Zítřejší rozpis je modifikován

Chrastná a Holice v Čechách – 22. ledna
Úsilí rozšířit počet ledařů, kteří k nám o víkendu přijedou závodit, bohužel nepřineslo ovoce, které by bylo adekvátní vynaložené snaze. Zatímco startovní listina nedělních dvojic v Holicích se změnila jen doplněním jmen a startovních čísel polského tria, zítřejší jednotlivci v Chrastné se uskuteční dle rozpisu známého z přeboru na klasických oválech.

 

Ledařská parta se po včerejším tréninku už těší na závody
Ledařská parta se po včerejším tréninku už těší na závody

Základní myšlenka podoby startovní listiny vychází ze dvou předpokladů. Jednak je tu snaha, aby každý účastník vyjel do akce pětkrát a tím pádem při případném pokračování měl stejné podmínky i při užití klasického rozpisu. Klíčové také je, aby na startovní rošt každé jízdy dorazila čtveřice závodníků.

Čeká nás tedy patnáct základních jízd, po nichž mítink vyvrcholí finálovou jízdou čtyř nejlepších.

Mistrovství republiky na ledové dráze – Chrastná, sobota:

1 Jan Klauz
2 Jan Pecina, Osečná
3 Patryk Daniszewski, PL
4 Lukáš Volejník, Osečná
5 Martin Běhal, RYKONAD
6 David Lízák, Divišov
7 Josef Kreuzberger, A
8 Radek Hutla, Pardubice
9 Robert Růžička, RYKONAD
10 Andrej Diviš
11 Vladimír Višváder, Pardubice
12 Miroslaw Daniszewski, PL

 

Mistrovství republiky dvojic na ledové dráze – Holice v Čechách, neděle:

1 Radek Hutla, 2 Jan Pecina
Polsko: 3 Miroslaw Daniszewski, 4 Patryk Daniszewski, 16 Kamil Janura
Rykonad Liberec: 5 Martin Běhal, 6 Robert Růžička
7 Josef Kreuzberger (A), 8 neobsazeno
9 Lukáš Volejník, 10 Jan Klauz
11 Vladimír Višváder, 12 David Lizák

Foto: Radek Hutla

Víkendové lokality nejsou ledařům nikterak neznámé

Chrastná a Holice v Čechách – 22. ledna
Operativnost má jméno ledová plochá dráha. Závodníci už mířili na včerejší trénink do Chrastné, když je zastavilo zvonění jejich mobilních telefonů. Zdejší dráhu bylo totiž nutno uchránit pro sobotní mistrovský podnik, když bylo jasné, že nehomogenní povrch Hamerského jezera nedovolí splnit původní harmonogram. Chrastná se tak dočká svého prvního závodu, byť tato lokalita není ledařům rozhodně neznámá. A to konec konců platí i pro Holice, kde se ledy konaly již takřka na den přesně před padesáti lety.

 

 

Chrastná zítra zažije první české ledy po třech letech
Chrastná zítra zažije první české ledy po třech letech

Dvojitý led odstartoval akci kulový blesk

Stříbřitý klenot na rybníce v Chrastné
Stříbřitý klenot na rybníce v Chrastné

Než objevili Hamr na Jezeře, vystřídali osečenští ledaři více alternativ. Stráž pod Ralskem smetli ze stolu místní ledaři a v roce 2007 se ekologové postavili proti mítinku v Chrastné. Jako východisko se jevila louka u Mlékárenského rybníka s charakteristickým čapím hnízdem na komíně.

Dvakrát se proti postavila obleva, ale roku 2009 se tady dva mítinky konaly. Jenže zahraniční závodníci zpochybňovali její bezpečnost. Nezdál se jim blízký potok a stromy těsně u oválu. Hamr na Jezeře všechny problémy vyřešil a báječně zapadl do epochy české ledařské renesance.

Rekreační středisko již hosty s burácejícími motocykly zažilo
Rekreační středisko již hosty s burácejícími motocykly zažilo

Poměrně velká plocha umožňovala vytvořit až tři dráhy najednou, ale letos se stala handicapem. Po teplých Vánocích, které svým počasím a teplotními rekordy připomínaly spíše slunečné Velikonoce, přišly mrazy. Jenže na jezeře byly tři ledové vrstvy, které oddělovala voda.

Chrastná – Camping Jadran:

Dráha asi 280 metrů, rovinka 80 metrů, šířka dráhy 10 metrů po celé délce

Zítra zatleskejte nejen závodníkům, ale i pořadatelské partě
Zítra zatleskejte nejen závodníkům, ale i pořadatelské partě

Vrchní vrstva byla hodně měkká a navíc nedosahovala potřebné tloušťky. Včera dopoledne bylo jasné, že za těchto okolností se tady závodit nedá. Akce se stala dílem okamžiku, trénink v Chrastné ustoupil nedělnímu závodu.

Navzdory problémům s ekology se tady v minulých letech několikrát trénovalo. Závod se tady bude ovšem zítra konat vůbec poprvé.

 

Ledy se do města motokrosu vracejí po půlstoletí

Včera se v Holicích usilovně pracovalo
Včera se v Holicích usilovně pracovalo

V Holicích se plochá dráha konala již za druhé světové války. Protože však v oné době byl motoristický podnik nemyslitelný, konala se na kolech, což nebylo nikterak výjimečné. Později v rodišti cestovatele Emila Holuba vznikla motokrosová trať.

Ještě než na ní prakticky zdomácnělo mistrovství světa, uskutečnily se ve městě dva ročníky silničního okruhu. A roku 1966 se tady konala ledová plochá dráha, která byla jediným podnikem svého druhu v Československu ve druhé půli šedesátých let.

Holice v Čechách – autokemp Hluboký:

Dráha zhruba 300 metrů, šířka 12 metrů

Také v Holicích vznikne kratší dráha
Také v Holicích vznikne kratší dráha

V termínovém kalendáři se ledová plochá dráha v Holicích poprvé objevila opět roku 2012. Závod však nebylo možné uspořádat. A stejně tak napřesrok, kdy na rybníku Hluboký vznikla dráha. Jenže v půli února ji doslova a do písmene vzala vody. Následné ochlazení vyburcovalo pořadatelskou partu k horečné práci.

Záchranná operace se takřka podařilo, avšak v pátek před nedělním mítinkem jim nezbylo než hodit ručník do ringu. V letech 2014 paní Zima kdesi zaspala, loni se jen zčásti probouzela ze spánku. Současné mrazy ale konečně úsilí holické party korunují úspěchem. Včera byl rybník Hluboký vyčištěn od sněhu a začalo vytyčování dráhy.

 

Rybník Hluboký viděl ledařský závod před pořádně dlouhou dobou
Rybník Hluboký viděl ledařský závod před pořádně dlouhou dobou

 


Holice, neděle 23. ledna 1966:

Dle dobových zpráv byl tehdejší mítink v autokempu Hluboký zorganizován poměrně narychlo. Šlo o kontrolní závod, který měl především umožnit reprezentační trojici Antonín Šváb, Antonín Kasper a Stanislav Kubíček otestovat svoji formu a tovární Jawy před svým odletem k prvnímu ročníku mistrovství světa.

Takhle to v Holicích vypadalo v šestašedesátém
Takhle to v Holicích vypadalo v šestašedesátém

Kromě ostré závodní dráhy pořadatelé vybudovali ještě dvě další tréninkové alias cvičné dle dobového žargonu. Závod skončil triumfem Antonína Švába a na stupně vítězů se dostali ještě Antonín Kasper a Stanislav Kubíček. Neměli to však vůbec jednoduché především s Miloslavem Špinkou a Jaroslavem Machačem, kteří však neměli k dispozici stejně kvalitní techniku.

Už následující sobotu si reprezentační trojlístek hověl na palubě elegantního proudového stroje Tupolev 104 společnosti Aeroflot na pravidelné lince Praha – Moskva. Adolf Kuba, redaktor Světa motorů viděl budoucnost českých ledů pozitivně. Na mezinárodní scéně jsme se vskutku dočkali medailí, ale domácí ledařský mítink se konal až roku 1970.

Na rybník Hluboký se ledy vrátí v neděli po padesáti letech a jednom dnu.


 

Foto: Milan Dvořák, Petr Moravec a archív autora