Čtvrtý finálový závod musí být ještě potvrzen

Mies – 7. listopadu
Finále světového šampionátu na ledové dráze nebude mít ani v příštím roce statut velkých cen. Oficiální název zní MOTUL FIM Ice Speedway Gladiators World Championship. Nicméně přídomek Grand Prix by upřímně řečeno seriálu slušel mnohem lépe. Římští gladiátoři totiž navzdory své slávě zůstávali až na výjimky nesvobodnými otroky.

Oproti předběžným informacím o podobě kalendáře, které unikly počátkem tohoto týdne, již oficiální informační dopis zaslaný jednotlivých národním federacím pracuje s druhým finálovým závodem v Rusku. Čtrnáct dnů po začátku seriálu v Krasnogorsku a týden po světových družstvech v Togliatti by se mohlo jet ve vzdáleném Blagoveščensku.

Jenže podmiňovací způsob je na místě, protože podnik se stejným předběžným datem jako evropský šampionát v Kamensku Uralskem ještě nebyl oficiálně potvrzen.

Jasný je již kvalifikační proces pro boj o světového krále ledových zrcadel anno domini 2014. První tři z loňského ročníku jsou přímo nasazeni do finále bez nutnosti absolvovat lednové challenge v St. Johannu.

Dalšími čtyřmi účastníky budou držitelé stálých divokých karet, o nichž ovšem komise CCP rozhodne až ve dni následujícím po challenge. Jedna divoká karta zůstává vyhrazena rovněž pro každého pořadatele, jenž bude disponovat také právem jmenovat dva náhradníky. Obojí však samozřejmě podléhá schválení ze strany CCP.

O osmi finalistech se však rozhodne v přímém boji na dráze, který je plánován na 25. ledna na úpatí alpských velikánů ve St. Johannu. Nominační listina zahrnuje po dvou Rakušanech, Němcích, Švédech, Češích, Finech, Holanďanech a Rusech a po jednom Polákovi a Švýcarovi. Jistě není bez zajímavosti, že se všichni startující musí prokázat ruskými vízy pro případ, že by právě oni postoupili a již o týden později stáli na startu prvního finále v Krasnogorsku.

Foto: Wojta Zavřel a Jindřich Nejezchleba

Jan Klatovský půjde do reprezentace bez svého staršího bratra

Milevsko – 7. listopadu
Léta tvořil osvědčený tandem se svým starším bratrem Antonínem. Jenže toho už v uplynulých sezónách pohlcovalo podnikání stále víc a víc. V sobotu otevírá novou restauraci s diskotékou ve Veselíčku poblíž jihočeského Milevska. Jan Klatovský tím pádem absolvuje větší část ledařské sezóny bez něho. Magazínu speedwayA-Z se svěřil, že svou přípravu odstartuje příští měsíc ve Skandinávii.

„Něco chce jet,“ odmítá Jan Klatovský myšlenku, že by jeho starší sourozenec definitivně pověsil závodnickou kombinézu na hřebík. „Určitě ne svět. Ten asi nepojede, se závodama v Rusku je to náročnější. A on teď v sobotu má otvíračku nový hospody.“

Předloni patřil Jan Klatovský ke stálým účastníkům finálové části ledařského mistrovství světa, loni po změně kvalifikačního modelu absolvoval evropskou část seriálu na divokou kartu. Letos mezi elitu povede opět jediná cesta z challenge v rakouském St. Johannu, což se českému šampiónovi příliš nepozdává.

„Uvidíme, jestli to vyjde,“ komentuje své vyhlídky na postup. „Když ale vidím, co FIM vymejšlí, je to ubohý. První tři z loňska jsou nasazení, čtyři dostanou divkou kartu a zbytek z celý Evropy se rozjíždí v jednom závodě, to není dobrý. Stěží budou na ledech přibejvat‘ lidi, když se jede jedno semifinále.“

Za českými okny zatím panuje nebývale vlídný listopad, kdy se denní teploty odvažují atakovat dokonce patnáctý dílek stupnice pana Celsia. Meteorologové slibující rychlý nástup arktické zimy prozatím nevystrkují nos, zatímco ledaři musí za přípravou do drsnějších končin planety Země.

„Chtěl jsem do Ruska,“ říká Jan Klatovský. „Ale nevychází mi to kvůli vízu. Potřebuju to rychle podat, ale Rusko je nevyzpytatelný. Proto pojedu asi do Švédska, čtrnáctýho a patnáctýho tam mám trénink.“

O Vánocích bude opět účastníkem tradičního Santa Cupu. „Určitě ho pojedu,“ plánuje. „Jede se sedmadvacátýho, osmadvacátýho a devětadvacátýho. Pak jsou nějaký volný závody, určitě se něco objeví. Steingaden, Weissenbach, včera mi přišla nabídka ze Sanoku, ale to je stejnej‘ termín jako St. Johann. Ale je realistický stihnout ho v neděli.“

Zato české šampionáty budou zřejmě opět jedna velká improvizace. „Záleží, jestli se dostanu do Grand Prix,“ říká na téma své účasti Jan Klatovský, který dva ze svých třech domácích individuálních titulů dobyl v posledních dvou sezónách. „Pokud tam budu, bude hodně vytíženej‘. Ale kdyby se člověk dostal domů, bylo by příjemný jet mistrák. A taky by bylo dobrý, kdyby se chytli mladej‘ Hutla a Lukáš Volejník. Byl by základ na mistrovství světa družstev.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Wojta Zavřel

Plzeňský nezmar se vyhýbá podzimnímu splínu

Plzeň – 7. listopadu
Ačkoliv se v srpnu potkal s Abrahámem, rozhodně nemíní vyklízet plochodrážní depa. Sotva se dozvěděl o úterní rozlučkové akci s názvem Rozjezdy pro hvězdy, neváhal ani na okamžik. Zavolal Josefu Francovi, jestli může dorazit také. Když se dočkal souhlasné odpovědi, vyrazil se svým dlouhodrážním veteránem se stojatým motorem vstříc hlavnímu městu. Karel Kadlec se magazínu speedwayA-Z svěřil nejen s výsledky svého testování, ale i svými organizátorskými plány.

„Dobře,“ reaguje Karel Kadlec na otázku, jak se mu na pražské Markétě jezdilo. „Zkoušel jsem anglickej‘ rám. Převodovka blbě řadila, jde o to, aby zařadila rychle, ale pak to bylo jako na speedwayi.“

Takže plzeňský nezmar evidentně prožil pohodové odpoledne. „Hlavně jsem si chtěl zkusit novou převodovku,“ říká. „Zjistil jsem nedostatky. Na tom anglickým rámu jsou blbě i šáska. Karburátor je opřenej‘ o rám a vibrace mu nesvědčí. Snad bude v zimě dost času to udělat a doufám, že i drobet peněz.“

V příští sezóně bude Karel Kadlec nejen závodit, avšak rozvine i svůj organizační talent. Stejně jako v letošním roce uvidíme veterány v akci nejen v Liberci, ale dlouhodrážní seriál ELVS by měl opět zamířit nejen do Mariánských Lázní, ale i pardubického Svítkova.

„Věrouš už mi volal kvůli termínu,“ svěřuje se. „Na sto procent budou i Pardubice. Petr Moravec by chtěl sobotu, aby přišlo více diváků. Byl jsem i v Mariánkách, Míra Musil měl podzimní depresi. Chtěl toho nechat, tak jsem mu nalil energii do žil a snad to půjde dál.“

Sám Karel Kadlec má k podzimnímu splínu daleko a to tím spíše, svítá-li západočeskému kilometrovému obru nová naděje v podobě spolupráce s kluby na bavorské straně státní hranice.

„V neděli máme jet do Plattlingu na schůzku bavorskejch‘ dlouhodrážních pořadatelů,“ tvrdí Karel Kadlec. „Měla by vzniknout spolupráce s Mariánkama, aby to tady nepadlo. Bude se jednat třeba o vypůjčení nafukovacích mantinelů.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)