Pardubice opět nepřipustily žádné extraligové diskuse

Praha – 17. května
Nejlepší vstup do druhého extraligového závodu zažil BP Team. Michal Härtel opanoval rozjížďku s číslem jedna a Martin Málek se vzápětí skláněl pouze před Jakubem Jamrogem. Slánský náhradník však už dláždil cestu do čela pro svůj klub, avšak úvodní sérii uzavřela na čele Markéta po triumfech Zdeňka Holuba a Matěje Kůse.  Nicméně v páté jízdě dovezl tři body opět Jakub Jamrog a Slaný srovnal s Pražany krok. V té chvíli měly Pardubice jen o kousek více než polovinu bodů obou vedoucích celků. Jenže pak zvítězili v rychlém sledu Hynek Štichauer, Aleš Dryml a Krystian Pieszczek, jenž na pětce nahradil zraněného Václava Milíka. Od té chvíle svěřenci Lubomíra Vozára jen kontroloval svou pozici leadera a na konci zdvojnásobil své čtyřbodové konto v aktuální tabulce. Z bitvy o druhé místo záhy vypadl BP Team, byť Michael Härtel v patnácté jízdě udeřil coby žolík naplno. Eduard Krčmář v jedenácté a Josef Franc v patnácté jízdě skončili ve stejné úloze druzí a duel Prahy a Slaného o stříbro se přenesl až do závěrečné série. Po nule Piotra Dziatkowiaka v rozjížďce s číslem sedmnáct na tom byli domácí už o tři body lépe. Jakub Jamrog hned nato vyhrál a k vítězství směřoval i v závěrečné jízdě. Josef Franc, který v poslední  pětině jel na startovní rošt rovnu třikrát, však uhlídal útočícího Michaela Härtela na uzdě a ponechal Markétu o jeden bod před Slaným.

Pardubice vyhrály už druhý extraligový závod v řadě, zatímco Slaný a Praha si oproti Plzni prohodily pořadí
Pardubice vyhrály už druhý extraligový závod v řadě, zatímco Slaný a Praha si oproti Plzni prohodily pořadí

 

Druhá série vede Pardubice do čela

Zranění Václava Milíka donutilo Pardubice povolat Krystiana Pieszczeka
Zranění Václava Milíka donutilo Pardubice povolat Krystiana Pieszczeka

Po zranění Michaela Hádka ze sobotního flat tracku v Chabařovicích přijel BP Team dnes do Prahy pouze se čtyřmi závodníky. Vladimír Kosina proto musel taktizovat hned od samotného počátku. Bylo jasné, že místo prázdné dvojky přijede na startovní náhradník Michael Härtel. Ale že dojede první před pardubickým kapitánem Alešem Drymlem se přece jen tak automaticky předvídat nedalo.

Koaličnímu uskupení se evidentně z postu leadera průběžné klasifikace nechtělo. V druhé jízdě úřadoval Jakub Jamrog, jenže Slaný po úvodní nule teprve zvedal hlavu. Ovšem Martin Málek se dostal před Tomáše Suchánka, s čímž už Pardubičan nezmohl vůbec nic.

Tomáš Suchánek líčí rozjížďku s číslem dvě:

„Není to ještě stoprocentně dopasovaný. Start nebyl hroznej‘, ale po těch třech metrech to nestrčilo dopředu, ale spíš se to zastavilo.“

První seznámení Adama Fencla s českou extraligou skončilo tréninkovým pádem
První seznámení Adama Fencla s českou extraligou skončilo tréninkovým pádem

Závěr úvodní pětiny patřil domácím. Michal Škurla na úvod porazil Michal Dudka, avšak Ondřej Smetana se vrátil z rozjížďky s číslem dvě s prázdnýma rukama. Jenže v juniorské rozjížďce se prosadil Zdeněk Holub, který vrátil Eduardu Krčmářovi porážky z české juniorky. Hned vzápětí Matěj Kůs poslal svým triumfem Markétu na hrot průběžné klasifikace.

Slaný a BP Team ztrácely bod, Pardubice dva. Milan Mach se netajil, že hlavním posláním Adama Fencla bude nasávat atmosféru vrcholného podniku. Proto jej i v páté jízdě nechal zastoupit Jakubem Jamrogem, který přibyl do cíle před Zdeňkem Holubem. Slaný dostihl Pražany a Tomáš Topinka poslal do šesté jízdy poprvé do akce svého náhradníka Josefa France místo Ondřeje Smetany.

Michael Härtel, který se na snímku spouští k tréninku, dostal BP Team do čela průběžné klasifikace svým triumfem v rozjížďce s číslem jedna
Michael Härtel, který se na snímku spouští k tréninku, dostal BP Team do čela průběžné klasifikace svým triumfem v rozjížďce s číslem jedna

Jenže útok ztroskotal. Hynek Štichauer osadil svůj motocykl novými spojkami LZ. „Jsou ostrý, fungujou jinak než NEB,“ hodnotil. Před startem šesté jízdy se vrátil ještě do depa, aby Pavel Fuksa provedl ještě poslední úpravy. A s vylétnutím pásky vypálil do čela.

Josef Franc vyjel z úvodního oblouku druhý před Michalem Dudkem a Patrikem Mikelem, což mu samozřejmě bylo málo. Ve výjezdu z druhé zatáčky zaútočil vnitřkem, avšak Hynek Štichauer své vedení uhájil. Pražan ale zůstával ve střehu. O dva okruhy později udeřil na stejném místě znovu. Jenže motocykl se mu vzepjal na zadní, takže než aby poslal na zem pardubického závodníka, šel raději dolů k zemi sám.

Zdeněk Holub (červená) letí do čela třetí jízdy před Eduarda Krčmáře (modrá), Patrike Mikela (žlutá) a Josefa Nováka (bílá)
Zdeněk Holub (červená) letí do čela třetí jízdy před Eduarda Krčmáře (modrá), Patrike Mikela (žlutá) a Josefa Nováka (bílá)

„Byla by to držka jako prase,“ komentoval Josef Franc své počínání. Protože červená světla blikala až po průjezdu vedoucího muže do posledního okruhu, nejelo se znovu a on skončil bez bodů. A Slaný díky nečekaným dvěma bodům Michala Dudka uskočil Pražanům o dva body. Jenže okamžiky středočeského vedení se již začaly sčítat.

Piotr Dziatkowiak totiž nebodoval v sedmé jízdě a hned vzápětí Eduard Krčmář neviděl cíl. Naproti tomu vítězství Hynka Štichauera byla vlastně jen dělostřeleckou přípravou mohutné pardubické ofenzívy. Rozjížďka s číslem sedm viděla sólo Aleše Drymla, když Zdeněk Holub za ním měl plné ruce práce s odrážením Martin Málka.

Hynek Štichauer jede první před Josefem Francem a Patrikem Mikelem
Hynek Štichauer jede první před Josefem Francem a Patrikem Mikelem

Tím pádem jedenáctibodový Slaný dostihla jak Praha, tak Pardubice. Východočeši však zamířili do čela. Krystian Pieszczek při svém prvním ostrém výjezdu na pražský ovál dělal poslední úpravy set-upu ještě za vraty depa. Po vlétnutí pásky odvedl Michaela Härtela.

 

Slaný se nechce pustit druhé příčky

Zdeněk Holub jezdí první před Martinem Málkem a Piotrem Dziatkowiakem
Zdeněk Holub jezdí první před Martinem Málkem a Piotrem Dziatkowiakem

V rozjížďce s číslem devět byl Josef Franc zpátky místo Michala Škurly. V dalším souboji s Hynkem Štichauerem odčinil své předchozí zaváhání a po rychlém startu rychle zmizel z dostřelu Pardubičana. Ten se musel spíše zaměřit na nebezpečného Eduarda Krčmáře, jemuž však nakonec nedal šanci.

„Nejdřív spojka, pak karburátor, a když jsme to doladili, posral jsem start,“ zdůvodňoval Martin Málek svou nulu. Michael Härtel sice v rozjížďce s číslem deset rychle odkázal Ondřeje Smetanu v první zatáčce za svá záda, ale BP Team se dotáhl na Slaný jen díky špatnému dni středočeských závodníků.

Krystian Pieszczek má za sebou Michaela Härtela a Eduarda Krčmáře
Krystian Pieszczek má za sebou Michaela Härtela a Eduarda Krčmáře

Krystian Pieszczek dalším hladkým triumfem v rozjížďce s číslem deset nejen konsolidoval vedení bílého koně, ale také umožnil Milanu Machovi vynést na hrací stůl žolíka.

Slánský kouč neváhal a už do rozjížďky s číslem jedenáct poslal Eduarda Krčmáře pro dvojnásobný bodový příděl. Jenže Tomáš Suchánek, který ve druhé pětině uvolnil své místo na startovním roštu náhradníkovi, konečně trefil správné nastavení. Výsledkem se stalo vítězství stylem start – cíl, zatímco Eduard Krčmář se zapletl se Zdeňkem Holubem.

Michael Härtel se dere pro šest bodů mezi Jakubem Jamorgem (modrá) a Josefem Francem (červená)
Michael Härtel se dere pro šest bodů mezi Jakubem Jamorgem (modrá) a Josefem Francem (červená)

Pražan se okolo něho přehnal vnějškem první zatáčky a Slaňák ve druhém oblouku odvetu zleva nestihnul. Přesto se však nevzdal a prosadil se v posledním výjezdu. Čtyři jeho body dostaly Slaný na dvoubodový dohled od Prahy. Jakub Jamrog slánský odstup ještě snížil svým vítězstvím před Matějem Kůsem ve dvanácté jízdě. Aleš Dryml třetím místem udržel Pardubice v čele, ale také bránil Pražanům použít žolíka.

Eduard Krčmář neměl být s dnešním večerem zrovna dvakrát spokojený, avšak ve třinácté jízdě si rozhodně stěžovat nemohl. Po dokonalém startu jako první porazil Krzysztofa Pieszczeka. Slánské věci přitom mohl i někdejší ikonický závodník sestavy Milana Macha Martin Málek, když za sebou nechal Ondřeje Smetanu.

Martin Málek (žlutá) směřuje ke svému jedinému dnešnímu triumfu před zraky Matěje Kůse (červená), Michala Dudka (modrá) a Josefa Nováka (bílá)
Martin Málek (žlutá) směřuje ke svému jedinému dnešnímu triumfu před zraky Matěje Kůse (červená), Michala Dudka (modrá) a Josefa Nováka (bílá)

A Slaný i nadále mířil od Markéty jako kladný pól magnetu od svého stejně nabitého bratříčka. Ve čtrnácté jízdě totiž nos nad nulou protahoval Michal Škurla. Tomáš Suchánek si opět střihnul roli suveréna, zatímco Piotr Dziatkowiak kromě pražského žluťáska porazil i Patrika Mikela. Žolíkový útok Tomáše Topinky byl nevyhnutný, jenže v rozjížďce s číslem patnáct se ke stejnému kroku odhodlal i Vladimír Kosina.

Zleva Piotr Dziakowiak, Josef Franc, Aleš Dryml a Michael Härtel
Zleva Piotr Dziakowiak, Josef Franc, Aleš Dryml a Michael Härtel

Dopředu však vypálil Hynek Štichauer, jenž však byl během kola poslední. „Přišlo mi, že se mi vytáh‘ zadní řetěz, ale jen se mi to zdálo,“ líčil v depu. Nicméně pardubická pozice se zachvěla asi jako americký mrakodrap v absolutním bezvětří. Z prvního výjezdu vyrazil jako první Michael Härtel. A byť Josef Franc inkasoval čtyři body, Jakub Jamrog udržel Slaný před Pražany i jedním bodem.

Avšak v šestnácté jízdě vypadl Michalu Dudkovi vypínač zapalování ještě v průběhu prvního okruhu. Martin Málek konečně vychytal všechny technické mouchy a dorazil k šachovnicové vlajce před Matějem Kůsem. Pardubice se chystaly do poslední série s devětadvaceti, Praha s šestadvaceti, Slaný s pětadvaceti a BP Team s třiadvaceti body.

Tomáš Suchánek (bílá) spěchá potvrdit pardubické vítězství před zraky Martina Málka (žlutá), Eduarda Krčmáře (modrá) a Matěje Kůse (červená)
Tomáš Suchánek (bílá) spěchá potvrdit pardubické vítězství před zraky Martina Málka (žlutá), Eduarda Krčmáře (modrá) a Matěje Kůse (červená)

Tomáš Topinka vsadil na seniorský závěr. Avšak sedmnáctá jízda patřila Aleši Drymlovi, jenž zmizel z dohledu Josefa France hned po startu. Piotr Dziatkowiak nebodoval, takže Praha se vzdálila Slanému již na tříbodový rozdíl. Avšak bojovný Jakub Jamrog vyhrál osmnáctou jízdu. Neměl to ovšem vůbec jednoduché, jelikož v prvních metrech mohl počítat pouze se skalpem Patrika Mikela.

V druhé zatáčce ovšem podjel Josefa France, aby ten samý kousek v bleděmodrém provedl na stejném místě o okruh později také vedoucímu Hynku Štichauerovi. Pražané opět cítili na svých zádech slánský dech, jelikož Středočeši byli pozadu jen o bod. Ani rozjížďka s číslem devatenáct nerozhodla jejich duel, byť už po ní byl jasný vítěz a čtvrtý v pořadí.

Jakub Jamrog (modrá) dělá maximum pro slánské stříbro, když se dostává do čele před Josefa France (červená), Michaela Härtela (žlutá) a Krystiana Pieszczeka (bílá)
Jakub Jamrog (modrá) dělá maximum pro slánské stříbro, když se dostává do čele před Josefa France (červená), Michaela Härtela (žlutá) a Krystiana Pieszczeka (bílá)

„Z trojky se špatně startuje,“ posteskl si Martin Málek nad druhou nulou dnešního večera. Zato Tomáš Suchánek se mohl smát. V úvodním oblouku podjel Matěje Kůse, který ovšem udržel na uzdě Eduarda Krčmáře. Pražský kapitán tím pádem dostal svůj tým na práh druhého místa, nicméně Markétě potřebovala z poslední jízdy přece jen dva body.

Josef Franc komentuje těsný průjezd cílem v rozjížďce s číslem dvacet:

 „Byl jsem určitě druhej‘, slyšel jsem ho, v dalším kole bych to ale už tak neviděl…“

Proto Tomáš Topinka nechal stát Zdeňka Holuba a na startovní rošt poslal Josefa France coby taktickou rezervu. Milovníci statistických rarit se zaradovaly. Jednak se dvacátá jízda stala soubojem borců s pětkou za zádech svých vest, navíc Josef Franc byl vůbec prvním borcem, který v celé české ligové historii nastoupil v závěrečné sérii třikrát.

Josef Franc (červená) gratuluje Jakubovi Jamrogovi k vítězství ve dvacáté jízdě, sám však pojistil Praze bronz
Josef Franc (červená) gratuluje Jakubovi Jamrogovi k vítězství ve dvacáté jízdě, sám však pojistil Praze bronz

Ještě během prvního kola zůstal stát Krystian Pieszczek, ale Pardubice si takový luxus mohly dovolit. Jakub Jamrog sebral Josefu Francovi výhodu nejrychlejšího startu již v první zatáčce. Po Pražanově skalpu navíc prahnul i Michael Härtel. Své útoky korunoval spodní stranou závěrečné zatáčky. Z šikmého úhlu pohledu z tribunky depa by se dalo přísahat, že se mu předjetí povedlo a Milan Mach se už zaobíral rozjezdem. Nicméně bráno mincí kolmice od věže rozhodčích k cílové čáře byl Josef Franc přece jen o kousek rychlejší. A právě oněch pár centimetrů definitivně rozhodlo duel o dnešní stříbro.

 

Hlasy z depa

Tomáš Suchánek se ve druhé půli dokonale trefil do nastavení motocyklu
Tomáš Suchánek se ve druhé půli dokonale trefil do nastavení motocyklu

„Dobrý, vyhráli jsme,“ říkal Tomáš Suchánek, aby jedním dechem odmítnul myšlenku, že by se mu pardubické triumfy přejedly. „Nuda to není, je to teprve druhej‘ závod. Škoda první jízdy, nebylo to stoprocentně dopasovaný. Start nebyl hroznej‘, ale po těch třech metrech to nestrčilo dopředu, ale spíš se to zastavilo. Škoda, že mě pak vyndal, ale trenér rozhodne, musíš poslechnout. Všechno je na dobrý cestě, snad to vydrží do konce, těch osm, deset let.“

„Dvakrát jsem si to pokazil z výjezdu sám,“ připouštěl Hynek Štichauer. „Asi nerad jezdím po lajně. Mám nový spojky od Alana a musím si na to zvyknout, fungujou jinak než NEB. Jsou ostrý, přišlo mi, že se vytáh‘ zadní řetěz. Ale to se mi jen zdálo. Vyhráli jsme, super závody, zasloužíme si to. Teďka mě čeká regenerace u práce a začneme se připravovat na dlouhou. Je to velká neznámí a chci přijet připravenej‘, abych tam nebyl do počtu.“

Aleš Dryml nemohl být nespokojen
Aleš Dryml nemohl být nespokojen

„Super, vyhráli jsme, nemyslím si, že jsme byli favorit,“ přemítal Aleš Dryml. „Nakonec celej‘ tým jel svoje. To lepší. Všichni jsme dělali kraviny, ale měli jsme vyrovnanej‘ tým. Jedu extraligu, že obhajujeme titul. Obhájit je těžší a já to obhájit chci.“

Josef Franc vytovřil rekord, když v závěrečné sérii zamířil na rošt rovnou třikrát
Josef Franc vytovřil rekord, když v závěrečné sérii zamířil na rošt rovnou třikrát

„Byly to hezký závody, řezalo se to,“ pochvaloval si Josef Franc. „Bodově to bylo velký skákání. V úvodu jsem to zkazil, ale byla by to držka jako prase. Ty jízdy navíc byly, že jsem nejzkušenější, takže tak. Dráha neříkám, že by byla špatná, já si nestěžoval. Na tyhle věci se nevymlouvám, ale bylo znát, že bylo dost nového materiálu na Grand Prix. Pohoda, jazz, jedeme dál.“

Matěj Kůs vložil do extraligy své veškeré zkušenosti
Matěj Kůs vložil do extraligy své veškeré zkušenosti

„Dnes jsme odjeli dobré závody na opravdu náročné dráze,“ svěřoval se Matěj Kůs. „Bylo vidět, že mladí kluci s tím mají problém. Dnes vyhrávaly zkušenosti. Druhé místo berem‘ určitě všichni jako spokojenost. Jedeme s našimi kluky a mně jako kapitána takový výsledek těší a dělá radost. Neutrácíme za zahraniční hvězdy a soustředíme se na svoje kluky. Chybělo málo a mohli jsme vyhrát. Já dva body ztratil zbytečně, Pepa sám upadl. Nechybělo moc a stáli jsme dnes na prvním místě. Neměl jsem nejrychlejší motorku, ale jel jsem dobré závody.“

„Ani se neptej,“ mávnul Zdeněk Holub rukou nad tradiční otázkou magazínu speedwayA-Z, jaké to dnes bylo. „Moc jsem se nesvez‘, jel jsem jen tři jízdy. Nejel jsem špatně, akorát mě Topas vyndal. Jeli jsme na výsledek, tak je to dobře.“

Eduard Krčmář dnes spokojený rozhodně nebyl
Eduard Krčmář dnes spokojený rozhodně nebyl

„Nic moc dneska,“ protáhl Eduard Krčmář obličej. „Moc ti toho nepovím. Motorka nic moc. Bylo to ve mně i v motorkách…“

„Z druhýho místa vypad‘ chcípák,“ smutnil Michal Dudek. „Pak nemám bejt‘ nasranej‘! Mám chuť se na to vysrat! A dát se na šipky. Ty mě taky nejdou, ale plochá dráha stojí hodně peněz a výsledek žádnej‘.“

„Celý závod jsem se trápil s motorkou,“ povzdechl si Martin Málek. „Spojka dělala problém, pak karburátor. Když jsem to doladili, posral jsem start. Dneska jsme jenom montovali a montovali. Dobrá práce od Adi Rymela a Pavla Čermáka, ale byla to nestíhačka. Mrzí mě ten poslední start, z trojky se špatně startuje.“

Josef Franc odčinils vůj úvodní pád více než dokonale
Josef Franc odčinil svůj úvodní pád více než dokonale
1. ZP Pardubice 37
Josef Novák 0 0 – 1 1
Hynek Štichauer 2 3 2 0 2 9
Tomáš Suchánek 1 – 3 3 3 10
Aleš Dryml 2 3 1 – 3 9
Krystian Pieszczek, PL 3 3 2 E 8
2. AK Markéta Praha 33
Matěj Kůs 3 2 2 2 2 11
Zdeněk Holub 3 2 1 – 6
Ondřej Smetana 0 – 1 0 1
Michal Škurla 1 2 – 0 3
Josef Franc F 3 4* 2 1 2 12
3. AK 3ton Slaný 32
Michal Dudek 0 2 – E 2
Adam Fencl – – – – DNR
Piotr Dziatkowiak, PL (ACCR) 1 0 0 2 0 3
Eduard Krčmář 2 E 1 4* 3 1 11
Jakub Jamorg, PL 3 3 3 1 3 3 16
4. BP Team 25
Martin Málek 2 1 0 1 3 0 7
st.č. 2 – neobsazeno
Patrik Mikel 1 1 0 1 0 3
Radek Podhadský 0 1 0 – 1
Michael Härtel, D 3 1 2 6* 1 1 14
Tah Krystianem Pieszczekem vyšel Pardubicím více než dokonale
Tah Krystianem Pieszczekem vyšel Pardubicím více než dokonale

Aktuální extraligová tabulka:

bilance výsledků malé body velké body
1. Pardubice 2-0-0-0 74 8
2. Slaný 0-1-1-0 64 5
3. Praha 0-1-1-0 62 5
4. Březolupy/Plzeň 0-0-0-2 47 2
Nejvíce taktizování přináší poslední série nominačních jízd - v rozjížďce s číslem dvacet jeli samí náhradníci a Jakub Jamrog vede před Josefem Francem (červená), Krystianem Pieszeczekem (bílá) a Michaelem Härtelem (žlutá)
Nejvíce taktizování přináší poslední série nominačních jízd – v rozjížďce s číslem dvacet jeli samí náhradníci a Jakub Jamrog vede před Josefem Francem (červená), Krystianem Pieszeczekem (bílá) a Michaelem Härtelem (žlutá)

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Michael Härtel (žlutá) jde do čela před Michala Škurlu (červená), Michala Dudka (modrá) a Aleše Drymla (bílá)
Michael Härtel (žlutá) jde do čela před Michala Škurlu (červená), Michala Dudka (modrá) a Aleše Drymla (bílá)

Ohlédnutí za veterány v Mariánských Lázních

V Sobotu 7. Května se depo dlouhodrážního stadionu v Mariánských Lázních po roce opět rozeznělo hřmotem starých plochodrážních motorů. Již po osmnácté se na legendárním pískovém ovále sešli jezdci evropského seriálu veteránů na ploché dráze.

Kevin Howse Henk Snijder a Rodney McDonald na startu
Kevin Howse Henk Snijder a Rodney McDonald na startu

Závody byly jako obvykle rozděleny do dvou kategorií – starších dvouventilových strojů (vyrobených do roku 1975) a novějších čtyřventilových strojů.

Mezi největší hvězdy dvouventilové třídy patří bezesporu bývalý jezdec klubu MC Dynamo Nordstern Stralsund legendární Hartmut Ernst. Žádný jiný účastník seriálu se nemůže pochlubit takovým počtem vítězství jako tento exšamión NDR z roku 1977. Ernst navíc mezi svými soupeři vyniká precizností svého dlouhodrážního stylu.  Mezi jeho největší rivaly patří bývalý britský profesionál a trojnásobný vítěz mariánskolázeňského závodu z let 2011, 2012 a 2014 Kevin Teager. Neodmyslitelným inventářem veteránských klání v této kategorii je již od jejich vzniku nezničitelný německý jezdec Franz Greisel.   Poprat o vavříny se na západ Čech přijeli i další z německých es Wolfgang Barth nebo Svein Erik Geitsund z Norska

Mezi čtyřventilovými stroji v posledních letech pevnou rukou kraluje Angličan Bob Dolman, který se může pyšnit již pěti triumfy ze závodu v Mariánských Lázních. Při neúčasti jeho krajana Paula Evittse nebo známého Rakušana Wannaska si na zlatý věnec brousili zuby především vítěz z roku 2014 Henk Snijder z Nizozemí nebo Němec Ulrich Büschke.

Bob Dolman v akci
Bob Dolman v akci

V kategorii čtyřventilů se tradičně dobře umisťovali i čeští závodníci. Po Václavu Matunovi a Miroslavu Musilovi se v posledních letech dvakrát na bednu vešel i Karel Kadlec. Ten se však zatím nezotavil z následků svých zranění. Nyní byl čerstvě po odstranění šroubů z pravého kotníku, který ještě dost oteklý a na první pohled připomínal spíše tenisový míček. Sympatickému plzeňskému závodníkovi tak nezbývalo, než sledovat závody z pozice diváka a spřádat plány na nedělní šampionát republiky, kde se ujal role kouče Michaela Hádka.

Svou premiéru mezi veterány si v sobotním závodě odbyl českým divákům dobře známý Australan Rodney McDonald. Jednačtyřicetiletý rodák z Canberry si do Mariánských lázní přivezl kromě motocyklu se stojatým motorem i ležáka, aby po sobotních veteránech plynule přešel do nedělního otevřeného českého mistrovství.

Rodney McDonald prožil svou premiéru mezi veterány
Rodney McDonald prožil svou premiéru mezi veterány

Mezi novými tvářemi letošního ročníku stojí za zmínku i Martin Cazemier. Nizozemský jezdec, který v minulosti reprezentoval svou zemi v kvalifikačních závodech mistrovství Evropy na travnaté dráze. Ten figuroval původně v úloze náhradníka, ale odstoupení Karla Kadlece mu umožnilo vstup do závodu už v první jízdě čtyřventilů. Tu nekompromisně ovládl, když vavříny ověnčené Angličany Johna Hartleye a Kevina Howse odsoudil do role statistů. Tato jízda se stala zároveň i derniérou jediného českého účastníka závodu Jana Boháče. Po odstoupení Barta Uila mu sice do klína spadly dva body, ale ocelové srdce jeho Karolínky, jak bývalý jezdec čakovické Avie láskyplně přezdívá své Jawě 897, postihl kolaps a bylo po závodění.

Jan Boháč se rozloučil se závody po první jízdě
Jan Boháč se rozloučil se závody po první jízdě

O dramatický moment se v 15. jízdě postaral Graeme Brown, když se v první zatáčce v souboji o 1. místo přetočil a spadl před kola jezdců za ním. Ti naštěstí stihli včas zareagovat a jezdci i motocyklu ležícím na dráze se dokázali vyhnout.

Pád Graeme Browna
Pád Graeme Browna

O podobné vzrušení se v kategorii dvouventilových strojů postaral další nováček seriálu Manfred Giertz z Německa. Jezdec, který si s sebou z Německa přivezl početnou skupinku fanoušků, ve své první jízdě nejprve najel do pásky, za což jej v mírných podmínkách veteránských klání nestihl trest v podobě vyloučení ani handicapu. Hned vzápětí mu zhasl motor.  Po jeho uvedení do chodu s notnou pomocí ředitele závodu Míry Musila se start mohl opakovat, čehož Němec využil a po souboji s krajanem Uwe Wickem v první zatáčce se usadil na čele. Na rovince nalehl na svůj stroj a vypracoval si za jásotů svých příznivců slušný náskok. Ten však vzal za své už v nájezdu do druhé zatáčky, kde jezdec svůj stroj položil. Naštěstí i v tomto případě se vše obešlo bez zranění a německý závodník svůj z počátku smolný den zakončil triumfem ve finále C.

Dva velcí favorité dvouventilů na sebe narazili v druhé jízdě sobotního odpoledne. Franz Greisel ve své charakteristické rudé kombinéze najížděl do první zatáčky ještě na čele, ale už ve výjezdu se přes něj vnějším obloukem přehnal trojnásobný vítěz mariánskolázeňského závodu Kevin Teager, který si vedení pohlídal až do cíle.

Trojnásobný vítěz z Mariánských Lázní Kevin Teager
Trojnásobný vítěz z Mariánských Lázní Kevin Teager

Skalp Franze Greisela si chtěl na opasek pověsit i jeho krajan Wolfgang Barth v deváté jízdě.  Celá tři kola vytrvale tlačil na jeho vedoucí pozici, až se v poslední zatáčce před Greisela dostal.  Radost nad pokořením soupeře však měla jepičí život, protože tradičně technicky výborně připravený Greisel na cílové rovince zrychlil a ještě před šachovnicovým praporkem ukázal Barthovi záda. Oba aktéři tohoto souboje se mohli po skončení základní části závodu, kdy se každý ukázal na dráze třikrát, pochlubit čtrnácti body a jejich úvahy se mohly ubírat směrem k finále A. Zatímco Greisel se věnoval odpočinku, Barthovi přidělal vrásky jeho motocykl, který mu vypověděl službu po projetí cílem poslední jízdy. K netradičnímu odvozu do depa využil nabídky známého nizozemského ledaře Johana Lasta, který jej na motocyklu odtáhl za ruku.

Wolfgang Barth využil po defektu svého stroje odvozu od Johana Lasta
Wolfgang Barth využil po defektu svého stroje odvozu od Johana Lasta

Zlatým hřebem základní části závodu se stala jízda s číslem 23, kde se potkali dva nejúspěšnější jezdci loňského závodu Bob Dolman a Ulrich Büschke. Němec předvedl lepší start a usadil se na čele. Britský jezdec však rozehrál koncert v podobě série útoků, když na vedoucího závodníka vydržel útočit celá tři kola. Po neúspěšných pokusech o zdolání soupeře vnitřkem oválu si v poslední zatáčce najel venkem a cílem projížděl jako vítěz.

Souboj Ulricha Buschke s Bobem Dolmanem
Souboj Ulricha Buschke s Bobem Dolmanem

O velké vyrovnanosti startovního pole čtyřventilů svědčí i fakt, že tradičně silný Dán Arne Andersen se do finále A nevešel. Přestože ve svých třech jízdách dojel do cíle vždy na druhém místě a nasbíral tak dvanáct bodů. Nevešel se tam překvapivě ani Martin Cazemier s třinácti body. Ten ve své úvodní jízdě triumfoval a pak byl v cíli dvakrát druhý. Stejným skóre se mohli pochlubit Angličané John Hartley a Nathan Morton a také Rodney McDonald, kteří do velkého finále pronikli a doplnili tak suverénní trojici Dolman, Snijder a Büschke.

Martin Cazemier do finále A nepronikl
Martin Cazemier do finále A nepronikl

Cazemier se nedočkal satisfakce ani ve finále B, které od startu ovládl. V posledním kole však začal rapidně zpomalovat a stal se snadnou kořistí pro Browna a těsně před cílem i Andersena.

Až A finále dvouventilů svedlo na start dva největší favority závodu – Hartmuta Ernsta a Kevina Teagera. Ani jeden z nich v rozjížďkách základní části nezaváhal a oba získlali po patnácti bodech za tři vítězství. V áčku bylo ale brzy jasno. Ernst krátce po startu putoval do čela a svým soupeřům nedal ani náznak šance. Teager si dojel pro stříbrný věnec, když Franz Greisel zůstal věrný své tradici umístění na stupních vítězů a protnul cílovou metu jako třetí před Barthem. Je to až neuvěřitelné, ale od vzniku tradice veteránských klání v Mariánských Lázních před sedmnácti lety se Greisel jen ve výjimečných případech loučil po závodech bez věnce na krku.

Nestárnoucí Hartmut Ernst v akci
Nestárnoucí Hartmut Ernst v akci

Vyvrcholení sobotního odpoledne přineslo A finále čtyřventilových strojů. V něm svou neporazitelnost potvrdil Henk Snijder a zcela zaslouženě si dojel pro zlatý věnec před Dolmanem a Büschkem.

Vítěz čtyřventilové kategorie Henk Snijder v akci
Vítěz čtyřventilové kategorie Henk Snijder v akci

Výsledky – Čtyřventily:

TOT FIN C FIN B FIN A
1. Henk Snijder, NL 5,5,5 15 1.
2. Bob Dolman, GB 5,5,5 15 2.
3. Ulrich Büschke, D 5,5,4 14 3.
4. Nathan Morton, GB 4,4,5 13 4.
5. Rodney Mc Donald, AUS 4,4,5 13 5.
6. John Hartley, GB 4,5,4 13 6.
7. Graeme Brown, GB 3,Fd,3 6 1.
8. Arne Andersen, DK 4,4,4 12 2.
9. Martin Cazemier, NL 5,4,4 13 3.
10. Dave Hammond, GB 3,3,3 9 4.
11. Kevin Howse, GB 3,2,3 8 5.
12. Roel Geersing, NL 2,3,3 8 6.
13. Bart Uil, NL R,3,2 5 1.
14. Paul Morfey, GB 0,3,3 6 2.
15. Yngvar Nilsen, N 1,3,1 5 3.
16. Steen Larsen, DK 1,2,2 5 4.
17. Luit Groenewoud, NL 2,2,2 6 5.
18. John Freeman, GB 3,R,N 3 6.
19. Jan Boháč, CZ 2,N,N 2
20. Mick Norton, GB 0,1,1 2
Stupně vítězů čtyřventilové kategorie
Stupně vítězů čtyřventilové kategorie

 

Výsledky – Dvouventily:

TOT FIN D FIN C FIN B FIN A
1. Hartmut Ernst, D 5,5,5 15 1.
2. Kevin Teager, GB 5,5,5 15 2.
3. Franz Greisler, D 4,5,5 14 3.
4. Wolfgang Barth, D 5,4,5 14 4.
5. Uwe Wick, D 5,3,4 12 5.
6. Svein Erik Geitsund, N 4,5,4 13 6.
7. Bill Haynes, GB 4,0,3 7 1.
8. Gerd Maurer, D 1,4,2 7 2.
9. Johan Last, NL 2,3,3 8 3.
10. Andreas Blache, D 3,3,1 7 4.
11. John Wheatley, GB 3,2,2 7 5.
12. Wolfgang Starr, D 3,4,4 11 6.
13. Manfred Giertz, D Fd,2,4 6 1.
14. Bernd Schoop, D 0,3,3 6 2.
15. Hilbert Tel, NL 2,2,3 7 3.
16. Alfred Pflugl, D 3,2,1 6 4.
17. Geoff Urben, GB 2,4,R 6 5.
18. Brian Bassett, GB 4,N,N 4 6.
19. Brad Davis, GB 1,1,R 2 1.
20. Rainer Borchers, D 0,1,0 1 2.
21. Roy Gomm, GB 1,0,2 3 3.

Knížky už nebudou jezdit na závody tak často

Česká Třebová – 17. května

Plochodrážní jaro v Čechách je tradičně provázeno prodejem knih s plochodrážní tematikou. Jejich cesty na stadióny jsou motivovány především díky uvedení publikace Česká plochodrážní ročenka 2016 na trh. Jenže dvě ze tří banánových krabic, v nichž knížečka dorazila, skončily již v kontejnerech s odpadem. Náklad totiž jako každý rok mizí velkou rychlostí a zbývají poslední kousky. Proto dnes v Praze najdete stoleček s Českou plochodrážní ročenkou 2016, ale i s tituly Jiří Štancl – Fenomén ploché dráhy a Sekáček se zlatou přilbou aneb celý život zřejmě naposledy. Pakliže nechcete, aby vám některá publikace unikla, raději si ji objednejte mailem k odeslání poštou.

Náklad publikace Česká plochodrážní ročenka se pomalu, ale jistě tenčí
Náklad publikace Česká plochodrážní ročenka se pomalu, ale jistě tenčí

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

 

Jiří Štancl bije na čtvrtlitrový poplach

Praha – 17. května
Už v době své veleúspěšně závodní kariéry byl zvyklý říkat své názory rovnou a bez obalu, ať se to někomu líbí anebo nikoliv. Nyní druhým rokem působí v roli trenéra SCM spolu s Miroslavem Rosůlkem a mají pod palcem reprezentaci v nižších kubaturách. Polská Toruň nabídla během dvou dnů přehlídku zlaté trofeje mládeže v kubatuře 125 ccm a světový pohár dlouhodrážních dvěstěpadesátek. A Jiří Štancl se vrátil domů plný poznatků, s nimiž se svěřil magazínu speedwayA-Z.

 

Česká stopětadvacítková výprava v Toruni
Česká stopětadvacítková výprava v Toruni

„Stopětadvacítky jsou úplně vyrovnaný,“ vypráví. „Rozjeli se Němci. Kdyby jim to takhle jelo loni v Olchingu, museli by bejt‘ první. Dráha měla klopený zatáčky, byla rychlá, ale pro všechny stejná. Nejvíc na nás s Mírou udělal dojem Milan Dobiáš. Říkali jsme mu, jak má vysedat a on tak jezdil. Petr Chlupáč v tom dost sedí, je už těžkej‘, stopětadvacítka už pro něj není, potřeboval by dvěstěpadesátku. Filip Šifalda má výhodu, že má rychlý motorky. Stylově není nejlepší, jako trenéra respektuje hlavně svýho otce.“

Filip Šifalda, Petr Chlupáč a Milan Dobiáš reprezentovali Českou republiku ve zlaté trofeji stopětadvacítek
Filip Šifalda, Petr Chlupáč a Milan Dobiáš reprezentovali Českou republiku ve zlaté trofeji stopětadvacítek

Filip Šifalda bojoval ve finálové jízdě o stupně vítězů. Nakonec skončil čtvrtý. Milan Dobiáš obsadil pátou a Petr Chlupáč osmou příčku.

„Všichni se snažili,“ kvituje Jiří Štancl. „Blbý je ale to, že na mistrovství světa dostanou jen jednu pneumatiku a přitom sjedou tři nebo čtyři. Jedou daleko, cesta je zadarmo, dostanou nějakej‘ cesťák od SCM, ale na druhou stranu jim Shupa půjčuje motorky a motory. Mrzí mě, že Mitas sponzoruje v Anglii kdejakej‘ závod a tady stojí guma jednou tolik co v Anglii. Škoda, že nám Mitas pneumatiky na reprezentaci nedá.“

Filip Šifalda (červená) v boji o čelo
Filip Šifalda (červená) v boji o čelo

Také další záležitosti by si náš nejlepší plochodrážník všech dob představoval jinak. „Mezi ostatními jsme tam jako chudý příbuzný,“ všímá si. „Ostatní mají národní dresy, tohle u nás není na úrovni. Jeli jsme do Toruně a dodneška jsme na reprezentaci nedostali ani pětník, protože ministerstvo neposlalo peníze na AČR. S Mírou jsme důchodci, jedeme do Polska, dostaneme poloviční diety a ještě si my dědkové musíme řídit auto. Něco se musí změnit.“

Ve dvěstěpedesátkách se česká vlajka nesla jen kvůli Petru Chlupáčovi
Ve dvěstěpedesátkách se česká vlajka nesla jen kvůli Petru Chlupáčovi

Zatímco ve stopětadvacítkách mohou naši borci bojovat o cenné kovy, ve čtvrtlitrech je situace o poznání horší. Jediný náš zástupce Petr Chlupáč skončil v Toruni coby patnáctý z osmnáctičlenného pole.

„Za nás se psalo, že nám ujela Vindobona, ale ve dvěstěpadesátkách nám ujel vlak až do Amsterdamu,“ glosuje Jiří Štancl. „Mads Hansen měl s sebou dokonce Erika Gundersena. Celej‘ závod vyhrál s patnácti bodama, ale ve finále se mu to rozpadlo.“

Petr Chlupáč v sedle své dvěstěpadesátky
Petr Chlupáč v sedle své dvěstěpadesátky

U nás se však šampionát republiky dvěstěpadesátek ještě nestačil rozběhnout. „Jawa dělala maximum, ale motorky jsme dostali až osmadvacátýho dubna,“ říká Jiří Štancl. „Všechno syrový, hledá se příčina, proč se to zadírá. Ve Slaným se rozsypal jeden motor, v Toruni jeden v tréninku a jeden v závodě. Musíme hodně dělat, abychom to ve dvěstěpadesátkách hodně dotáhli. Hlavně aby kluci měli techniku, dost tréninků a závodů.“

Jiří Štancl rozhodně není pesimistou, ale za všechna léta u ploché dráhy se přesvědčil, že za úspěchem stojí především poctivá práce. „Věřím, že by se to mělo zlepšit,“ konstatuje. „Musí se ale najít úplně nová koncepce. Závodníků u nás je málo, technika není nejlepší. Díky Jawě, že nám půjčila rámy na dlouhou dráhu. Všichni ostatní ale měli motorky minimálně o měsíc dřív než my. Kluci se na tom ještě nesvezli, navíc Lukáš Vinter si zlomil ruku a Jan Kvěch má utrženej‘ sval.“

Zlatá trofej 125 ccm: Lukase Wegener, Tim Wunderer a Karol Zupinski
Zlatá trofej 125 ccm: Lukase Wegener, Tim Wunderer a Karol Zupinski

Foto: Jiřina Šifaldová

Světový pohár dvěstěpadesátek: Dave Meijerink, Gaetan Stella a Mika Meijer
Světový pohár dvěstěpadesátek: Dave Meijerink, Gaetan Stella a Mika Meijer