Milan Špinka se rozhodne po tréninku v Bydhošti

Baltské moře – 30. července
Milan Špinka se dnes nad ránem nalodil na palubu trajektu, který odpoledne přistane v německém Travemünde, což je část Lübecku. Odtud se na palubě dodávky Josefa France přesune šest set kilometrů na východ do Bydhoště, kde se setká s kompletní pěticí členů národního týmu. Od deseti je na pořadu přejímka, ve dvanáct trénink, po němž český kouč určí čtveřici pro večerní race-off. Milan Špinka se magazínu speedwayA-Z svěřil, že na palubě trajektu proběhla rovněž diskuse o složení dlouhodrážního týmu pro finskou Forssu.

„Velké překvapení byl Eda,“ nezastírá Milan Špinka. „V každý jízdě bodoval a jednou vyhrál. To bylo milé. Jsme rádi, že jsme postoupili, teď se soustředíme na Bydhoš.“

Tady má český manažer možnost vystřídat jednoho člena náhradníkem Tomášem Suchánkem, který ve Västerviku v duchu pravidel nemohl ani trénovat. V Bydhošti však na ovál vyjede, avšak zasáhne-li do závodu, je prozatím otázkou.

„O změně jsme se nebavili,“ připouští Milan Špinka. „Jestli bude nebo nebude, se rozhodne zítra po tréninku. Teď na lodi řešíme finále na dlouhé dráze ve Finsku.“

Složení dlouhodrážního týmu je palčivější otázkou. Josef Franc je automatickou volbou, nicméně Richard Wolff potřebuje kvůli zaměstnání do Finska letět a naložit své motocykly do dodávky některého z kolegů. Karel Kadlec léčí svá zranění a Aleš Dryml evidentně nenašel v dlouhé dráze zalíbení.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Anders Secher činil obtížná rozhodnutí, Stefan Andersson litoval chybiček a Aleš Dryml nešetřil nadšením nad českými juniory

Västervik – 29. července
Dánský kouč Anders Secher se rozhodl dát místa Madsi Korneliussenovi a Peteru Kildemandovi pro sobotní finále světového poháru družstev v Bydhošti. Oba dva jej totiž přesvědčili včera ve Västerviku, že jsou tím nejsprávnějším doplňkem k Nicki Pedersenovi a Nielsovi Kristianu Iversenovi, pro které se rozhodl již dříve.

Hrdost na dánské závodníky
Přitom byl donucen vyřadit Hanse N. Andersena a Bjarne Pedersena, kteří na včerejším triumfu měli rovněž nemalý podíl. Samotný manažer vítězů připustil, že nešlo zrovna o lehkou volbu. „Vybral jsem si Madse, protože z dánského týmu měl nejlepší starty,“ svěřoval se na tiskové konferenci. „Už když závod skončil, vůbec jsem o jeho nominaci nepochyboval.“

Na poslední kolonku v sestavě zbývali tři kandidáti. „Zvažoval jsem, jestli zvolit Petera nebo Hanse, protože podle mého názoru na tom byli úplně stejně,“ pokračoval Anders Secher. „Oba měli dvanáct bodů a oběma se dařily starty. Také při bojích na dráze je bylo hodně vidět.“

Čtvrtým finalistou bude Peter Kildemand, jenž si v Čechách udělal jméno díky extraligovým startům za Prahu. „Zvolil jsem jeho, protože si myslím, že byl dnes větším bojovníkem než Hans,“ vysvětlil Hans Secher. „To byl jediný rozdíl. Ale umíte si představit, že to byla těžká volba pro mě, Hans startoval tak dobře…“

Dánský manažer bezprostředně po vyhlášení vítězů svolal své svěřence, aby s nimi projednal situaci. „Byla to hodně těžká porada,“ povzdechl si. „Hans však zůstane pevným článkem týmu v Bydhošti. Je to jeho domácí dráha v polské lize a proto jsem si jistý, že může poskytnout důležité informaci, když je budeme potřebovat. Bude tam s námi, je to týmový hráč. Řekl mi, že s tím nemá problém a rád to udělá. To o něm hodně vypovídá, i když je samozřejmě hodně zklamaný stejně jako Bjarne Pedersen, který se dnes prezentoval velice dobře. Ale byli tady pro tým, byli tady pro Dánsko a já jsem na ně pyšný.“

Zbytečné chyby
Zato švédský manažer Stefan Andersson připustil, že jeho svěřencům sebrala přímý postup příliš velká řada chyb na dráze. „Řekl bych, že jsme měli velkou smůlu,“ povzdechl si. „Ale abych byl upřímný, udělali jsme příliš mnoho chyb na tak důležitý závod. Samozřejmě na vítězství v takovém důležitém závodě je potřeba štěstí, ale na druhou stranu musíte minimalizovat chyby na dráze.“

Hned v rozjížďce s číslem jedna upal Oliver Berntzon hned dvakrát, vzápětí Thomas H. Jonasson pomohl na zem Peteru Kildemandovi. Teprve až ve třetí jízdě inkasovali Švédové dva body, když Peter Ljung ve třetím okruhu předčil Aleše Drymla, který trápil vedoucího Hanse N. Andersena.

„Vrátili jsme se zpátky do hry,“ komentoval Stefan Andersson další vývoj, který přivedl švédský tým až na záda vedoucích Dánů. „Jsem opravdu velice potěšený, jak to kluci udělali. Ale v některých jízdách byli přece jen až příliš horkokrevní. Možná jsme chtěli až přespříliš v prvních zatáčkách a v prvních kolech. Pak přišly chybičky, které si proti týmu typu Dánska nemůžete dovolit.“

O českých juniorech bude ještě určitě slyšet
Aleš Dryml byl nadšený, že svůj tým dovedl do race-off. A neméně šastný byl, že debutant v českém národním týmu Eduard Krčmář zářil s devíti body, zatímco Václav Milík jich zaznamenal sedm.

„Eda a Václav byli dnes skvělí,“ nezastíral. „Doposud o nich mnoho lidí neslyšelo, ale mnoho lidí o nich bude teď vědět. Sledoval jsem, jak bodují v zahraničních ligách, a věděl jsem, že jejich nominace je dobrá volba. A oni sami prokázali, že sestava družstva byla dobrá. Nastavili jsme si cíl projít do race-off, kde snad budeme schopni dobýt další dobré body.“

Zítra se český nároďák postaví Švédsku, USA a Austrálii v bitvě o poslední volné místo ve finále vedle Polska, Velké Británie a Dánska.

Foto: tiskový servis IMG Worldwide

Postup českého národního týmu odložil zítřejší Speedway Mini Cup

Baltské moře – 30. července
Zdeněk Schneiderwind, který doprovázel Josefa France do Västerviku, se dnes dopoledne nalodil na trajekt. Vlny baltského moře budou s českými reprezentanty pohupovat téměř celý den, takže se do Bydhoště dostanou až někdy v noci. Postup do race-off se však stojí za odložením Speedway Mini Cupu, plánovaného na zítřejší odpoledne do Prahy, na jiný termín, který bude upřesněn dodatečně.

Foto: Antonín Škach