Horké odpoledne nemohlo Petru Chlupáčovi přinést více

Praha – 16. července
Petr Chlupáč dnes odpoledne na malé dráze pražské Markéty nepoznal přemožitele v dalším díle Speedway Mini Cupu. Po triumfu ve čtveřici jízd základního rozpisu, v nichž jako jediný našel recept na Poláka Karola Zupinskeho, nezaváhal ani ve finále A. V něm ustál veškeré útoky dravého Jana Kvěcha, jenž se rychle zbavil Karola Zupinskeho. Stejné trio se díky vítězným semifinále sešlo na startovním roštu finále Ceny vydavatele magazínu speedwayA-Z. Ani v něm Petr Chlupáč nezaváhal a vracel se domů o tisícovku hlavní prémie bohatší.

 

Karol Zupinski, Petr Chlupáč a Jan Kvěch na stupních vítězů
Karol Zupinski, Petr Chlupáč a Jan Kvěch na stupních vítězů

 

Markéta v přímé palbě žhavých slunečních paprsků

Michal Baštecký vodí za sebou Adama Pajkra, který motocykl nakonec v rozjížďce s číslem dvě roztlačil
Michal Baštecký vodí za sebou Adama Pajkra, který motocykl nakonec v rozjížďce s číslem dvě roztlačil

Tropy se vrátily do Čech se svou plnou intenzitou. Sluníčko se na své pouti dostalo okolo šestnácté hodiny nad pražskou šestku a jeho palčivé paprsky se opřely rovnou do improvizovaného depa, kde se vše chystalo na šesté kolo letošního Speedway Mini Cupu.

Po tréninku si Jan Kvěch liboval, že mu motocykl po výměně karburátoru opět letí jako z praku. Po první sérii základních jízd byl jedním ze čtveřice jedenáctičlenného pole, který se mohl chlubit trojkou u svého jména.

Pavel Kuchař si vnějškem první zatáčky vyšlápnul na Karola Zupinskeho
Pavel Kuchař si vnějškem první zatáčky vyšlápnul na Karola Zupinskeho

Do seznamu vítězů se však jako první zapsal Adam Baštecký. Startovní číslo šest nebylo obsazeno a Adam Pajkr neujel vinou technické závady ani metr, takže si pražský benjamínek snadno připsal triumf ve druhé jízdě. Teprve potom přišla na řadu rozjížďka s číslem jedna, jejíž nebyli včas připraveni. A jelikož dnes bylo vskutku vedro jako v peci, Zdeněk Schneiderwind s Tomášem Topinkou neváhali improvizovat, aby mítink trval co nejkratší dobu.

Milan Dobiáš dohání úvodní bodové zpoždění
Milan Dobiáš dohání úvodní bodové zpoždění

Petr Chlupáč triumfoval stylem start – cíl, když v první zatáčce odrazil nájezd Pavla Kuchaře, přičemž oba ukázali výfuk Milanu Dobiášovi. Ani Jan Kvěch nezaváhal, navíc se Daniel Šilhán v první zatáčce přetočil a klesl ještě za Lukáše Vintera. Patálie řešil i Karol Zupinski, jenž se v první zatáčce čtvrté jízdy nechal rozházet, nicméně vedení udržel.

Rozjížďka s číslem pět zažila sólo Petra Chlupáče před Lukášem Vinterem, zatímco Adam Pajkr si po svém pádu v předposlední zatáčce musel pro bod doběhnout po svých. Pavel Kuchař by si oprávněně mohl stěžovat na nepřízeň štěstí při losování startovních čísel. Na úvod vyfasoval Petra Chlupáče, nyní Karola Zupinskeho.

Petr Clupáč míří za svým druhým triumfem před zraky Lukáše Vintera a Adama Pajkra
Petr Clupáč míří za svým druhým triumfem před zraky Lukáše Vintera a Adama Pajkra

Avšak pražský draveček se místo planých nářků rozhodl vzít osud do svých rukou. A byť Polák nejlépe odstartoval, on na něho zaútočil vnějškem první zatáčky. Ačkoliv se Karol Zupinski udržel po rychlejší vnitřní straně na čele, od tlaku Pavla Kuchaře jej vysvobodila až šachovnicová vlajka v rukou Zdeňka Schneiderwinda.

Dvě druhá místa ovšem jsou v rozpise stopětadvacítkových závodů na malých oválech už poměrně velkou ztrátou. Pavel Kuchař s obrovským přehledem vyhrál desátou a patnáctou jízdu, avšak s deseti body nemohl na finále A už pomýšlet. A to tím spíše, vzdávala-li se vedoucí trojice bodů stejně ochotně jako čeští politici svých korýtek.

 

Petr Chlupáč ve vítězném režimu

Jan Kvěch má za sebou Milana Dobiáše
Jan Kvěch má za sebou Milana Dobiáše

Daniel Šilhán napravil své úvodní zaváhání hladkým triumfem v rozjížďce s číslem osm. Jenže hned po přestávce, kdy Tomáš Topinka za volantem černé cisterny zvlažil ovál, byl krátký na Petra Chlupáče. Pražan se na čele rozjížďky s číslem devět usadil již s vylétnutím pásky.

Jeho devět doposud nasbíraných bodů už mohl vyrovnat jen jediný závodník, protože Jan Kvěch a Karol Zupinski na sebe narazili na startovním roštu s číslem dvanáct. Lépe odstartoval Polák, ale domácí jezdec útočil vnějškem první zatáčky. Jejich duel však skončil ranou do ohrazení a červenými vlajkami.

Pavel Kuchař na cestě za svým prvním dnešním triumfem
Pavel Kuchař na cestě za svým prvním dnešním triumfem

Repete dvanácté jízdy se konalo až po rozjížďce s číslem patnáct, která však v rámci urychlení programu a kumulaci opakování jízd přišla na pořad až před šestnáctou jízdou. Nicméně pořad rozjížděk byl to poslední, co přítomné zajímalo. Důležité byly tři body, jichž se zmocnil Karol Zupinski.

Jan Kvěch se totiž v prvním oblouku zdržel odrážením Michala Bašteckého, ale hned vzápětí v rozjížďce s číslem čtrnáct vložené mezi opakovanou dvanáctou a regulérní šestnáctou jízdu odvedl Dušana Hlaváčka.

Karol Zupinski a Jan Kvěch vzali svůj souboj naprosto vážně
Karol Zupinski a Jan Kvěch vzali svůj souboj naprosto vážně

S jedenácti body nemohlo finále A Jana Kvěcha již minout. Duelem jeho dvou rivalů vyvrcholil program základních jízd. A Petr Chlupáč si v něm již od prvních metrů udržel vrch nad Karolem Zupinskim.

Finálový program odstartoval Adam Pajkr v déčku. Jednoznačně odvedl Jana Jeníčka, jenž jel dnes svůj první závod a nadchl odhodláním, když ve třinácté jízdě běžel po pádu v první zatáčce posledního kola pro bod.

Jan Jeníček si pro svůj čtvrtý bod musel doběhnout
Jan Jeníček si pro svůj čtvrtý bod musel doběhnout

Daniel Šilhán doplatil na patnáctou jízdu, v níž zůstal trčet za Pavlem Kuchařem i Lukášem Vinterem, aby mu na finále B scházel jediný bod. Céčko však ovládl naprosto dokonale. O štěstí mohl hovořit Michal Baštecký ve finále C. do cíle úvodního okruhu mířil jako druhý, ale upadl a mohl děkovat za skvělý postřeh Dušanu Hlaváčkovi. Pardubičan se mu dokázal vyhnout těsně okolo mantinelu a při svém manévru neměl ani milimetr k manévrování nazbyt.

Stejně jako Pavel Kuchař i Milan Dobiáš musel dohánět bodové zpoždění z úvodních fází mítinku. Nakonec se sešli ve finále B, v němž měl pražský závodník navrch. Chabařovičan ovšem uhlídal Lukáše Vintera.

Karol Zupinski vede před Janem Kvěchem a Michalem Bašteckým
Karol Zupinski vede před Janem Kvěchem a Michalem Bašteckým

Áčko protáhlo vítězný koncert Petra Chlupáče. Jan Kvěch se rychle zbavil Karola Zupinskeho, aby se spodní stranou první zatáčky sápal na vedoucího Pražana. Ten ovšem vycítil nebezpečí včas a neopustil vedoucí příčku ani tentokrát.

 

Minizávod na konec

Ve finále B jede první Pavel Kuchař před Milanem Dobiášem a Lukášem Vinterem
Ve finále B jede první Pavel Kuchař před Milanem Dobiášem a Lukášem Vinterem

Po roční přestávce se konečně našla příležitost k dalšímu ročníku Ceny vydavatele magazínu speedwayA-Z. Stejně jako v předchozích letech šlo o tisícovku pro vítěze. Zdeněk Schneiderwind se však letos rozhodl rozšířit program, takže se naše cena přiblížila říjnu 2007, kdy plnila roli jednoho z hlavních bodů programu prvního závodu stopětadvacítek na malé dráze v České republice.

Karol Zupinski padá za zády Petra Chlupáče a Jana Kvěcha
Karol Zupinski padá za zády Petra Chlupáče a Jana Kvěcha

Letos se zúčastnilo devět nejlepších, takže bohužel Adam Pajkr a Jan Jeníček museli z kola ven. Finalisté předchozího Speedway Mini Cupu bez větších problémů opanovali svá semifinále, z nichž vítězové postupovali do finále.

Vodu ovšem kalil Pavel Kuchař. V semifinále číslo tři sice nejlépe odstartoval Karol Zupinski, avšak pražský závodník jej atakoval vnějškem úvodního oblouku. Polák jej vyvezl na mantinel, uhájil vedení a ve finále stanul vedle Petra Chlupáče a Jana Kvěcha.

Jiří Štancl při pohledu na stupně vítězů:

„V sobotu by to v Olchingu mohlo být stejné!“

Petr Chlupáč znovu vystřihl nejlepší start. Jenže v první zatáčce jej vystřídal Jan Kvěch. Než by kdokoliv stačil říct švec, jel Petr Chlupáč opět v čele. Jan Kvěch se naproti tomu musel bránit Karolu Zupinskemu. Na počátku druhého okruhu ale polský závodník upadl. Okamžitě se vrátil do sedla, ale na další útok už nezbývalo dost času. A tak pořadí nadstavbového závodu kopírovalo pódium předchozího poháru.

 

Souboj Jana Kvěcha a Karola Zupinskeho skončil nárazem do ohrazení
Souboj Jana Kvěcha a Karola Zupinskeho skončil nárazem do ohrazení
D C B A TOT
1. Petr Chlupáč, Praha 3 3 3 3 6 18
2. Jan Kvěch, Praha 3 3 2 3 4 15
3. Karol Zupinski, PL 3 3 3 2 2 13
4. Pavel Kuchař, Praha 2 2 3 3 3 13
5. Milan Dobiáš, Chabařovice 1 2 3 3 2 11
6. Lukáš Vinter, Praha 2 2 2 2 1 9
7. Daniel Šilhán, Liberec 1 3 2 1 3 10
8. Dušan Hlaváček, Pardubice 2 E 1 2 2 7
9. Michal Baštecký, Praha 3 2 1 1 F 7
10. Adam Pajkr, Divišov E 1 2 2 3 8
11. Jan Jeníček, Pardubice 1 1 1 1 2 6

 

Dnešní Speedway Mini Cup absolvovalo jedenáct závdoníků
Dnešní Speedway Mini Cup absolvovalo jedenáct závdoníků

Průběžné pořadí seriálu:

PHA PHA DIV CHA PHA PHA TOT
9.4. 11.4. 9.5. 30.5. 9.6. 16.7.
1. Petr Chlupáč 17 12 15 18 13 18 93
2. Pavel Kuchař 14 12 12 16 10 13 77
3. Milan Dobiáš 14 10 10 13 18 11 76
4. Daniel Šilhán 9 13 10 13 8 10 63
5. Lukáš Vinter 10 12 8 10 9 9 58
6. Jan Kvěch 0 4 11 9 12 15 51
7. Václav Kvěch 10 14 18 3 NS NS 45
8. Michal Baštecký 9 6 8 8 6 7 44
9. Pavel Čermák 9 NS 11 11 8 NS 39
10. Adam Bím 8 10 8 5 7 NS 38
11. Dušan Hlaváček 5 11 4 9 NS 7 36
12. Adam Pajkr NS 6 10 7 NS 8 31
13. Filip Šifalda 11 17 NS NS NS NS 28
14. Sindy Weber NS 10 6 5 NS NS 21
15. Max Troidl NS NS 8 9 NS NS 17
16. František Klier NS 9 NS 8 NS NS 17
17. Karol Zupinski NS NS NS NS NS 13 13
18. Jan Jeníček NS NS NS NS NS 6 6
19. Bruno Beláň NS NS 6 NS NS NS 6
NC Jan Hlačina NS NS NS NS solo NS
Petr Chlupáč najíždí do druhého okruhu finále Ceny vydavatele magazínu speedwayA-Z jako první před Janem Kvěchem a Karolem Zupinskim
Petr Chlupáč najíždí do druhého okruhu finále Ceny vydavatele magazínu speedwayA-Z jako první před Janem Kvěchem a Karolem Zupinskim

Cena vydavatele magazínu speedwayA-Z:

semifinále 1: Petr Chlupáč, Lukáš Vinter, Michal Baštecký
semifinále 2: Jan Kvěch, Milan Dobiáš, Dušan Hlaváček
semifinále 3: Karol Zupinski, Pavel Kuchař, Daniel Šilhán
finále: Petr Chlupáč, Jan Kvěch, Karol Zupinski
Cena vydavatele magazínu speedwayA-Z: Karol Zupinski, Petr CHlupáč a Jan Kvěch
Cena vydavatele magazínu speedwayA-Z: Karol Zupinski, Petr CHlupáč a Jan Kvěch

Foto: Eva Palánová

Jan Jeníček jel svůj první závod
Jan Jeníček jel svůj první závod

Šampionát družstev měl jasného favorita a překvapivého vítěze

Mühldorf – 28. června
V německém Mühldorfu se předminulou neděli za krásného a horkého letního počasí jel závod mistrovství světa družstev na dlouhé dráze. Současná česká okurková sezóna se jakoby přímo nabízela k ohlédnutí slovem i obrazem za triumfem Angličanů i naším šestým místem.

 

Němci, Angličané a Finové na stupních vítězů
Němci, Angličané a Finové na stupních vítězů

 

Plohochodrážní sajdkáry jsou u nás už prakticky neznámým pojmem
Plohochodrážní sajdkáry jsou u nás už prakticky neznámým pojmem

Plochodrážní závody na dlouhé dráze jsou zvláštní motoristickou disciplinou. Mně osobně připomínají staré filmové dokumenty, na kterých v oblacích prachu se ženou odvážní muži na zvláštních strojích. Co se změnilo od počátků motoristického sportu, jsou především logy sponzorů pokryté kombinézy závodníků a pochopitelně žen, které jedou neméně odvážně a rychle než chlapi. Startuje se v šesti a tato zvláštnost si vyžaduje i určitý formát týmového mistrovství světa. Účastní se šest čtyřčlenných družstev a v patnácti jízdách se střetne každý s každým. V žádném týmu se neobjevila žena, ale pár jich diváci přece jen viděli ve vložených závodech plochodrážních sajdkárů. Jedna ryze dámská posádka dokonce vyhrála jednu z kategorií. Úžasná podívaná.

Kdyby Česká republika měla ještě dva Josefy France, titul by nás neminul
Kdyby Česká republika měla ještě dva Josefy France, titul by nás neminul

Hlavní závod dne, světový šampionát měl jasného favorita a překvapivého vítěze. Domácí Německo obhajovalo titul a jediného potenciálního soupeře místní spatřovali ve Francouzích se skvěle jedoucími bratry Tresarrieu – Stephanem a Mathieum. Francouzi, ani Němci nezklamali, ale titul si odvezli zástupci Velké Britanie. Výsledky a výpověď trenéra českého národního týmů už jste na stránkách magazínu speedwayA-Z našlo. Co z výsledku nelze vyčíst, je vývoj turnaje.

Josef Franc míří do čela rozjížďky proti Němcům
Josef Franc míří do čela rozjížďky proti Němcům

Podívejme se na české družstvo. Skončilo v uvozovkách tradičně na posledním šestém místě o bod za pátými Nizozemci a o deset bodů od stupňů vítězů, ale na můj vkus ostudu určitě neudělalo. Zásluhou na tom měl především Josef Franc. Paradoxem proto je, že máme-li někomu vyčítat ztrátu tak potřebného jednoho bodu, je to právě Josef Franc.

Erik Riss a Michael Härtel jsou budoucností německé dlouhé dráhy
Erik Riss a Michael Härtel jsou budoucností německé dlouhé dráhy

Po suverénních třech kolech na čele jízdy číslo dvanáct proti bodově nejbližším přemožitelům Nizozemcům, se nechal předjet v posledních metrech Jannickem de Jongem, který v žádné jízdě neskončil hůř než druhý. Prostě taková je plochá dráha, takže Josefu Francovi radši nic nevyčítejme. Ani zaváhaní proti silným Francouzům, kde skončil s jediným bodem v jedině jízdě dne, která skončila dokonalým KO 12:3. No a co?

Zleva Richard Wolff, Aki Pekka Mustonen, Josef Franc a Jesse Mustonen
Zleva Richard Wolff, Aki Pekka Mustonen, Josef Franc a Jesse Mustonen

Se dvěma Josefy Francema by Česká republiky byla na bedně, se třemi mohla bojovat o zlato. Richard Wolf začínal s nulou proti pozdějším vítězům z Velké Britanie a pak ponechal své místo na startu Michalu Škurlovi, který taktéž nebodoval pro změnu proti Němcům. Jinak Richard Wolff dojel pro celkem sedm bodů. Nováčkovi Michalu Dudkovi se povedl úžasný vstup do závodu na druhém místě a ihned vzápětí bodoval ještě jednou, tentokrát na předposledním pátém místě.

Fanoušci z Mariánských Lázní
Fanoušci z Mariánských Lázní

Na začátku to vůbec nevypadalo špatně. S Bríty to bylo těsně 7:8, s Němci o něco hůř 6:9, Nizozemci nás porazili 8:7 a mohlo to byt klidně 9:6, jak je zmíněno výše, KO 12:3 s Francouzi a nakonec zase těsná prohra 7:8 s nečekaně úspěšnými Finy. Jinými slovy já si na výsledek vůbec nezakládám a užíval jsem si krásné a napínavé jízdy.

Pád Michaela Härtela sebral Němcům titul
Pád Michaela Härtela sebral Němcům titul

V oblacích prachu se hodně předjíždělo a něco málo přes 4000 diváků se skvěle bavilo a hlasitě fandilo. Párkrát pozlobila páska, která zůstala na jedné straně na místě, a starty se opakovaly. V předposlední čtrnácté jízdě došlo k jedinému pádu dne, kdy to domácí Michael Härtel přehnal s dravostí a nikým nezaviněně se ocitl na zemi. Tím zdramatizoval souboj domácích proti Francouzům, ale populární syn slavného otce Erik Riss dosáhl své jediné výhry a jeho jediný partner po vyloučení Härtela Jörg Tebbe skončil na místě druhém. Výsledné 9:6 poslalo Němce do rozjížďky o stříbro proti Finům. Erik Riss po dvě kola tvrdě bojoval s nejúspěšnějším Finem Aki Pekka Mustonenem, který nejdřív útokům neodolal a pak jeho motocykl měl defekt. Domácí mohli oslavovat.

4Závěrem zaslouženě zvítězili Britové s nejvyrovnanějším tříčlenným týmem a publikum mělo skvělou podívanou. Nevím, zda systém mistrovství světa družstev je ten nespravedlivější, ale vidět šesticí rychlých plochodrážních motocyklů letět do první zatáčky je skvělou podívanou. Pak typická poloha vleže s levou rukou uprostřed řídítek a s naplno otevřeným plynem má neopakovatelné romantické působení. A o to na dlouhé draze asi jde?

Exploze anglické radosti
Exploze anglické radosti

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Ještě jednou sajdkáry v akci
Ještě jednou sajdkáry v akci