to a šel jsem ven. Tak jsem jen doufal, že Simoťáka nesejmu. To jsem si dával kapku za cíl porazit ho. A podařilo se.“

Český trojboj - zatímco Zdeněk Holub (modrá) pádí pro dva body, Zdeněk Simota (bílá) dělá prostor pro Josefa Nováka (červená)
Český trojboj – zatímco Zdeněk Holub (modrá) pádí pro dva body, Zdeněk Simota (bílá) dělá prostor pro Josefa Nováka (červená)

Pardubický junior získal jediný bod na úkor Zdeňka Simoty, jehož premiéra v seriálu Drift-On-Ice skončila čtvrtou nulou. Oba byli jediní prozatím jasní vyřazení z nadstavbové části, jelikož dvanáctá jízda postavila všechno vzhůru nohama. Wojciech Lisiecki evidentně našel správné nastavení motocykl a ujel Stanislavu Mělničukovi s Buddy Prijsem.

Celá čtveřic zamířila na startovní rošt ještě jednou, protože nebylo férovějšího řešení rébusu jejich bodové rovnosti než rozjezd. V ní opět exceloval Wojciech Lisiecki, který postoupil do malého finále spolu se Stanislavem Mělničukem. Na Buddyho Prijse zbyl jen černý Petr sedmé příčky závěrečné klasifikace.

Nejlepší trio si přichází vybrat startovní posty pro velké finále
Nejlepší trio si přichází vybrat startovní posty pro velké finále

Letošní novinkou je losování finálových pozic uprostřed ledové plochy. Sergej Malyšev si pro malé finále volil jako první a pochopitelně sáhnul po červené přilbě. Avšak Wojciech Lisiecki po raketovém startu triumfoval potřetí v řadě. Sergej Malyšev se nakonec stal také obětí Stanislava Mělničuka, který jej podjel ve druhém oblouku předposledního kola.

Zatímco malé finále stavělo zaběhnuté pořádky saské šroubkařské série přece jen naruby, velké finále nemohlo být konzervativnější. Od startu se vytvořilo pořadí Richard Geyer, Ronny Weis a Zdeněk Holub, jež bez žádné změny vydrželo až do cíle.

Ve velkém finále sehrál Richard Geyer velké sólo
Ve velkém finále sehrál Richard Geyer velké sólo

Než se trojice nejlepších dostala na pódium mezi diváky po dětech a čtyřkolkách, tým pořadatelů perfektně vyčistil hrací plochu. Drážďanská Energieverbund Arena se vrátilo ke svému běžnému životu, zatímco parta okolo Ronnyho Weise se mohla kochat svým dalším úspěšným majstrštykem. A těšit se na lednové dvoudenní pokračování v Malchowě.

 

Hlasy z depa

Zdeněk Holub vodí Richarda Geyera
Zdeněk Holub vodí Richarda Geyera

„Dobrý,“ splynul jednoduchý komentář na téma dnešního závodu z úst Zdeňka Holuba. „Bedna pěkná. Škoda, že Ritchie spadnul, když byl za mnou. Malyšev na mě potom odjel líp. Ve velkým finále na mě zbyla bílá, nedojel jsem, žádný překvápko…“

V závodech šroubků debutoval také Josef Novák
V závodech šroubků debutoval také Josef Novák

„O tréninku to vypadalo blbě, nebyl jsem si jistej‘,“ vyprávěl Josef Novák o své šroubkařské premiéře. „Pak to bylo dobrý, ale starty mi nejdou. Když tuhle sérii ještě pojedu, něco vymyslím. Chytlo mě to, teďka bych jezdil pořád. Chtělo by, aby byla zima.“

Zdeněk Simota se netajil svým opatrným přístupem
Zdeněk Simota se netajil svým opatrným přístupem

„Úplně jsem to vypustil,“ nezastíral Zdeněk Simota. „Kdyby to byly šroubky, kde bych si moh‘ vzít svoje kolo. Ale tady je každej‘ tajemnej‘, nikdo ti nic neřekne. Tvrděj‘, že je to jen show, ale pak jedou jako o bůhvíco. Nesmíš hejbat tlakem v gumě. Já měl rozetu jen 64, oni maj‘ 72 a vpředu malinkatý kolečko. Oni jsou v zatáčce a ostatním to ještě hrabe. Když přidaj‘, můžeš číst reklamu vzadu na kolech. Bylo to moc pěkně zorganizovaný, ale je to malinkatý a nemůžeš zezadu nic udělat, když na tebe odstartujou. Na šroubkách, co mám doma, se jede úplně jinak.“

Vedle Zdeňka Holuba si pohár z Drážďan odvezl také Adam Nejezchleba
Vedle Zdeňka Holuba si pohár z Drážďan odvezl také Adam Nejezchleba
TOT malé velké
finále finále
1. Richard Geyer, D 2 F 2 2 6 1.
2. Ronny Weis, D 2 1 2 1 6 2.
3. Zdeněk Holub, CZ 1 2 1 2 6 3.
4. Wojciech Lisiecki, PL 0 1 1 2 4+2 1.
5. Stanislav Mělničuk, UA 1 2 0 1 4+1 2.
6. Seregej Malyšev, D 2 1 2 0 5 3.
7. Buddy Prijs, NL 1 2 1 0 4+0
8. Josef Novák, CZ 0 0 0 1 1
9. Zdeněk Simota, CZ 0 0 0 0 0

 

Český trojlístek před závodem: Josef Novák, Zdeněk Simota a Zdeněk Holub
Český trojlístek před závodem: Josef Novák, Zdeněk Simota a Zdeněk Holub

Junioři 50 ccm:

1. Bruno Thomas, D 4 4 4 4 16
2. Frieda Thomas, D 3 3 3 3 12
3. Magnus Rau, D 2 2 2 2 8
4. Adam Nejezchleba, CZ 0 1 1 1 3
5. Michelle Rau, D 1 – 0 lapped 1

Foto: Antonín Škach

Šroubky v hale jsou úchvatné už jen svým prostředím
Šroubky v hale jsou úchvatné už jen svým prostředím

Češi v akci 206

Sezóna je definitivně u konce. U nás poslední tečku napsaly stopětadvacítky v Chabařovicích posledním dílem svého šampionátu na krátké dráze, v němž Petr Chlupáč potvrdil svůj titul. Rovněž v zahraničí začalo období obecně nazývané zimní přestávka. Českého fanouška v uplynulém týdnu mohlo zajímat vyvrcholení KO Cupu britské Premier League.

 

Newcastle v neděli doma remízoval se Sheffieldem 45:45. Matěj Kůs po pádu ve své úvodní jízdě mítink nedokončil. Skončil v nemocnici, avšak vyšetření nepotvrdila vážnější zranění. Přesto v pondělní odvetě v Sheffieldu figuroval jen jako rider replacement.

Sheffield doma vyhrál 59:31 a díky celkovému skóre 104:76 se stal celkovým vítězem poháru.

Matěj Kůs bohužel záhy vypadl ze sestavy Newcastlu
Matěj Kůs bohužel záhy vypadl ze sestavy Newcastlu

Ilustrační foto: Mirek Horáček

Patnáctka je konečná stanice

Slaný – 30. října
Závěrečné patnácté dějství projektu Štancl Speedway Academy, které se uskutečnilo v neděli a udělalo tečku za tréninkovými kempy Jířího Štancla. Historicky nejúspěšnější tuzemský plochodrážní jezdec Jiří Štancl ve spolupráci s Autoklubem  Slaný v letošní sezoně rozjel projekt na výchovu a nábor nových plochodrážních talentů, který se na  plné obrátky roztočil 10. dubna a byl ukončen již zmíněným termínem 30. října.

Dráha si tentokrát vyžádala hodně úprav
Dráha si tentokrát vyžádala hodně úprav

Dušičkové počasí nedávalo příliš nadějí, že si mladí jezdci na malém oválu zatrénují. Ale určité úpravy daly možnost, že si deset účastníků, kteří vážili do Slaného cestu, přeci jen mohli převléknout do   kombinéz,natočit své stroje a postupně se seznámit se stavem dráhy.

Trenérské duo Jiří Štancl a Miroslav Rosůlek, jak je zvykem a pravidlem, rozdělili mladé závodníky podle výkonnosti, aby jejich tréninkové jízdy dávaly smysl, a bedlivě sledovali průběh jejich počínání na dráze, která postupně s přibývajícím časem se dostávala do stále lepší kondice.

František Klier a Milan Dobiáš se chystají do akce pod bedlivým dozorem Jaroslava Šůse
František Klier a Milan Dobiáš se chystají do akce pod bedlivým dozorem Jaroslava Šůse

Poslední letošní díl ŠSA  nevynechal Michal Baštecký z pražské Markéty, který společně s Vojtěchem   Zamazalem s domácího AK mají na svých kontech dvanáct účastí a patří mezi nejpilnější návštěvníky těchto tréninkových kempů. Jen o jednu účast méně zaznamenali Adam Nejezchleba z SC Chabařovice s dalším slánským jezdcem Bruno Belanem, kteří v neděli rovněž ve Slaném nechyběli.

Miroslav Rosůlek instruuje Michala Bašteckého
Miroslav Rosůlek instruuje Michala Bašteckého

Poslední letošní možnost využili i talentovaní závodníci Pavel Kuchař z AK Markéta Praha s Milanem Dobiášem z SC Chabařovice. Po kratší pauze se zde prezentoval František Klier z AK Slaný. Desítku účastníků doplnil plzeňský Josef Černý, z Liberce dorazil Tadeáš Růžička a nejmladším účastníkem byl pětiletý Tony Katra z Prahy.

Jiří Štancl v plné práci
Jiří Štancl v plné práci

Po skončení tréninkového procesu čekalo na mladé závodníky závěrečné hodnocení, kde přítomní kromě diplomů a medailí dostali i upomínkové předměty. A posléze ke slovu přišlo malé pohoštění. Po určité době se mladí jezdci se svými rodiči rozjeli do svých domovů s přáním, aby na prahu příští plochodrážní sezony se opět mohli při tomto projektu ve Slaném  scházet a zúčastňovat se tréninkových kempů.

Včichni účastníci posledního kempu pěkně pohromadě
Včichni účastníci posledního kempu pěkně pohromadě

Letošní Štancl Speedway Academy odstartovalo zbrusu nový plochodrážní projekt, který v tuzemských podmínkách zaznamenal premiérovy krok a naznačil, jakým směrem by se měla ubírat výchova mladých adeptů sportu levých zatáček. V průběhu sezony se zde prezentovalo 33 zájemců, z toho jich šest ze zahraničí.

Závěr sezóny se vším všudy
Závěr sezóny se vším všudy

Je pravda, že někteří z nich přišli jednou nebo dvakrát a po zjištění, že tento sport vyžaduje určité specifikum, se více neobjevili. Na druhou stranu zde byla celá řada závodníků, kteří měli vysoké procento docházky.

Jiří Štancl jako hlavní instruktor měl z pozice asistenta k ruce Miroslava Rosůlka, bývalého úspěšného reprezentanta, o technické zabezpečení se starali Václav Buřič a Zdeněk Brabec, zdravotní dozor na všech kempech  zabezpečila Kateřina Zamazalová, která naštěstí nemusela řešit sebemenší zdravotní problém žádného účastníka.

Pamětní medaile pro účastníky
Pamětní medaile pro účastníky

Antonín Vilde z pozice vedoucího projektu tak mohl být prakticky po všech stránkách spokojen, byť se samozřejmě určité menší problémy vyskytly.  Poděkování za zdárný průběh patří firmě Shupa, která se na tomto projektu významně podílela a pánové Jiří Benda  a Jaroslav Šůs byli pravidelnými návštěvníky jednotlivých kempů. Dále se o podporu zasloužily společnost TOI-TOI,  Castrol, REPRO, Autoplachty Duda a nemalou měrou město Slaný.

Foto: Václav Buřič

Petr Chlupáč potvrdil titul maximálním triumfem

Chabařovice – 29. října
Odloženým závěrečným podnikem v Chabařovicích v sobotu vyvrcholil šampionát republiky stopětadvacítek na krátké dráze. Triumfoval v něm Petr Chlupáč, aniž by alespoň v jedné jízdě poznal přemožitele. Titul obhájil čtvrtým maximálním triumfem v řadě. Milan Dobiáš sice neproniknul do finále A, jež se stalo doménou pražských závodníků, nicméně pozice vicemistra mu neunikla. Vyhrál totiž béčko, zatímco Pavel Kuchař za sebou v áčku nechal jen Lukáše Vintera, takže v konečné klasifikace za Chabařovičanem zaostal o pouhopouhý bod.

 

Pavel Kuchař, Petr Chlupáč a Lukáš Vinter stojí na pódiu závěrečného podniku
Pavel Kuchař, Petr Chlupáč a Lukáš Vinter stojí na pódiu závěrečného podniku
D C B A TOT
1. Petr Chlupáč, Praha 3 3 3 3 6 18
2. Pavel Kuchař, Praha 3 3 2 2 4 14
3. Lukáš Vinter, Praha 2 2 3 3 2 12
4. Milan Dobiáš, Chabařovice 3 3 1 1 3 11
5. Filip Šifalda, Chabařovice 3 X 3 3 2 11
6. Bruno Belán, Slaný 2 1 2 3 E 8
7. František Klier, Slaný 2 2 2 2 3 11
8. Daniel Šilhán, Liberec 1 3 3 ex 2 9
9. Michal Baštecký, Praha 2 2 2 1 1 8
10. Jan Jeníček, Pardubice E 2 1 2 3 8

Konečné pořadí šampionátu:

PHA DIV CHA SLA DIV PHA CHA TOT
9.4. 28.5. 18.6. 25.6. 5.7. 30.8. 29.10.
1. Petr Chlupáč, Praha 17 11 NS 18 18 18 18 100
2. Milan Dobiáš, Chabařovice 13 (9) 15 13 11 16 11 79 (88)
3. Pavel Kuchař, Praha 15 11 12 (11) 13 13 14 78 (89)
4. Lukáš Vinter, Praha 12 (10) 11 11 13 14 12 73 (83)
5. Michal Baštecký, Praha 9 (6) 12 10 10 8 8 57 (63)
6. Jan Jeníček, Pardubice 8 8 9 8 (7) 12 8 53 (60)
7. František Klier, Slaný 9 (4) 7 11 4 9 11 51 (55)
8. Bruno Belán, Slaný 7 7 NS 10 NS 10 8 42
9. Jan Kvěch, Praha NS 12 NS 15 15 NS MS 42
10. Jaroslav Vaníček, Praha 6 5 5 9 9 6 MS 40
11. Filip Šifalda, Chabařovice NS 11 16 NS NS NS 11 38
12. Daniel Šilhán, Liberec 10 7 NS 12 0 NS 9 38
13. Vojtěch Zamazal, Slaný NS 5 NS 6 6 6 NS 23
14. Sindy Weber, Chabařovice 11 9 NS 3 NS NS NS 23
15. Bruno Thomas, D 6 6 7 NS NS NS MS 19
16. Jan Sochůrek, Chabařovice NS 7 NS NS 4 8 NS 12
17. Adam Pajkr, Divišov NS 7 NS NS NS NS MS 7
18. Nick Haltermann, D NS 7 NS NS NS NS MS 7

Poznámka: jeden nejhorší výsledek se škrtá

Foto: Jiřina Šifaldová

Zdeněk Holub bere šroubky jako show, ale bude závodit

Ústí nad Labem – 30. října
V saské šroubkařské sérii pod taktovkou Ronnyho Weise figuruje již pěknou řádku let. O závodění na ledě se již několikrát vyjádřil, že jej bere jako vhodný doplněk zimní přípravy na hlavní sezónu. Nicméně závodní dušička ho nenechává, aby se smířil s převahou Ronnyho Weise a Richarda Geyera. Zdeněk Holub se magazínu speedwayA-Z svěřil, že ve stejném duchu přistoupí rovněž k letošnímu Drift-On-Ice, který startuje zítra po obědě v Drážďanech.

 

Zdeněk Holub je stálicí saského Drift-On-Ice
Zdeněk Holub je stálicí saského Drift-On-Ice

„Sám jsem zvědavej‘, jestli bude nějaká výrazná změna,“ uvažuje junior pražské Markéty. „Snad tam jsou povinný nový blatníky… Já to beru jako show, zpestření zimy, ale doufám, že tam domácí porazíme. Zatím odpočívám po sezóna, ale už jsme byli s Pepou, Bogasem a Topasem na kolech.“

Zdeněk Holub v akci na ledě
Zdeněk Holub v akci na ledě

Foto: Mirek Horáček

Jan Kvěch byl v Toruni nejlepší

Toruň – 22. a 23. října
Česká výprava do polské Toruně skýtala čtyři jména mladých juniorů, kteří jeli hájit naše barvy na závody JAWA CUP na motocyklech o obsahu 250ccm. Jan Kvěch a Petr Chlupáč sílu těchto motorů už poznali při letošních závodech typu přeboru republiky nebo Jawa Cupu v Pardubicích. Ale pro Filipa Šifaldu a Milana Dobiáše to byla ostrá premiéra se čtvrtlitrem, ti jeli teprve získávat zkušenosti.

Od smůly k jediné trojce

Češi v Toruni: Jan Kvěch, Petr Chlupáč, Milan Dobiáš a Filip Šifalda
Češi v Toruni: Jan Kvěch, Petr Chlupáč, Milan Dobiáš a Filip Šifalda

Sraz výpravy byl večer na hotelu, poblíž nádherného stadionu, přivítání všech, bylo po dlouhé cestě příjemné a nedočkavostí jsme nemohli, ani usnout, před následujícím sobotním závodem, který měl status, závod družstev. Čtyři státy se představily při slavnostním nástupu divákům, a ze startovní listiny nám bylo jasné, že to nebude procházka růžovým sadem. Jména jako Marcin Turowski, Tim Wunderer, Celina Liebmann, Kenneth Jorgensen a jiná předpovídala zajímavou podívanou.

Hned první jízda odhalila nervozitu Milana Dobiáše, přední kolo na pásce naznačilo, že z této jízdy bude vyloučen červený povlak, což znamenalo nulu pro Česko. Další nula byla přivezena z třetí rozjížďky  Janem Kvěchem, když po  nebezpečné kolizi se Celinou Liebmann, která skončila v péči lékařů s pochroumanou rukou, ale i s dnešní účastí v závodu, byl za vyloučen.

Sobotní nástup
Sobotní nástup

Za Celinu Liebmann byl postaven náhradník Lukas Bauman a v opakované jízdě k našemu údivu vyhrál. Svůj výkon zopakoval i v další jízdě s číslem pět, zde opět startoval za zraněnou Celinu Liebmann, za ním dojeli  Marcin Turowski, Mathias Rex Hansen a na nováčka Milana Dobiáše opět zbylo čtvrté místo. Sérii zakončil Petr Chlupáč, který přivezl dva body, když Ben Ernst najel také do pásky a Jacob Hojmark měl při jízdě defekt.

MIlan Dobiáš v sanitce
MIlan Dobiáš v sanitce

Šestou a sedmou jízdu opanovali šestnácti a sedmnáctiletí Dánové, kteří stylem start cíl ukazovali své kvality! Zajímavostí byla čtrnáctá jízda, ve které jsme viděli pád Jacoba Hojmarka, Wiktora Lamparta, ale i Milana Dobiáše. Jízda se měla opakovat bez Dána Hojmarka,  ale časový limit byl neúprosný pro Poláka Wiktora Lamparta, který po ošetření v sanitce již nestíhal včas dorazit na startovní rošt. A vrata se před ním těsně zavřela.

Zato statečný Milan Dobiáš i s naraženým stehnem a naraženým palcem na ruce dokázal zabojovat a pro svůj tým. Přivezl na zapůjčeném motocyklu Filipa Šifaldy dva body! Jízdu tedy vyhrál Němec Tim Wunderer. Patnáctá jízda byla ve znamení České republiky, jedinou trojku tohoto závodu do domácího depa přivezl Jan Kvěch, který porazil dva soupeře Karola Župinského  a Mathiase Hansena. Němec Ben Ernst byl z jízdy vyloučen, za najetí do pásky.

Chyběl jediný bod

V sobotu chyběl k pódiu jediný bod
V sobotu chyběl k pódiu jediný bod

Pro některé se stala nepochopitelná jízda s číslem sedmnáct alias finále D, ve které nejlépe odstartoval Němec a Dán. Jako třetí se dlouho držel Petr Chlupáč, když v posledním kole prvnímu Němci Lukasi Baumanovi odešel motor a dojížděl setrvačností k šachovnicovému praporku.

Ale najednou v poslední zatáčce ve výjezdu praskl Petrovi Chlupáčovi řetěz a jakoby sestřelil polského závodníka za sebou, který se potácel k zemi. Takže jako první protnul cílovou čáru původně druhý Dán, jako druhý se dostrkal s přetrženým řetězem Petr Chlupáč a na duchapřítomného  Němce s pokaženým motorem, který využil pádu polského závodníka a s odstrkávacími pohyby  se dostal  za cílovou čáru, zbyl poslední bod.

Nedělní procházka po ovále s Miroslavem Rosůlkem
Nedělní procházka po ovále s Miroslavem Rosůlkem

Za velkého povzbuzování diváků, upadlý Polák Filip Nizgorski zvedl svůj motocykl a dotlačil ho do cíle, i když už bez jakéhokoliv bodu. No byla to zamotaná jízda, kterou jsme pak nejednou sledovali na kamerovém záznamu!

Suma sumárum do finálových jízd šlo Česko se sedmnácti body a Německo mělo osmnáct bodů a vyrovnanost dalších dvou favoritů se projevila i ve finálových jízdách, kde Dánsko a Polsko získalo shodně celkem 37 bodů. Proto následoval rozjezd, do kterého koučové postavili to nejlepší co měli. Za Dánsko to byl Kenneth Jörgensen  a za Polsko Marcin Turowski. Domácí však na Dána nestačil a tak první místo Jawa Cup družstev získalo Dánsko. Naši zůstali za stupni vítězů o jediný bod.

Čech nedovolil Polákovi doma vyhrát

Jan Kvěch na nejvyšším stupínku
Jan Kvěch na nejvyšším stupínku

Ponurá nálada v českém depu vystřídala povinnost a nutnost věnovat se motocyklům. Petr Chlupáč využil možnosti výměny motoru, když jeho původní vykazoval známky nespokojenosti. Takže na hotel přijela česká výprava jako poslední. Následoval pohovor s Petrem Křikavou a povzbuzení na následující závody, tentokrát jednotlivců, které začínaly v neděli ve čtrnáct hodin.

Udivující bylo, když jsme ráno v depu viděli Celinu Liebmann připravenou závodit. Po včerejším pádu se rychle dala do pořádku a hned v první jízdě dokázala, že nebude hrát druhé housle. A vyhrála před Petrem Chlupáčem. Druhá rozjížďka přinesla radost Čechům, Jan Kvěch přivezl tři body, to ho nabudilo a ve všech dalších jízdách vítězil! Našel pouze jediného přemožitele a to Marcinu Turowskem v rozjížďce s číslem dvacet.

A ještě jednou česká výprava
A ještě jednou česká výprava

To však znamenalo rovnost bodů těchto borců a rozjezd o první místo! Neskutečnou jízdu předvedl náš Jan Kvěch, stylem start cíl nedovolil Polákovi zvítězit na svém domácím stadionu!  V cíli ho čekalo vítězné hobla a radost všech Čechů. Na stupních vítězů si převzal krásný pohár a díl na motocykl od firmy Jawa.

Jen škoda, že jsme tento úspěch nemohli oslavit, jelikož každý už spěchal po náročném víkendu domů. Poděkování patří celému týmu, který do Toruně přijel klukům pomáhat i pořadatelům, za skvělé zvládnutí dvoudenního speedway maratonu. Děkujeme!

Český tým bez maminek
Český tým bez maminek

Foto: Jiřina Šifaldová