Češi v akci 94

I když za okny úřaduje excelentní počasí a sluníčko upaluje o sto šest, český divák vyhladovělý absencí ledů musí svůj apetit prozatím klidnit pouze závody stopětadvacítek. Úvodní podnik jejich Speedway Mini Cupu viděly v sobotu Chabařovice. Pětistovky se po oválech pohybují prozatím v tréninkovém rytmu a v minulém týdnu se objevily v akci v Praze, Pardubicích, Slaném, Březolupech či slovenské Žarnovici. V zahraničí se ovšem čeští borci dostali do akce, by páteční ouvertura Speedway Best Pairs v Toruni se obešla bez našeho týmu.
Češi jsou ve vybrané nevybrané společnosti
Zatímco BSI je mnohdy vyčítána ochranářská politika závodníků z její sféry vlivu, promotér One nezůstává mnohdy pozadu, přičemž bernou mincí pro ně zůstává polská liga. Mezi sedmi účastníky chybí USA i Anglie, naopak mezi nimi jsou Lotyši, jejichž tým v polské lize závodí, a Němci, kteří v Landshutu pořádají druhý závod třídílné série.

„Zájem jsme měli,“ komentuje českou neúčast Petr Moravec, předseda VV SPD. „Naši se ale v Polsku moc neprosazují a přednost dostaly jiné dvojice. Něco jiného by bylo, kdybychom třeba vyhráli mistrovství Evropy dvojic. Ale když se dívám, kdo všechno Best Pairs nejede, nejsme ve špatné společnosti (smích).“

Busy British Fixtures
Program českých plochodrážníků na Britských ostrovech odstartoval úterní duel ligového poháru Premier League. Peterborough hostil Plymouth, takže proti sobě stanuli Aleš Dryml a Zdeněk Simota. Potkali se na startovním roštu čtvrté jízdy, kterou ovládl hostující Kalle Katajisto, zatímco Aleš Dryml a Oliverem Greenwoodem pojistili remízu právě na úkor Zdeňka Simoty.

Kvůli problémům s dodávkou elektrického proudu bylo utkání ukončeno po rozjížďce s číslem osm, takže jeho výsledek 33:18 neplatí. Aleš Dryml stihnul ještě vítězství v sedmé jízdě, takže skončil celkově se čtyřmi body a jedním bonusem. Zdeněk Simota po úvodní nule inkasoval ještě jeden bod.

Ve středu hostil Poole v přátelském duelu Lakeside, které porazil 48:42. Václav Milík otevřel své působení defektem, poté byl dvakrát poslední. Do cíle rozjížďky s číslem čtrnáct dorazil sice za Mikkelem Bech Jensenem, avšak s parákem Lee Smartem za zády, čímž definitivně rozhodli o vítězství domácího družstva.

Druhá polovina týdne začala ve Velké Británií hodně deštivým počasím. Na konto srážek padlo čtvrteční utkání Elite Shield, k němuž měl do Swindonu dorazit Poole s Václavem Milíkem. Tweed/Tees Trophy mezi Redcarem a Berwickem bylo přeloženo na pátek a posléze až na sobotu.

Matěj Kůs začal s vestou Banditů na ovále svého předchozího chlebodárce třetím místem v rozjížďce s číslem tři. Vzápětí nebodoval, ovšem své účinkování zakončil dvěma triumfy. Jeho individuální skóre se tak zastavilo na sedmi bodech a Berwick opouštěl Redcar jako vítěz v poměru 57:37.

Plymouth viděl v sobotu Air Fence Challenge, v němž podlehl Somersetu 36:57. Zdeněk Simota inkasoval dva body za dvě třetí místa a dvakrát byl v cíli poslední. Peterborough zamířil k East of England Cupu do Rye House, které vyhrálo 56:37. Šestibodový Aleš Dryml zaznamenal nejprve druhé a pak třetí místo, aby vzápětí vyhrál. V rozjížďce s číslem třináct vyšel bodově naprázdno, když spolu s Ryanem Fisherem podlehli 1:5 Stevenu Boxallovi s Edwardem Kennettem.

Sparingy v Polsku
Vedle eliminací zlaté přilby a semifinále kvalifikace o juniorské mistrovství světa lákal polský program uplynulého týdne sparingovými utkáními. Ve středu druholigový Ostrow dostal na domácím kolbišti nakládačku od extraligového Tarnowa 22:68. Martin Vaculík v sestavě hostí nasbíral třináct bodů s jedním bonusem, když ho z domácích porazil pouze Tomasz Jedrzejak v rozjížďce s číslem pět.

Hned ve čtvrtek dostal Tarnow důstojnějšího rivala. Leszno ho doma porazilo 51:39. Martin Vaculík byl s dvanácti body jedničkou svého družstva. Porazit jej dokázali pouze Kenneth Bjerre a Mikkel Michelsen v páté a Damian Balinski v jedenácté jízdě.

Od čtvrtka do dneška probíhá v Rawiczi zgrupování klubu, kam vyrazil Eduard Krčmář. V sobotu byl na programu tréninkový závod dvojic. Český závodník byl zařazen do páru D spolu s Lukaszem Bojarskim, což není prosto zajímavosti. Polský závodník mu totiž loni v červenci v Pardubicích přivodil druhou zlomeninu klíční kosti. Výsledky sobotního klání prozatím nebyly nikde zveřejněny a nenabízí je ani internetové stránky rawiczského klubu.

Pražský junior pomáhá Němcům porazit Poláky
V německém Wittstocku v sobotu pořádali test match mezi domácím MSC Wölfe a polským týmem, který ovšem posílili Andrej Kobrin a Tobias Busch. V barvách domácích, kteří utkání na dvacet jízd vyhráli 63:57, startoval i Zdeněk Holub.

Nahromadil celkem jedenáct bodů. Vedle třech vítězství, z nichž závěrečné přišlo v nominační rozjížďce s číslem devatenáct, dojel do cíle dvakrát třetí. V jedenácté jízdě kromě vítězného kolegy Kai Huckenbecka byl v cíli dříve Tobias Busch. V šestnácté ho zase od triumfujícího paráka Christiana Hefenbrocka oddělil Mariusz Staszewski.

Na závěr se konala dodatková jízda pro tři nejlepší závodníky každého klubu. Zdeněk Holub se dostal do čela, kde setrval dva okruhy. Nakonec dojel třetí, když ho postupně překonali Mariusz Staszewski a Kai Huckenbeck, zatímco Christian Hefenbrock, Tomasz Rempala a Stanislaw Burza zůstali za výfukem pražského juniora.

Pouák nabídl rovněž dostatečný prostor pro testování. „Zkoušeli jsme nový motor i kompletní spojku LZ,“ svěřil se Zdeněk Holub starší. „V jedné jízdě jsme vyzkoušeli i pneumatiku jiného výrobce, ale úplně se to nezdálo.“

Foto: Zdeněk Holub st., ilustrační: Wojta Zavřel

Česká plochodrážní ročenka vychází podesáté

Česká Třebová – 30. března
V pátek se v tiskárně OFTIS Ústí nad Orlicí rozběhla výroba desátého vydání publikace Česká plochodrážní ročenka. Aleš Dryml se dočká dalšího zlata, protože dle tradice zdobí titulní stranu knížečky z produkce vydavatelství Antonín Škach – Angličtina v České Třebové snímek aktuálního mistra republiky jednotlivců. A jubilejní díl kompletního přehledu dění na českých plochodrážních oválech bude mít obálku zlaté barvy. Do prodeje se dostane do dvou týdnů, na pultě se poprvé objeví při slánské juniorce 12. dubna a stejně jako v předchozích letech bude možné objednat dodání rovněž poštou. Nedočkaví fanoušci se prozatím mohou podívat na náhled titulní stránky.

Kryštof Rybář vstoupil do sezóny vítězně

Chabařovice – 29. března
Počasí nás nezklamalo a sluneční paprsky podpořily snažení malých závodníků na malé chabařovické dráze při včerejší ouvertuře letošního Speedway Mini Cupu. Přes časovou tíseň pro naplánované školení a testy SCM ve čtrnáct hodin ve Slaném měly závody rychlý spád. Devět závodníků si po dlouhé zimní přestávce poměřilo síly. Plný počet bodů získal Kryštof Rybář a zaslouženě si z Chabařovic odvezl pohár za první místo. Druhou příčku obsadil Filip Šifalda a třetí byl Milan Dobiáš také z Chabařovic. Poté se všichni přesunuli na avizované školení do Slaného a rychle budou připravovat motocykly na čtvrteční závod v Praze.

„V Chabařovicích bylo vše bezvadně připraveno, dráha výborná, počasí taktéž hodně slunečné,“ liboval si Zdeněk Schneiderwind. „V letošním roce se pojede mistrovství republiky stopětadvacítek na krátké dráze jako seriál závodů E85 MČR 125ccm 2014 a tak k tradičním sponzorům jako je Fuchs Oil Silkolene, Stuha, Pro-Tec či AČR přibyl hlavní sponzor firma TEREOS TTD – výrobce etanolu.“

Pražský trenér a duchovní otec zápolení kolibříků na mini oválech pozitivně kvitoval úroveň seriálu, který před šesti lety založil. „Myslím, že hned první závod kluky nabudil a můžeme se těšit na celou nadcházející sezónu,“ komentoval. „Závodníci budou do svých motocyklů používat palivo etanol 85 a určitě jim to pomůže k lepším výkonům, čehož jsme už dnes byli svědky. Tímto bych chtěl pozvat jak nové zájemce o plochou dráhu tak diváky na další závod na Markétě ve čtvrtek 3 dubna od šestnácti hodin.“

    C B A TOT
1. Kryštof Rybář, Divišov 3 3 3 3     6 18
2. Filip Šifalda, Chabařovice 3 2 2 3     4 14
3. Milan Dobiáš, Chabařovice 2 3 3 3     2 13
4. Adam Fencl, Chabařovice 3 3 F 2   3   11
5. Petr Chlupáč, Praha 2 2 2 2   2   10
6. Daniel Šilhán, Liberec 2 2 1 1   1   7
7. Adam Bím, Divišov 1 E 2 2 3     8
8. František Klier, Mšeno E E 3 1 2     6
9. Lukáš Ševčík, Praha X E – X     0

Foto: Jiřina Šifaldová a Filip Hájek

Filip Šitera: „Doufám, že Mšeno bude zase bojovat o titul v extralize!“

Mladá Boleslav – 22. března
Jeho loňskou sezónu charakterizoval poměrně nízký počet závodů, jichž i coby patnáctiletý začátečník před deseti lety absolvoval víc. Nevyšel mu šampionát jednotlivců a ani o extralize nehovoří v superlativech. Přes zimu takřka úplně vypustil plochou dráhu, nyní ovšem už ve svých myšlenkách dlí u letošní sezóny, v níž prozatím odložil svůj comeback na Britské ostrovy, ale rád by našel stálé angažmá v Polsku. Filip Šitera, který po mšenském rozhodnutí nezasáhnout do extraligy našel angažmá v pražském Olympu, je dalším z řady českých plochodrážníků, kteří se magazínu speedwayA-Z zpovídali v exkluzivním rozhovoru.

speedwayA-Z: „Po předloňských patáliích s ramenem jsi loňskou sezónu plánoval pojmout stylem svých prvopočátků a jezdit hodně po evropském kontinentě. Jenže suma sumárum, většina z tvých necelých třicet odjetých závodů byla v Čechách. Jak je obtížné dostat se na zahraniční pouáky?“
Filip Šitera: „Asi to bylo, že se mi nedařilo v extralize. Je přetlak závodníků, a když máš výsledky, chytneš se víc. Extraliga mi nevyšla až na tu poslední. V první lize je to jedno, kolik děláš bodů, všude berou za měřítko extraligu. Je to nejvyšší soutěž u nás. Uvidíme letos, už těch kontaktů do Německa moc nemám a v Polsku se to bere hlavně podle výsledků. Sítě se snažím rozhodit. Uvidím, u nás začíná sezóna brzo, je šance, že se ještě někde chytnu. Priorita je dostat se do Polska, bonus by bylo Švédsko. Ale i ve druhý švédský lize jezděj‘ lidi z Grand Prix, takže je těžší se tam dostat než před pěti lety. Loni bylo málo závodů, hlavně když jsi to rozpočítal na šest měsíců, co trvá sezóna, je to málo. Nejlepší je sedět na motorce dvakrát do tejdne. Chci zvýšit počet závodů, byl jsem zvyklej‘ na osmdesát, devadesát za rok. Sice je člověk vytíženej‘, ale pořád sedí na motorce. Když se ti nepovede závod, máš hned další a můžeš to napravit, což je lepší i psychicky, než když nesedíš na motorce čtrnáct dnů.“

speedwayA-Z: „Mšeno bylo zvyklé vítězit v extralize jako na běžícím páse, avšak předloňská černá série pokračovala také loni. Vyhráli jste až domácí zářijovou odvetu se Slaným, jež ovšem přišla až s křížkem po funuse. Čím si takový propad vysvětluješ?“
Filip Šitera: „Když jsme vyhrávali tituly, já a Honza Jaroš jsme dělali průměr okolo osmi bodů. Teď jsem body nedělal a ty body chyběly. Neprohrávali jsme o dvacet bodů, vždycky to bylo míň. A kdybych udělal víc bodů, bylo by to jinak. Tři lidi ten tým neutáhnou a je potřeba, aby tahali i ostatní. To se bohužel povedlo až v tom posledním závodě, že jsme jeli všichni. Ještě jsme doufali v play-off, ale ve Slaným jsme to předtím zkazili a ztráta na ten bonusovej‘ bod narostla. Extraliga byla velký zklamání, o tom žádná. Třikrát za sebou jsme vyhráli titul, pak jsme byli dvakrát poslední a za dva roky jsme vyhráli jen jeden závod. To asi nikdo nečekal, ale bohužel takový sezóny jsou. Zase se chybama člověk učí.“

speedwayA-Z: „Mšenu evidentně nepomohlo ani ořezání strategických možností manažera, což dávalo tušit, že bude hrát do karet personálně silnějším Praze a Pardubicím. Ovšem vystoupení Mšena z letošní sezóny byl přece jen velký šok. Co pro tebe jeho krok znamenal?“
Filip Šitera: „Strategie je pro manažera, ale když má jezdce, co bodujou, taktizovat nemusí. Ale systém byl lepší od předloňskýho, kde dvě třetiny odjeli cizinci. V extralize by měl vyhrávat tým, kde bodujou všichni jezdci. Určitě by šlo něco zachránit taktikou, ale když se body nedělaj‘, měl i manažer svázaný ruce. Na jednu stranu se odstoupení z extraligy nedivím. Základně u nás není taková, není konkurence, proč vrážet peníze do toho, když není šance na titul. Při tom, kolik máme závodníků, by extraliga ve čtyřkách byla rozhodně lepší. Je to tak, tak to je. My ze Mšena jsme teď šli do jinejch‘ týmů, tam ta konkurence bude, ale je škoda, že Mšeno extraligu nejede. Mrzí mě to. Rozhodnul o tom klub, kde to financuje pan Grepl. Měli právo na takový rozhodnutí a my ho musíme respektovat. Rozumím tomu z jakých důvodů. Jak probíhaly schůze na Autoklubu, není ani důvod se divit, že to tak dopadlo. Doufám, že se Mšeno do extraligy vrátí a budeme bojovat o titul.“

speedwayA-Z: „Jsi velký mšenský patriot. Předloni jsi dokončil sezónu i se zraněným ramenem, abys nenechal svůj klub ve štychu. Loni jsi kvůli Memoriálu Emila Sovy neakceptoval nabídku naskočit na poslední chvíli do mistrovství Evropy jednotlivců. Jsi tedy opravdu ztotožněn s rozhodnutím Mšena nestartovat v extralize anebo to vnímáš trošku jako svým způsobem nůž v zádech?“
Filip Šitera: „Ne, kudla v zádech to není. Respektuju to rozhodnutí, chápu to. Vím, že je těžký sehnat sponzory. Po loňský sezóně mě kolikrát napadlo, jestli vůbec ve Mšeně ještě nějaká plochá dráha ještě bude. Jsem rád za tu první ligu. Budou závody a nepadne to tam. Rád ve Mšeně jezdím. Začínal jsem tam, chvíli jezdil za Plzeň, tam taky rád jezdím. Buďme rádi, že ve Mšeně je první liga. Je období, že jsme z extraligy vypadli, ale doufám, že se vrátíme a přijdou ještě další tituly.“

speedwayA-Z: „Pomineme-li tvé působení v jadranském poháru družstev ve slovenských barvách, jediné tvé loňské zahraniční angažmá byl jediný závod polské extraligy za Gniezno v Zielonej Goře. Jenže od výjezdu na ovál leadera se asi moc očekávat nedalo. Letos máš varšavský kontrakt v Rzeszowě, vyvíjí se situace k tvému pravidelnému působení v Polsku?“
Filip Šitera: „Určitě se o to budu hrozně snažit. Do Polska bych hrozně chtěl. Je to kousek a závody jsou o něčem jiným. Přijde plnej‘ stadión lidí, to se hned jezdí jinak. Já vždycky prošel týmy, kde byla super atmosféra. Hrozně rád bych se tam vrátil. Zatím ale vůbec nic. Lhůta byla kratší, uzávěrka soupisek bejvala v lednu, ale letos v prosinci. Naštěstí mám v Polsku známý a dva dny před uzávěrkou jsem si udělal Varšavu. Uvidíme zkraje sezóny, jestli se bude dařit a má cenu se o něco pokoušet. Týmy už maj‘ sestavy na začátek sezóny, teď bude záviset jen na mně. Loni to byla náhoda. Gniezno mělo potíže, shánělo závodníky na dojetí sezóny, aby je to stálo co nejmíň. Tak jsme se dohodli, ale že to byla extraliga v Zielonej Goře… Hrozně jsem se těšil, připravoval se, ale to je úplně jinej‘ level. Byl jsem hrozně rád, že jsem se moh‘ svýzt na super připravený dráze. I když výsledek nebyl super, bylo to něco nádhernýho prožít zase extraligu, jak to tam dělej‘ na profesionální úrovni. Určitě to byla nádhera podívat se tam zase.“

speedwayA-Z: „A co Anglie? Nenadešla už ta pravá chvíle, abys opět zamířil za kanál La Manche? V extralize jsi sice na pražské soupisce, však počet závodů snížením soutěže na tři družstva stejně ubyde a tvůj mšenský kolega Zdeněk Simota patovou situaci podpisem v Plymouthu vyřešil.“
Filip Šitera: „Ne, ne. Ještě asi není ta pravá chvíle. Uvidím, jak to dopadne, ale kvůli sponzorům a tak chci jezdit tady. Anglie mě zatím neláká a podle poslední sezóny, co jsem tam měl, nelákám asi ani já je. Pasé to není, ale v tuhle chvíli ne.“

speedwayA-Z: „Mistrovství republiky jednotlivců jsi vnímal jako šampionát, který ses rok co rok snažil ztéct. By medaile unikaly, v osmičce přímo nasazených finalistů ses udržel. Loňské třinácté místo ovšem výrazně vybočuje z podobného konceptu, že?“
Filip Šitera: „Loni jsem to doslova posral. V Plzni jsem odjel první dvě jízdy a myslel si, že by to mohly bejt‘ dobrý závody, ale zase to zapadlo do těch starejch‘ kolejí. Vůbec nevím proč, dopadlo to tak. Nepovede se jedna jízda, typicky změnit převod a pokračovalo to jako extraliga tenhle rok. Zase jsem vymejšlel nesmysly. Letos jedu semifinále, je v Pardubicích, mý oblíbený dráze. Když budu mít štěstí, co jsem měl tuhle sezónu, nemusím se do finále ani dostat. Ale budu se určitě snažit, finále je povinnost.“

speedwayA-Z: „První liga je soutěží, která prožívá skvělý progres. Jak se ti v ní závodí, a myslíš, že vzestupný trend bude pokračovat i letos?“
Filip Šitera: „Uvidíme, letos je víc týmů. Určitě to jsou dobrý závody, jezdí Venca a další z extraligy. Letos si myslím, že to bude zajímavější než extraliga. Už loni to bylo dramatický až do poslední jízdy. Určitě to byly hezký závody. Myslím si, že při český základně by to moh‘ bejt‘ i vzor pro extraligu. Když to člověk loni viděl, do poslední chvíle nevěděl, kdo vyhraje. Ve Svitavách jsme prohrávali už o hodně bodů a nakonec se dostali do finálový jízdy. Myslím si, že i divácky to bylo dramatický.“

speedwayA-Z: „Upřímně řečeno, tvá loňská sezóna nejde líčit zrovna v superlativech. Několikrát jsi po závodech prohlašoval, že znát příčiny, okamžitě to změníš. Už jsi přišel na to, čím to bylo, a vzal si ponaučení, aby se křivka tvé výkonnosti opět otočila hrotem vzhůru?“
Filip Šitera: „Uvidíme. Musím dost máknout na sobě, techniku trošku ještě řeším. Extraligu a jednotlivce loni vidím špatně, při první lize se mi dařilo. Konkurence je tam menší, ale je. Po sezóně, abych řek‘ pravdu, jsem vypnul úplně od plochý dráhy. A začal o ní přemejšlet až v půlce února. Motorky jsem postavil na poslední chvíli. I první trénink jsem objížděl s jednou motorkou. Žil jsem normální život jako každej‘, jen jsem víc makal. Začnu víc trénovat a pak budu řešit zlepšení. Teď jsem to neřešil, nevěděl jsem, co bude. Jak Mšeno řeklo, že nepojede extraligu, nechával jsem tomu volnej‘ průběh, což možná bude lepší, že jsem si vyčistil hlavu.“

speedwayA-Z: „Jaro letos přišlo prakticky už loni v listopadu. Pěkné počasí určitě přineslo dost příležitostí pro přípravu…“
Filip Šitera: „Pořád se připravuju. Včera jsme dohráli nejnižší hokejovou ligu, snad budeme hrát ještě za čtrnáct dnů. Pak už začne sezóna. Jezdili jsme i na krosce, to bylo dobrý. Naposled jsem byl před třema tejdnama, abych se nezranil. Ale možná se ještě pojedu někam svýzt. Trénink na plochý dráze už taky byl, takže dobrý. Zatím to vypadalo dobře. I když zatím mi tréninky šly víc než závody, tak uvidíme. Ale příprava byla asi dobrá.“

Filip Šitera děkuje:
„Určitě celý rodině, dědovi, Monče, Sašovi Kopeckýmu, Řezňovi a sponzorům: SPS Bakov nad Jizerou, Rimini, pan Grepl, Autokomplex Menčík, pan Sladký, firma Motopoint a EK řetězy, Gardinia, Hromoservis Liberec, Stuha, Scandic CNC, FH logistic, Martin Švestka, Taffy’s Time Machine, Aďovi Rymelovi a mechanikům Vdolkovi a Kaldovi.“

Foto: Wojta Zavřel, Antonín Škach a Michal Kohout

Milan Špinka si pochvaloval svítkovský čtvrtek

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Budínek – 28. března
Minulý týden úřadoval na obloze d隝, takže Milan Špinka dal dohromady úvodní reprezentační trénink až včera. Na svítkovské obloze zářilo sluníčko, a by se omluvili Aleš a Lukáš Drymlovi, Václav Milík a Zdeněk Simota kvůli závazkům v Anglii a Eduard Krčmář, jehož na stmelování týmu se sobotním sparingem pozval polský Rawicz, na dráze se objevili Josef Franc, Michal Škurla, Ondřej Smetana, Zdeněk Holub, Jan Holub, Hynek Štichauer a Tomáš Suchánek. Doplnili je Filip Hájek, Jaroslav Petrák a Josef Novák, takže reprezentační manažer mohl být spokojen.

„Trénink byl dobrej‘, počasí se vydařilo,“ svěřil se. „První plán byl výjezd do Maďarska, to se nepovedlo, pak Krško a to taky nevyšlo. U nás bylo dobrý počasí, ale minulej‘ tejden to bylo mokrý, klaplo to až teď.“

Trénink probíhal od třinácti do patnácti hodin. „Nejdřív kluci jezdili volně, pak čtyři kola na pásku,“ popisoval Milan Špinka. „Poměřily se síly a bylo to dobrý.“

Foto: Wojta Zavřel

Schůze SCM uspíšila počátek letošní sezóny u nás

Chabařovice – 28. března
Zítřejší ouvertura stopětadvacítkářského Speedway Mini Cupu má s ohledem na jednání SCM ve Slaném začátek už úderem deváté hodiny ranní, kdy by Zdeněk Schneiderwind rád dohodnul pravidla letošního seriálu. Pražský trenér oslovil e-mailem jedenáct lidí, a by se tradičně dočkal minimální reakce, přesto očekává, že by první podnik mělo absolvovat minimálně osm závodníků.