Slováci ve finálové části dorazili explozemi motorů trápený český tým

Žarnovica – 3. května
Nízko visící olověné mraky jakoby vygumovaly vrcholky, které žarnovickému plochodrážnímu stadiónu dodávají jedinečné kulisy. Déšť však nedostal šanci ohrozit test match slovenského a českého týmu, který byl už od úvodních fází nesmírně vyrovnaný. Domácí se dostali do vedení ve čtvrté jízdě, kdy Martin Málek přistřihnul křídla doposud neporaženému Michalu Škurlovi. Jenže v rozjížďce s číslem pět utekl vzduch z pneumatiky Martina Gavendy a skóre bylo zase srovnáno. A pak do české části boxů dorazila mechanická morová epidemie. Nejprve se Michal Škurla kvůli zadřenému motoru ani nerozjel do osmé jízdy, aby ob jednu rozjížďku později explodoval pohonný agregát vedoucímu Eduardu Krčmářovi. Slánský junior v rozjížďce s číslem dvanáct naplno proměnil žolíka, jímž se Lubomír Vozár skvěle pokusil čelit náporu slovenského družstva. Jenže v první finálové jízdě Martin Gavenda rychle za svá záda poslal Ondřeje Smetanu, přes něhož se ve druhé zatáčce dostal i Patrik Búri. Pražan se útočil ze všech sil, ale nakonec mu v depu nezbylo než dát dlaně asi dvacet centimetrů od sebe, aby demonstroval vzdálenost, jež ho na metě dělila od žarnovického juniora. Závěrečný triumf létajícího Eduarda Krčmáře už na české prohře nemohl pranic změnit.

 

Slováci se dnes radovali před domácím publikem z triumfu
Slováci se dnes radovali před domácím publikem z triumfu – zleva Michal Tomka, Martin Málek, Fritz Wallner, Martin Gavenda, Patrik Búri a Ján Daniel

 

Vyrovnaný duel pod ošklivou oblohou

Sluneční nedělní ráno zastihlo na východní Moravě spoustu fanoušků mžourajících po bezesné noci cestou z hokejového mistrovství světa. O plochodrážní test matchi neměli ani ponětí. A jelikož pro řadu našich plochodrážních peciválů jsou daleko i Březolupy, byť se tam rozhoduje o mistru republiky, hranici se Slovenskem nepřekročil evidentně nikdo, kdo by nebyl bezprostředně spjatý s některým závodníkem.

Žarnovické publikum muselo být nadšeno
Žarnovické publikum muselo být nadšeno

Slovensko je nevítalo zrovna s vlídnou tváří. Ze zachmuřené oblohy se čas od času nestyděly padat dešťové kapky. Bylo jich ovšem naštěstí příliš málo, aby na pečlivě zrekonstruovaném žarnovickém ovále napáchaly větší škody.

Pro většinu závodníků představoval dnešní podnik jen další korálek na šňůrce natřískaného víkendu. Radek Smetana, Martin Šťastný a Stanislav Stehlík z týmu Ondřeje Smetany tři hodiny před začátkem nepohrdli pivkem v hospůdce v kuželkárně pod hlavní tribunou.

V hlasech jim zněla úleva, že nalezli příčinu včerejšího slánského trápení svého závodníka. A dali k dobru historku, když Ondřej Smetana v boxech středočeského královského města nastartoval motocykl, z výfuku létaly papíry.

 


Radek Smetana s úlevou komentuje, že přišli na kloub slabšího výkonu syna Ondřeje předcházející den při přeboru ve Slaném:

„Rozebrali jsme motor po Slaným a zjistili, že mu to jelo jen na tři ventily.“


 

Počasí se nelepšilo, ale naštěstí ani nehoršilo, takže se úderem patnácté mohlo konečně začít závodit. Dvojutkání vyrovnaných a dobře motivovaných družstev se záhy začalo tvářit jako reklamní leták zastánců sedmičlenných týmů v české extralize, pakliže ovšem ještě nějací takoví zůstali.

Martin Málek nezvolil na první jízdu optimální převod
Martin Málek nezvolil na první jízdu optimální převod

Michal Škurla triumfoval v rozjížďce s číslem jedna ve stylu start – cíl. Martin Gavenda s Patrikem Búrim však za jeho zády spustili nepřekonatelnou závoru pro Ondřeje Smetanu. Pražský junior se ji pokoušel ztéci. V první zatáčce druhého kola se skutečně dostal na třetí příčku. Záhy se však přetočil a otevřel své individuální skóre nulou.

Vzápětí Eduard Krčmář předvedl start v takovém stylu, že jej mohl zastavit jen rozhodčí Luboš Šmondrk. Slaňák však letěl dopředu i na druhý pokus, tentokrát bez ulití. Na čele si udržoval dokonalý přehled a útoky Fritze Wallnera měl plně pod kontrolou.

„Neměl jsem dobrý převod,“ vysvětloval Martin Málek svou třetí příčku a zisk jediného bodu na úkor Patrika Mikela. Nerozhodně dopadla i rozjížďka s číslem tři. Michal Škurla odvedl dvojici domácích juniorů, na něž byl Josef Novák krátký.

 

 

Dvě exploze českých motorů pracují pro domácí

Ve čtvrté jízdě vyjížděl Michal Škurla na ovál již potřetí v řadě za sebou. Znovu vystřihl dokonalý start, avšak Martin Málek se poučil ze svého předchozího přehmatu v otázce nastavení a vnějškem druhé zatáčky převzal vedení. Ondřej Smetana si svou úvodní nulu nevylepšil, když nenašel recept na Fritze Wallnera.

Zatímco Eduard Krčmář slaví triumf, Martin Gavenda odchází od svého motocyklu s prázdnou zadní pneumatikou
Zatímco Eduard Krčmář slaví triumf, Martin Gavenda odchází od svého motocyklu s prázdnou zadní pneumatikou

Slováci poskočili o dva body do čela. Rozjížďka s číslem pět se zdála, že tento rozdíl zakonzervuje, jelikož Eduard Krčmář nebyl k zastavení. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil Martin Gavenda, jenž Slaňáka nedokázal předjet ani vnější stranou první, ani vnitřní druhé zatáčky. S Patrikem Búrim za zády mířil k remíze, ale záhy začal tušit problém, díky němuž ve třetím kole musel zůstat stát.

Frtiz Wallner prožil povedený návrat
Frtiz Wallner prožil povedený závod

„Defekt,“ ukazoval později smutně na své zadní kolo. Po osiřelém bodíku se natáhl Patrik Mikel, Češi vyhráli 4:2 a duel se vrátil na nerozhodný stav, na němž hodlal ještě pár chvil setrvat.

V šesté jízdě si napravil reputaci Ondřej Smetana, který ze skrumáže první zatáčky vyjel jako první, aby poté až do cíle zásoboval útočícího Fritze Wallnera cejchou materiálu. Josef Novák se mohl pochlubit skvělou reakcí na let pásky, avšak propadl se dozadu a navzdory své veškeré snaze nedokázal předčit Michala Tomku.

Michal Tomka komentuje rozjížďku s číslem šest:

„Nechce to jet po startu. Šel jsem po nich, zkusím víc zasednout.“


 

Michal Škurla vstoupil do závodu excelentně
Michal Škurla vstoupil do závodu excelentně

Eduard Krčmář zahrál sólo i v rozjížďce s číslem sedm, kdy si na něm vylamoval zuby Martin Gavenda. Patrik Búri třetím místem před Patrikem Mikelem pojistil remízu a skóre poskočilo na 21:21. Jenže vzápětí pohroma! Optimismus Michala Škurly před jeho startem v žarnovickém semifinále juniorského mistrovství světa poněkud ochladl, když prakticky vůbec neopustil startovní rošt.

„Natvrdo!“ potvrzoval domněnku o zadřeném motoru. Mezitím na čele úřadoval Fritz Wallner a Martin Málek se ve druhém okruhu posunul před Ondřeje Smetanu. Maximální výhra dostala domácí do čela o čtyři body.

Michal Tomka v akci
Michal Tomka v akci

Nic ovšem nebylo ztraceno. Michal Tomka byl v rozjížďce s číslem devět diskvalifikován za pád v první zatáčce. V opakovačce nedal Eduard Krčmář ani náznak šance Martinu Gavendovi, Josef Novák dodal poslední bod a utkání se dostalo na stav 28:26. Eduard Krčmář v rozjížďce s číslem deset vedl za sebou Martina Málka s Fritzem Wallnerem k další remíze.

Jenže ve druhém kole zůstal stát s dírou v bloku motoru, domácí se okolo něj přesypali jako zdivočelé vosy a díky dalšímu 5:1 navýšili svůj náskok na šest bodů. Jedenáctá jízda status quo nezměnila. Martin Gavenda odvedl Michala Škurlu a Ondřeje Smetanu, jež však nedali ani náznak šance Patriku Búrimu.

Souboj v podání Martina Gavendy, Eduarda Krčmáře, Patrika Búriho a Patrika Mikela
Souboj v podání Martina Gavendy, Eduarda Krčmáře, Patrika Búriho a Patrika Mikela

Lubomír Vozár nemohl déle váhat s žolíkem. Test match se jel dle regulí zaniklé jadranské ligy, které nedovolovaly taktizovat v nominačních jízd. V rozjížďce s číslem dvanáct proto Patrik Mikel neopustil svůj box a místo něho se pro dvojnásobný bodový příděl vydal Eduard Krčmář. Start se náramně vyvedl Michalu Tomkovi, avšak na protilehlou rovinku vyjel jako první slánský borec.

Také Michal Škurla přišel v Žarnovici o motor
Také Michal Škurla přišel v Žarnovici o motor

Slovenský náskok roztál na pouhé tři body. Avšak zatímco svěřenci Jána Daniela naše hochy doposud porazili 5:1 jen kvůli zničeným motorům, ve třinácté jízdy udeřili naplno. A to Ondřej Smetana nejlépe odstartoval a vedl až do druhé zatáčky. V ní jej však dostali jak Martin Gavenda, tak Martin Búri. Pražan usiloval o zvrat, ještě v nájezdu do druhého kola vypadal jeho comeback na druhou příčku slibně, ale zůstal jednou provždy třetí.

Nevyšel mu ani poslední nájezd v poslední zatáčce. „Byl jsem takhle za ním,“ dal dlaně asi dvacet centimetrů od sebe, aby ukázal, kolik mu na Patrika Búriho chybělo. V těch chvílích byl však test match rozhodnut. Sedm bodů v jediné jízdě nešlo překonat, byť Eduard Krčmář opět úřadoval od startu až do cíle.

 

 Hlasy z depa

Michal Škurla se tlačí mezi Martina Málka a Fritze Wallnera
Michal Škurla se tlačí mezi Martina Málka a Fritze Wallnera

„Dneska paráda, domácí dráha, vyhráli jsme,“ radoval se Martin Málek. „Akorát mě štve, že jsem se ani jednou nedostal před Edu. V první jízdě jsem neměl dobrý převod, byl jsem pomalý. Ale pak jsme to vychytali. Myslím, že to byl super závod, nečekal jsem, že budeme mít takové výsledky.“

„Viděl jsem to divně,“ odpovídal Martin Gavenda. „Škoda defektu kola ve druhé jízdě. Vyhráli jsme, účel závodu se splnil, dráha byla rovná, s chutí jsem si zajezdil.“

Martina Málka mrzelo, že se nedostal před Eduarda Krčmáře jako zde na snímku
Martina Málka mrzelo, že se nedostal před Eduarda Krčmáře jako zde na snímku

„Dráha dobrá,“ pochvaloval si Patrik Búri. „Jsem spokojený. Dost dobrý závod. Od začátku jsme hledali nastavení. Předposlední jízda to byla katastrofa, ta poslední perfektní. Dopasovali jsme to.“

„Super závod, jsem spokojenej‘,“ usmíval se Eduarda Krčmář, jehož dnes porazil prakticky jen vlastní motor. „Zazávodil jsem si, škoda že jsem zadřel motor po repasi. Dráha tvrdá, není tam materiál, ale super. Byl jsem rychlej‘ a jsem spokojenej‘.“

„Zezačátku super,“ vyprávěl Michal Škurla. „Ale pak jsem zadřel motor a druhá motorka nebyla dopasovaná. Vychytával jsem to na svět, co tady pojedu.“

 

Český tým pronásledovala smůla
Český tým pronásledovala smůla – zleva Josef Novák, Patrik Mikel, Eduard Krčmář, Ondřej Smetana, Michal Škurla a Lubomír Vozár

 

1. Slovensko 47
Patrik Búri 1 2 2 1 0 2 8(3)
Martin Gavenda, CZ 2 E 2 2 3 3 12
Fritz Wallner, A (SMF) 2 1 2 3 2 1 11(2)
Martin Málek, CZ 1 3 2 3 1 2 12(3)
Michal Tomka 1 1 X 2 4(2)
2. Česká republika 40
Michal Škurla 3 3 2 E 2 0 10
Ondřej Smetana 0 0 3 1 1 1 6(1)
Eduard Krčmář 3 3 3 3 E 6* 3 21
Patrik Mikel 0 1 0 1 – 0 2
Josef Novák 0 0 1 0 1

Foto: Martin Mesiarik

Motor Eduarda Krčmáře po explozi
Motor Eduarda Krčmáře po explozi

Václav Milík je prozatím nejvýše na seznamu českých reprezentantů

Lonigo – 3. května
Nejvýraznější výsledek českého reprezentanta v prozatím třech uskutečněných kvalifikačních kolech o SGP 2016 se zrodil až dnes v italkém Lonigu. Václav Milík v rozjezdu porazil Antonio Lindbäcka, jenž byl až do konce třetí série neporažen, a Fredrika Lindgrena a stanul na nejnižším stupínku pódia. Nad ním čněli jen Max Fricke a vítězný Kenneth Bjerre.

 

1. Kenneth Bjerre, DK 3 2 3 3 3 14
2. Max Fricke, AUS 1 3 2 3 3 12
3. Václav Milík, CZ 2 0 3 3 3 11+3
4. Antonio Lindbäck, S 3 3 3 2 F 11+2
5. Fredrik Lindgren, S 2 3 2 2 2 11+1
6. Jesper B. Monberg, DK 3 2 2 2 1 10
7. Ricky Wells, USA 2 1 1 3 2 9
8. Kacper Gomolski, PL 1 2 3 1 1 8+3
9. Mathieu Tresarrieu, F 3 3 0 0 2 8+2
10. Jari Mäkinen, FIN 2 1 0 0 3 6
11. Craig Cook, GB 0 2 T 1 2 5
12. Maks Gregorič, SLO 0 1 1 2 1 5
13. Daniel King, GB 0 1 2 1 0 4
14. Michele Castagna, I 1 0 0 1 1 3
15. Hayden Sims, NZ 0 0 1 0 0 1
16. Nicolas Vicentin, I 1 X 0 0 0 1
17. Pier Paolo Scagneti, I (res) 1 1
18. Davide Vinante, I (res) DNR

Před Slaným vyrazili čeští kolibříci do Polska

Wawrow – 1. května
Když do Chabařovic přišla pozvánka na květnové závody Unijne talenty Europy do polského Wawrówa a volné závody ve Stanowicích, začali jsme rychle přemýšlet, jak pojedeme a jak se rychle vrátit, abychom druhý den stihli mistrovství republiky stopětadvacítek ve Slaném. Nakonec druhý, volný závod musel ustoupit a hned po skončení závodů ve Wawrówě jsme se vraceli do Čech, ale to předbíhám událostem.

 

Naše výprava v Polsku: Filip Šifalda, Milan Dobiáš, Sindy Weber, Petr Chlupáč a Pavel Kuchař
Naše výprava v Polsku: Filip Šifalda, Milan Dobiáš, Sindy Weber, Petr Chlupáč a Pavel Kuchař

 

Hlavní závod: Marcin Turowski, Mateusz Bartkowiak, Leon Arhneim, Filip ŠIfalda a Petr Chlupáč
Hlavní závod: Marcin Turowski, Mateusz Bartkowiak, Leon Arhneim, Filip ŠIfalda a Petr Chlupáč

Hned tři závody v jeden den uspořádal místní klub Guks Wawrów pro nejmenší vyznavače levých zatáček z Polska, Německa a Česka.Největší zastoupení měla kubatura 50 ccm, v níž se sešlo hnedle osmnáct závodníků. Dva se do startovní listiny nevešli, tak jeli pouze ukázkové jízdy. Nejslabší zastoupení měly osmdesátky s jedenácti účastníky a stopětadvacítky měly opět kompletní sestavu 16 borců a jednu  náhradnici Sindy Weber. Letos oficiálně startovala za SC Chabařovice a i ve skupině 80ccm, kde předvedla pěkný výkon a po rozhodnutí rozhodčího byla neprávem vyloučena z jedné jízdy, po pádu místního borce a tím se jí rozplynul sen stát na pódiu.

Rozloučení Marcela Studzinskeho: zleva Mateusz Bartkowiak, Filip Šifalda, Petr Chlupáč a Milan Dobiáš
Rozloučení Marcela Studzinskeho: zleva Mateusz Bartkowiak, Filip Šifalda, Petr Chlupáč a Milan Dobiáš

Z Čech dorazili Filip Šifalda, Milan Dobiáš, Petr Chlupáč a Pavel Kuchař. Ovšem Petr Chlupáč do poslední chvíle nevěděl, zda se závodu bude moci vůbec zúčastnit, jelikož pořadatel požadoval od všech na motocyklech pouze malá kola a Petr přijel s velkými. To se jevilo jako velký problém, jelikož malá kola s sebou neměli, nakonec po dohodě s pořadateli se Petr Chlupáč mohl zapojit do závodů! Všichni statovali ve skupině „A“ a věděli, že to nebudou mít jednoduché, jména jako Marcin Turowski, Pawel Tyburski nebo  Mateusz Bartkowiak ještě určitě uslyšíme.
7Po první rozjížďce Čechů byla v depu obrovská radost, protože Filip Šifalda s Milanem Dobiášem přivezli pět bodů. Přáli jsme si, aby to šlo takto dál, ale soupeři byli zkušení. Viděli jsme spoustu pádů, naštěstí bez vážnějších následků a spoustu zajímavých jízd, za které by se nemuseli stydět ani dospěláci. Nakonec Filip Šifalda vybojoval dvanáct bodů a rozjížděl se o třetí místo se stejně starým závodníkem z Německa Leonem Arnheimem, kterého celé čtyři kola vodil. Avšak v cílové rovince využil malého Filipova zaváhání a protnul cílovou čáru jako první, a obsadil tedy poslední volnou příčku na stupínku vítězů.

5Čtvrté místo Filipa Šifaldyje krásným výsledkem. Hned za ním  se umístil další český závodník, Petr Chlupáč (11 bodů – 5. místo), Milan Dobiáš po nepříjemném pádu (4 body – 11. místo) a Pavel Kuchař (4 body – 13. místo.) Sindy Weber jela jako náhradnice za zraněného (levá noha) Bena Ernsta z Güstrova a vyjela si dva body. Ve svém závodě skončila pátá s osmi body.

Po hlavním závodu byl naplánován nástavbový závod Marcela Studzinského jako rozloučení s kubaturou 125 ccm a pasování do vyšší skupiny 500 ccm. Bylo vybráno osm závodníků, kteří se rozjížděli ve dvou semifinálových jízdách a dva postoupili do finálové jízdy. Kupodivu to byli tři Češi a vítěz hlavního závodu, jmenovitě: Filip Šifalda, Milan Dobiáš, Petr Chlupáč a Mateusz Bartkowiak.

Hned po startu šel tvrdě do vedení Chabařovičan Filip Šifalda a vítěze hlavního závodu Mateusze Bartkowiaka nechal za sebou stejně i dravého Petra Chlupáče a svého stájového kolegu Milana Dobiáše. Odměnou byla památeční plaketa a svezení na 500ccm.
Myslím si, že kluci v Polsku určitě ostudu neudělali a opět zažili krásnou atmosféru tohoto malého stadionu.