Na nejvyšším stupni pódia klíčily jen holandské tulipány

Svitavy – 22. srpna
Po téměř měsíční prázdninové přestávce konečně zabouřily motory plochodrážních pětistovek v závodní akci také na českém území. Vítězem veteránského kempu se stal Holanďan Sjoerd Rozenberg, který ovládl svou skupinu a sérii své neporazitelnosti si prodloužil přes semifinále až do finále. Stupně vítězů těsně unikly Karlu Kadlecovi, když jej na poslední chvíli předčil Petro Fedyk. Vložené klání juniorů, v němž horní věková hranice byla samozřejmě úměrná přítomnosti starších pánů v hlavním závodě, triumfoval také Holanďan. Mark Helmhout, přítel dcery Sjoerda Rozenberga, vyhrál všechny své rozjížďky. Nepotkal se však s Lubošem Velinským, jenž si v Cihelně počínal neméně suverénně. Ve své poslední rozjížďce však po vylétnutí pásky zaváhal, v hodině dvanácté však inkasoval alespoň dva body a skončil druhý bez nutnosti absolvovat rozjezd s mladším Imre Fogasem.

Imre Fogas, Sjoerd Rozenberg a Petro Fedyk stojí na stupních vítězů
Imre Fogas, Sjoerd Rozenberg a Petro Fedyk stojí na stupních vítězů

 

Slovinec je na dráze hvězdou s nejpestřejším závodním životopisem

Jože Žibert jel v Cihelně už v červnu 1986
Jože Žibert jel v Cihelně už v červnu 1986

Zájem o závod veteránů nebo spíše správněji řečeno amatérů, je úžasný. A překvapí obzvlášť ze strany Rakušanů či Maďarů, v jejichž zemi plochá dráha již léta živoří. Avízovaných více než třicet borců sice nedorazilo, nicméně čtyřiadvacet účastníků je poměrně v dost příkrém rozporu s mnohdy nekompletními startovními listinami českého přeboru či juniorky.

Hvězdou první velikosti se měl stát Heinrich Schatzer. V šestaosmdesátém absolvoval s výběrem Rakouska v rámci Dunajského poháru vůbec první závod, který se ve svitavské Cihelně vůbec kdy uskutečnil. Ve stejném roce měl na dohled i světové finále jednotlivců, kam se nikdy předtím ani potom žádný Rakušan nepodíval, ale v kontinentálním finále v domácím Wiener Neustadtu utrpěl vážný úraz.

V první polovině devadesátých let Heinrich Schatzer pravidelně startoval v našich ligách a dodnes památné zůstává jeho vyloučení z roku 1990 ze závodu v Žarnovici, protože použil motocykl Godden s pneumatikami Dunlop, což bylo v rozporu s tehdejšími československými reglementy.

Jürgen Garherr právě odstartoval na Paula Agera
Jürgen Garherr právě odstartoval na Paula Agera

Dnes se Heinrich Schatzer objevil v boxech jen v košili a riflích, závodit mu zabránil zlomený malíček jeho levé ruky. Pomineme-li Sjoerda Rozenberga a Karla Kadlece, kteří se v mítincích ranku mistrovství světa či Evropy objevují dodnes, závodníkem s nejvýraznější minulostí byl dnes Jože Žibert. Slovinec rovněž pamatuje první mítink na současném svitavském ovále a má za sebou mnoho reprezentačních startů ještě z časů federativní Jugoslávie.

 

Holanďan si prodlužuje svou vítěznou šňůru

Sjoerd Rozenberg za sebou vede Josefa Faschinga a Lajosze Bajusze
Sjoerd Rozenberg za sebou vede Josefa Faschinga a Lajosze Bajusze

Sedmnáct veteránů ve startovním poli je pro organizaci závodů nejméně optimální číslo. Asi stěží by se našla síla, která by prstem ukázala na jednoho z nich a poslala jej na post náhradníka. Pořadatelé je proto rozdělili zhruba na půl do dvou skupin. Každá měla absolvovat tři série a osm nejlepších postoupit do nadstavbové části.

První skupina viděla rozjížďky po třech. A jelikož hlavní favorité na sebe nenarazili, také poněkud jednotvárný průběh. Nicméně nikdo ze závodníků nepřijel bojovat o titul mistra světa, ale užít si své motocykly v závodním tempu na regulérní dráze. Avšak Sjoerd Rozenberg, Jürgen Garherr a Petro Fedyk vyhrávali stylem start – cíl jako na běžícím páse.

Karel Kadlec úřaduje na čele před Joszefem Geczym, Helmutem Dürndererem a Richardem Schrammelem
Karel Kadlec úřaduje na čele před Joszefem Geczym, Helmutem Dürndererem a Richardem Schrammelem

Výjimku představovala rozjížďka s číslem sedmnáct, do níž se Rakušan kvůli technické poruše ani nerozjel. Přesto však skončil na čtvrté příčce klasifikace skupiny, když jeho výpadek zužitkoval jeho krajan Paul Ager k vítězství. V patnácté jízdě se o postup připravil Jože Žibert. Ve druhém kole se v zatáčce u depa otřel o bariéru vyplněnou plastikovými lahvemi a pádem se připravil o dva body.

Ve druhé skupině bylo soustředěno osm veteránů, takže její rozjížďky se konaly ve čtyřech a přinesly o poznání více vzrušení. Do role suverénů se stylizovali Petro Fedyk, Imre Fogas a Karel Kadlec. Plzeňský nezmar, jenž dorazil i s haprujícím motorem své dodávky, narazil na suverénního Maďara v rozjížďce s číslem osmnáct. Imre Fogas vystihl lépe okamžik letu pásky, avšak Karel Kadlec se hnal vnějškem první zatáčky okolo něho až na protilehlou rovinu.

Sjoerd Rozenberg nezaváhal ani v semifinále - již v prvním nájezdu vede před Petro Fedykem (modrá), Paulem Agerem (bílá) a Jürgenem Garherrem (žlutá)
Sjoerd Rozenberg nezaváhal ani v semifinále – již v prvním nájezdu vede před Petro Fedykem (modrá), Paulem Agerem (bílá) a Jürgenem Garherrem (žlutá)

„Zrovna se mu to zvedlo, když jsem ho předjížděl, musel jsem klapnout,“ líčil svůj duel s Imre Fogasem, v němž zůstal druhý. Navzdory technickým patáliím byl čtvrtým mužem skupiny pořádající Richard Berger. Csaba Varga si však prosadil myšlenku na rozjezd trojice pětibodových z obou skupin, v němž si poslední semifinále nakonec pojistil Josef Fasching.

Imre Fogas ovládl první semifinále. Karel Kadlec nestihl reagovat na rychlý let pásky k nebi, přesto však byl druhý a v první zatáčce nedal šanci Josefu Faschingovi, který se zle tlačil dopředu. Ve druhém semifinále se Petro Fedyk stal prvním borcem, který dnes dokázal na Sjoerda Rozenberga odstartovat. Avšak Holanďan si rychle proklestil cestu dopředu ještě v úvodním nájezdu.

Imre Fogas vede semifinále před Karlem Kadlecem, Josefem Faschingem a Joszefem Geczym
Imre Fogas vede semifinále před Karlem Kadlecem, Josefem Faschingem a Joszefem Geczym

Ve finále už Sjoerd Rozenberg platil za suveréna a po bleskovém startu triumfoval stylem start – cíl. Imre Fogas byl rychlejší než Karel Kadlec, jenž se opět nechal vypéct rychlým startem. Český borec byl třetí a vytrvale odrážel nájezdy Petro Fedyka. Ukrajincův tlak se však stupňoval, až mu Karel Kadlec v nájezdu do třetího, posledního okruhu podlehl.

 

Duel dvojice suverénů se vyřešil i bez vzájemného souboje

Pád Alexandera Schaafa naštěstí skončil pro závodníka bez újmy
Pád Alexandera Schaafa naštěstí skončil pro závodníka bez újmy

Osmičlenné startovní pole juniorů doznalo hned zpočátku dvou ztrát. Alex Schreiner o tréninku upadl ve druhé zatáčce. Z incidentu vyvázl bez zranění, avšak škody na spojce a dílech rámu na svém motocyklu spočítat nedokázal. A tak mu nezbylo, než na závod zapomenout.

Rovněž jeho krajana Alexandera Schaafa vyřadil pád. Po startu rozjížďky s číslem sedm, která však byla pro juniorský závod druhá, protože jízdy byly číslovány napříč celým odpoledním programem, přitom nejlépe odstartoval.

Gabor Fogas jede před svým bratrem Imrem
Gabor Fogas jede před svým bratrem Imrem

Jenže spodní stranou první zatáčky si to do čela namířil Mark Helmhout. Rakušan se jej evidentně lekl, uhnul a změněná trajektorie jej vystřelila ze sedla. Naštěstí vstal a zdravotnickému personálu řekl o svém stavu strohé, ale ve všech jazycích srozumitelné OK.

Jeho motocykl byl však spíše KO. Alexander Schaaf s ním vyjel na ovál ještě jednou, avšak jen proto, aby jej odstavil prakticky rovnou za vraty depa. A tak se do bojů o samostatné pódium nakonec zapojilo pouhopouhých šest závodníků.

LUboš Velinský ujíždí Imre Fogasovi
LUboš Velinský ujíždí Imre Fogasovi

V triumfech v jednotlivých rozjížďkách se střídali rovným dílem Luboš Velinský a Mark Helmhout. Pardubičan hned na úvod ujel o více než půl roviny Maciejovi Bialasovi, zatímco svíce Philipa Kirschsteigera neměla taková konsekvence jako pády jeho krajanů.

O prvním vítězství Marka Helmhouta již byla řeč. Poté hrál sólo opět Luboš velinský, zatímco Holanďan odpověděl triumfy v rozjížďkách s čísly čtrnáct a dvacet. Na rozdíl od veteránů jezdili junioři na čtyři kola a neměli vypsané finále. Ke všemu na sebe oba suveréni nenarazili v přímém souboji, takže Luboš Velinský musel i svůj poslední start v jednadvacáté jízdě proměnit ve vítězství.

V poslední jízdě se musel Luboš Velinský probít na druhé místo
V poslední jízdě se musel Luboš Velinský probít na druhé místo

Jenže to se ukázal jako kámen úrazu. Pardubický závodník zůstal po vylétnutí pásky trčet za bratry Fogasovými. V první zatáčce posledního okruhu alespoň podjel Gabora Fogase, jenž mu přece jen ochotně udělal místo, a zajistil si prostřední stupínek pódia.

 

Hlasy z depa

Po startu finále vede Sjoerd Rozenberg před Imre Fogasem, Karlem Kadlecem a Petro Fedykem
Po startu finále vede Sjoerd Rozenberg před Imre Fogasem, Karlem Kadlecem a Petro Fedykem

„Už jsem byl vyčichlej‘,“ nezastíral Karel Kadlec po finálové jízdě. „Pokazil jsem start. Jak dal startmaršál ruce dolů, kouk‘ jsem se na pásku a ta už letěla. Bylo to podruhý, teď to bylo horší. Jsem rád, že jsem to odjel s tím tréninkem. Tři tejdny jsem neseděl na motorce, jak jsem měl starosti s tím autem. Mám jeden válec zapečenej‘, je výhoda, že je to pětiválec, takže mám čtyřválec (smích).“

„Škoda motorky,“ litoval Richard Berger. „Už od rána mám stražený závit na svíčce. Luboš má lepidlo, nalepili jsme to tam zpátky, ale nebylo to ono. Už po startu se to dusilo a nešlo za plynem. Veteráni jsou rok od roku lepší. Je to pěkný, jsem rád, že jsem to dal do kupy, ale tý práce! Jen škoda, že nepřijeli Slováci.“

Až v nájezdu do posledního kola povolil Karel Kadlec náporu Petro Fedyka
Až v nájezdu do posledního kola povolil Karel Kadlec náporu Petro Fedyka

„Bomba,“ pochvaloval si Luboš Velinský. „Jen škoda, že jsem se nepotkal s Holanďanem. Poslední jízdu jsem posral úplně, ale hlavně jsem se dneska bavil. To víš, doma čeká žena a budoucí dítě. Pěkný závody, hlavně, že se nikomu nic nestalo.“

 

Česká ekipa na nástupu: zleva Karel Kadlec, Richard Berger, Dan Macl a Luboš Velinský
Česká ekipa na nástupu: zleva Karel Kadlec, Richard Berger, Dan Macl a Luboš Velinský

Závod veteránů:

první skupina:
1.= Sjoerd Rozenberg, NL 3 3 3 9
1.= Petro Fedyk, UA 3 3 3 9
3. Paul Ager, A 2 2 3 7
4. Jürgen Garherr, A 3 3 E 6
5.= Josef Fasching, A 2 1 2 5
5.= Csaba Varga, H 1 2 2 5
7. Jože Žibert, SLO 2 2 X 4
8. Lajosz Bajusz, H 1 1 2 4
9. Dan Macl, Pardubice 1 1 1 3
druhá skupina:
1. Imre Fogas, H 3 3 3 9
2. Karel Kadlec, Liberec 3 3 2 8
3. Joszef Geczy, H 2 2 3 7
4. Richard Berger, Svitavy 2 2 1 5
5. Anton Schreiner, A 1 0 2 3
6. Krzysztof Pikusa, PL 0 1 1 2
7. Helmut Dürnderer, A 1 1 0 2
8. Richard Schrammel, A 0 0 0 0

Poznámka: do semifinále postoupilo osm nejlepších ze spojené klasifikace obou skupin

rozjezd o postup do semifinále: Josef Fasching, Csaba Varga, Richard Berger
semifinále I: Imre Fogas, Karel Kadlec, Josef Fasching, Joszef Geczy
semifinále II: Sjoerd Rozenberg, Petro Fedyk, Jürgen Garherr, Paul Ager
finále: Sjoerd Rozenberg, Imre Fogas, Petro Fedyk, Karel Kadlec

Luboš Velinský, Mark Helmhout a Imre Fogas mů. stojí na pódiu juniorského mítinku
Luboš Velinský, Mark Helmhout a Imre Fogas mů. stojí na pódiu juniorského mítinku

Závod juniorů:

1. Mark Helmhout, NL 3 3 3 9
2. Luboš Velinský, Pardubice 3 3 2 8
3. Imre Fogas ml., H 1 2 3 6
4. Gabor Fogas, H 2 2 1 5
5. Maciej Bialas, PL 2 1 1 4
6. Philip Kirchsteiger, A F 1 2 3
7. Alexander Schaaf, A F/R – – 0

Poznámka: Alex Schreiner při pádu v tréninku poškodil svůj motocykl natolik, že nemohl startovat

Mark Helmhout (bílá) v ostrém souboji s Alexanderem Schaafem (žlutá) před zraky Imre (modrá) a Gabora (červená) Fogasových
Mark Helmhout (bílá) v ostrém souboji s Alexanderem Schaafem (žlutá) před zraky Imre (modrá) a Gabora (červená) Fogasových

Foto: Eva Palánová

Rakušané představovali ve Svitavách nejpočetnější skupinu - dát se dohromady s Maďary, bylo by jich dost na vlastní závod
Rakušané představovali ve Svitavách nejpočetnější skupinu – dát se dohromady s Maďary, bylo by jich dost na vlastní závod

 

Němci vyhráli dálkový souboj s Čechy

Güstrow – 22. srpna
Krátce před půl dvanáctou večer se uzavřela startovní listina letošního mistrovství světa juniorských družstev a zároveň i dálkový souboj týmů na druhých místech z obou semifinále o letenku do australské Mildury. Triumfující Dánové nebyli naštěstí pro Čechy tolik dominující jako Poláci v Opole. Na druhou stranu Finové jen paběrkovali a velkou hrozbu nepředstavovali ani Angličané. Druzí Němci proto dali dohromady čtyřicet bodů a do Austrálie pojedou oni.

 

1. Dánsko 46
Anders Thomsen 3 3 3 1 1 11
Mikkel Bech Jensen 3 3 2 3 2 13
Nikolaj Busk Jakobsen 2 2 2 2 1 9
Mikkel Michelsen 3 3 3 1 3 13
2. Německo 40
Michael Härtel 3 3 3 1 1 11
Erik Riss 1 1 2 1 2 7
Valentin Grobauer 2 1 3 3 3 3 15
Mark Riss 1 2 1 1 5
3. Velká Británie 30
Kyle Howarth 2 3 1 T X 1 7
Stefan Nielsen 1 1 1 3
Adam Ellis 2 2 1 3 2 2 12
Josh Bates 3 1 2 2 0 8
4. Finsko 6
Nike Lunna T 0 0 0 3 2 5
Jiri Nieminen 1 0 0 0 0 1
Jere Lehtonen 0 0 0 0 0
Jooa Partanen 0 0 X 0 0 0

Češi splnili svou část mise

Opole – 22. srpna
Polský výběr při semifinále světového šampionátu juniorských družstev v Opole splnil beze zbytku úlohu favorita. Zvítězil, přičemž ztratil pouhopouhých pět bodů, a postoupil do říjnové finále v Milduře. Sem vykročil i český tým. Milan Špinka skvěle načasoval žolíkový útok a Eduard Krčmář se mu odvděčil druhým vítězstvím. Rusové a Švédové zůstali na českém chvostu. Když se však závodníci ve slezském Opole balili na cestu domů, museli jsme ještě čekat na výsledky z večerního Güstrowa, zda druhý tým odtamtud bodově předčí Čechy.

Bezprostřední reakce Milana Špinky z Opole:

„Poved‘ se husarskej‘ kousek, povedlo se nám to! Bylo to super, vydařil se žolík s Edou za šest bodů. Vyhrál i před tím, takže super, teď musíme čekat na výsledky z Güstrowa.“

1. Polsko 55
Maksym Drabik 3 2 2 3 3 13
Bartosz Zmarzlik 3 3 2 3 3 14
Pawel Przedpelski 3 3 1 3 3 13
Piotr Pawlicki 3 3 3 3 3 15
2. Česká republika 29
Zdeněk Holub 2 2 1 2 1 2 10
Eduard Krčmář 2 3 6* 1 1 1 14
Ondřej Smetana 1 0 0 2 3
Michal Škurla 0 0 2 0 2
3. Rusko 24
Sergej Logačov E 1 2 1 0 1 5
Viktor Kulakov 1 2 6* 3 2 2 16
Arslan Fajzulin 1 1 0 X 1 3
Gleb Ševčenko X 0 0 0
4. Švédsko <b20
Victor Palovaara 0 1 0 1 2
Fredrik Engman 1 2 1 4* 0 F 8
Joel Andersson 2 0 0 2 2 6
Kenny Wennerstam 2 1 0 1 0 4

 

Adam Fencl věří v šanci při evropském poháru ve Vechtě

Chabařovice – 22. srpna
V sedle dvěstěpadesátky ho zkraje sezóny viděli také čeští diváci. To ovšem platil daň, že neměl ještě k dispozici plnoobjemový motocykl. Byť mu na soupeře chyběl výkon zejména na delších drahách, získával zkušenosti, které se mu náramně hodily ve světovém poháru čtvrtlitrů v Lamothe – Landerron. Adam Fencl se magazínu speedwayA-Z svěřil, že se chce ukázat ještě v posledních dvou závodech své dvěstěpadesátkařské kariéry.

 

Adam Fencl se z Lamothe - Landerron vrátil coby šestý muž světa v kubatuře dvěstěpadesátek
Adam Fencl se z Lamothe – Landerron vrátil coby šestý muž světa v kubatuře dvěstěpadesátek

Vzhledem k věku mohl s pětistovkou závodit už loni. Nicméně dojel stopětadvactíky a vyzkoušel dvěstapadesátky a do klasické plochodrážní kubatury nastoupil až letos, ovšem s čtvrtlitrem. „Na dvěstěpadesátce jsem jezdil, že jsem ještě neměl půllitr,“ vysvětluje Adam Fencl. „Ale určitě to byla aspoň trochu příprava na ten svět ve Francii.“

S dvěstěpadesátkou jel nejen juniorský šampionát jako Kryštof Rybář, jemuž s ohledem na věk nic jiného nezbylo, ale i další závody jako přebor. „Určitě tam rozdíl je,“ přemítá nad handicapem o polovinu menšího zdvihového objemu. „Ale i přesto se mi podařilo někdy párkrát pěkně zajet a někoho porazit.“

Adam Fencl děkuje:

„Chci poděkovat Davidu Gackschovi, mému mechanikovi, za všechno, co pro mě dělá. Doufám, že mu to někdy vrátím třeba dobrejma výsledkama na velkých závodech.“

V zápalu boje ve Francii
V zápalu boje ve Francii

Ať tak či onak s dvěstěpadesátkou toho odjezdil víc než s půllitrem. „Něco mi to ve Francii pomohlo,“ připouští Adam Fencl. V Lamothe – Landerron si s účastníky ošklivě zahrálo počasí. Původní program vzal rychle za své a nakonec na startu jediného finálového podniku stanulo nevídaných sedmatřicet závodníků.

„Počasí něco pozměnilo,“ vypráví Adam Fencl. „I proto, že místo dvou semifinálí a pak až velkého finále se to jelo jako jeden velkej‘ závod ve stylu Grand Prix. Pro mě to byl prozatím opravdu nejtěžší závod. Šlo jak o výkon motoru, tak hlavně o kvalitu jezdce.“

Adam Fencl v akci
Adam Fencl v akci

Loni mu evropský pohár stopětadvacítek v Plzni přinesl hořké okamžiky, když jej pád po dvou suverénních triumfech srazil až do finále B. V německém Bad Hersfeldu se však ve světovém poháru ozdobil druhým místem. Nyní je šestým mužem dvěstěpadesátek na světě. Skvělý výsledek, nicméně k finále, v němž by se mohlo stát cokoliv, chyběl kousíček.

„Určitě jsem chtěl víc, ale teď už s tím nic neudělám, snad budu mít šanci na Evropě ve Vechtě,“ uvažuje Adam Fencl pragmaticky a odhaluje svou další čtvrtlitrovou budoucnost. „Poslední dva závody na dvěpade jedu Evropu a Jawa Cup v Pardubicích. Tak doufám, že se ještě ukážu.“

Loni si převzal rytířský meč AČR a jako správný rytíř šíří za hranicemi věhlas své země
Loni si převzal rytířský meč AČR a jako správný rytíř šíří za hranicemi věhlas své země

Foto: Václav Buřič