Úhřetická Lhota – 30. listopadu
Jaké fígle se dají provádět při startech plochodrážních rozjížděk, vysadí-li startovací zařízení, se již přesvědčil každý zkušený divák. A pokud ne, skvěle to zachytil Dalibor Janek ve své knize o Františku Šťastném, který mu vyprávěl o svém plochodrážním dobrodružství v Rumburku na sklonku čtyřicátých let. Praporkem se doposud startovalo také na minioválcích v Kostěnicích, ovšem Dan Macl se magazínu speedwayA-Z svěřil, že se to záhy stane minulostí.
„Hospodář našeho Motoklubu Úhřetická Lhota Jan Vaňátka si prohlídnul startovací zařízení v Pardubicích,“ říká Dan Macl. „A zatím jen na papíře sestavil startovací zařízení, které bude v nejbližší době realizovat ve skutečnosti. Věřím, že se hlavně mladému potěru zalíbí a budou se těšit, až si zkusí pár startíků.“
Praha – 29. listopadu
Stejně jako seriál velkých cen se ve druhé půli listopadu dočkal své podoby také světový pohár družstev. Česká reprezentace má vedle personálních kvót pro všechny světové šampionáty jistotu, že se v červenci střetne s Dány, Poláky a Rusy v dánském Vojensu. Národní tým sem v historii dorazí již potřetí, naposledy tady jel finále v září roku 1998.
Vůbec poprvé se ovšem reprezentační družstvo ve Vojensu objevilo v srpnu 1983. Tehdy si českoslovenští závodníci začali budovat postavení špičky kontinentu, což potvrdili triumfy v kvalifikačních kolech v Giaveře a kontinentálním semifinále v Pardubicích. Posun v pravidlech ve prospěch zámořských zemí, kde se čím dál víc prosazovali Dánové a Američané, jim pro kontinentální finále v Pockingu přihrál do cesty i Angličany, kteří vyhráli.
Nicméně do světového finále postupovaly dva celky a náš tým hravě pokořil Západní Němce i Sověty, zatímco Poláci na pozadí výjimečného stavu ve své zemi stagnovali i v oblasti ploché dráhy a ztroskotali již na úrovni semifinále kontinentu.
Světové finále byl však závod jiného kalibru a Československo skončilo v boji u USA, Anglií a Dánskem poslední s pouhými třemi body. Jiří Štancl skóroval dvěma, Václav Verner jedním, Antonín Kasper a náhradník Petr Ondrašík měli nulu.
Antonín Kasper hájil ve světovém finále ve Vojensu i o patnáct let později, kdy se šampionát konal systémem sedmi tříčlenných týmů. Spolu s Mariánem Jiroutem a Adrianem Rymelem tehdy po triumfu v kvalifikační skupině v Togliatti byli v Dánsku šestí. Měli však stejně bodů jako Němci a čtvrtí Poláci jim unikli jen o tři body.
Českému nároďáku uniklo další světové finále ve Vojensu jen o vlásek. V létě 2003 v poslední šanci v Outrupu měl kvintet Aleš Dryml, Lukáš Dryml, Tomáš Topinka, Bohumil Brhel a Antonín Šváb před poslední rozjížďkou stejný počet bodů jako druzí Švédové. Jenže na závět triumfoval obrýlený Peter Karlsson zatímco Tomáš Topinka zůstal viset za druhým Scottem Nichollsem.
Předposlední červencovou sobotu proto český národní tým přijede do Vojensu teprve potřetí. Vůbec poprvé tady bude taktovku kouče třímat Milan Špinka, jelikož v předchozích případech vedli družstvo Miloslav Verner a Josef Laštovka. Za soupeře bude mít Dány, Poláky a Rusy.
Světový pohár 2016:
23.7.
závod 1 – Vojens (DK)
Dánsko – Polsko – Rusko – Česká republika
26.7.
závod 2 – Västervik (S)
Švédsko – Austrálie – USA – vítazě kvalifikace (I – LAT – SLO – D)
29.7.
race-off – Manchester (GB)
druzí a třetí ze závodů 1 a 2
30.7.
finále – Manchester (GB)
Velká Británie – vítězové závodů 1 a 2 – vítěz race-off
Čeští reprezentanti v ostatních šampionátech světa:
Brno – 28. listopadu
Osmnáctý ročník knihy MISTROVSTVÍ SVĚTA MOTOCYKLŮ 2015 vychází tradičně v předvánočním čase. Publikace v sobě zahrnuje vše podstatné z uplynulé sezóny seriálů silničních motocyklů GRAND PRIX a MS třídy superbike. V knize najdete i něco o evropském šampionátu superstocků, národních šampionátech Německa, České republiky, britského mistrovství SBK, poháru Alpe Adria a poháru Red Bull Rookies. Texty jsou v anglické, německé a české verzi, stejně jako kompletní přehled výsledků. Hlavní část knihy tvoří množství barevných fotografií. Kniha formátu 22,5 x 31,5 cm má 216 stran. Knihu si můžete objednat SMS na čísle +420 607 958 673 nebo na e-mailové adrese fotorejda@volny.cz. Cena publikace je 559 Kč + poštovné dle platných ceníků. V úterý se v Brně koná speciální autogramiáda u příležitosti jejího uvedení na trh.
Ústí nad Labem – 28. listopadu
Pár dnů poté, co se jeho podpis zaskvěl pod kontraktem s britským Scunthorpe, se upsal rovněž Holstedu. Jeho ruka se v rukávu dánské ligy objevila prakticky shodou náhod, nicméně on ji vnímá jako příležitost dalšího zviditelnění své osoby na mezinárodní scéně. Zdeněk Holub se magazínu speedwayA-Z svěřil, že tím je portfolio jeho zahraničních angažmá s největší pravděpodobností uzavřeno, protože Polsko by nezapadlo do jeho logistické koncepce.
„Úplně náhodou,“ reaguje Zdeněk Holub na otázku, kterak k jeho angažmá v Holstedu došlo. „Ozýval se mi polák, kterej‘ mi Dánsko nabízel. To nedopadlo, ale pak asi za měsíc mi psali přímo z Holstedu.“
A co jej motivovalo upsat se vedle Scunthorpe v britské Premier League rovněž dánskému klubu? „Potřebuju se ukázat ve světa,“ říká jednoznačně. „Je to prestižní liga. Jezdí se ve středu, snad to nebude kolidovat s extraligou. Ta má samozřejmě přednost.“
Rawicz, v jehož barvách na mezinárodní ligové bázi debutoval, napřesrok v polské liz nepojede. „Nic není v jednání,“ komentuje Zdeněk Holub, kde jej v zemi našich severních sousedů budeme vídat. „Asi bych už víc nestíhal, v Anglii závodíme v neděli.“
Londýn – 24. listopadu
Ani v příštím roce neuvidíme v seriálu velkých cen startovní číslo jedna. Úřadující světový šampión Tai Woffinden se totiž rozhodl, že za obhajobou světového zlata vyrazí se svou stoosmičkou. Je to již podruhé, kdy mistra světa nepoveze na svém motocyklu jedničku. Poprvé se tak stalo loni, kdy Greg Hancock zachoval věrnost svému slavnému číslu 45, s nímž na počest Bruce Penhalla pojede i napřesrok. Startovní čísla odpovídající rankingu si ponechali jen Nicki Pedersen a český náhradník Václav Milík.
Přitom Tai Woffinden si předloni vybral jedničku vyhrazenou světovému šampiónovi. Ovšem v sezóně 2016 bude mít číslo 108, jež vzniklo na základě datu jeho narození, tedy 10. srpna. Matej Žagar se narodil 5. května, z čehož je odvozena i jeho 55. Narozeniny, byť jen v letopočtu, odrážejí také čísla 85 a 95 u Antonio Lindbäcka a Bartosze Zmarzlika.
Nicki Pedersen nezměnil svůj zvyk jezdit s číslem odpovídajícímu umístění z předchozí sezóny. Vzhledem k preferenci Taie Woffindena a Grega Hancocka půjde o nejnižší číslo v seriálu. Nejvyšší bude naproti tomu mít Piotr Pawlicki, který si vybral 777.
Zatímco Polák si své štěstí snaží trojnásobit, Niels – Kristian Iversen se spokojil s dvojnásobkem své šťastné osmičky. Chris Holder kdysi v juniorských letech dostal třiadvacítku a zůstává jí věrný i ve světě velkých cen. Chris Harris zase sedmatřicítkou připomíná památku svého otce, který s ní jezdil travnaté ovály.
Vůbec poprvé si mohli svá čísla zvolit i náhradníci. Této možnosti využili Fredrik Lindgren a Michael Jepsen Jensen, zatímco Václav Milík nikoliv.
Kutná Hora – 27. listopadu
Zdroj několikaletých problémů Josefa France s krční páteří byl odhalen v letošním létě. Pražský závodník se prostřednictvím sociálních sítí svěřil, že příčinou byla špatná ploténka krční páteře, která musela být chirurgicky odstraněna. Josef Franc v současné době pilně rehabilituje a slibuje, že na jaře bude zase konkurence plivat hlínu.