V Rybniku byl doopravdy rybník

Rybnik – 31. srpna
Dilema polských fanoušků, zda dát přednost premiéře světové ligy v Zielonej Goře či evropskému finále juniorů v Rybniku, vyřešila sama příroda. Nejprve byl zrušen týmový šampionát, který našel náhradní termín v pátek 18. října. Přívaly deště se záhy postavily i proti rybnickému mítinku, jenž byl přeložen na náhradní termín, který bude upřesněn dodatečně.

Foto: Zdeněk Holub starší

Tomasz Gollob udělal dobře

Gorzow – 30. srpna
Hlavni zpráva před SGP v Gorzowě byla divoká karta, přidělená Tomaszu Gollobovi, největší hvězdě polské ploché dráhy. Tomasz Gollob strávil sedm sezon a i dnes působí v týmu pořadatele Stal Gorzow. Mistr světa z roku 2010 ale velkoryse propustil místo mnohem mladšímu Bartoszovi Zmarzlikovi. A udělal dobře, protože polský junior nakonec stál na nejvyšším stupínku.

Byl by to snad nejlepší závod sezóny, nebýt četných zraněni před a během závodu. Už v pátek odstoupil obhájce titulu Tai Woffinden kvůli zranění levé ruky. Statečně zkoušel jet v tréninku, ale po dvou kolech musel uznat, že bolest je silnější. Se zraněním nastoupil Nicki Pedersen a po zakončení závodu žaludeční potíže ještě v sobotu ráno přiznal i Matej Žagar. Zranění si přivodil Greg Hancock, a právě když jsem spekuloval, zda udělá komplet v Gorzowě, doplatil na kolizi se snad nejohleduplnějším jezdcem seriálu, Dánem Niels Kristianem Iversenem. Iversen dokonce dopadl tak nešastně, že poranění kolena mu ukončilo skvěle rozjetou sezónu. Nic z toho si nikdo nemohl přát, ale stalo se.

Ale popořádku, v první sérii favorité začínali vesměs ze žlutého pole. V rychlém sledu vyhráli Bartosz Zmarzlik,Greg Hancock, Matej Žagar a Krzysztof Kasprzak. Shodou okolností trojice domácích, co pak obsadila stupně vítězů a smolař Greg Hancock. Jinými slovy nešlo poznat, zda je rozhodující stav čtvrte startovní pozice, anebo favorité jsou opravdu správně odhadnuti. Hancock a Kasprzak pokračovali ve vítězství, což se Zmarzlikovi a Žagarovi nepovedlo, protože je porazil právě nestárnoucí Američan. Slovinec dokonce skončil s nulou.

A pak se začaly dít věci! V jízdě s číslem devět Nicki Pedersen, Michael Jepsen Jensen, Chris Holder a Troy Batchelor ukázali, o čem že ta plochá dráha je. Nicki Pedersen projel snad všemi stezkami gorzowské dráhy, a by skončil druhý za krajanem Jensenem, předvedl celou krásu speedway. Jede-li Nicki Pedersen takhle se zraněním, tak se máme na co těšit až se zase uzdraví.

Jedna zajímavá jízda se střídala s další, až jsme dospěli k rozjížďce s číslem čtrnáct. Greg Hancock už měl komplet devíti bodů z třech jízd a náskok čtrnácti na nepřítomného Tai Woffindena v pořadí o mistrovství světa.

To mělo zůstat stejné i po konci závodu. Niels Kristian Iversen s Gregem Hancockem odstartovali dobře k velkému zklamání publika, jelikož domácí Krzysztof Kasprzak zůstal pozadu. Pak ale Dán nechtěl za žádnou cenu prohrát s Američanem. A na protilehlé rovině zvedl motocykl a neudržel ho.

Greg Hancock se už nedokázal vyhnout a při pádu se mu ruka dostala do kola motorky. Přestože se brzy postavil na nohy a odešel po svých, držel se za palec a z další účasti rezignoval. Niels Kristian Iversen dopadl mnohem hůř. Dlouho se nehýbal a nakonec ho odvezla sanitka. Sezona skvělého Dána skončila, Američan se snad za čtrnáct dnů ve Vojens objeví.

Další vývoj přinesl ještě jednou kuriozitu. Jediný zbylý náhradník Lukasz Kaczamarek startoval opakovaně po sobě v sedmnácté a osmnácté jízdě místo Nielse Kristiana Iversena, resp. Grega Hancocka. Mladík si odnesl bod už ve smolné čtrnácté rozjížďce, kde zastoupil Grega Hancocka a Niels Kristian Iversen byl vyloučen. Ten jediný bod taktéž kuriózně nezískal domácí Jaroslaw Hampel. Ten čtyřikrát za sebou skončil s nulou, a když nakonec v posledním vystoupení vedl, měl defekt. Na ten večer určitě taky bude chtít rychle zapomenout.

1. Bartosz Zmarzlik, PL 17
2. Matej Žagar, SLO 16
3. Krzyzstof Kasprzak, PL 16
4. Michael Jepsen Jensen, DK 14
5. Kenneth Bjerre, DK 10
6. Greg Hancock, USA 9
7. Chris Holder, AUS 9
8. Troy Batchelor, AUS 9
9. Nicki Pedersen, DK 7
10. Niels Kristian Iversen, DK 6
11. Chris Harris, GB 6
12. Fredrik Lindgren, S 6
13. Martin Smolinski, D 5
14. Andreas Jonsson, S 4
15. Adrian Cyfer, PL 2
16. Lukasz Kaczmarek, PL (res) 2
17. Jaroslaw Hampel, PL 0
18. Tai Woffinden, GB DNR

Průběžné pořadí seriálu:
1. Greg Hancock 112, 2. Tai Woffinden 98, 3. Nicki Pedersen 93, 4. Krzysztof Kasprzak 92, 5. Matej Žagar 91, 6. Niels-Kristian Iversen 87, 7. Darcy Ward 75, 8. Chris Holder 70, 9. Fredrik Lindgren 69, 10. Troy Batchelor 66, 11. Martin Smolinski 64, 12. Jaroslaw Hampel 63, 13. Kenneth Bjerre 60, 14. Andreas Jonsson 59, 15. Chris Harris 35, 16. Michael Jepsen Jensen 31, 17. Bartosz Zmarzlik 17, 18. Peter Kildemand 15, 19. Kjastas Puodžuks 10, 20. Peter Ljung 7, 21. Adrian Miedzinski 5, 22. Joonas Kylmäkorpi 5, 23. Kauko Nieminen 4, 24. Andrzej Lebeděvs 3, 25. Jason Bunyan 2, 26. Václav Milik 2, 27. Craig Cook 2, 28. Adrian Cyfer 2, 29. Lukasz Kaczmarek 2.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Bahno může mít také stříbrnou barvu

Bad Hersfeld – 23. srpna
Zlatý pohár FIM, tedy neoficiální mistrovství světa v kategorii 125 ccm se letos konal minulou sobotu v Bad Hersfeldu nedaleko Kasselu na pět set metrů dlouhé travnaté dráze. Nezkoumali jsme přesný překlad názvu města. Že Bad jsou lázně, je všeobecně známo, že Hersfeld znamená bahno, to jsme zjistili až v průběhu závodů.

A jak se chystal Shupateam na svou druhou letošní důležitou akci?

Technická příprava strojů, dvou čtyřventilů, a jednoho náhradního dvouventilu nebyla komplikovaná, v podstatě jen běžná údržba. Ladění a problémy s technikou, které jsme řešili před plzeňským evropským pohárem, nás tentokrát minuly a tak ke zjištění, že stroje fungují, jak je třeba, stačila běžná údržba.

K naprogramování zapalování PVL jsme použili poslední výsledky z brzdy pro co nejlepší průběh krouticího momentu. Zkontrolovali jsme funkci karburátorů, namáhané spoje, vyměnili olej, seřídili ventily a bylo hotovo. Motocykly byly připraveny pro Adama Fencla a nově pro Petra Chlupáče, který nahradil Romana Mádyho.

Spolupráce se střediskem mládeže SCM ve Slaném zafungovala k všeobecné spokojenosti a tak jsme v týdnu před závody předali oba ostré stroje určeným závodníkům. Petr Chlupáč odkroužil několik jízd v Pardubicích a na Markétě, aby se seznámil a sžil s novým strojem. Adam Fencl byl určitě vyježděný dostatečně, protože na stejném podvozku absolvuje celé letošní mistrovství republiky, a že by mohl pomýšlet na nejvyšší mety, dokazoval už v Plzni. V pátek jsme se přesunuli do Bad Hersfeldu.

S přepravou našich věcí na servis a prodej nám pomohli Chabařovičtí, a tak jsme v sobotu ráno začali v depu v klidu a pohodě s přípravou zázemí pro závodníky. Přejímka proběhla bez problémů, tedy u naší a polské výpravy, která jela celá také na motocyklech Shupa. Ostatní závodníci nevěnovali velkou pozornost předpisu o zadním blatníku. Po upozornění technickými komisaři, aby si dali vše do pořádku, se u našeho stánku vytvořila fronta a během asi pěti minut všechny předpisové zadní blatníky zmizely…

Odpoledne se kromě tréninkových jízd objevily i mraky a střídavé přeháňky přerušovaly plánovaný program a především zhoršovaly stav dráhy. Pořadatelé raději zkrátili tréninkový program o jednu jízdu a po sedmnácté hodině se konečně začalo závodit. Z našich kluků byl první na řadě s číslem osm Petr Chlupáč. V pořadí ve druhé jízdě neodstartoval a tudíž skončil bez bodu. Adam Fencl s číslem osmnáct se se startem vyrovnal velmi dobře a dovedl Shupu vítězně do cíle ve čtvrté jízdě.

V depu jsme se mezi rozjížďkami věnovali čistění strojů a vzhledem k náročnému terénu jsme kontrolovali gumihaltry, aby se neprotočila zadní pneumatika. U Adama jsme zjistili, že napětí chvíle nevydržel konec závitu jednoho ze čtyř svorníků hlavy. Naštěstí se na zbytek závitu dala chytit nová matice. Nakonec vydržela až do konce závodů pojištěná lepidlem na závity, našimi starostlivými pohledy a asi nejvíce vrstvou hutného hersfeldského bahna.

S dalšími rozjížďkami přibývaly dešové přeháňky a závod byl několikrát přerušen a do depa se nám vracely hnědé bahnem obalené koule. Naši kluci se ale s těmito motokrosovými podmínkami vyrovnali výborně a Adam Fencl nasbíral v rozjížďkách celkem patnáct bodů, nejvíce ze všech spolu s Holanďanem Jarno de Vriesem. Petr Chlupáč, který se stále zlepšoval a svou třetí jízdu dokonce vyhrál, měl bodů devět, což mu stačilo na finále B.

Petr Chlupáč skončil v béčku na čtvrtém místě, celkově tedy na devátém, což je pro něj při prvním startu na takhle náročném závodě určitě veliký úspěch. Ve finále A jsme měli tedy našeho největšího koně Adama Fencla, na dvouventilové Shupě jel Marcin Turowski.

Finálovou pětici doplnili výborně jezdící Kyle Bickley z Velké Británie a Holanďané Jarno de Vries, vítěz plzeňského evropského poháru, a Mika Meijer. Adam si vybral červenou dráhu a finále mohlo začít. Nejlépe odstartoval Angličan Bickley, za ním oba Holanďané a až čtvrtý byl v první zatáčce Adam.

Na protilehlé rovince to Adam perfektně podržel a oba Holanďany odsunul do pozice diváků. Meijerovi nakonec stroj vypověděl službu a de Vriese zdolal na Shupě výborně jezdící Marcin Turowski. Na Angličana to Adamovi už nestačilo, a protože ani jeden nechyboval, zlatý pohár FIM putoval do Anglie.

Adam Fencl vybojoval krásnou stříbrnou medaili a jeho druhé místo v tak náročném závodě patří mezi největší úspěchy našich kluků za poslední léta a také motocyklů Shupa. U Adama si toho obzvláště ceníme, protože závodění se může věnovat hlavně díky podpoře Davida Gacksche , který je mu víc jen než perfektním mechanikem.

Kluci, Adame a Petře, moc Vám děkujeme, byli jste perfektní. A Adamovi přejeme aby se mu stejně dařilo i v dalších věkových kategoriích.

Foto: Shupa Team