Ještě ani celý rok neuběhl od okamžiku, kdy na parkovišti u malé dráhy za první zatáčkou pražské Markéty zastavil historický žigulík kombi v soutěžáckých jawských barvách. Za jeho volantem seděl Václav Kvěch, slavná postava československého endura. Přivezl své tři syny, aby si při šampionátu republiky E85 okoukli plochodrážní stopětadvacítky. Od září již byli sami součástí jejich kolotoče a ten prostřední v sobotu v Olchingu vyskočil na třetí příčku evropského poháru. Hrdý otec Václav přitom nezapomíná na slova díků všem, kteří se na bronzové medaili podíleli.
Václav Kvěch děkuje:
„Touto cestou bych chtěl ještě jednou poděkovat všem, díky nimž se můžeme radovat z třetího místa v závodě Evropského poháru v německém Olchingu.
Velké uznání a poděkování patří především firmě SHUPA za pečlivou přípravu motocyklu.
Během závodu však došlo k pádu polského závodníka Zielinského pod kola našeho Honzy jedoucího těsně za ním. Následoval ošklivý pád. Jezdec naštěstí vyvázl bez vážnějšího zranění, avšak na motocyklu se nedalo dále pokračovat. Zde patří zvláštní poděkování firemnímu mechanikovi Shupy Lukáši Háskovi, který ještě za pomoci některých členů naší výpravy motocykl bleskově opravil. Díky tomu mohl Honzík nastoupit k opakovanému startu třetí rozjížďky, ve které si druhým místem zajistil postup do finále A a následně vybojoval bronzový pohár.
Nemohu opomenout ani velkou pomoc bývalých vynikajících závodníků, dnes trenérů, pánů Jiřího Štancla a Miroslava Rosůlka, kteří dokázali díky svým životním zkušenostem poradit a psychicky podpořit.
Olching – 18. července
Na závodech evropského poháru stopětadvacítek v Olchingu se ukázalo, že dvoudenní soustředění o předchozím víkendu v Divišově hodně pomohlo, protože kluci byli stoprocentně připravení. I čtvrteční závod Speedway Mini Cupu na Markétě měl dobrý sportovní náboj, Petr Chlupáč i Jan Kvěch si na stupních vítězů přáli na stejných místech stát i v Olchingu.
S vlajkami na radnici i na nástup
V pátek podvečer všechny závodníky pozval starosta města Olchingu na radnici, kde je přivítal a popřál jim mnoho úspěchů na dráze i v životě, myslím si, že takové pocty se jim do té doby nedostalo.
Druhý den už v o půl osmé ráno vše začalo zostra. Dodání dokladů včetně licencí a souhlasu rodičů bylo potřeba. Následovala důkladná technická přejímka a od deseti hodin začal trénink, kde byli všichni jezdci téměř stejně rychlí. Každý závodník měl možnost svézt se dvakrát tři minuty jako volný trénink. Po úpravě dráhy následoval povinný trénink na dva starty plus dvě kola.
Filip Šifalda i Petr Chlupáč vždy odlítli od startu a bylo vidět, že jejich motocykly mají dobrý zvuk a je zvolen dobrý převod. Jan Kvěch malinko od startu ztrácel, přesto se snažil předjíždět.
Po tréninku byli všichni dobře naladěni, kluci se šli vykoupat nebo do sprchy, jezdili před depem na kolech, prostě pohoda. Na nástup je odvezli na motorkách s pohonem automobilového motoru. Líbilo se mi, že už z domova měli připravené národní vlajky a i s nimi šli na radnici i na představení před závodem.
Jan Kvěch neztratil bojovnost
Závod pro nás začal impozantně. Filip Šifalda vyhrál první jízdu, kdy za sebou nechal pozdějšího vítěze Marcina Turowského, až čtvrtý dojel dvojnásobný mistr světa Kyle Bickley. Ve druhé jízdě skončil Jan Kvěch druhý za Němcem Timem Wundererem, ale celá čtyři kola s ním bojoval o vítězství. Ve třetí jízdě vyhrál Petr Chlupáč. Co více si přát!
Musím podotknout, že rozpis pro naše kluky byl těžký. Polovina startovního pole se ukázala po první sérii slabší i díky tomu, že předseda jury a prezident komise FIM pro plochou dráhu určili, že se jednotlivé jízdy pojedou na čtyři kola, což některé mladé jezdce velice unavovalo.
Ve druhé sérii závodu ve čtvrté jízdě vyhrál Jan Kvěch, který perfektně z venku odstartoval a s velkým náskokem vyhrál. Pátá jízda svedla na startu opět Brita Bickleyho, Filipa Šifaldu, Poláka Karola Zupinskeho, jenž s námi absolvoval soustředění v Divišově i jel Speedway Mini Cup v Praze, a Petra Chlupáče. Celá čtyři kola velice tvrdě bojovali a také takto jízda dopadla.
V osmé jízdě jede opět Filip Šifalda s Petrem Chlupáčem a dojeli první a druhý. V poslední jízdě rozpisu startuje Jan Kvěch s Britem Bickleyem. Druhý jede Polák Denis Zielinski, brnkne si předním kolem o Angličana. Padá, přitom zvenku jedoucí Jan Kvěch naráží do padajícího motocyklu a do nich ještě další Polák Karol Zupinski.
Krkolomný pád, náš závodník dva metry nad bariérou. Dopadl na dráhu a zastavil se o nafukovačku, od hlavy až k patě špinavý. Hned jsme byli u něho, protože ve stejném místě se vjíždělo na dráhu. Poláka odvezli do nemocnice a všechny účastníky pádu dvakrát kontrolovali lékaři.
Asi po deseti minutách se jízda opakuje bez vyloučeného Denise Zielenskeho, vyhrává opět Kyle Bickley těsně před Janem Kvěchem. Ten se snažil čtyři kola předjet Angličana, klobouk dolu před jeho výkonem po tak těžkém pádu!
Červená světla stojí Filipa Šifaldu medaili
Po základním rozpisu závodu je na tom nejlépe Filip Šifalda se čtrnácti, druhý Jan Kvěch se třinácti, třetí Polák Marcin Turowski a čtvrtý Angličan Kyle Bickley oba s dvanácti body. Tato čtveřice je v hlavním finále.
Petr Chlupáč s jedenácti body musí bohužel do finále B s tím, že první a druhý postupují do finále A. Petr Chlupáč odstartuje druhý, ale ve druhém nájezdu se nechá podjet Holanďanem William Kruitem. Tím nepostupuje a končí celkově sedmý.
Losuje se finále A. Filip Šifalda si jako první bere modrý povlak, Jan Kvěch bílý, Polák žlutý a Bickley jede z červené. Tím má velkou šanci dobře odstartovat, což se mu perfektně podaří. Za ním jede Jan Kvěch a třetí Filip Šifalda. Super!
Ve výjezdu do třetího kola padá únavou Holanďan William Kruit a stěžuje si na Němce Tima Wunderera, že ho shodil. Pro nás bohužel zastavení znamenalo ztrátu velice dobrého umístění dvou Čechů na bedně.
Finále A se opakuje bez Holanďana, kterého vyloučil rozhodčí Pavel Kubeš. Opět se podaří výborně odstartovat Bickleymu, za ním všichni v chumlu ostatní. Ve výjezdu k cíli jede Jan Kvěch a Filip Šifalda druhý a třetí. V nájezdu do druhého kola to pod ně dává dravou jízdou Polák Marcin Turowski.
Jan Kvěch je třetí a Filip Šifalda čtvrtý. V nájezdu do posledního kola to Polák opět strčil pod Angličana. Ten naštěstí neupadl, ale naši ho nedokázali v té chvíli podjet a tak to dojelo do cíle. Ještě je potřeba dodat, že jak Marcin Turowski i Kyle Bickley startují také na plochodrážních motocyklech o obsahu 250 ccm.
Bilancuje se hezky
Velice šťastný byl Jan Kvěch. Skládám mu opravdu velkou poctu, protože vlastně začal pod mojí a Mírovou Rosůlkovou trenérskou taktovkou koncem března v Chabařovicích. Jel světový pohár v Plzni, teď v evropském třetí. A to ještě na Markétě ve čtvrtek vlítnul po boji s Polákem Karolem Zupinskim do prken, kde se bouchnul do choulostivých míst, to samé v Olchingu a přesto tak tahal. Je vidět, že má z motokrosu super fyzičku!
Naopak zklamaný byl Filip Šifalda. Vyhrál základní rozpis a pak až čtvrtý ve finále. Ale to jsou závody, na ploché dráze nemá nikdo nic zaručené, musí se tahat až dokonce. Na příštím soustředění musíme jejich výkon rozebrat a zhodnotit jejich jízdu a odstranit chyby, kterých se v závodě dopustili.
Pro mě a Míru Rosůlka je to naše první medaile v závodech mládeže, jsme rádi, že se nám to povedlo. A je vidět, že naše snažení a předání našich zkušeností pomohlo k takovému výsledku.
Jsem velice rád, že k výsledku nám pomohla firma Shupa, která zapůjčila jezdcům týden před soustředěním motorky k vyzkoušení. V Divišově se doladily a v Olchingu vyhrály. Super spolupráce!
I továrna Jawa vyrobila pro vaše juniory dva motory o obsahu 250 ccm, které se pod odborným dohledem Honzy Hlačiny zamontovaly do rámů a vyzkoušely na soustředění v Divišově. Teď by se s nimi a s rámy na dlouhou dráhu měly vydat na závody mládeže do Francie, do Lamothe-Landerron začátkem srpna.