Praha – 31. července
Příští sobotu si česká juniorka poprvé po osmi letech odskočí do slovenské Žarnovice. Ve druhé polovině srpna skončí dlouhý půst rovněž českým fanouškům. Skvělou zprávou je, že se pořadatelé rozhodli, že se v šestém díle juniorského šampionátu v Praze nebude vůbec vybírat vstupné.
Chabařovice – 31. července
Na závody kolibříků do Chabařovic se musí buď vstávat setsakramentsky brzy nebo hodně spěchat, protože se začíná již dopoledne. Avšak zítra do neplatí. Organizátoři všem závodníkům připomínají, že se začíná až v 16:00. Po závodech se všichni přesunují do Divišova, kdy seriál stopětadvacítek pokračuje již v neděli dopoledne.
Praha – 28. července
Ještě před rokem jej ani nenapadlo, že bude závodit na ploché dráze. Dnes má ve sbírce svých trofejí i pohár za třetí místo v evropském poháru stopětadvacítek z bavorského Pockingu. Jan Kvěch se po svém úterním premiérovém triumfu při Speedway Mini Cupu svěřil magazínu, že plochou dráhu vidí jako dobrou cestu.
„Před rokem by mě to nenapadlo,“ uvažuje nad svým výsledkem z Pockingu. „Jezdil jsem Fichtl Cup, ale plochá dráha je dobrá cesta.“
Rodinné geny však zapracovaly. S motocykly závodil jeho dědeček, strýc i otec. S ním se znal Jiří Benda ze Shupy ještě z časů strašnické Jawy a pozval jej podívat se na závod stopětadvacítek na pražské Markétě. Záhy se tady proháněl i Jan Kvěch se svým starším bratrem Václavem.
„Pracoval jsem na motorce,“ komentuje Jan Kvěch vstup do letošní plochodrážní kampaně. „Začala sezóna, nefungoval karbec a pořád jsem se válel.“
V reprezentační vestě se představil už při světovém poháru v Plzni, kam mu cestu otevřel školní úraz Filipa Šifaldy. Díky zlepšujícím se výkonům jej trenéři SCM Jiří Štancl a Miroslav Rosůlek do nominace pro Olching zařadili rovnou.
„Závodil jsem poprvý v cizině,“ vypráví. „Zezačátku byla tréma, ale to opadlo po první jízdě. Jsou to soupeři jako tady. Bylo to dobrý, škoda byla, že zastavili finálovku. Pohár jsme mohli mít dva, jinak tam byly hezký souboje a vyrovnaný závody.“
Ve své třetí jízdě se dokázal rychle oklepat po hromadném pádu. Mezitím v depu pracovali na jeho motocyklu, v jehož sedle si vzápětí proklestil cestu do finále A. Jenže i tady blikala červená světla, tentokrát kvůli pádu Williama Kruita.
„Akorát jsem už neměl dost sil, docházely,“ připouští Jan Kvěch. „Zastavili to ve třetím kole, říkal jsem si, že by to už mohli nechat. Bylo vedro. Druhej‘ start mi nevyšel, jezdil jsem čtvrtej‘ za Filipem. Ve druhým kole jsem ho předjel.“
A pak se už mohl chystat na stupně vítězů. „Je to obrovskej‘ úspěch,“ bilancuje. „Trofej mám doma na skříni. Vážím si toho.“
Když jsem nedávno napsal knihu o ploché dráze, říkal jsem si, že některé věci jdou docela lehce. Obzvláště, pokud píšete o něčem, co jste sami prožili. No a potom jsou záležitosti, o kterých se píše velice těžce.
Sašu Kopeckého jsem znal mnoho let. V době když jsem závodil, potkávali jsme se na závodech nejčastěji v Chabařovicích a v Liberci. Od té doby na spoustě stadiónů po celých Čechách. Sašu jsem měl rád pro jeho kamarádský přístup a skromnost.
Vždy jsem byl rád v jeho společnosti. Byl jsem s ním na ledech v Rakousku i jinde. Vždy by se pro druhého rozdal. Dělal výborně motory, které mělo od něj mnoho závodníků. Byl jeden z těch, kdo ode mě dostal moji knihu, považoval jsem to za čest a měl jsem radost, když mi sdělil, že se mu moc líbila.
Mluvil jsem s ním na jaře na plošce v Liberci a nedávno ve Slaném. Věděl jsem, že je vážně nemocný. Ale tak nějak jsem stále věřil, že se z toho dostane, a že se budeme potkávat ještě dlouho.
Byl to veliký bojovník, bojoval do poslední rundy. Už za to a nejen za to před ním smekám. V sobotu jsem moderoval motokros v Benátkách a potkal jsem se s Václavem Matunou. Bavili jsme se o libereckých závodech, které byly právě v sobotu, a také o Sašovi.
Vašek mi řekl, že je v nemocnici a že to není moc dobré. Měl jsem po náladě. Sašo, kamaráde je mi ouzko, myslím na Tebe. Nyní jsi na druhém břehu, kde stejně skončíme my všichni. Bez jediné výjimky. Nevím jak je to dál, co je po smrti. Mám pro to svoje vysvětlení.
Když už nás ta příroda stvořila a nechala nás určitou dobu žít, tak věřím tomu, že bude něco dál, o čem zatím nevíme a poznáme to, až tam sami budeme. Ty se možná nyní setkáš s Tonikem Kasperem, s panem Švábem, Josefem Laštovkou, Zdeňkem Kudrnou, Jiřím Jiroutem, Emilem Sovou, Jiřím Hurychem, Klokanem a všemi ostatními.
Sašo, byl si můj kámoš a navždy jim pomyslně zůstaneš. Nikdy nezapomenu. Čest Tvoji památce!
Praha – 28. července
Nesmírně strhující podívanou viděla dnes pražská Markéta v rámci osmého podniku Speedway Mini Cupu. Jan Kvěch v jeho základní části dvakrát narazil na Petra Chlupáče a pokaždé se musel dívat na jeho záda. Nicméně ve finále A se razantně probil po průjezdu první zatáčkou do čela. Petr Chlupáč po fyzickém kontaktu klesl na poslední příčku, avšak dokázal ještě předjet Pavla Kuchaře.
Neporažení zůstávají jen dva
Tropické teploty jsou již minulostí, dle soudu meteorologů letos již definitivně. Nicméně letní prázdniny jsou v plném proudu. A když připočteme zranění, sešlo se dnes za první zatáčkou pražské Markéty devět plochodrážních kolibříků.
Zdeněk Schneiderwind na rozpravě:
„Dráha je jak na Grand Prix. Od rána na tom dělali.“
Dvanáct jízd základního rozpisu plus tři finálové jízdy nevyžadují nikterak náročný časový harmonogram. A tak Zdeněk Schneiderwind s Tomášem Topinkou na rozpravě našli společnou řeč se závodníky, že tréninkové sekce budou tentokrát dvě.
Před tou druhou kropící liazka v netradičních černých barvách a logy Monster nechala na oválku pořádný náklad vody, který musel vydržet až do konce dnešního programu. V náročnějších podmínkách jsme viděli i pády. Jako první upadl Daniel Šilhán, což odnesl jeho přední blatník. Následovali Pavel Kuchař a také Lukáš Vinter, avšak v jejich případech byly následky ještě nepatrnější.
Do vlastního závodu vtrhnul jako velká voda Jan Kvěch. V rozjížďce s číslem jedna rychle zmizel z dohledu Daniela Šilhána. Na výtečnou zvládl i krizový moment ze závěrečného okruhu. Ve snaze vyhnout se rychlejšímu Pražanovi, který jej předjížděl o kolo, Jan Jeníček vrazil do mantinelu.
Na vítěznou dráhu se záhy vydal rovněž Petr Chlupáč, když se ve druhé jízdě záhy dostal před Pavla Kuchaře. Ten ve výjezdu z druhé zatáčky upadl. Tomáš Topinka v úloze rozhodčího zvedl červenou vlaku, ale vzhledem, že vedoucí Petr Chlupáč již projel do posledního kola, přidělil technické body.
Seznam vítězů úvodní série uzavřel Milan Dobiáš, když odvedl Lukáše Vintera s Janem Hlačinou. První přestávka byla tradičně spíše symbolická. Sotva skončila, zahrál Jan Kvěch své druhé sólo. Prakticky stejně si počínal Petr Chlupáč v rozjížďce s číslem pět, jež zkomplikovala život Milana Dobiáše.
Když jej v první zatáčce objel Daniel Šilhán, dokázal se ještě vrátit zpátky. Avšak ve druhém oblouku se Chabařovičan dostal příliš daleko na venek, což nemohl Daniel Šilhán nepotrestat.
Zaváhání Milana Dobiáše bylo vodou na mlýn Pavla Kuchaře. Rozjížďka s číslem šest jej zastihla na startovním roštu s mladšími soupeři. Jan Hlačina si ve druhém kole vykopnul karburátor a vedoucí Pražan sportovně zvolnil, aby Jana Jeníčka nepředjel o kolo. Podobné šlechetné gesto jsme dnes viděli i od Milana Dobiáše a Lukáše Vintera.
Už jen o postup do áčka se strhlo drama
Dvojice neporažených se poprvé utkala v sedmé jízdě. Byť se Jan Kvěch snažil, nezbylo mu, než celá čtyři kola sledoval Petra Chlupáče. Boj dalších dvou aspirantů finále A probíhal na dálku. V osmé jízdě do něho zasáhl i Daniel Šilhán, který si uvědomil, že po dvou druhých místech musí už jen vítězit.
A vskutku! Dobře odstartoval, ale úvodní výjezd jej zastihl tak daleko na vnějšku, až se otřel o mantinel. Petr Kuchař a Lukáš Vinter logicky na další pozvánku před libereckého závodníka nečekali.
Milan Dobiáš s vzápětí s přehledem odvedl oba divišovské borce v osmé jízdě. Sotva projel cílem, mohl kalkulovat se sedmi body. O jeden méně měl Pavel Kuchař, o jeden více Jan Kvěch, zatímco Petr Chlupáč se mohl chlubit čistým štítem.
Bez poskvrnky si jej zachoval rovněž v rozjížďce s číslem deset, v níž odrazil útok Jana Kvěcha. Daniel Šilhán neměl problém triumfovat v jedenácté jízdě, ale už tušil, že osm bodů je na áčko málo. O vzruch se postaral Jan Hlačina, když bez ostychu v posledním oblouku směle zaútočil na Adama Bíma.
Adam Bím útok svého klubového kolegy ustál. Lepší předehru před dvanáctou jízdou jsme si snad ani nemohli přát. V ní se totiž utkali Pavel Kuchař a Milan Dobiáš. Cesta do finále A k Petru Chlupáčovi a Janu Kvěchovi ovšem vedla jen pro jednoho z nich. Samozřejmě pro toho, koho Zdeněk Schneiderwind odmává šachovnicovou vlajkou jako prvního.
Start vyšel lépe Chabařovičanovi, jenže Pražan byl vpředu už v úvodním nájezdu. Milan Dobiáš se nevzdal snadno. Útočil ze všech sil až do cíle a v souboji s postup do prestižní rozjížďky šlo gentlemanství stranou, takže začínající Pavel Jeníček skončil předjetý o kolo. Navzdory vší snaze Milana Dobiáše projel cílem jako první Pavel Kuchař, v jehož prospěch při bodové rovnosti mluvila trojice trojek.
Pomocná kritéria určila také obsazení finálových jízd C a B. Adam Bím byl ve čtvrté jízdě za Lukášem Vinterem, takže musel do céčka. S nováčky Janem Hlačinou a Janem Jeníčkem neměl sobě rovného a tak si také on mohl dovolit velkorysé zpomalení, aby je předjetím o kolo nepřipravil o body.
Pozornost se však upírala k prestižnějšímu béčku. Jeho start zvládl Daniel Šilhán, který posléze držel vedoucí pozici až do druhé zatáčky třetího kola. V ní vyjel moc ven a dotírající Milan Dobiáš se z opačné strany dostal do čela.
Stejná story se opakovala hned v následujícím oblouku s Lukášem Vinterem. Daniel Šilhán se ještě na poslední chvíli pokusil kontrovat, avšak pražský závodník si už druhou nenechal sebrat.
Daniel Šilhán starší se zbytkem svíčky v rukou:
„Já na něj ječím, že nejede a ona je to svíčka!“
Finále A by dnešnímu Speedway Mini Cupu mohla závidět leckterá jízda pětistovek. Dopředu vystřelil Petr Chlupáč. Jan Kvěch mu byl v patách, stejně jako Pavel Kuchař, byť vnější pozice na roštu, jež na něho zbyla, byla v takové společnosti přece jen nevýhodou.
Jan Kvěch se ale na vrcholu první zatáčky přetočil a s Petrem Chlupáčem do sebe vrazili. Zatímco Jan Kvěch pronikl do čela, Petr Chlupáč klesl na třetí příčku. Zmobilizoval ovšem své síly, dotáhl Pavla Kuchaře a na konci druhého kola mu sebral druhé místo. Jenže Jan Kvěch nekoukal ani napravo, ani nalevo a pádil vstříc svému premiérovému triumfu.
C
B
A
TOT
1. Jan Kvěch, Praha
3 3 2 2
6
16
2. Petr Chlupáč, Praha
3 3 3 3
4
16
3. Pavel Kuchař, Praha
F 3 3 3
2
11
4. Milan Dobiáš, Chabařovice
3 1 3 2
3
12
5. Lukáš Vinter, Praha
2 2 2 1
2
9
6. Daniel Šilhán, Liberec
2 2 1 3
1
9
7. Adam Bím, Divišov
2 1 2 2
3
10
8. Jan Hlačina, Divišov
1 E 1 1
2
5
9. Jan Jeníček, Pardubice
ex 2 1 ex
1
4
Poznámka: Jan Jeníček byl v rozjížďkách s čísly jedna a dvanáct předjet o kolo
Plzeň – 27. července
Finále evropského šampionátu juniorských se na plzeňských Borech koná druhou zářijovou sobotu. Kandidáti míst v národním týmu budou moct borskou dráhu otestovat nejen o týden dříve při závodě české juniorky, avšak také o měsíc dříve. Milan Špinka totiž na 12. srpna svolává do západočeské metropole reprezentační soustředění.
„Po dohodě s AK Plzeň a jeho předsedou Leošem Klímou jsme dospěli k termínu 12. srpna,“ říká Milan Špinka. „Bude to přípravný soustředění širší reprezentace. Teď to nejde, v Plzni dělaj‘ mantinely.“
Akce se zúčastní Zdeněk Holub, Michal Škurla, Ondřej Smetana, Eduard Krčmář, Josef Novák, Filip Hájek a Patrik Mikel.
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)