AKTUALIZOVÁNO – FOTO
Žarnovica – 27. dubna
Lubomír Vozár v žarnovickém depu připouštěl, že jej v dnešním duelu jadranského poháru družstev čeká mnohem silnější soupeř než před čtrnácti dny ve slovinské Lendavě. A to tím spíše, přispěchal-li Slovákům na pomoc Filip Šitera, který na poslední chvíli zaskočil za Adama Čaradu. Avšak především zásluhou Eduarda Krčmáře a Tomáše Suchánka udával tempo český tým plných pět jízd. Až poté zabral tandem Martin Vaculík – Martin Gavenda naplno a Slováci převzali vedení. Eduard Krčmář sice přišel o body vinou přetrženého sekundárního řetězu již v úvodních centimetrech rozjížďky s číslem sedm, což však umožnilo Lubomíru Vozárovi zosnovat strategickou protiofenzívu v jedenácté jízdě. Tomáš Suchánek s Eduardem Krčmářem ani tentokrát nezklamali a naše družstvo bylo opět o bod vpředu. Na maximální výkon létajícího Martina Vaculíka a Filipa Šitery v rozjížďce s číslem dvanáct hned vzápětí zareagovali pražští junioři. Vyloučení Eduarda Krčmáře za pád v závěrečné jízdě však definitivně sfouklo české naděje na další otočení skóre v náš prospěch.
Češi rozehráli závod
Eduard Krčmář starší se na hraně depa řehtal jako sluníčko, které spolu s větříkem pomáhalo na žarnovickém dolomitu odstranit následky slejváků předchozích dvou dnů. Filip Šitera se slovenskou vestou se totiž chystal na slavnostní nástup sjet stejným sjezdem jako obyčejně, by organizátoři upozorňovali, že pro tento účel bude použít výjezd z dráhy.
„Domácí a nezná to tady,“ utahoval si z něj otec slánského juniora, aby se dočkal neméně žertovné odpovědi o Češích, kteří sotva dorazili na Slovensko a hned by všechno dirigovali po svém. Společná soutěž české, slovenské a slovinské federace sice nese označení pohár, nicméně zažité jméno liga by jí slušelo víc, by už přídavné jméno jadranská už přece jen ztratilo smysl.
Češi a Slovinci sice zachovávají národnostní princip, avšak Slováci musí zvát cizince, ačkoliv jejich kouč Ján Daniel neskrýval radost, že jeho práce nese ovoce a v pětičlenném týmu má své dva krajany. Zbytek jeho družstva tvořili Češi a vzpomínky na společný stát umocňovala slovenská národnost manažera našeho týmu Lubomíra Vozára. Ten neskrýval, že jeho svěřence čeká náročnější úkol než v Lendavě a to nejen kvůli přítomnosti Martina Vaculíka.
„Kdyžtak jim to vrátíme při odvetě v Pardubicích,“ uzavřel veškeré spekulace. Nicméně byl to český tým, který otevřel skóre ve svůj prospěch. Po vytrvalých deštích každý očekával příšernou dráhu, ale sotva se závodníci vrátili z nástupu, vyrazila na ovál kropící liazka. Její řidič by svou rychlostí mohl aspirovat na účast v Autoslide, kdyby ovšem shodou okolností klub pořádající dnešní závod nepomáhal zatlouct hřebíček do rakve jedné z nejoblíbenějších motoristických akcí Slovenska.
Ovšem kamióny v něm nikdy nezávodily a poměrně slušně zaplněné tribuny očekávaly podívanou přece jenom jiného rázu. Tomáš Suchánek vystřelil ze startovního roštu rozjížďky s číslem jedna jako z praku. Martin Málek, jehož trápila chřipka, se usadil před Jaroslavem Petrákem, zatímco Patrik Búri vyšel naprázdno.
V rozjížďce s číslem jedna se Eduard Krčmář poprvé blýsknul raketovým startem, ovšem ještě v úvodním nájezdu jej s přehledem vystřídal Martin Vaculík. Jenže slánský junior spolu s Michalem Škurlou vytvořili nepřekonatelnou hráz permanentně útočícímu Martinu Gavendovi.
Tomáš Suchánek cestoval do Žarnovice o to ochotněji, že jej tady za měsíc čeká vstup do mistrovství Evropy jednotlivců. V rozjížďce s číslem tři však při testování motocyklu poněkud splakal nad výdělkem. Sice bleskurychle reagoval na let pásky, nicméně v prvním nájezdu se okolo něj zprava sunul Filip Šitera. Pak ale zezadu přiletěl Ondřej Smetana.
Pražský junior se vnějškem první zatáčky přesunul z třetí pozice rovnou do čela. Filip Šitera okamžitě zatroubil k ofenzívě, avšak Ondřej Smetana nepovolil. Ve výjezdu z druhé zatáčky byl vnějškem rychlejší než jeho mšenský sok ve slovenských barvách a uhájil vedení. Leč Filip Šitera zůstal na spodku i nadále. A ve druhém kole se s charakteristicky vytrčenou nohou dostal po levé straně pražského juniora zpátky do čela.
„Motorka, co testuju na Evropu, se neosvědčila,“ povzdechl si Tomáš Suchánek v depu. O dva boxy dále odhalil Radek Smetana šastné okolnosti druhé remízy, která ponechala český tým o dva body na čele. Pod motocyklem jeho syna se objevila stále se zvětšující metylová kaluž. Palivo na zem proudilo z prasklé hadičky, která promptně letěla do koše.
Slováci přebírají iniciativu
Okamžiky české převahy však byly sečteny rozjížďkou s číslem čtyři. Tomáš Suchánek sice již potřetí v řadě vystřihl dokonalý start, avšak Martin Vaculík nebyl dnes k polapení. Úřadující evropský šampión převzal vedení vnějškem první zatáčky. Martin Gavenda udržel třetí příčku navzdory chybě z druhého oblouku. Dostal se moc ven, ale Jaroslav Petrák jej spodem nestačil ohrozit.
Utkání bylo rázem vyrovnáno 12:12, avšak Eduard Krčmář v páté jízdě záhy ukázal výfuk Martinu Málkovi. Patrika Búriho museli před startem roztlačovat, avšak nyní odstartoval před Michalem Škurlou. Ve druhé zatáčce se mu však stalo přesně to, co prve Martinu Gavendovi. Jenže Michal Škurla tentokrát trestal a těsně okolo vnitřní čáry se natáhl pro bod.
Český tým se dostal opět o dva body před svoje hostitele. Jenže Martin Gavenda si už v depu chystal druhý motocykl. V první zatáčce šesté jízdy se záhy prvním obloukem probil za záda svého kolegy Filipa Šitery, jenž nejrychleji odstartoval. Oba čeští závodníci jeli ukázkovou dvojici. Ondřej Smetana, jenž se musel před vjezdem na ovál vrátit do svého boxu pro šňůrku zapalování z druhého motocyklu, a Jaroslav Petrák vůči nim byli bezmocní.
„Už druhej‘ start jsem se zahrabal,“ kroutil hlavou Jaroslav Petrák, zatímco na průběžném skóre se uplatnily číslice 19 a 17. Eduard Krčmář však uchopil věc českého družstva do svých rukou. A do rozjížďky s číslem sedm vypálil jako dělová koule. Jenže už po dvou metrech zůstal bezmocně stát s přetrženým sekundárním řetězem.
Martinu Málkovi nyní všechno dokonale vyšlo a Michal Škurla připravil o bod jen Patrika Búriho. Slovenský náskok rostl a to se k osmé jízdě chystal Martin Vaculík. Tomáš Suchánek mu ukázal dokonalý start, avšak slovenské eso neztratilo nic ze své rychlosti a na protilehlou rovinku vyjelo jako první.
Martin Gavenda dodal bod na úkor Jaroslava Petráka a slovenský náskok vzrostl na šest bodů. Za tohoto stavu mohl Lubomír Vozár vytáhnout žolíka ze své kapsy. Český kouč se však nechtěl nechat vyjančit jako polní zajíc a s klidem profesionálního hráče pokeru vyčkával na příznivé okolnosti rozjížďky s číslem jedenáct.
Vývoj událostí mu dal plně za pravdu. Eduard Krčmář sice přibyl na startovní rošt jako poslední, ovšem po vylétnutí pásky briskně zamířil do čela. Martin Málek vedl nadějný nájezd vnějškem první zatáčky, ovšem slánský borec jej ve výjezdu zařízl jako čerstvě vytaženého kapra.
Martin Málek však spolu s Filipem Šiterou uhlídali Ondřeje Smetanu. V rozjížďce s číslem deset Martin Vaculík objel Eduarda Krčmáře už v prvním výjezdu. Avšak Martin Gavenda marně dotíral na třetího Michala Škurlu. Pražan zmařil i jeho nejrazantnější nástup po vnější straně poslední zatáčky. Dvě po sobě jdoucí nerozhodné výsledky zakonzervovaly českou ztrátu na šesti bodech. A strategický maestro Lubomír Vozár mohl na scénu.
Fortuna fandí domácím
Dvouminutový limit se před rozjížďkou s číslem jedenáct navýšil na dvounásobnou délku. Eduard Krčmář se chystal potřetí v řadě na start v roli taktické rezervy. Tomáš Suchánek byl přitom povýšen na žolíka. Startoval z pozice číslo jedna, kterou vysušuje sluníčko více, protože se neskrývá ve stínu hlavní tribuny.
Než by však člověk řekl švec, byl usazený v čele. Útočícího Martina Málka se zbavil již v první zatáčce. A když vyjel na protilehlou rovinku, měl za sebou svého kolegu Eduarda Krčmáře. Ten se nyní ocitl v zaměřovači pozornosti Martina Málka.
Březolupský závodník držel vnitřní stopu a ve druhém oblouku se dostal na druhou příčku. Jenže Eduard Krčmář nehodlal složit zbraně a hned ve druhém okruhu mu oplatil stejnou mincí v úvodní zatáčce. Víc než osm bodů v kombinaci s jedním slovenským bychom z jedenácté jízdy mohli vytěžit pouze v případě, že by ani jeden z domácích neviděl cíl.
Za stavu 34:35 však český juniorský tandem měl čelit nejsilnější páru Slovenska. Přestože Martin Vaculík s Filipem Šiterou ovládli dění prakticky už v úvodních centimetrech po startu, Ondřej Smetana z nich neměl srdce až v kalhotách. Zapletl se do souboje s Filipem Šiterou v první zatáčce, který ovšem Mšeňák rychle vyřešil ve svůj prospěch.
Pražský junior spolu se svým vrstevníkem a kolegou Michalem Škurlou měli říci rozhodné slovo ještě v první ze dvou nominačních jízd, před níž Slováci vedli 39:36. Michal Škurla letěl dopředu současně s letem pásky. Ondřej Smetana se zařadil hned za něj, zatímco oba moravští Martinové byli vmžiku ti druzí.
Češi projeli neohroženě cílem prvního kola. Jenže hned v prvním oblouku toho druhého se Ondřej Smetana nechal vynést příliš daleko k nafukovacím vakům. Martin Gavenda byl ve střehu, zleva se posunul na jeho úroveň, aby v nájezdu do další zatáčky sebral Pražanovi druhé místo.
„Tam jsem to posral,“ sypal si Ondřej Smetana popel na hlavu. „Kdybych to tam nedal tak daleko, byla by to teď plichta!“ Bod navíc, který Martin Gavenda získal, byl přesně sumou, jež udržela Slováky v čele. Avšak ti měli v řadách svých příznivců také Fortunu.
Český nástup zažila i rozjížďka s číslem patnáct, v níž se střetla čtveřice bodově nejproduktivnějších závodníků. Tomáš Suchánek by si za svůj start opět zasloužil čestný doktorát. Navíc se Eduard Krčmář řítil obrovskou rychlostí kupředu vnější stranou první zatáčky, o jejíž energii se ale ve výjezdu měly přesvědčit nafukovací vaky.
Luboš Šmondrk si na věži rozhodčího dával s verdiktem poněkud na čas. Motocykl slánského závodníka skončil rychle v depu a jeho majitel se sháněl, kdo mu honem půjčí náhradní řemínek na plechovou botu. Vtom dorazila zpráva o jeho diskvalifikaci. I když šlo o incident z první zatáčky, sudí zohlednil vlastní zavinění závodníka. Díky jeho rozhodnutí však mohli Slováci slavit, protože případná remíza by jim zachovala jednobodový odstup.
„Dal jsem to do tý hrany,“ vyprávěl Eduard Krčmář, jak se všechno semlelo. „Byla tam kolej, která mě dvakrát přizvedla. A nakonec jsem musel seskočit. Škoda, chytil jsem hroznej‘ fofr a byl bych tam. Na to, že jsem jel ze čtyřky, odlít’ jsem odtud pěkně.“
Než Eduard Krčmář skončil poslední větu, Martin Vaculík a Filip Šitera se ujali při repete vedení. Tomáš Suchánek je oddělil spodní stranou druhé zatáčky, takže jsme prohráli jen o tři body. Nezbývá než doufat v prorocký charakter slov Lubomíra Vozára v souvislosti se srpnovou pardubickou odvetou.
Hlasy z depa
„Super, vyhráli jsme ligový závod, bylo tady perfektní publikum,“ radoval se Martin Vaculík. „Chci poděkovat lidem za super atmosféru. Teď mám výborné motory, vše šlape, jak má.“
„Dobrý, pohoda, hlavně, že jsme vyhráli,“ pochvaloval si Filip Šitera. „Škoda, že nám to zastavili v poslední jízdě. Koukám, co udělali s dráhou, v deset jsem netušil, že bude skvělá. Bylo to tvrdý, nebylo to tak závodivý jako vždycky. Ale odjely se závody, předjíždělo se. Jsem rád, že mě pozvali, určitě přijedu rád zase.“
„Výsledek dobrý, ale se sebou moc spokojený nejsem,“ bilancoval Martin Málek. „Chytil jsem bacil a dva dny jsem ležel, včera celý den, nejsem úplně fit. Trápily mě technické patálie celý závod. Trápil jsem se s technikou, se sebou a pak i se soupeři. Těším se, až si lehnu do postele a trošku se vyspím. Chci to vychytat v technice.“
„Před závodem jsem to viděl růžově,“ vyprávěl Martin Gavenda o svém prvním letošním závodě. „Těšil jsem se sem, ale prostě z toho závodu nemám dobrý pocit. Zkoušel jsem dvě motorky, jedna lepší než druhá. Nefungovalo mě to jako vždycky, je potřeba to doladit. Je to první závod, čeká mě ale práce.“
„Škoda,“ odtušil Tomáš Suchánek. „Mohli jsme klidně vyhrát, ale přišel Edův defekt a Smetáka předjeli. Zezačátku jsem testoval motorku na mistrovství Evropy, ta se neosvědčila a Filip mě zmydlil. Ale jede to pěkně, myslím, že bych to tady moh‘ vyhrát. Testoval jsem něco, na konci to bylo ono. Sice byla dráha suchá, hlavně venek, když jsem tam najel, ztrácel jsem, ale jinak jsem si pěkně zazávodil.“
„Moh‘ jsem udělat víc bodů,“ uvědomoval si Eduard Krčmář. „Kdyby mi neprask‘ řetěz, perfektně jsem odlít‘. Super dráha, byl jsem tady asi podruhý a dobrý. Dvanáct bodů na to, že jsem dvě jízdy musel vynechat, to je dobrý.“
„Měl jsem problémy s nastavením,“ pokrčil rameny Michal Škurla. „Nedopasoval jsem to ani na tu poslední jízdu. Nebylo to ono. Škoda, škoda, že jsme prohráli, moc nechybělo a vyhráli jsme my.“
„Když to shrnu, dnešní závody mě bavily,“ neskrýval Ondřej Smetana. „Bojoval jsem a bylo to docela dobrý. Ale nějak jsem dělal chyby, který mě stály body. Jako v poslední jízdě, když jsem vyjel ven, ztratil jsem rychlost, jinak by mě Gávoš nepředjel. Ztrácel jsem na startech a jinak to šlo.“
„Zezačátku jsem to viděl hezky,“ nechal se slyšet Jaroslav Petrák. „Přišly ale dvě jízdy a všechno stálo za prd. Motorka nejede, nevím, už od startu to nejelo, možná babetista by byl rychlejší. Docela mě to štve, počítal jsem s lepším výsledkem. Na to, jak jsem nastoupil v Lendavě, chtěl jsem víc, kór v Žarnovici, kde to znám.“
1. Slovensko | 45 | ||
Patrik Búri | 0 0 0 1 0 | 1 | |
Martin Málek, CZ | 2 2 3 1 1 | 0 | 9(1) |
Martin Gavenda, CZ | 0 1 2 1 0 | 2 | 6(1) |
Martin Vaculík | 3 3 3 3 3 | 3 | 18 |
Filip Šitera | 3 3 2 2 | 1 | 11(1) |
2. Česká republika | 42 | ||
Tomáš Suchánek | 3 1 2 2 6* | 2 | 16(1) |
Jaroslav Petrák | 1 0 0 0 – | 1 | |
Eduard Krčmář | 2 3 E 3 2 2 | X | 12(1) |
Michal Škurla | 1 1 2 1 0 | 3 | 8(2) |
Ondřej Smetana | 2 1 0 1 | 1 | 5 |
Foto: Miroslav Horáček