Václav Milík vrací českou juniorku ke svému vlastnímu samoděržaví

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Praha – 15. dubna
Když se Roman Čejka prohnal cílem rozjížďky s číslem dvě dnešního druhého pokračování českého juniorského šampionátu v Praze za Michalem Škurlou, rozhodně neztrácel naději na zopakování svého sobotního slánského triumfu. Jenže vzápětí si na něm v osmé jízdě smlsnul Mike Trzensiok, který se spolu se svým krajanem Damianem Albrechtem na Markétu probil až v průběhu rozjetého závodu. Poslední hřebíček do rakve vavřínových aspirací slánského borce zatloukl pád v ostře sledované jedenácté jízdě. Naopak Václav Milík v ní prodloužil sérii své neporazitelnosti a jako první dokázal obrat o body Eduarda Krčmáře. Pardubičan neztratil jedinou jízdu, nastolil do letošního šampionátu loňské pořádky a před květnovým pokračováním v Divišově se usadil na čele průběžné klasifikace. Eduard Krčmář sice prohrál ještě s Michaelem Härtelem těžícím z rad přítomného Roberta Bartha, nicméně jeho radost z druhé příčky umocňoval fakt získané reprezentační vesty. Jeho někdejší rival z dvěstěpadesátkových časů posléze skončil třetí, když v rozjezdu vyzrál na Michala Škurlu.

Jízda jízd jen ve třech
Vítr sfoukávající plastikové kelímky s nápoji ze stolečků divákům, kteří neváhali navzdory pesimistické předpovědi vyrazit na druhý díl české juniorky, byl nakonec přece jen pomocníkem k nezaplacení. Rozfoukal dešové mraky, takže ovál zůstal dešovým kapkám a dokonce i kroupám ušetřený.

Václav Milík si cestu ze Slaného domů prodloužil o zajížďku do polského Rybniku, aby z katowického letiště odstartoval rovnou za kanál La Manche. Ve včerejším duelu Elite League hodně laboroval s převody a experimenty nepřestal ani, sotva jej otec s mechanikem Pavlem Fuksou vyzvedli na ruzyňském terminálu.

Bohumil Brhel mu totiž dovezl vytuněný GM, jejž úřadující šampión hodlal otestovat s vidinou extraligového výjezdu svých Pardubic na Markétu příští týden. Krátce po poledni již vešlo ve známost, že Lukáš Dryml ukončil svou veleúspěšnou kariéru. A aby toho Lubomír Vozár neměl málo, Matej Žagar bude muset zůstat na televizní utkání ve Velké Británii. O to větší práci budou muset odvést čeští závodníci.

Dnes byl Václav Milík spokojen již od samotného počátku. Slovinský tandem a mšenský Zdeněk Růžička mu při vší úctě v rozjížďce s číslem tři moc nezamotali. A to konec konců v rozjížďce s číslem pět ani Michal Škurla, který se prve ve druhé jízdě skvěle orientoval v chaosu první zatáčky a získal skalp Michala Škurly. Nyní se však ovšem mohl jen dívat na záda pardubického juniora.

Stejně hladce procházel závodem už jen Eduard Krčmář. V rozjížďce s číslem jedna objel Ondřeje Smetanu, jemuž byla dnes souzena mnohem lepší pozávodní nálada než v sobotu ve Slaném, už v první zatáčce. Sedmou jízdu posléze opanoval stylem start – cíl před René Vidnerem, jež profitoval z mezery ve startovní listině a nepřítomnosti Mike Trzensioka, aby ve čtvrté jízdě odvedl Patrika Mikela.

Napjatě očekávané střetnutí čtveřice nejlepších mužů průběžné klasifikace v rozjížďce s číslem jedenáct se bohužel musel obejít bez Zdeňka Holuba, který si pochroumal nohu v nedělním utkání jadranského poháru družstev ve slovinské Lendavě. O ztrátách však mohl hovořit i Roman Čejka.

V rozjížďce s číslem dvě na něho odstartovali Michael Härtel a Michal Škurla. Němec se postavil do čela Slaňákova útoku první zatáčkou, ovšem jiným způsobem, než by bylo obvyklé, jelikož na protilehlou rovinku už nevyjel. „Než jsem to vykličkoval, byl jsem až druhej‘ za Škurličem,“ říkal Roman Čejka zklamaně. To ovšem nemohl tušit, že černočerná šňůra jeho smůly dostane ještě další lepkavé uzly.

Po první sérii zastavila v depu šedivá dodávka s oběma polskými juniory na palubě. Damian Albrecht neměl šanci stihnout rozjížďku s číslem pět, avšak Mike Trzensiok o tři jízdy později zaskočil svou rychlostí právě Romana Čejku. Ten však ani se dvěma body ztráty na Václava Milíka a Eduarda Krčmáře nechtěl ve vzájemném střetu hrát druhé housle.

V jedenácté jízdě však Václav Milík nechtěl odložit kostým dominantního prvního herce. Po rychlém startu se dostal do čela s Romanem Čejkou za zády. Ještě v půlce první zatáčky jel druhý Eduard Krčmář. S podobným vývojem se ale Roman Čejka nechtěl smířit. Na konci úvodního okruhu se dostal nad svého slánského kolegu s úmyslem zamířit po jeho pravici dopředu.

Jenže místo progresu skončil zapíchnutý v nafukovacím mantinelu. „Moc jsem se snažil,“ nechal se slyšet, sotva se bez úhony na těle objevil zpátky ve svém boxu. „Prdnul jsem to na venek, bylo to sušší, uklouzlo to a už jsem byl v mantinelu!“ Repete ve dvou skončilo triumfem Václava Milíka, jehož povedený start s uznáním kvitoval i poprvé poražený Eduard Krčmář.

Boj o stupně vítězů končí až v rozjezdu
Za těchto okolností byl závod prakticky rozhodnut a nejvyšší cenou v banku zůstala nejnižší příčka pódia. Vysoké ambice si činil Michal Škurla, jenž po skalpu Romana Čejky v prvních dvou sériích poznal hořkost porážky jen od fenomenálního Václava Milka. Avšak v rozjížďce s číslem deset se mu rázně do cesty postavil Ondřej Smetana. Ten se po zmiňované prohře od Eduarda Krčmáře v rozjížďce s číslem jedna stal obětí Michaela Härtela v šesté jízdě. Německý borec mu stejně jako prve Eduard Krčmář sebral vedení už v prvním oblouku.

V rozjížďce s číslem deset Ondřej Smetana znovu vystřihl start jako vystřižený z partesu. Michal Škurla se místo útoku musel sám bránit René Vidnerovi. Pardubičan ho v první zatáčce objel, avšak z nabytého zisku se netěšil příliš dlouho. Už ve výjezdu totiž upadl a dočkal se diskvalifikace. Při repete se Michal Škurla poučil a do úvodního oblouku vletěl jako vedoucí závodník. Leč Ondřej Smetana okolo něj záhy proletěl, jako když ho potká.

Michalu Škurlovi chvilku trvalo, než zmobilizoval své síly, takže mohl jen litovat, že se plochá dráha nejezdí na pět okruhů. Do cíle letěl zleva pod svým pražským kolegou, avšak pár centimetrů mu v konečném důsledku chybělo. „Začal jsem předjíždět až moc pozdě a nevyšlo to,“ zpytoval Michal Škurla své svědomí.

Rázem se o průběžnou třetí příčku dělil s Ondřejem Smetanou, avšak Michael Härtel se záhy vmísil mezi ně. V deváté jízdě slavil svůj druhý triumf, i když při úvodním nájezdu mohl za poraženého počítat jen Damiana Albrechta. Ve druhé zatáčce však podjel Matiče Ivačiče, aby na počátku následujícího oblouku to samé provedl vedoucímu Mike Trzensiokovi.

Na sklonku třetí série scházel chráněnci Roberta Bartha na pražské duo jeden bod. Poměr se však měl rychle měnit. Roman Čejka se evidentně rozhodl zachránit, co se ještě dá. V rozjížďce s číslem čtrnáct rychle odstartoval a své protivníky viděl až v cíli. Ondřej Smetana zůstal trčet za Matičem Ivačičem, avšak recept na Slovince našel v první zatáčce druhého kola. Michalu Škurlovi se hned vzápětí vedlo ještě hůře.

Eduard Krčmář se s ním v první zatáčce vůbec nemazlil, by šance, že by mu Pražan sebral místo v reprezentaci, již byla takřka nulová. Michal Škurla ke všemu ještě ve druhé zatáčce přišel o druhý post ve prospěch Mike Trzensioka, jenž ho podjel. A tak se o jediné aktivum obou Pražanů ve čtvrté jízdě paradoxně postaral Václav Milík, když předčil Michaela Härtela.

Pardubičan vyhrál celý mítink už v osmnácté jízdě, v jejíž první zatáčce Mike Trzensiok definitivně probudil Ondřeje Smetanu z pódiového snu. „Polák mě objel, jak kdybych tam nebyl!“ svěřil se Pražan později. Díky pozdnímu příjezdu však žádný pohár nečekal ani na Mike Trzensioka. A Roman Čejka, jenž zakončil svou dnešní pou hladkým prvenstvím v rozjížďce s číslem sedmnáct, měl s deseti body na svém kontě doufat už jen malou chvilku.

Přesněji řečeno, než Stanislav Klenovec odmával šachovnicovou vlajkou rozjížďku s číslem dvanáct opakovanou kvůli letmému startu Žigy Kovačiče. Eduard Krčmář v ní vedl pár metrů, než ho v první zatáčce objel Michael Härtel. Bylo jasné, že Slaňák stane po boku vítězného Václava Milíka jako druhý. Němec s jedenácti body však musel čekat, jak na jeho počínání zareaguje Michal Škurla.

Ten zamířil do vedení dvacáté jízdy spodní stranou úvodního oblouku. Prázdná zadní pneumatika Matiče Ivačiče udělala radost především Josefu Novákovi, který dnes zajel svoji prozatím nejlepší juniorku. Avšak Michal Škurla již dlel ve svých myšlenkách u rozjezdu.

„Škoda tý jízdy se Smetákem,“ nemohl zapomenout na porážku od svého kolegy. Cestu k nápravě si však našel rychle. Po vylétnutí pásky dodatkové jízdy vystřelil dopředu. Avšak Michael Härtel si vnitřní stranou druhé zatáčky vydláždil cestu ke třetímu místu ještě v průběhu prvního okruhu.

Hlasy z depa
„Vidím to dobře,“ odpovídal Václav Milík na tradiční pozávodní otázku magazínu speedwayA-Z. „Dařilo se mi vyhrávat starty, tak to bylo lepší. Nechal jsem si udělat GM od Bogase, potřeboval jsem ho tady vyzkoušet na extraligu příští tejden. A tak to vyšlo, patnáct bodů, hlavní věc bylo vyzkoušet motor na příští úterý.“

„Jo, dobrý, jel jsem hlavně kvůli postupu na mistrovství světa,“ svěřoval se Eduard Krčmář. „To se povedlo, super, o to mi šlo. Stejně budu muset jeden juniorák vynechat, jako pojedu Evropu v Daugavpilsu. Ve třetí jízdě Venca odstartoval pěkně a tak mu to vyšlo.“

„Dobrý závody, ale jsem asi specialista na čtvrtý místa,“ přemítal Michal Škurla. „Rozhodlo se to v rozjezdu. Nechal jsem mu moc místa v nájezdu a to rozhodlo. Hlavně škoda tý jízdy se Smetákem. Měl jsem na hovno start, začal ho předjíždět až moc pozdě a nestih‘ ho.“

„Tak nějak jsem měl smůlu,“ komentoval dnešní závod Roman Čejka. „V první jízdě odešla Härtelovi motorka. A než jsem to vykličkoval, byl jsem druhej‘. Mike Trzensiok byl potom rychlej‘! A ta třetí jízda se mi povedla! Moc jsem se snažil, prdnul to na venek, bylo to sušší, uklouzlo to a už jsem byl v mantinelu. Smůla, ale nakonec deset bodů. Velká ztráta to není, ale na škrtání nejhoršího výsledku spolíhat nemůžu, musíme jet dál. Nejlepší by bylo jako v tom prvním závodě.“

„Docela to dneska šlo,“ konstatoval Ondřej Smetana. „Štve mě, že jsem neměl ten jeden bod navíc na rozjezd. Ztratil jsem ho s Edou a pak v poslední jízdě. Odstartoval jsem dobře, byl tam, ale Polák mě objel, jak kdybych tam nebyl. Spokojenost ne, to až bude bedna. Snad příště.“

„Výborný, sedm bodů, to bylo bezvadný,“ pochvaloval si Josef Novák. „Pořád se ale učím, chce to ještě vychytat motorku. Chtělo by to dohnat převodama a předstihem, cejtím, že mi to netáhne z výjezdu.“

1. Václav Milík, Pardubice 3 3 3 3 3 15
2. Eduard Krčmář, Slaný 3 3 2 3 2 13
3. Michael Härtel, D E 3 3 2 3 11+3
4. Michal Škurla, Praha 3 2 2 1 3 11+2
5. Roman Čejka, Slaný 2 2 X 3 3 10
6. Ondřej Smetana, Praha 2 2 3 2 1 10
7. Mike Trzensiok, PL – 3 2 2 2 9
8. René Vidner, Pardubice 3 2 X 0 2 7
9. Josef Novák, Pardubice 1 0 3 1 2 7
10. Žiga Kovačič, SLO E 1 1 3 1 6
11. Matič Ivačič, SLO 2 1 1 1 1 6
12. Patrik Mikel, Březolupy 2 1 2 0 0 5
13. Filip Hájek, Praha 1 0 0 2 0 3
14. Damian Albrecht, PL – – R 1 1 2
15. Zdeněk Růžička, Mšeno E 1 1 – – 2

Průběžné pořadí seriálu:

  SLA PHA TOT
  12.4. 15.4.  
1. Václav Milík, Pardubice 14 15 29
2. Eduard Krčmář, Slaný 13 13 26
3. Roman Čejka, Slaný 15 10 25
4. Michal Škurla, Praha 9 11 20
5. Ondřej Smetana, Praha 8 10 18
6. Žiga Kovačič, SLO 11 6 17
7. René Vidner, Pardubice 8 7 15
8. Zdeněk Holub, Praha 12 NS 12
9. Josef Novák, Pardubice 5 7 12
10. Patrik Mikel, Březolupy 7 5 12
11. Michael Härtel, D NS 11 11
12. Mike Trzensiok, PL NS 9 9
13. Patrik Búri, SK 8 NS 8
14. Filip Hájek, Praha 3 3 6
15. Matič Ivačič, SLO NS 6 6
16. Zdeněk Růžička, Mšeno 4 2 6
17. Damian Albrecht, PL NS 2 2
18. Jannik Klein, A 2 NS 2
19. Adam Čarada, SK 0 NS 0

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Michal Kohout

Rozjížďka s číslem devět slánské juniorky vydala pomalu za celý závod

Praha – 15. dubna
Myšlenka dostat čtveřici nejlepších mužů v průběžné klasifikace na start jediné rozjížďky se v českém juniorském šampionátu objevila již zkraje tisíciletí. Tehdy jí závod končil, ovšem při loňské renesanci střetnutí elity v jediné jízdě se uplatnila třetí série. Petr Moravec, předseda VV SPD, magazínu speedwayA-Z vysvětlil důvody.

„Ta třetí série je na základě toho, že si borci drželi hranu až na poslední sérii,“ říká šéf české ploché dráhy. „Tak jsme se domluvili na té třetí sérii.“

V sobotu se tím pádem Václav Milík, Roman Čejka, Zdeněk Holub a Michal Škurla dostali společně na startovní rošt už v rozjížďce s číslem devět. Hlad po bodech, v případě obou Pražanů navíc umocněný touhou po místečku v juniorském mistrovství světa, spolu se závodnickým odhodláním se ukázal správným katalyzátorem. Jejich dvakrát přerušený souboj vydal pomalu za celý závod.

První pokus o takovou jízdu však před lety ztroskotal na nářcích závodníků, že v tak natřískané rozjížďce přijdou o body snadněji, což v boji o stupně vítězů může zvýhodnit soupeře s lehčími jízdami.

„V systému každý s každým je to asi jedno, kdy kdo s kým jede,“ reaguje Petr Moravec. „Takhle to má podle mě alespoň náboj.“

Dnes večer na pražské Markétě bude mít exkluzivní rozjížďka čtyř nejlepších číslo jedenáct. Bohužel z ní vypadl Zdeněk Holub. Michala Škurlu nahradí Eduard Krčmář, jež ho v průběžném pořadí ve Slaném přeskočil. K pásce se s ním postaví Václav Milík a Roman Čejka. A také majitel startovního čísla čtrnáct, bude-li ovšem nakonec obsazeno.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Wojta Zavřel

První trénink má za sebou rovněž Michaela Krupičková

Auburn – 15. dubna
Zprávy o prvních trénincích patři k běžnému koloritu plochodrážního jara, by vzhledem k letošním podmínkám mohou být v tuto dobu již trošičku vousaté. Pro Michaelu Krupičkovou to ovšem neplatí. Sezóna v Kalifornii totiž teprve začíná, a jak se magazínu speedwayA-Z svěřil její otec Jaroslav, zelené motocykly české závodnice jsou ještě někde na cestě přes Atlantický oceán.

„Přijali nás velice pěkně, máme perfektní bydlení a auto k dispozici,“ říká Jaroslav Krupička, aby se vzápětí zaměřil na závodní stránku věci. „Absolvovali jsme první trénink, na kterým bylo jednapadesát plochodrážníků od těch nejmenších až po dvacet jezdců na pětistovkách.“

Michaela Krupičková ovšem musela improvizovat. „Čekáme, až dorazí motorky z Česka, zatím jsou na cestě,“ vysvětluje její otec. „Jednu nám půjčil, dal jsem ji do kupy, ale moc dlouho nevydržela, tak Míše půjčili flat track Kawasaki 450. Poprvé jezdila na ní a velice dobrý.“

Cesta na druhou stranu zeměkoule přináší mnoho netradičních zážitků. „Při tréninku si tady všichni pomáhají,“ je Jaroslav Krupička plný dojmů. „Časový posun je devět hodin zpátky, s tím se trochu pereme. Před den je kolem třiceti stupňů, modrá obloha a sluníčko.“

Ilustrační foto: Jaroslav Krupička

Michal Škurla nepokládá boj o reprezentační vestu za skončený

Praha – 15. dubna
Jedním z klíčových momentů dnešního druhého závodu českého juniorského šampionátu v Praze měl být duel Eduarda Krčmáře se Zdeňkem Holubem o poslední místo v mistrovství světa. Jenže nešastná kolize při jadranském poháru v Lendavě dostala Pražana ze hry. Poslední slovo však neřekl ani Michal Škurla, jenž po Slaném ztrácí na Eduarda Krčmáře čtyři body. Magazínu speedwayA-Z se svěřil, že svou neúčast v nabité rozjížďce čtyř nejlepších za kdovíjakou výhodu nepokládá.

„Jak bych to viděl?“ opáčil Michal Škurla otázkou na dotaz po prognózách na dnešní večer. „Pojedu! Musím bojovat, mám ztrátu čtyři body. Budu muset dělat, co půjde. Nebude to jednoduchý, ale snad to půjde.“

V sobotu ve Slaném se Michal Škurla dočkal nejvýraznější ztráty v rozjížďce s číslem devět koncipované pro čtyři nejlepší závodníky průběžné klasifikace. Díky nule se umístil jako pátý, takže v Praze nepotká Romana Čejku, Václava Milíka a Eduarda Krčmáře najednou.

„Stejně s nima jedeš,“ odmítá myšlenku, že by mohlo jít o výrazné přilepšení. „Akorát je nemáš všechny najednou, ale máš je všechny postupně. A tak si to musíš rozfázovat.“

Za velkou chybu ve Slaném pokládal i své přesednutí do sedla náhradního motocyklu ve druhé sérii, což pokládal za účinný lék na problémy hledání optimálního nastavení. Soudě dle dvanácti bodů, které z něj předevčírem v Lendavě udělaly dvojku českého týmu po Tomáši Suchánkovi, by už trable podobného charakteru mohly skončit zapomenuty v plochodrážní historii.

„Motorka se povedla nastavit,“ říká. „V neděli to jelo dobře, to bylo super. A já se taky cejtím dobře.“

Michal Škurla v juniorském šampionátu republiky:
Michal Škurla debutoval v mistrovství republiky juniorů v červenci roku 2011 v Divišově. Jeho přihláška ovšem dorazila až po uzávěrce. Už se nepočítalo s kvalifikací, takže byl připuštěn do závodu jako náhradník. Ve čtyřech jízdách nasbíral pět bodů a skončil desátý.

Od té doby absolvoval dohromady šestnáct závodů juniorského šampionátu plus jeden pod hlavičkou ČSMS. Na pódiu stanul dvakrát. Poprvé v červenci 2012, kdy skončil třetí, podruhé loni v říjnu ve Mšeně, odkud si odvezl stříbrný věnec.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Wojta Zavřel