Extraliga ještě neodstartovala

Tento článek obsahuje 19 000. publikovanou fotografii magazínu speedwayA-Z

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 22. dubna
Sotva okolo čtvrt na šest pročísl oblohu nad pražskou Markétou první dlouhý a oslnivě bílý blesk, všichni přítomní úvodnímu duelu české extraligu mu věnovali jen málo pozornosti. Horší bylo ovšem d隝, který se záhy spustil a přerušil probíhající trénink. Ten pokračoval až o půl sedmé, avšak Jaroslav Petrák s Václavem Milíkem přirovnávali jízdu po mokré ovále k saním. Záhy vysvitlo sluníčko, avšak kapky deště nepřestaly padat a vytvořily velkorysý oblouk dvojité duhy. Pořadatelé odsávali vodu, na ovál vyjel i Tomáš Topinka za volantem grejdru, avšak závodníkům se na ovál moc nechtělo. O půl osmé patřil d隝 minulosti a jury rozhodla, že po úpravě oválu umožní druhý trénink. V duchu regulí vyjeli první Pražané, a když se do problémů dostal i samotný Nicki Pedersen, pardubičtí závodníci odmítli opustit boxy. V té chvíli bylo jasné, že je s mítinkem definitivní ámen, což bylo oficiálně potvrzeno záhy po osmé.

Praha zažívala dnes odpoledne nadělení a mnohde napadané kroupy připomínaly spíše hromádky sněhu. V tomto ohledu pražská Markéta okolo osmnácté hodiny připomínala ráj. Mraky totiž odešly jinam stejně jako blesky rozčesávající oblohu. Pokračování tréninku o půl sedmé vzbudilo naději.

„Jako sáně, je to v prdeli,“ nechal se slyšet Jaroslav Petrák, sotva v depu odložil přilbu. „Po startu tě to podrží. Možná bys tam dostal cejchu, ale v nájezdu to bude v prdeli. A to si Nicki ze mě ještě dělá prdel, že jsem kokot, že tam lezu.“

Nicki Pedersen totiž vedle obou Poláků a Aleše Drymla patřil k největším kritikům snahy pořadatelů mítink přece jen uskutečnit. „Rozsvite červená světla,“ křičel při sledování, kterak Jaroslav Petrák a Václav Milík krouží svá tréninková kolečka po rozbahněné dráze.

Jenže VIP akce společnosti Fuchs Oil na střeše hlavní tribuny přilákala mnoho potenciálních sponzorů, od nichž si pořadatelé slibovali další spolupráci. A ke všemu dnešní závod měl ledacos napovědět, koho navrhnout na divokou kartu pro SGP České republiky.

A vykukující sluníčko vlévalo do žil optimismus. Jenže jeho paprsky se brzy začaly lámat v kapkách padajícího deště. Dopadaly i na grejdr, s nímž Tomáš Topinka zamířil na ovál. „Nejdřív musí přestat pršet,“ volal na něho Nicki Pedersen. „Vím, o čem mluvím, nikdo se nenapadal tolik, co já.“

Pak se jeho pohled střetnul s Lukášem Drymlem. „A ty,“ dodal. Krátce po čtvrt na osm vystřídal grejdr traktor a konečně přestalo pršet. O dvacet minut hlásil rozhlas verdikt jury, že po úpravě se bude opakovat trénink, protože podmínky na ovále se drasticky změnily.

Deset minut před osmou se ve vratech depa zjevili Filip Šitera, Michal Škurla a Nicki Pedersen. „To nemá smysl,“ rozhodil Aleš Dryml rukama, když pozoroval přetočení se Nicki Pedersena. Na ovále se mezitím dostala další skupina pražských závodníků.

„Tak tak jsem projel první zatáčkou,“ svěřoval se Matěj Kůs. „Když to dáš na lajnu, jde to, ale jak to dáš na venek…“ Velká ručička poskočila k dvanáctce, zatímco jeho menší sestřička setrvávala na osmičce. A ovál opět patřil traktoru a jury svolala rozpravu.

„Abys stihnul to letadlo v deset ráno,“ žertoval Václav Milík starší na úkor svého syna, jenž se už loučil s večerním spojem z pražské Ruzyně do britského Birminghamu. Jenže to už mítinku zvonil umíráček. „Nejedeme,“ zůstával Aleš Dryml neoblomný nad možností vyjet na trénink. A tak nezbylo než začít hledat náhradní termín.

„Jezdil jsem na horších drahách, ale byly širší,“ konstatoval Nicki Pedersen, jehož bylo možné spatřit ještě za tmy u stánku, kde si dopřával opečenou klobásku.

AK Markéta Praha: 1 Josef Franc, 2 Michal Škurla, 3 Matěj Kůs, 4 Roman Čejka (Slaný), 5 Nicki Pedersen (DK), 6 Filip Šitera, 7 Ondřej Smetana
 
ZP Pardubice: 8 Václav Milík, 9 Hynek Štichauer R-R, 10 Norbert Kosciuch (PL), 11 Aleš Dryml, 12 Patryk Dudek (PL), 13 Tomáš Suchánek, 14 Jaroslav Petrák

Foto: Pavel FIšer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)

Filip Šifalda se dnes stal jediným králem pražské Markéty

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 22. dubna
O předzávod dnešní extraligy na pražské Markétě, která se ovšem díky řádění dešových živlů nekonala, postarali stopětadvacítkáři v prvním závodě svého E85 mistrovství republiky na krátké dráze. Neporaženým králem pražské Markéty se stal Filip Šifalda. Klíčový krok ke svému triumfu učinil triumfem v rozjížďce s číslem čtyři, kde porazil Petra Chlupáče, zatímco Kryštof Rybář byl vyloučen za pád. Divišovský borec vzápětí podlehl Filipu Šifaldovi ještě jednou, by jej navzdory posunutí na trestnou čáru proháněl až do cíle. Ve finále A posléze Filip Šifalda odvedl Adama Fencla i Petra Chlupáče.

Filip Šifalda osaměl na čele průběžné klasifikace
Posunutí času začátku o hodinu dopředu byl rozhodně dobrý nápad. I když rozjížďka v základní části stíhala rozjížďku, hektičnost pod vlivem časového tlaku ohledně podniku na sousední velké dráze známá z minulých let přece jenom zmizela. Aby první série proběhla v poklidu, pomohlo rovněž svým způsobem rozlosování startovních čísel.

Petr Chlupáč a Filip Šifalda splnili úlohy favoritů beze zbytku a rozjížďky s čísly jedna a dvě vyhráli stylem start – cíl. Kryštof Rybář ve třetí jízdě dostal nebezpečnějšího rivala v osobě Adama Fencla, nicméně ani on po vylétnutí pásky nepustil vedení ze svých rukou ani na sebekratší okamžik.

Ovšem rozjížďka s číslem čtyři byla přece jenom sálek úplně jiného čaje. Na roštu totiž stanuli vedle sebe vyskládaní všichni tři předchozí vítězové. Všechny je svým bleskovým startem zaskočil Filip Šifalda. Kryštof Rybář útočil vnitřní stranou první zatáčky, ale dokázal se probít jen na druhé místo.

Přesto však nenechal Filipa Šifaldu v klidu, by se sám musel bránit náporu Petra Chlupáče. Vedoucí Chabařovičan však svým pronásledovatelům ujel, zatímco Kryštof Rybář v první zatáčce třetího okruhu upadl.

Červená světla byla nutností. Divišovský závodník odešel do depa se sklopenou hlavou a vědomím, že tříbodová ztráta se bude dohánět jen velice obtížně. Restart opět vyšel nejlépe Filipu Šifaldovi. Záhy zmizel z bitevního perimetru Petra Chlupáče a šachovnicová vlajka v rukou Zdeňka Schneiderwinda jej v cíli přivítala jako jediného vedoucího borce dnešního závodu.

Na záda mu však dýchali nejen oba dva soupeři, které ve čtvrté jízdě porazil, ale také Adam Fencl a Daniel Šilhán. Prvně jmenovaný porazil svého chabařovického kolegu Milana Dobiáše, jemuž nevyšel úvodní velkoryse pojatý útok. Liberecký borec hned vzápětí v šesté jízdě odvedl Pavla Kuchaře, který po zkušebních kolech při druhém podniku Speedway Mini Cupu dnes debutoval naostro.

O finále A je rozhodnuto po deseti jízdách
Rozjížďka s číslem sedm přinesla sólo Petra Chlupáče před Františkem Klierem, aby hned na to Milan Dobiáš odstartoval na Adama Fencla. Starší Chabařovičan se ale nenechal zaskočit a hnal se do čela vnějškem první zatáčky. Jenže Milan Dobiáš nehodlal kapitulovat úplně stejně, jako Adam Fencl toužil po třech bodech.

Jejich duel skončil až na výjezdu z druhé zatáčky. Teprve tam si Adam Fencl totiž mohl oddechnout, že mu vedení říká pane. S osmi body byl na nejlepší cestě do finále A stejně jako Petr Chlupáč. O jejich soupeři měla ledacos napovědět rozjížďka s číslem devět lákající soubojem Kryštofa Rybáře s neporaženým Filipem Šifaldou.

Po rozsvícení zeleného světla nestačili přítomní ani zatajit dech a Kryštof Rybář se ocitl polapený v bílé startovní pásce jako moucha v lepkavé pavučině. „Ten pád mě rozhodil psychicky,“ komentoval později osudný moment. „A pak už to tak nešlo.“

Filip Šifalda se po startu usadil v čele, zatímco Kryštof Rybář z trestné čáry stihnul pouze Pavla Kuchaře. Ten však ve třetím kole upadl a červená světla se rozblikala znovu. Po restartu Kryštof Rybář uchopil druhou šanci na pačesy. Filip Šifalda jej měl záhy pověšeného za výfukem. Nedopustil se ovšem sebemenší chybičky a prohnal se cílem jako vítěz již potřetí za sebou.

Boj o finále A skončil prakticky v rozjížďce s číslem deset. Adam Fencl v ní sice přišel o vedení již v první zatáčce, kdy mu jej sebral Petr Chlupáč, avšak dohromady měl deset bodů. Vítězný Pražan se mohl chlubit jedenácti, zatímco létající Filip Šifalda devíti a jedním startem k dobru. Ten měl i Kryštof Rybář, avšak na víc než osm bodů už nemohl dosáhnout.

Sedm povedených startů dává osmnáct bodů
Filip Šifalda nezaváhal ani v rozjížďce s číslem jedenáct, v níž měl za soupeře pouze Milana Dobiáše. Po triumfu stylem start – cíl se na jeho kontě zaskvělo dvanáct bodů. Poslední rozjížďka základní části viděla podobné počínání Kryštofa Rybáře, jenž však dnes musel vzít zavděk účastí ve finále B.

Finálový program rozehrál František Klier. Mšenský závodník po startu finále C ukázal výfuk Pavlu Kuchařovi. Kryštof Rybář vzápětí v béčku potvrdil, že by mu mnohem lépe slušela účast v rozjížďce třech nejlepších.

Po startu se pevně usadil v čele, zatímco o zábavu přihlížejících se starali borci za jeho zády. Daniel Šilhán v prvním oblouku ještě ustál útok vnějškem v podání Milana Dobiáše. Avšak chabařovický závodník nesložil zbraně. Ve druhém okruhu se v nájezdu do druhého oblouku ocitnul pod svým libereckým sokem. A do třetího kola vjížděl už před ním.

Filip Šifalda si postavení na startovním roštu finále A vybíral jako první a zvolil si dráhu nejblíže u mantinelu. Vzhledem k předchozím dvěma blikáním červenými světly startoval již posedmé, přesto ani tentokrát neuhnul z vítězné trajektorie ani o tisícinu milimetru.

Navzdory mírnému wheelie vyjel z prvního oblouku jako první. Adam Fencl musel spíše odrážet dravého Petra Chlupáče, jehož útočné aktivity však záhy vzaly za své díky přetočení se.

Zatímco o pár metrů vedle Nicki Pedersen odpovídal na zvídavé otázky novinářů, před jejichž zraky podepsal smlouvu s Olympem, kolibříci se shromáždili u svého vyhlašování. Na nejvyšší sud se vydrápal Filip Šifalda, neporažený vítěz a tím pádem i leader celého šampionátu. Obloha rozhodně nebyla vymetená jako mlýnice při hladomoru, takže nikdo nemohl tušit, že se dnes nikdo jiný více než on radovat nebude.

    C B A TOT
1. Filip Šifalda, Chabařovice 3 3 3 3     6 18
2. Adam Fencl, Chabařovice 2 3 3 2     4 14
3. Petr Chlupáč, Praha 3 2 3 3     2 13
4. Kryštof Rybář, Divišov 3 X 2 3   3   11
5. Milan Dobiáš, Chabařovice 2 2 2 2   2   10
6. Daniel Šilhán, Liberec 2 3 1 2   1   9
7. František Klier, Mšeno 1 1 2 1 3     8
8. Pavel Kuchař, Praha 1 2 X 1 2     6

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Jan Palán

Dnešní extraligové utkání poprvé v historii přináší limit average

Česká plochodrážní ročenka 2014 v přímém prodeji na stadiónu

Praha – 22. dubna
Vzhledem ke snížení extraligových týmů na tři po mšenské zpátečce se v základní části vyšší české soutěže pojede jen šest utkání. Z rutiny jednoho klání měsíčně vystupuje jen červenec se dvěma duely. Změn proto doznalo i vydávání aktuálních bodových průměrů závodníků, jenž bude VV SPD informativně zveřejňovat po každém ze závodů soutěže. Average začaly v české extralize hrát významnou úlohu loni, kdy musela být zohledňována při předělování startovních čísel. Letos jejich význam narůstá ještě víc, protože součet bodových průměrů všech závodníků družstva pro závod nesmí překročit jedenáct bodů bez uplatnění bonusových bodů.

Svůj výtisk do knihovny každého pořádného plochodrážní fandy si můžete objednat i pro dodání poštou za Kč 50,- navíc proti přímému prodeji

Dle znění řádů vychází úvodní bodový průměr ze stavu loňské sezóny, pakliže ovšem závodník absolvoval alespoň osm jízd. Pokud jich měl méně, bude použit jeho average ze sezóny 2012. Když však manažer uvedl na soupisce někoho, kdo v předcházejících dvou letech nesplnil kritérium osmi jízd, bude mu average přidělen.

Stálý účastník seriálu SGP 2,50, cizinec 2,00, držitel licence AČR, který loni startoval v některém z šampionátů AČR 0,30. Ostatní nováčci extraligových soupisek mají 1,50.

Aktuální bodový průměr v sezóně 2014 bude použit po absolvování osmi jízd při přepočtení bodových průměrů po třech a následně po šesti závodech.

Vedle rozšíření semifinále play-off je také zákaz použití žolíka v rozjížďce s číslem patnáct a reglement, že body chybně nasazeným závodníkům neodebírá rozhodčí, ale řídícím orgánem soutěže, který upraví výsledek závodu. V praxi zůstávají lhůty pro nahlášení sestav, na což má manažer hostů devětačtyřicet hodin před začátek a jeho domácí kolega o hodinu méně. Tato klauzule se tentokrát vymstila Pardubicím, jež se o nedělním zranění Hynka Štichauera nedozvěděli před sedmnáctou hodinou.

Před ní by mohli svou sestavu pozměnit, navzdory pátečnímu zveřejnění, nyní ovšem musí hledat jiné řešení, přičemž ruce jim svazuje i skutečnost, že bez souhlasu pražského Olympu mohou učinit jen jednu změnu.

Oficiálně nahlášené sestavy:

    oficiální average  
AK Markéta Praha: 1 Josef Franc 2,08
  2 Michal Škurla 1,28
  3 Matěj Kůs 1,56
  4 Roman Čejka, Slaný 1,07
  5 Nicki Pedersen, DK 2,30
  6 Filip Šitera 0,87
  7 Ondřej Smetana 0,95
  součet average týmu: 10,11
 
ZP Pardubice: 8 Václav Milík 2,00
  9 Hynek Štichauer 1,42
  10 Norbert Kosciuch, PL 1,70
  11 Aleš Dryml 1,57
  12 Patryk Dudek, PL 2,00
  13 Tomáš Suchánek 1,41
  14 René Vidner 0,35
  součet average týmu: 10,45

Výhodné vstupné na pražskou SGP bude opět v prodeji při dnešní extralize

Praha – 22. dubna
Extraligový duel mezi Prahou a Pardubicemi, který slibuje napínavou podívanou ve všech svých patnácti jízdách, je jistě dostatečně pádným důvodem pro každého plochodrážního fanouška k návštěvě pražské Markéty. Avšak lákavá je dozajista i možnost pořídit si levnější vstupenky na SGP České republiky, která je na programu už poslední květnovou sobotu.

Stačí rovnou od turniketů minout stánek s bohatým občerstvením po pravé ruce a zamířit rovnou do hlavní budovy. V prvním patře se nachází sekretariát, kde po předložení lístků z dnešního závodu bude možné zakoupit si maximálně dva kusy vstupenek do sektoru J za Kč 850,-, což je polovina běžné ceny.

Vstupenky do všech ostatních sektorů jsou stále k mání v sítích TicketPortal a TicketStream.

Foto: Wojta Zavřel

Adam Fencl dal kvůli ploché dráze vale motokrosu

Chabařovice – 22. dubna
Vzešel z největší české líhně mladých stopětadvacítkářů, které z Chabařovic vytvořilo nadšení manželů Šifaldových. Debutoval ve Speedway Mini Cupu na sklonku sezóny 2011, aby od té doby postupoval v žebříčcích závodů kolibříků stále nahoru. Vrchol mohl přijít loni, kdy mířil za titulem mistra republiky v klasickém šampionátu. Nečekaná diagnóza zákeřného zánětu mozkových blan všech jeho plány obrátila vzhůru nohama. Adam Fencl se však magazínu speedwayA-Z svěřil, že všechno překonal, o čemž všechny přesvědčil v úvodních dvou dílech Speedway Mini Cupu.

Od debutu stále výš
„Dřív jsem jezdil motokros,“ popisuje Adam Fencl cestu, která jej dovedla do sedla plochodrážního motocyklu. „Jezdil jsem ho od šesti na číně, co měla natahování. Pak jsem měl lepší a lepší motorky, než mě chytla plochá dráha. Nakonec jsem měl KTM.“

A jak se vlastně seběhlo, že se soustředil na sport levých zatáček? „Přišel jsem do Chabařovic zkouknout to s tátou,“ vypráví. „Láďa Šifalda mně nabíd‘, a zkusím plochou dráhu. Zkusil jsem to, začal trénovat. Ani nevím, proč se mi plochá dráha zdála lepší. Samozřejmě rychlost, zvyk‘ jsem si na to a nechtěl už motokros jezdit.“

Slavil se svátek svatého Václava roku 2011 a v Divišově pokračoval stopětadvacítkářský Speedway Mini Cup. Kryštof Rybář se prozatím vozil jen mimo soutěž, přesto startovní listina čítala jedenáct jmen. Z toho tři byli nováčci a všichni z Chabařovic. Vedle Adama Fencla, který tehdy se sedmi body skončil osmý, ještě Václav Verner a Milan Dobiáš.

„Stres určitě nějakej‘ byl, ale pak v pohodě,“ vybavuje si Adam Fencl své tehdejší pocity. „Bylo to úplně něco jinýho než na motokrosu. Tam odstartuješ a jedeš dvacet minut, tady odstartuješ a jedeš čtyři kola. Plochá dráha je něco jinýho, je to rychlejší. Je to jen kolem dokola, ale prostě mě to baví víc.“

Předloni jsme tak Adama Fencla vídali pravidelně na startu závodů na malých drahách. Konec mistrovství republiky AČR jej zastihl na pátém místě, v jeho protějšku pod jurisdikcí ČSMS byl osmý, avšak vynechal plnou polovinu vypsaných mítinků. Ve Speedway Mini Cupu skončil třetí, o pouhý bod za Filipem Šifaldou.

„Jel jsem naplno,“ pokračuje ve svém vyprávění. „Mistrovství republiky i Mini Cup. Pořád jsem jezdil u nás, v Praze a v Divišově. Vybral jsem si, že budu plochodrážník, ne motokrosař. Měl jsem víc možností, jak se dostat dál, v Chabařovicích je skvělá parta a plochá dráha mě víc baví.“

Všechno je jinak
Loni v květnu si v Pardubicích vyjel reprezentační vestu, aby posléze v evropském poháru skončil devátý jako druhý nejlepší Čech po vítězném Patriku Mikelovi. Začal jezdit klasické dráhy a po červencovém triumfu v Pardubicích se hřál na hrotu průběžné klasifikace. V šampionátu na malých drahách byl druhý v těsné vzdálenosti za Josefem Novákem.

„A pak jsem v srpnu na narozeniny měl meningitidu,“ vysvětluje, co stálo za jeho závodní pauzou. „Snad v Chabařovicích ze vzduchu nebo z vody, ale není vůbec jistý z čeho. Říkali mi, že jsem moh‘ i ochrnout. Naštěstí jsem byl v nemocnici včas, dali mi injekci, ale to jsem se i bál. Asi tři měsíce jsem nemoh‘ jezdit. A další měsíc byl doma a nemoh‘ sportovat.“

Mezitím se však stopětadvacítkářský koloběh nezastavil. Josef Novák mířil za titulem na krátké dráze a Adama Fencla během zářijových mítinků v Divišově a v Praze překonali Filip Šifalda a Václav Verner. Naděje na titul na velkých oválech však přesto zůstávala živá, když byl srpnový podnik v Liberci zrušen bez náhrady pro malý počet dorazivších přihlášek.

Damoklův meč visel i nad závěrečným kláním v Plzni. Jenže Michaela Krupičková s vypůjčenou Shupou od Filipa Hájkem prošla technickou přejímkou a nastoupila do první jízdy. Mistrovský status byl zachráněn a Roman Mády triumfující ve všech jízdách o jediný bod odkázal Adama Fencla na post vicemistra.

„Moh jsem bejt‘ mistra, ale nemoh‘ jsem jet poslední závody,“ komentuje Adam Fencl své loňské umístění. „Nemoh‘ jsem jet ani do Francie, protože mi řekli, že mám ten zánět mozkovejch‘blan. Je to za náma, přes zimu jsem posiloval, sice jsem ztloustnul, ale to vyběhám. Snad tenhle rok to bude dobrý a nepřijdou nemoce.“

Úvodní dva podniky Speedway Mini Cupu ukázaly, že soupeři musí s Adamem Fenclem počítat i nadále. „V Chabařovicích jsem spadnul a připravil jsem se o áčko,“ bilancuje. „Ale v Praze jsem tam už byl a snad to bude lepší.“

Chabařovický závodník má ovšem už věk na plnoobjemový motocykl… „Na pětistovce trénuju,“ vytuší Adam Fencl další otázku. „Chtěl jsem jí jet až v šestnácti a do tý doby jen trénovat. Když bude čas, pojedu stopětadvacítky. Přemejšlíme o evropským poháru, jestli ho pojedu, záleží co trenér. Pětistovky asi letos ještě nechám, ale uvidíme, co všechno bude.“

Adam Fencl děkuje:
„Trenérům Davidovi a Láďovi a všem z Chabařovic. Všem, co pomáhali a pomáhaj‘ s motorkou. A dědovi, vozí mě na závody, když má čas a pomůže mi. A SCM, že mi platí cesáky.“

Foto: Wojta Zavřel, Antonín Škach a Eva Palánová